راهنمای سفر به کرمان

استان کرمان در جنوب‌شرقی ایران، پهناورترین استان کشور است. این استان بین استان‌های یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس قرار گرفته است. کرمان جاذبه‌های تاریخی فراوانی دارد و به همین دلیل جزو ۵ شهر تاریخی ایران است.

کرمان

درباره کرمان بیشتر بخوانید:

آب‌ و‌ هوای کرمان

راهنمای سفر به کرمان

اقامت در کرمان

حمل‌ و‌ نقل عمومی در کرمان

مراکز خرید کرمان

سوغات و صنایع دستی کرمان

غذاها و رستوران‌ های کرمان

جاهای دیدنی کرمان

آب‌ و‌ هوای کرمان

استان كرمان به‌علت وسعت منطقه، وجود پستی و بلندی‌ها و شرايط خاص اقليمی، در نواحی مختلف آب‌وهوایی کاملا متفاوت دارد. تنوع آب‌وهوايی استان كرمان قابل‌توجه است، به طوری كه از آب‌وهوای خشک و معتدل در نواحی شمال و شمال‌غربی و مركزی تا آب‌وهوای گرم و مرطوب در جنوب‌شرقی آن به چشم می‏‌خورد. به‌طور كلی می‌توان گفت استان كرمان ۳ منطقه‌ متفاوت آب‌وهوایی دارد: نيمه استوايی (جيرفت و كهنوج)؛ كويری (حاشيه بم و شهداد)؛ معتدل و سردسيری (نواحی كوهستانی). از آنجا که کرمان استان کویری است، بهترین زمان سفر به کرمان فصل بهار است.

کرمان

راهنمای سفر به کرمان

برای سفر به کرمان، مسیرهای هوایی، زمینی و ریلی برای دسترسی در اختیار گردشگران قرار دارد. 

هواپیما

استان کرمان ۵ فرودگاه دارد و مهم‌ترین آن فرودگاه بین‌المللی کرمان است که در انتهای بلوار جمهوری قرار دارد. از این فرودگاه به مقصدهای تهران، مشهد، ساری، شیراز، زاهدان، تبریز و کیش پروازهای منظم انجام می‌شود.

فرودگاه کرمان

قطار

خطوط ریلی شمال-جنوب و شرق-غرب کرمان باعث شده که استان‌های تهران، اصفهان، هرمزگان، خراسان، یزد و سیستان و بلوچستان به هم مرتبط شوند. همچنین راه‌آهن کرمان-بم و بم-زاهدان در سال ۸۹ افتتاح شد. ایستگاه راه‌آهن کرمان در جنوب غربی این شهر و در نزدیکی پایانه مسافربری آدینه کریمان قرار دارد.

اتوبوس

پایانه‌ آدینه کرمان در شهر کرمان و در ۳ طبقه ساخته شده و مجهز به هتل و امکانات جانبی است.

خودروی شخصی

نقشه کرمان

ورودی شمالی

بزرگراه امام رضا: مسیر به‌سمت شهر زرند، راور و در ادامه مشهد است.

ورودی جنوبی

ورودی جنوبی شهر کرمان اصلی‌ترین مسیر به‌سمت جنوب‌شرق ایران یعنی شهرهای ماهان، راین، بم، زاهدان، ایرانشهر و چابهار است که از طریق ۲ مسیر جاده قدیم ماهان و بزرگراه گردشگری هفت باغ علوی به شهر زیبای ماهان متصل می‌شود.

هفت باغ علوی: برای امنیت بهتر مسیر و وجود باغ شازده از مسیر هفت باغ علوی استفاده کنید.

جاده قدیم ماهان: اگر تصمیم دارید به کلوت‌های شهداد یا آبگرم سیرچ بروید، از این مسیر استفاده کنید.

ورودی شرقی

بلوار امام صادق: به‌سمت ییلاق خوش آب‌وهوای کوهپایه.

سرآسیاب فرسنگی: به‌سمت ده بالا و ییلاق بندر والی‌آباد.

ورودی غربی

این مسیر اصلی‌ترین ورودی خودروها به شهر کرمان از دیگر مناطق ایران است که از شهر باغین به کرمان (بزرگراه خلیج فارس) امتداد دارد.

پیشنهاد کجارو این است که بعد از ورود به کرمان و گذشتن از پارک مسافر، از دور برگردان بزرگراه استفاده کنید و از کنار فرودگاه کرمان و بلوار حجاج، بلوار جمهوری اسلامی را که بلوار بسیار زیبایی است، برای ورود به شهر کرمان انتخاب کنید.

اقامت در کرمان

قبل از هر چیز یادتان باشد سفر به کرمان با وجود جاذبه‌های فراوان و مکان‌های گردشگری فوق‌العاده‌ این استان، نمی‌تواند کوتاه باشد. بنابراین اولین و مهم‌ترین نکته‌، مکان اقامت و اسکان خواهد بود. پس بهتر است برنامه‌ریزی خود را تا می‌توانید زودتر انجام دهید و رزرو هتل را به روزهای آخر موکول نکنید.

هتل‌های ۲ ستاره‌ هزار و اخوان

اتاق دو نفره هتل اخوان کرمان

عکس از جاباما (عکاس: نامشخص)

هتل‌های ۲ ستاره‌ هزار و اخوان کرمان در حدود ۲ کیلومتری مجموعه‌ گنجعلی‌خان قرار دارند؛ بنابراین با ماشین تنها پنج دقیقه طول می‌کشد تا به این مجموعه برسید. فاصله‌ هتل اخوان تا بازار بزرگ کرمان ۳ کیلومتر (۱۰ دقیقه با ماشین)، تا پایانه‌ مسافربری ۶.۳ کیلومتر (۱۴ دقیقه با ماشین)، تا فرودگاه ۱۱ کیلومتر (۲۰ دقیقه با ماشین) و تا ایستگاه راه‌آهن ۸/۴ کیلومتر (۱۷ دقیقه با ماشین) است. فاصله‌ هتل هزار تا این مکان‌ها نسبت به هتل اخوان اندکی بیشتر است.

هتل کرمان

ورودی هتل کرمان کرمان

عکس از اسنپ‌تریپ (عکاس: نامشخص)

هتل کرمان نیز در نزدیکی (۵ کیلومتری) مجموعه‌ گنجعلی‌خان قرار دارد. فاصله‌ هتل تا بازار بزرگ کرمان ۶ کیلومتر (۱۵ دقیقه با ماشین)، تا پایانه‌ مسافربری ۱/۶ کیلومتر (۵ دقیقه پیاده)، تا فرودگاه بین‌المللی کرمان ۱۴/۵ کیلومتر (۲۰ دقیقه با ماشین) و تا ایستگاه راه‌آهن ۷ کیلومتر (۱۰ دقیقه با ماشین) است.

هتل جهانگردی

اتاقی در هتل جهانگردی کرمان

عکس از جاباما (عکاس: نامشخص)

میدان آزادی یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین میدان‌های کرمان است. این میدان پر رفت‌وآمد مشرف به اکثر خیابان‌های شهر است. هتل جهانگردی کرمان در فاصله‌ ۲/۵ کیلومتری میدان آزادی قرار گرفته است و پیاده می‌توانید در حدود هفت دقیقه این فاصله را طی کنید. فاصله‌ هتل جهانگردی تا بازار بزرگ کرمان ۶ کیلومتر، تا پایانه‌ مسافربری ۵/۳ کیلومتر، تا فرودگاه بین‌المللی ۸ کیلومتر و تا ایستگاه راه‌آهن در حدود ۷ کیلومتر است.

هتل پارس

اتاقی در هتل پارس کرمان

عکس از وب‌سایت pars-hotels.com (عکاس: نامشخص)

هتل بین‌المللی پارس کرمان یکی از کامل‌ترین و مجهزترین هتل‌ های کرمان و ایران است. فاصله‌ هتل تا مجموعه‌ گنجعلی‌خان و پایانه‌ مسافربری ۵/۷ کیلومتر، تا بازار بزرگ و ایستگاه راه‌آهن ۶/۷ کیلومتر، تا میدان آزادی ۵ تا ۶ دقیقه پیاده، و تا فرودگاه بین‌المللی کرمان حدود ۷ کیلومتر است.

حمل‌و‌نقل عمومی در کرمان

اتوبوس

خطوط اتوبوس در کرمان، اکثر نقاط شهر را پوشش می‌دهد و به‌راحتی می‌توانید برای تردد در شهر کرمان از اتوبوس استفاده کنید.

تاکسی

تاکسی‌های خطی و کورسی در تمام نقاط شهر کرمان آماده‌ خدمت‌رسانی به شهروندان و مسافران است. برای استفاده از تاکسی‌های بی‌سیم در این شهر نیز می‌توانید با شماره‌ ۱۳۳ تماس بگیرید.

خودرو شخصی

دسترسی به تمام نقاط شهر کرمان با خودروی شخصی امکان‌پذیر است.

مراکز خرید کرمان

بازار بزرگ کرمان

بازار کرمان

بازارهای سنتی ایران همیشه برای گردشگران جالب توجه است. اگر از علاقه‌مندان این بازارها هستید، سری به طولانی‌ترین راسته بازار ایران در کرمان بزنید. بازار کرمان شامل چندین راسته است که از غرب‌ به‌ شرق‌ عبارت‌اند از: راسته‌ ارگ‌، راسته‌ گنجعلی‌خان‌، راسته‌ اختیاری‌، راسته‌ سرداری، راسته‌ وکیل‌، راسته‌عطاری‌، راسته‌ قدمگاه‌ و راسته‌ مظفری.

بازار بزرگ ستاره کرمان

بازار ستاره کرمان

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: حمید علیزاده)

این بازار مناسب دوست‌داران بازارهای مدرن است. بازار ستاره از بزرگ‌ترین مراکز خرید کرمان است و در خیابان فتحعلی شاه قرار دارد. بازدید از این بازار یک تیر و دو نشان است. چراکه بعد از آن می‌توانید به بافت تاریخی شهر که در نزدیکی بازار است سری بزنید.

سوغات و صنایع دستی کرمان

پسته کرمان

حتما ضرب‌المثل «زیره به کرمان نمی‌برند» را شنیده‌اید. بله! چون کرمان دقیقا همان جایی است که باید از آن زیره خرید. زیره‌ کرمان را به‌عنوان اولین ره‌آورد سفر کرمان در سبد سوغاتی‌های خود قرار دهید. پسته‌ رفسنجان پیشنهاد بعدی ما به شما است.

کلمپه کرمان

قاووت یا قوتو را هم در لیست‌تان قرار دهید. بعد از گردو، خرما، گیاهان دارویی کرمان و عرقیات سنتی، نوبت به شیرینی‌های خاص کرمان می‌رسد. کلمپه، کماج سهن، حلوا، حاج بادام و حاج پسته و مسقطی سیرجان را فراموش نکنید.

پته کرمان

صنایع دستی کرمان آوازه‌ جهانی دارند. قالی کرمان زبانزد خاص و عام است. دیگر صنایع دستی کرمان پته‌دوزی، ترمه و شال‌بافی است. ظروف مسی کرمان نیز از ماندگارترین سوغاتی‌های این شهر است.

غذاها و رستوران‌ های کرمان

غذای سنتی کرمان

خوردنی‌های هر شهر یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر هر مسافری است. امتحان کردن غذاهای سنتی هر شهری در همان شهر، لطف دیگری دارد. انواع آش، خورشت بزقرمه، کشک کدو، کشک گردو، کورماست، زیره‌پلوی کرمان، قاتق و اشکنه از غذاهای سنتی کرمان است.

رستوران سنتی مکث کرمان

برای نوش جان کردن غذاهای اصیل کرمانی، رستوران سنتی مکث را امتحان کنید که هر غذایی را با طعم اصیلش ارائه می‌دهد. معروف‌ترین غذای این رستوران، بزقرمه است که از خوردنش پشیمان نخواهید شد.

رستوران آسیاب بادی هفت باغ علوی

رستوران آسیاب بادی هفت باغ علوی در کرمان به سبک هلندی ساخته شده است. برای دسترسی به این رستوران از مسیر بزرگراه هفت باغ به‌سمت ماهان بروید. رستوران در کیلومتر ۲۰ بزرگراه است.

یکی از معروف‌ترین رستوران‌ های کرمان، رستوران سیاح است که در خیابان هوشنگ مرادی کرمانی قرار دارد. غذاهای این رستوران کیفیت بالایی دارد و می‌توانید انواع کباب، غذاهای دریایی و غذاهای ایرانی را در آنجا امتحان کنید.

جاهای دیدنی کرمان

جاهای دیدنی کرمان بی‌شمار است و لازم است تا زمان کافی را برای سفر اختصاص دهید. کجارو تنها پیشنهاد می‌دهد، اما این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چند روز را در سفر باشید. بنابراین قبل از معرفی جاذبه‌های گردشگری کرمان، بهتر است یادآوری کنیم که قرار نیست در این سفر نوروزی لیست این جاذبه‌ها را در دست بگیرید و به سرعت کنار هر یک، تیک «بازدید شده» بگذارید. با آسودگی خیال در هر یک از مکان‌ها بگردید و تا می‌توانید از سفرتان لذت ببرید. لازم نیست لیست مکان‌هایی که بازدید کرده‌اید را طولانی کنید. فقط کافی است با کوله‌باری از خاطرات شیرین، عکس‌های ماندگار و تجربه‌های ناب از این سفر بازگردید؛ حتی اگر تنها یکی از مکان‌های این لیست تیک بخورد.

بناهای تاریخی

مجموعه گنجعلی‌خان

مدرسه گنجعلی خان

گنجعلی‌خان حاکمی مشهور در زمان شاه عباس صفوی بوده است که در دوران فرمانروایی خود برای آبادانی کرمان بسیار تلاش کرد و اکنون مجموعه‌ گنجعلی‌خان کرمان بنایی است که از او به یادگار مانده است. این مجموعه در کنار بازار بزرگ کرمان قرار دارد و در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۷ به شماره ۸۲۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مجموعه‌ گنجعلی‌خان شامل چندین بنا است که در ادامه به‌طور مختصر معرفی خواهد شد.

میدان گنجعلی‌خان

میدان گنجعلی خان کرمان

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Paweł Stasiaczyk)

میدان گنجعلی‌خان مانند میدان نقش جهان اصفهان و میدان میرچخماق یزد، عناصر شهری را در اطراف خود گرد آورده است. این میدان مستطیل شکل در حاشیه‌ بازار قرار دارد. سه ضلع این میدان به بازار منتهی می‌شود و در ضلع چهارم آن سرای گنجعلی‌خان قرار گرفته است.

بازار گنجعلی‌خان

بازار گنجعلی‌خان که سبک معماری بسیار جالبی را از عصر صفوی به یادگار گذاشته، خط مستقیمی است که دو سوی آن به دو دروازه‌ ورودی و خروجی شهر منتهی می‌شود؛ دروازه‌ ارگ و دروازه‌ مسجد (وکیل). کاروان‌سراها، سراها و تیمچه‌‌های این بازار ۳ کیلومتری، همگی در دو راستای عمود بر هم جای گرفته است. سمت چپ بازار طاق‌نماهایی طراحی شده است که منظره زیبایی را نشان می‌دهد. در زیر این طاق‌نماها دستفروشانی را می‌بینید که مشغول کار هستند. ۱۶ طاق‌نما این بازار را به میدان مربوط می‌کند.

حمام گنجعلی‌خان (موزه مردم‌شناسی)

حمام گنجعلی خان

حمام گنجعلی‌خان / عکاس: رضا زندی

یکی از مهم‌ترین بناهای این مجموعه حمامی است که در ضلع جنوب میدان و در میانه بازار بزرگ کرمان قرار دارد. معمار آن، سلطان محمد، معمار یزدی بوده که این حمام را به شیوه‌ حمام‌های سنتی ایران ساخته است.

حمام گنجعلی خان

حمام گنجعلی‌خان اثری بدیع از نقاشی‌‌ها، مقرنس‌کاری‌‌ها، کاشی‌کاری‌‌ها و گچبری‌های زیبا همراه با تزیینات سنگی ظریف است. بر سردر حمام، کتیبه‌ای از سنگ مرمر قرار دارد که روی آن شعری با خط نستعلیق حک شده است. مصرع آخر آن سال ساخت بنا را با تبدیل به حروف ابجد نشان می‌دهد: «کسی نداده نشان در جهان چنین حمام» (سال ۱۰۲۰ ه.ق)

حمام گنجعلی خان

حمام گنجعلی‌خان / عکاس: تا مطهری

این حمام اکنون به موزه‌ مردم‌شناسی کرمان تغییر کاربری داده است و مجسمه‌‌های مومی موزه با لباس‌‌های سنتی مردم کرمان، صحنه‌‌هایی از استحمام به شیوه سنتی را به نمایش می‌گذارد.

ضرابخانه گنجعلی‌خان  (موزه سکه)

ضرابخانه گنجعلی‌خان (موزه سکه)

این بنای چهارطاقی که اکنون به موزه‌ سکه تبدیل شده است، اواسط بازار غربی و در شمال میدان قرار دارد. نقشه ضرابخانه به‌شکل ۸ ضلعی و دارای گنبد مرکزی و ایوان‌های جانبی است. طاق‌‌ها و ایوان‌های بنا با گچبری‌‌های زیبایی تزیین شده است.

موزه سکه کرمان

این بنا محل ضرب سکه و مسکوکات طلا و نقره دولتی بوده و اکنون انواع سکه‌‌های قدیمی در غرفه‌‌های آن به نمایش گذاشته شده و یکی از معتبرترین موزه‌های سکه در ایران است.

دیگر بناهای این مجموعه شامل آب‌انبار، مدرسه، کاروان‌سرا و سرای گنجعلی‌خان استکه پیشنهاد می‌کنیم از این مجموعه و بناهای مختلف آن که نام گنجعلی‌خان را در تاریخ جاودانه کرده است، بازدید کنید.

حمام وکیل کرمان 

حمام وکیل

بنای‌ حمام‌ قدیمی‌ وکیل‌ در سال‌ ۱۲۸۰ ه.ق‌ به‌ شکلی باشکوه‌ و با تاثیرپذیری‌ از سبک‌ معماری‌ عصر زندیه–قاجاریه‌ احداث‌ شده‌ است‌. از کف‌ تا دیوار آن‌ کاشی‌‌کاری‌ و سرامیک‌کاری‌ شده‌ است و به‌ ۲ بخش‌ رختکن‌ و گرمخانه‌ تقسیم‌ می‌شود. در سال‌های اخیر این حمام به چایخانه سنتی تبدیل شده است و توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اداره می‌شود. 

سردر این حمام در سال ۱۳۶۹ به سبک معماری دوره مربوطه‌‌اش، بازسازی شد و راهی از آن نیز مستقیما به بازار کرمان ارتباط داده شد. در حال حاضر مهمانان و بازدیدکنندگان در این حمام با فالوده کرمانی، چای و انواع نوشیدنی مورد پذیرایی قرار می‌گیرند. بخش گرمخانه این حمام محل صرف غذاهای محلی کرمان شده است.

آتشکده آناهیتا (قلعه دختر)

قلعه دختر کرمان

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Am kerman)

آتشکده آناهیتا یا قلعه کهنه، قدیمی‌ترین اثر تاریخی کرمان است که به قلعه دختر شهرت دارد. این قلعه در شرق کرمان بر فراز صخره‌هایی از سنگ قرار گرفته و از خشت خام و گل رس ساخته شده است. بقایای قلعه دختر کرمان، دورنمای گذشته طولانی این شهر و مایه شگفتی بینندگان است. ساختمان‌های این قلعه به ۲ بخش مجزا تقسیم می‌شود. بخش اول بر فراز قلعه نسبتا مرتفع جنوب‌شرقی قرار دارد (قلعه کوه) و به‌علت وضعیت طبیعی از قلعه مجزا است. بخش دوم بر تپه‌ کوتاه‌تری قرار دارد (قلعه دختر).

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه کرمان

گنبد جبلیه کرمان/ عکاس: حسن تبریزی

گنبد جبلیه که به گنبد گبری نیز معروف است، در عصر ساسانی و قبل از اسلام در کرمان ساخته شده و تنها بنای سنگی این شهر است. بر اساس یک افسانه، این گنبد از ملات شیر شتر ساخته شده و به همین دلیل به جبلیه (چیزی که از شتر ساخته شده) معروف است. این بنا در شرق شهر کرمان در نزدیکی جنگل پردیسان قائم قرار دارد. موزه‌ سنگ نیز در گنبد علویه قرار دارد که می‌توانید از آن نیز دیدن کنید.

ارگ بم

ارگ بم

ارگ بم، جواهری در دل کویر، در شهرستان بم استان کرمان، بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان بود که متاسفانه در زلزله‌ سال ۸۲ بیش از ۸۰ درصد آن از بین رفت. این بنا دژ بزرگی است که ارگ در مرکز آن قرار دارد، اما به‌دلیل ظاهر پر ابهت آن، تمام این مجموعه را ارگ بم می‌نامند.

ارگ بم

ارگ بم  عکاس: آرش امامی 

ارگ بم اکنون در حال بازسازی است. با وجود اینکه درصد کمی از بنا مجددا ساخته شده است، همچنان گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشد. قدم زدن در این بنا همانند قدم زدن در تاریخ است. هنگام بازدید، کلاه، عینک و بطری آب را فراموش نکنید.

ارگ راین

معماری شهرها در ایران قدیم حقیقتا دیدنی است؛ قلعه‌هایی متشکل از ۲ قسمت شاه‌نشین و عامه‌نشین. این ۲ بخش را در ارگ راین ببینید. ارگ راین دومین بنای خشتی بزرگ جهان بعد از ارگ بم است که در جنوب غربی شهر راین کرمان قرار دارد و سالانه میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود می‌کشد. کافی است نگاهی به نظرات گردشگران در سایت معروف تریپ ادوایزر بیندازید.

ارگ راین

پاول باکستن (Paul Buxton) گردشگر اهل واشنگتن که در ماه می ۲۰۱۵ از این بنا بازدید کرده است، ارگ راین را این‌گونه توصیف می‌کند:

عملیات بازسازی بم بعد از زلزله‌ خسارت‌بار سال ۸۲ هنوز تمام نشده است. در این شرایط ارگ راین کانونی است برای کسانی که مشتاق بازدید از یک بنای خشتی باستانی در ایران هستند. هیچ‌کس در اینجا زندگی نمی‌کند و این قلعه موزه‌ای کاملا حفاظت‌شده است. گردشگران دیگری نیز در این محوطه حضور داشتند، اما می‌توانم بگویم که قلعه تمام بعد از ظهر برای ما بود. اگر می‌خواهید بهترین دید را از ارگ داشته باشید، اطراف دیوارهای بالای ورودی قدم بزنید. در نور کم نزدیک غروب، نمایی شگفت‌انگیز خواهید دید که بهترین زمان برای گرفتن بهترین عکس‌ها است.

ارگ راین

موزه‌ها

استان کرمان استان موزه‌ها است. به موزه‌های ضرابخانه، مردم‌شناسی و موزه سنگ اشاره کردیم. اکنون دو موزه‌ دیگر را به علاقه‌مندان موزه معرفی می‌کنیم که از دیدن آن‌ها پشیمان نخواهید شد.

موزه مردم‌شناسی زرتشتیان

موزه‌ زرتشتیان کرمان اولین و تنها موزه‌ مردم‌شناسی جهان است. ساخت این موزه در سال ۱۳۸۰ پایان یافت. از کهن‌ترین اشیاء این موزه یک جلد کتاب دست‌نویس گاتاها و آتشدانی دستی است که تاریخ ۱۲۰۷ روی آن حک شده است.

موزه‌ی مردم شناسی زرتشتیان کرمان

انواع آتشدان، روغن سوز، پیه‌سوز و چراغ لاله در بخشی از این موزه نگهداری می‌شود. در بخش دیگر موزه، لباس‌هایی به قدمت ۵۰ تا ۱۵۰ سال قرار دارد. مخنا، لچک، چارقد، کت، پیراهن و شلوار گلدوزی شده از انواع لباس‌های زنانه‌ای است که در این موزه نگهداری می‌شود و نشانگر پوشش بانوان زرتشتی است.

موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان

سردر ورودی موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: حمید علیزاده)

موزه‌ هنرهای معاصر صنعتی کرمان در خیابان شریعتی و حدفاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد قرار دارد. این موزه آثاری اصیل از هنرمندان بلند آوازه‌ جهان را در خود دارد و جنبه‌های گوناگون هنرهای تجسمی ایران را به رخ هر بازدیدکننده‌ای می‌کشد. حدود نیمی از آثار موزه متعلق به استاد سید علی‌اکبر صنعتی است و بقیه آثار به بیش از ۸۳ هنرمند معاصر ایرانی و ۱۶ هنرمند خارجی تعلق دارد که به جرات می‌توان گفت بعد از موزه هنرهای معاصر تهران، آثار این موزه در کشور منحصربه‌فرد است و غنی‌ترین گنجینه‌ هنر معاصر ایران و جهان را در ایران دارد.

کتابخانه ملی کرمان 

کتابخانه ملی کرمان (کارخانه ریسندگی خورشید) مربوط به دوره پهلوی اول است و در کرمان، خیابان شهیدرجائی، خیابان خورشید واقع شده است. این اثر در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۴۱۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این ساختمان زیبای یک طبقه‌ آجری دارای محوطه زییایی است که علاقه‌مندان می‌توانند از آن نیز دیدن کنند.

جاذبه‌های طبیعی

جنگل پردیسان قائم

جنگل پردیسان قائم

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: حمید علیزاده)

جنگل پردیسان قائم کرمان در نزدیکی کوه‌های صاحب‌الزمان (عج)، بزرگ‌ترین جنگل دست‌کاشت ایران است که بر فراز شهر کرمان قرار دارد. این مجموعه‌ تفریحی تلفیقی از کوه و جنگل است.

جنگل پردیسان قائم

جنگل پردیسان قائم / عکاس: مهدی کلهر

مناظر طبیعی و درختان سرسبز این مجموعه، در کنار دو اثر تاریخی مهم کرمان یعنی «گنبد جبلیه» و «تخت دریا قلی بیگ»، فضایی دلنشین را برای بازدیدکنندگان و گردشگران ایجاد کرده است که لحظات لذت‌بخشی را به آن‌ها هدیه می‌دهد.

جنگل پردیسان قائم

منبع عکس: خبرگزاری مهر

کوه‌های این مجموعه مکان کوهنوردی دائمی اهالی ورزش است که به‌خصوص در ایام تعطیل میزبان کوهنوردان و جوانان است.

جنگل پردیسان قائم

جنگل پردیسان قائم / عکاس: آرش امامی 

این مجموعه‌ ۳۰۰ هکتاری قلب سبز کرمان است که نقش مهمی در تمیزی و لطافت هوای شهر ایفا می‌کند. امکانات مناسب این مجموعه باعث شده تا گردشگران و مسافران با هر سلیقه‌ای جذب این مکان شوند.

کرمان در شب

کرمان در شب / عکاس: امیر زندی

این مجموعه، بام کرمان است و بر بلندای کوه‌های آن می‌توانید منظره‌ دیدنی شهر کرمان را نظاره کنید.

باغ شاهزاده (شازده) ماهان

باغ شازده ماهان

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: محسن عبدالحسینی)

باغ شاهزاده که با نام باغ شازده نیز شناخته می‌شود، در ۲ کیلومتری شهر ماهان و در دامنه‌ کوه‌های تیگران واقع شده است. این باغ مربوط به دوره قاجار است و بزرگ‌ترین و زیباترین باغ تاریخی ایرانی است. گردشگران و مسافران نوروزی همواره این باغ تماشایی را برای بازدید انتخاب می‌کنند.

باغ شاهزاده ماهان

تضاد میان کویر خشک و قهوه‌ای در قلب گرم‌ترین ناحیه‌ ایران، با درختان سبز، نسیم خنک و فواره‌‌ها و گل‌های باغ، بهشت گمشده‌ای را نمایان می‌کند که خستگی را از روح و جسم هر بیننده‌ای بیرون می‌کند. عمارت شاه‌نشین این باغ اکنون به رستورانی تبدیل شده که میزبان بازدیدکنندگان است.

باغ فتح‌آباد

باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح‌آباد که در روستایی در فاصله‌ ۲۵ کیلومتری کرمان قرار دارد، در واقع الگویی برای ساخت باغ شاهزاده‌ ماهان بوده است. این بنا مربوط به دوره‌ قاجار و یادبودی از فضل‌علی‌خان بیگلربیگی است و به همین علت باغ بیگلر بیگی نیز نامیده می‌شود. عبور آب فتح‌آباد از میان این باغ‌ها طراوت خاصی به این مکان می‌دهد.

دره شنگستان (وامق آباد)

منطقه کوهپایه کرمان

منطقه کوهپایه کرمان / عکاس: رضا حسنی

منطقه ییلاقی کوهپایه در فاصله‌ ۳۰ کیلومتری شمال شهر کرمان قرار دارد. دشت و دامنه، رودخانه، آبشارها و آبادی‌های کوهپایه از مهم‌ترین مقصدهای گذراندن اوقات فراغت کرمانی‌ها است. این منطقه علاوه بر زیبایی‌های پایین‌دست، در مسیرهای بالادست، خصوصا مسیرهای صعود به قله سیمَک یا کوه گهر، به‌عنوان یکی از زیباترین مسیرهای کوهپایه‌ای کرمان، میزبان جلوه‌های دلپذیر طبیعت است.

کوهپایه کرمان

منطقه کوهپایه کرمان / عکاس: حمید هرندی

طول دره ۵ کیلومتر است و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این دره مسیر صعود به قله گهر کرمان با ارتفاع ۳،۲۱۸ متر است. روستای وامق آباد و شنگستان در امتداد رودخانه‌ درختِنگان و منتهی‌الیه شمال‌غربی منطقه کوهپایه واقع شده‌اند.

کوهپایه کرمان

کوهپایه کرمان / عکاس: حمید هرندی

مسیر رودخانه از روستای شنگستان تا سرچشمه‌های رودخانه، در دره‌ای بسیار زیبا و دیدنی قرار گرفته و فرود رودخانه از صخره‌ها و سنگ‌ها، آبشارهای متعدد و دلفریبی را ساخته است. 

کوچه باغ های وامق آباد

کوچه‌باغ‌های وامق آباد / عکاس: رضا حسنی

انبوه درختان بید و زرشک در دو سوی رودخانه، بهشتی آرام و زیبا را ایجاد کرده که مأمن پرندگان است. نوار سبزرنگ و سحرآمیز درختِنگان، تا دوراهی سیمک و گهر که محل چشمه‌سار اصلی رودخانه است، امتداد دارد.

آبشارهای سیمک

آبشارهای سیمک در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان و در منطقه کوهپایه واقع شده است. امکانات مناسب این ناحیه، خصوصا اردوگاه سیمک، باعث شده گردشگران فراوانی در طول سال اوقات خود را در این منطقه بگذرانند.

آبشارهای سیمک

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: مهدی حسینی خطیب)

۱۳ آبشار منطقه سیمک نیازمند صعود و فرودهای فنی و بیشتر مورد توجه کوهنوردان و صخره‌نوردان است.

تابلوی اردوگاه شهید باهنر نشانه‌ای است که شما را از جاده اصلی جدا می‌کند. بعد از گذشتن از روستاهای درب انارستان، سیمک، اسلام آباد، عبدل آباد و روستای درب آسیاب، وارد اردوگاه شهید باهنر شوید.

طبیعت سیمک / عکاس: رضا حسنی 

از آنجا تا تنگه‌ سیمک که به آن دره بُندر کوهپایه نیز گفته می‌شود، حدود ۳ کیلومتر جاده سنگچین و مناسبی وجود دارد.

سیمک نام تنگه‌ای بسیار زیبا و کم‌نظیر در شمال روستای کوهپایه در کرمان است. عرض تنگه بسیار کم و بین ۳ تا ۵ متر است که دیواره‌های بسیار بلند دو طرف آن را احاطه کرده است.

پیست اسکی سیرچ (Sirch)

پیست اسکی سیرچ

پیست اسکی سیرچ / عکاس: حمید هرندی

بزرگ‌ترین پیست اسکی جنوب‌شرق کشور، اینجا در کرمان است. در کنار کویر، در ارتفاعات سیرچ و تنها به فاصله‌ یک ساعت از تل گندم‌بریان، به‌عنوان گرم‌ترین نقطه‌ دنیا، پیست اسکی سیرچ محلی برای تفریحات زمستانی کرمانی‌ها و گردشگران و مسافران این دیار است. به راستی که کرمان سرزمین تضادهای طبیعی و عجایب گردشگری است.

پیست اسکی سیرچ کرمان

سیرچ یکی از بخش‌های شهر کرمان است که به فاصله‌ ۸۰ کیلومتری از این شهر قرار دارد. از مسیر جاده قدیم کرمان-بم وارد جاده سیرچ شوید. از تونل ۲ کیلومتری سیرچ که یکی از قدیمی‌ترین و بلندترین تونل‌های کشور است بگذرید. اینجا دمای هوا به‌طور کاملا محسوسی کم می‌شود.

درست بعد از تونل بلند سیرچ و در دامنه‌ سمت راست تونل به‌سمت سیرچ، پیستی طبیعی از برف و یخ وجود دارد. اگر دوست‌دار اسکی هستید و می‌خواهید در فضایی بسیار زیبا این ورزش مهیج را انجام دهید، این پیست اسکی را در برنامه‌ خود بگنجانید و خاطرات ورزشی به‌یادماندنی برای خود بسازید.

پیست اسکی سیرچ

پیست اسکی سیرچ / عکاس: حمید هرندی

کلوت‌های کویر شهداد و گندم بریان

بعد از ورزش زمستانی در پیست سیرچ، نوبت به سفر در دل کویر و بازدید از کلوت‌های شهداد می‌رسد. مسیر خود را از سیرچ به‌سمت شهداد ادامه دهید. به نظر می‌رسد زمان به سرعت می‌گذرد و هوای سرد زمستانی جای خود را به هوای گرم تابستانی می‌دهد.

درست است! انگار در دل فصل‌ها سفر می‌کنید. بعد از طی مسافتی حدود ۲۵ کیلومتر به شهداد می‌رسید.

از جاذبه‌های دیدنی شهداد (قلعه کهنه، قلعه رموک، قلعه چغوکی، قلعه بهرام، گورستان‌های باستانی، آب‌انبار حاج محمد تقی، کارگاه فلز کاری باستانی، آسیاب آبی، باغ شهرداری، باغ کشاورزی و امام زاده زید) که بگذریم، کویر شهداد همان جایی است که تصاویر و کلمات هرگز گویای لذت وصف‌نشدنی قدم زدن در آن نیست.

کلوت شهداد

کلوت شهداد / عکاس: رضا زندی

سفرتان به کویر را با قدم زدن در دل کویر شروع کنید. کفش‌تان را در بیاورید و پیاده‌روی روی شن را به لیست تجربیات پیاده‌روی خود اضافه کنید. حس آرامش راه رفتن روی شن‌ها بی‌نظیر است.

حالا نوبت به بازدید از کلوت‌های شهداد می‌رسد. کلوت‌ها بزرگ‌ترین عارضه طبیعی کلوخی دنیا و زیباترین پدیده‌ کویر هستند. تماشای آن‌ها بیشتر شبیه یک رویا است.

از دور که به آن‌ها بنگرید، شبیه شهری است که صدها کارگر و بنا، ماه‌ها و سال‌ها تلاش کرده‌اند تا آن را بسازند.

کلوت شهداد

اینجا باد است که قدرت خود را به رخ شن‌های کویر می‌کشد و شکلی نو خلق می‌کند.

وسط کویر بایستید و سکوت و آرامش آن را با تمام وجود حس کنید. سکوت مطلق کویر را تنها باد است که می‌شکند.

شرق رودخانه‌ شور شهداد، منطقه گندم‌بریان به‌عنوان گرم‌ترین نقطه‌ کره زمین و یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های دنیا قرار دارد. تمام سطح گندم‌بریان یا گندم‌برشته از سنگ‌ها و گدازه‌های آتشفشانی پوشیده شده و سیاهی سطح زمین و شکل عجیب سنگ‌ها باعث جذب بیشتر نور خورشید و بالارفتن بیش از حد دما می‌شود.

گندم بریان

گندم بریان کرمان / عکاس: مهدی کلهر

اینجا به «ماه زمین» شهرت دارد و در فصل زمستان و اوایل بهار به بهشتی تبدیل می‌شود که گردشگران بدون دغدغه گرمازدگی از آن بازدید می‌کنند.

یک ساعت قبل از غروب، بنشینید و لحظه لحظه‌ منظره‌ بی‌نظیر غروب خورشید در کویر را در ذهن‌تان ثبت کنید.

غروب کویر

غروب کویر/ عکاس: بهزاد ترکاشند

تماشای غروب خورشید در اینجا فرصتی تکرارنشدنی است که به‌هیچ‌وجه نباید آن را از دست بدهید. لحظات‌تان را با عکس ماندگار کنید تا ره‌آورد شما از کویر برای عزیزان‌تان باشد.

شب کویر

شب کویر / عکاس: بهزاد ترکاشند

آخرین تجربه‌ شما از این سفر کویری، رصد ستارگان در آسمان بی‌انتهای شب است. آسمان صاف کویر در شب چیز دیگری است. ستارگان آن‌قدر واضح و نزدیک‌اند که کافی است دست دراز کنید تا یکی از آن‌ها را آز آسمان جدا کنید.

سفرتان به شهداد که به پایان می‌رسد، لحظه‌شماری برای بازگشت به این سرزمین جادویی آغاز می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری کرمان به پایان نمی‌رسد. اما سفر به کرمان را باید پایان داد. قرار نیست این لیست را طولانی‌تر کنیم؛ بنابراین به دیگر جاذبه‌های کرمان تنها اشاره‌ای می‌کنیم.

کاروانسرای وکیل، کاروانسرای زرتشتیان، یخدان مویدی، یخدان انار، یخدان راور، مسجد جامع مظفری، مسجد چهلستون، باغ موزه‌ هرندی، موزه شهید باهنر، موزه دفاع مقدس، پیست کارتینگ، پیست موتور کراس و باغ نظر.

نویسنده: زهره زرشکیان

عکس‌های گالری از ویکی‌مدیا، گوگل مپ و Unsplash؛ عکاسان: Aliata Karbaschi ،Sgmmis ،Rezvannejad.h، ابوذر سالاری

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به کرمان

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map