راهنمای سفر به بالی

بالی، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری دنیا است. این راهنمای سفر، شما را برای سفر به زیباترین جزایر دنیا در نزدیکی استوا، همراهی می‌کند.

درباره بالی بیشتر بدانید:

معرفی بالی

اطلاعات ضروری بالی

آب‌ و‌ هوای بالی

بهترین زمان سفر به بالی

هزینه‌ های سفر به بالی

جاهای دیدنی بالی

رژیم غذایی در بالی

معرفی بالی

بالی یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری دنیا است. این محبوبیت، دلایل زیادی دارد. بالی، شگفت‌انگیز و زیبا است. مناظر طبیعی اطراف آن خیره‌کننده است. سواحل بالی، رویایی و زیبا هستند. امکان کوه نوردی، غذا خوردن در بهترین رستوران‌ها و بهترین تفریحات آبی و ساحلی وجود دارد. اهالی بالی بسیار دوست‌داشتنی و مهمان‌نواز هستند. در واقع، بالی یک مقصد گردشگری کامل است که از هر نوع تفریح و جاذبه‌ای که بخواهید، در آن پیدا می‌شود.

بالی جایی است که با یک بار رفتن، نمی‌توانید از همه‌ جاذبه‌های آن لذت ببرید و مطمئنا دوباره بر خواهید گشت. معابد باشکوه، سواحل دیدنی و طبیعت استوایی فوق‌العاده، از جذابیت‌های اصلی بالی برای گردشگران است. به این موارد، هتل‌های لوکس و بی‌نظیر و جذاب‌ترین رستوران‌ها، غذاهای محلی لذیذ را اضافه کنید.

اطلاعات ضروری بالی

اختلاف ساعت با تهران

بالی در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +8 قرار دارد و ۴ و نیم ساعت از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

اندونزیایی

واحد پول

روپیه (IDR)

نوع برق شهری

برق شهری در اندونزی ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. دوشاخه‌ها و پریزها از نوع C و F:

پریز نوع c

پریز برق ترکیه

عکس‌ها از وب‌سایت netio-products.com

کد کشور

+۶۲

شماره‌های اضطراری

پلیس: ۱۱۰ 

آتش‌نشانی: ۱۱۳ 

آمبولانس: ۱۱۸ 

جهت رانندگی

چپ

آب‌‌ و‌‌ هوای بالی

بالی در نزدیکی خط استوا قرار دارد بنابراین دارای آب و هوای گرم و استوایی است که باعث جلب توجه گردشگران شده است. میانگین دمای هوای سالانه در بالی بین ۲۶ تا ۲۷ درجه و میزان رطوبت حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد است.

بهترین زمان سفر به بالی

بالی در نزدیکی استوا قرار دارد و فقط ۸۹۰ کیلومتر با آن فاصله دارد. بنابراین، آب و هوای بالی، استوایی است یعنی داغ و آفتابی. طول روز معمولا ۱۲ ساعت است. از حوالی ساعت ۶ صبح، اهالی بالی در سواحل دیده می‌شوند و روز جدیدی را شروع می‌کنند. آفتاب در حدود ساعت ۶ و نیم غروب می‌کند. دمای هوای روز بین ۲۷ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد در نواحی کم‌ارتفاع جنوبی است. رطوبت بالی بسیار بالا و در حدود ۷۵ درصد است. مناطق کوهستانی به میزان قابل توجهی خنک‌تر است و دمای هوای آن‌ها بین ۲۱ تا ۲۷ درجه است. شب‌ها هوا کاملا خنک می‌شود.

طبیعت بالی

عکس از وب‌سایت ultimatebali.com (عکاس: نامشخص)

بالی دو فصل متمایز دارد؛ یکی فصل خشک از مه تا سپتامبر و دیگری فصل مرطوب از اکتبر تا آوریل. حتی در فصل‌های بارانی، در این بهشت استوایی، ساعات زیادی از روز، آفتابی است.

ماه‌های ژوئن، ژوئیه و مه بهترین ماه‌های سال از نظر آب و هوا برای سفر به بالی است. ولی با توجه به اهداف شما از سفر و جاذبه‌ها و تفریحاتی که به‌دنبال آن هستید، این زمان می‌تواند متغیر باشد. در فصل خشک سال یعنی از ماه مه تا اکتبر، بخش غربی شبه جزیره، بهترین امواج دنیا را برای موج‌سواری دارد. بهترین کار این است که بعد از تعیین زمان سفر، آب و هوای بالی را در زمان مورد نظرتان در نظر بگیرید و وسایل لازم را متناسب با فصل، همراه ببرید.

هزینه‌ های سفر به بالی

هزینه‌ محل اقامت

مهمان‌خانه‌های ارزان و هاستل‌ها قیمت‌های مناسب‌تری دارند. بیشتر هاستل‌ها اتاق خصوصی ندارند ولی معمولا دارای وای‌فای و صبحانه‌ رایگان هستند. تعدادی از گران‌ترین هتل‌های دنیا نیز در بالی قرار دارند. اگر به‌دنبال هتل‌های ارزان می‌گردید، باید مبلغی بیشتر از هاستل بپردازید. این هتل‌ها معمولا وای‌فای و صبحانه‌ رایگان دارند. برای هتل‌هایی که استخر دارند، هزینه‌ای بیشتر باید بپردازید. یکی دیگر از انتخاب‌هایی که برای اقامت در اختیار دارید، استفاده از وب‌سایت Airbnb است که می‌توانید از طریق آن اتاق اشتراکی رزرو کنید. همچنین می‌توانید یک خانه یا آپارتمان را به‌طور کامل کرایه کنید.

Chakra Backpacker Hostel

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

پبشنهاد می‌شود برای اطلاعات بیشتر فهرست کاملی از هتل های بالی را در کجارو ببینید.

هزینه‌ غذا

غذاهای محلی بسیار ارزان هستند. غذاهای غربی کمی گران‌تر اما باز هم مقرون‌به‌صرفه است. اگر تصمیم دارید خودتان آشپزی کنید، هزینه‌ خرید مواد غذایی مورد نیاز را باید در نظر داشته باشید. سعی کنید مواد غذایی محلی بخرید چون محصولات غذایی وارداتی قیمت‌های بالایی دارند.

هزینه‌ حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی در بالی و نواحی اطراف آن بسیار ارزان است. همچنین می‌توانید دوچرخه کرایه کنید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

غذای محلی بخورید: با مبالغ کمی می‌توانید غذاهای لذیذ محلی بخورید. از رستوران‌های غربی فاصله بگیرید اگر می‌خواهید سبک زندگی محلی را تجربه کنید.

چانه بزنید: در اندونزی مبلغی که از فروشنده‌ها می‌شنوید، قیمت واقعی خدمات و محصولات نیست. همیشه حسابی چانه بزنید تا هزینه‌هایتان را کمتر کنید. همیشه اولین قیمتی که از طرف آن‌ها اعلام می‌شود، سریع پرداخت نکنید.

بازارهای بالی

عکس از وب‌سایت fashioninsuitcases.com (عکاس: نامشخص)

به نواحی شمالی سفر کنید: نواحی جنوبی بالی، بین گردشگران محبوب‌‌تر هستند و به همین دلیل، هزینه‌ سفر در آن‌ها بالاتر است. اگر به‌سمت سواحل شمالی و شمال شرقی بالی بروید، هزینه‌ها تقریبا نصف می‌شود و می‌توانید اقامتگاه‌های بهتری پیدا کنید.

از سرویس‌های اشتراک خودرو استفاده کنید: استفاده از سرویس اوبر ارزان‌تر از تاکسی تمام می‌شود. بهترین انتخاب وقتی نمی‌خواهید منتظر اتوبوس بمانید یا هزینه‌های زیاد تاکسی را بپردازید، استفاده از خدمات اوبر است.

در هتل‌های ارزان اقامت کنید: شاید فکر کنید هتل‌های ارزان ارزش هزینه کردن ندارند اما باید بدانید که بالی یک مقصد توریستی مهم در دنیا است که اماکن اقامتی زیادی دارد. حتی هتل‌های ارزان بالی هم امکانات خوب و کاملی دارند و قابل قبول هستند.

از جاذبه‌های رایگان دیدن کنید: بسیاری از جاذبه‌های فرهنگی در بالی رایگان هستند؛ مثلا دهکده‌ها، بازارچه‌ها و بیشتر معابد. بسیاری از معابد تاریخی، هزینه‌ ورودی بسیار اندکی دارند. یکی دیگر از جاذبه‌های ارزان بالی، آبشارهای فوق‌العاده‌ آن است.

جاهای دیدنی بالی

بالی یکی از جذاب‌ترین جزایر توریستی در دنیا است. با هر سلیقه‌ای که به بالی سفر کنید، از جاذبه‌های آن لذت خواهید برد. بالی پر از عطر و رنگ است. غرفه‌های فروش غذاهای خیابانی و میوه‌های استوایی، در خیابان‌ها توجه مسافران را جلب می‌کند. موسیقی سنتی در بازارچه‌ها نواخته می‌شود. در کنار شلوغی و همهمه‌ مناطق توریستی، طبیعت بالی هم بکر و آرام و بی‌نظیر است. کوهستان‌های جنگلی، کوه‌های آتش‌فشانی و آبشارهای دیدنی در گوشه و کنار بالی، گردشگران را به سوی خود می‌خواند. دوچرخه‌سواران از مسیرهای سرسبز به مزارع پلکانی برنج می‌روند و از روستاهای زیبا و اهالی مهمان‌نواز آن‌ها دیدن می‌کنند.

اسپا و ماساژ در بالی با بهترین امکانات وجود دارد و البته قیمت مناسبی دارد. جاذبه‌های مذهبی و معابد گوناگون، حال و هوای دیگری به سفر شما می‌دهند.  درمجموع هرآنچه که از یک سفر خارجی به‌یادماندنی در انتظار دارید، در سفر به بالی تجربه خواهید کرد. در ادامه با مهم‌ترین جاهای دیدنی بالی آشنا می‌شویم.

معبد تانا لوط (Pura Tanah Lot)

معبد تانا لوط (Pura Tanah Lot)

این معبد در ۲۰ کیلومتری شمال غربی کوتا، یکی از نمادین‌ترین معابد بالی است و به خاطر قرار گرفتن در کنار دریا در یک جزیره‌ کوچک صخره‌ای، چشم‌اندازی بسیاری دیدنی دارد. امواج دریا با برخورد به صخره‌ها، محیطی دیدنی را ایجاد می‌کنند. برای اهالی بالی، این معبد یکی از مهم‌ترین بناهای مذهبی جزیره است. هر غروب، گردشگران زیادی از مناطق اطراف خود را به معبد می‌رسانند تا منظره‌ غروب آفتاب پشت معبد را تماشا کنند که بسیار دیدنی است. این معبد در ابتدای قرن شانزدهم میلادی ساخته شده است. البته گردشگران خارجی نمی‌توانند وارد این معبد شوند اما در اطراف این معبد می‌توانید به گشت و گذار مشغول شوید و عکس‌های زیبایی از معبد و مناظر زیبای اطراف آن بیندازید. بعد از دیدن بخش‌های مختلف معبد می‌توانید در یکی از کافه‌ها و رستوران‌های صخره‌ای این منطقه استراحت کنید. در این کافه‌ها می‌توانید قهوه‌ معروف کوپی لواک، گران‌ترین قهوه‌ دنیا را امتحان کنید در حالی که حیوانات دوست داشتنی و دست آموز روی میزهای شما بالا و پایین می‌پرند.

از این معبد می‌توانید با عبور از مسیرهای زیبا با منظره‌های استوایی عبور کنید و خود را به معبد زیبای Batu Bolong برسانید که یکی دیگر از معباد دریایی بالی است. هنگام بازدید از معابد بالی حواستان را جمع کنید که لباس مناسب مکان‌های مذهبی بپوشید.

کوه باتور (Mount Batur)

کوه باتور (Mount Batur)

هر روز در بالی، عده‌‌ زیادی از مردم، پیش از طلوع آفتاب، مسیر قله‌ ۱۷۰۰ متری کوه باتور را در پیش می‌گیرند تا منظره‌ زیبای طلوع آفتاب بر فراز پهنه‌ رنگارنگ دامنه‌های کوه را تماشا کنند. این آتشفشان فعال که برای اهالی بالی مقدس است، در منطقه‌ Kintamani در ارتفاعات مرکز بالی قرار دارد. با ماشین یک ساعت از اوبود فاصله دارد و کوه نوردی برای رسیدن به قله‌ کوه و تماشای منظره‌ طلوع آفتاب از بالای این قله، یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های توریستی در بالی است. بالا رفتن از این کوه از طریق مسیرهای علامت‌گذاری شده، راحت است و حدودا دو تا سه ساعت زمان می‌برد. تورهای همراه با راهنما معمولا شامل صبحانه است که تخم‌مرغ‌های آن را در بخار آتش‌فشان می‌پزند! در روزهای صاف و آفتابی، چشم‌اندازهای این کوه و نواحی اطراف آن از جمله دریاچه‌ باتور، که منبع اصلی آبیاری در جزیره است، بسیار زیبا و چشم‌نواز است.

از وسایل ضروری که برای این گشت و گذار جذاب باید همراه ببرید، کفش‌های پیاده‌روی بادوام و لباس گرم است چون هوا قبل از طلوع آفتاب کمی خنک می‌شود. همچنین می‌توانید این گشت و گذار خود را با بازدید از یکی از مهم‌ترین معابد بالی تکمیل کنید. معبد Ulun Danu Batur در ساحل شمال غربی دریاچه قرار دارد. آب تنی درمانی در چشمه‌های آب گرم روستای Toya Bungkah در کنار دریاچه‌ باتور، یکی دیگر از جذابیت‌های این منطقه است که گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

معبد اولوواتو (Uluwatu)

معبد اولوواتو (Uluwatu)

این معبد بر فراز صخره‌های ساحلی واقع شده و یکی از مشهورترین معابد بالی است. یکی از دلایل شهرت و جذابیت این معبد، قرار گرفتن بر فراز صخره‌های شگفت‌آور است.در زبان اهالی بالی، Ulu به‌معنای بالا و نوک، Watu به‌معنای صخره است. اسمی که به زیبایی برای این معبد انتخاب شده است. بهترین زمان برای بازدید از این معبد، هنگام غروب آفتاب است زمانی که دریا و آسمان، در رنگ‌های خیره‌کننده‌ غروب، می‌درخشند.

یافته‌های باستان‌شناسی در این منطقه، نشان می‌دهد که قدمت معبد به قرن دهم میلادی برمی‌گردد. اهالی اعتقاد دارند که این معبد، از اهالی جزیره در برابر ارواح شیطانی دریا حفاظت می‌کرده است. میمون‌ها در اطراف این معبد جست و خیز می‌کنند. هنگام بازدید مراقب اشیای همراه خود باشید. یک مسیر زیبا، از ورودی تا معبد وجود دارد که چشم‌اندازهایی نفس‌گیر و دیدنی دارد. فقط زائران هندو اجازه دارند که وارد معبد شوند. با وجود اینکه نمی‌توانید وارد معبد شوید، نباید این فرصت را از دست بدهید. تماشای منظره‌ زیبای غروب و رقص‌های محلی که بیرون از معبد انجام می‌شود، ارزش بازدید دارد.

جنگل میمون اوبود

جنگل میمون یوبود

جنگل میمون اوبود که با نام منطقه‌ حفاظت‌شده‌ جنگل مقدس میمون هم شناخته می‌شود، فقط ده دقیقه پیاده تا مرکز اوبود فاصله دارد. اگر عاشق عکاسی از حیوانات هستید حتما باید از این منطقه دیدن کنید. این محدوده‌ حفاظت‌شده یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه است که طرفداران فراوانی دارد. علاوه بر گونه‌های مختلف میمون و ماکاک، آنچه که در این منطقه توجهتان را جلب می‌کند، طبیعت جنگلی و زیبای آن است. مسیرهای پیاده‌روی سنگ‌فرش شده و پرپیچ‌وخم که از میان جنگل‌های انبوه می‌گذرند، در کنار تندیس‌های دیدنی و معباد قدیمی، حال و هوایی مرموز و جذاب به این منطقه‌ توریستی می‌دهند. این جنگل جایی برای تماشای هم‌زیستی انسان و حیوانات است. علاوه بر این، برای تحقیق و مطالعه روی ماکاک‌ها و رفتارهای اجتماعی آن‌ها در برخورد با انسان‌ها و با یکدیگر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاهان کم‌یاب و گونه‌های مختلف جانوری، این چنگل را به مقصدی ایدئال برای دوستداران طبیعت و حیات وحش تبدیل کرده است.

در جنوب غربی جنگل، یکی از سه معبد این منطقه قرار دارد که قدمت آن به قرن چهاردهم برمی‌گردد. در اینجا هزاران میمون از درخت‌ها و دیوارها بالا می‌روند. در شمال غربی جنگل، معبد قدیمی Pura Beji قرار دارد که در کنار یک رود زیبا واقع شده است و منظره‌ای مرموز و رویایی را به وجود آورده است. هنگام بازدید از این جنگل مراقب وسایل خود باشید و با حیوانات تماس چشمی نداشته باشید یا به آن‌ها لبخند نزنید چون ممکن است کوچک‌ترین حرکت شما، به‌عنوان نشانه‌ای از آزار و اذیت در نظر گرفته شود و به شما حمله کنند. بهتر است هیچ ماده‌ غذایی همراه خود نبرید.

فرهنگ و هنر اوبود

فرهنگ و هنر یوبود

اوبود را می‌توان مرکز فرهنگی و هنری بالی نامید. اینجا همان‌جایی است که جنبش‌های هنری مدرن بالی شکل گرفته‌اند. کاخ‌های سلطنتی و معبدهای قدیمی اطراف این منطقه، همگی به‌نوعی یادآور هنر و فرهنگ این منطقه است. امروزه، موزه‌ها و گالری‌های هنری متعددی، هنرهای سنتی منطقه و تحولات آن را به نمایش گذاشته‌اند. اگر از علاقه‌مندان به هنر هستید، این منطقه بهترین جا برای گشت و گذار است. بسیاری از مجموعه‌ آثار هنری در خانه‌های سنتی و قدیمی بالی نگهداری می‌شوند که فضای اطراف آن را باغ‌های استوایی زیبا احاطه کرده‌اند.

اگر دوست دارید با هنر این منطقه به‌طور کلی آشنا شوید، اولین جایی که باید سر بزنید، موزه‌ هنر Agung Rai و موزه‌ هنر Neka است که فاصله‌ بسیار کمی از جنگل میمون دارند. هر دو موزه، بهترین آثار سنتی و معاصر را از جمله عکس، نقاشی و عروسک‌های نمایش، در معرض دید عموم گذاشته‌اند. ار دیگر گالری‌های هنری دیدنی این منطقه می‌توان به خانه‌ ماسک و عروسک Setia Darma اشاره کرد که ماسک‌های تشریفاتی و مربوط به مراسم گوناگون را از نقاط مختلف آسیا به نمایش گذاشته است.

اگر دوست دارید آثار هنری را به‌عنوان سوغات خریداری کنید، بازارچه‌ هنر اوبود را از دست ندهید. این هزارتوی غرفه‌های رنگارنگ، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر است که در آن آثاری چون زیورآلات، نقاشی، مجسمه‌سازی، سارونگ و منبت‌کاری به فروش می‌رسد. فراموش نکنید که برای خرید در این بازار، باید حسابی چانه زدن را بلد باشید تا بتوانید تخفیف‌های خوبی بگیرید. در مقابل بازار، کاخ سلطنتی Saren، یکی دیگر از دیدنی‌های منطقه است که هر غروب، نمایش رقص‌های سنتی در آن برگزار می‌شود.

اگر هنرمند مبتدی هستید یا همراه با بچه‌ها سفر کرده‌اید، می‌توانید در کارگاه‌های هنری ثبت نام کنید و در هنرهایی چون نقاشی سنتی، ساخت ماسک و ساخت و طراحی زیورآلات سنتی را یاد بگیرید.

مزارع پلکانی برنج

مزارع پلکانی برنج

اگر تصاویر بالی را دیده باشید،  حتما عکس‌های رنگارنگ مزارع پلکانی توجهتان را جلب کرده است. این مزارع دیدنی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های بالی است که علاقه‌مندان به عکاسی از آن‌ها استقبال می‌کنند. مزرعه‌ Tegallalang سی دقیقه با ماشین از اوبود فاصله دارد و یکی از مشهورترین مناطق بالی برای عکاسی است. زیبایی بی‌نهایت و مناظر نمادین این منطقه را حتما در عکس‌های سایت‌های گردشگری دیده‌اید. فراموش نکنید که بسیاری از محلی‌ها بابت اجازه‌ ورود به مزارع و عبور از مسیرهای پیاده‌روی، از شما کمی هزینه می‌گیرند. یکی از بهترین روش‌ها برای لذت بردن از زیبایی خیره‌کننده‌ چشم‌اندازها، نشستن در یکی از کافه‌ها و رستوران‌ها و خوردن غذا و نوشیدنی محلی حین تماشا کردن مناظر است.

مزرعه‌ دیگر ۹۰ دقیقه با ماشین از اوبود فاصله دارد. این مزرعه به نام Jatiluwih بیش از ۶۰۰ هکتار از مزارع دامنه‌های کوهستان Batukaru را در بر می‌گیرد و از مزرعه‌ Tegallalang، خلوت‌تر است. گردشگران کمتری در این مزرعه خواهید دید در نتیجه مسیرها خلوت‌تر و عبور از آن‌ها ساده‌تر است. هر دوی این مزارع با شیوه‌های سنتی آبیاری به نام subak آبیاری می‌شوند که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و قدمت آن به قرن نهم برمی‌گردد.

پارک آبی واتروبوم (Waterbom)

پارک آبی واتروبوم (Waterbom)

این پارک آبی جذاب و هیجان‌انگیز در مرکز منطقه‌ کوتا قرار دارد و برای هر یک از اعضای خانواده، سرگرمی و تفریحی مناسب دارد. بچه‌ها می‌توانند در استخرهای مخصوص بازی کنند، از سرسره‌های آبی لذت ببرند و در رودخانه‌ مصنوعی، هیجان را تجربه کنند. وسایل تفریحی متعددی چه برای بچه‌ها و چه بزرگترها در این پارک وجود دارد. پدرها و مادرها می‌توانند از امکاناتی چون ریلکسیشن و اسپا لذت ببرند. رستوران‌ها و کافه‌های مختلف این مجموعه، برای هر ذائقه و سلیقه، غذای لذیذی دارند. محیط اطراف این پارک با مناظر زیبای استوایی و جنگل‌های انبوه، به زیبایی طراحی شده است. گرمای یک روز استوایی را در این پارک آبی به تن استخرها و سایه‌های درختان بسپارید و از یک تفریح خانوادگی جذاب لذت ببرید.

معبد اولون دانو براتان (Ulun Danu Bratan)

معبد اولون دانو براتان (Ulun Danu Bratan)

در یک جزیره‌ کوچک در سواحل غربی دریاچه‌ براتان، در ارتفاعات مرکزی بالی، یک معبد قرن هفدهمی به نام معبد اولون دانو براتان ساخته شده است که یکی از زیباترین مجموعه‌های مذهبی در بالی است. بازتاب تصویر این معبد زیبا، در آب دریاچه بسیار دیدنی است و زمانی که آب دریاچه بالا می‌آید، انگار که معبد در آب شناور است. دریاچه‌ براتان یکی از منابع اصلی آب برای آبیاری مزارع و آب آشامیدنی است و این معبد به Dewi Danu، الهه‌ دریا و دریاچه‌ها تقدیم شده است. یکی از ویژگی‌های این معبد، گنبدی بودایی در سمت چپ ورودی  اولین محوطه‌ مجموعه است که تندیسی از بودا در حال مراقبه در آن مشاهده می‌شود. این تندیس نمادی از اعتقادات بودایی، اهالی هندوی بالی است. این معبد مقدس هندو، در آب و هوای آفتابی صبح قبل از اینکه اتوبوس‌های توریستی از راه برسند، بسیار دیدنی است وقتی که مه، فضای اطراف را در بر گرفته و محیطی سحرآمیز و زیبا ایجاد کرده است. یکی از تفریحات این منطقه، کرایه کردن قایق و گشت و گذار در دریاچه است.

یکی دیگر از دیدنی‌های بالی که در نزدیکی این معبد قرار دارد، باغ گیاه‌شناسی بالی است که ارزش سر زدن دارد. جنگل‌های بامبو و باغ‌های دیدنی بگونیا، ارکیده و گیاهان دارویی از بخش‌های جذاب این مجموعه است. در این مجموعه بخشی به نام پارک تریتاپ ادونچر (Treetop Adventure) وجود دارد که برای بچه‌ها ایدئال است. زیپ‌لاین، پل‌های معلق و تفریحات متعددی در این پارک وجود دارد.

خرید در سمینیاک (Seminyak)

بالی به خاطر موقعیت‌های خارق‌العاده‌ خرید و طراحان حرفه‌ای که دارد، مشهور است. بهترین محصولات با طرح‌های خاص را می‌توانید در خیابان‌های شلوغ منطقه‌ سمینیاک خریداری کنید. در فروشگاه‌های شیک این منطقه می‌توانید محصولاتی مانند برترین تولیدات مد، لباس شنا و موج‌سواری، زیورآلات، لوازم منزل و هرآنچه که نیاز دارید بخرید. غیر از فروشگاه شیک، بازارچه‌های زیادی برپا می‌شوند که در غرفه‌های متعدد آن‌ها این محصولات عرضه می‌شوند. بهترین برندهای مشهور داخلی در این منطقه نمایندگی دارند.

دو مرکز خرید اصلی این منطقه عبارت‌اند از سمینیاک اسکوئر (Seminyak Square) و سمینیام ویلیج (Seminyak Village). اما اگر دنبال محصولات ارزان‌تر هستید، در فروشگاه‌های کوچک‌تر در خیابان‌های باریک و پرپیچ و خم، با قیمت‌های مناسب‌تری مواجه می‌شوید. اگر اهل چانه زدن هستید در بازار محلی سمینیاک، می‌توانید انواع لباس، زیورآلات، منبت‌کاری و صنایع دستی را با قیمت بسیار مناسبی بخرید. بهترین رستوران‌ها و گالری‌های هنری در این منطقه پیدا می‌شوند.

ساحل کوتا (Kuta)

ساحل کوتا (Kuta)

این ساحل بسیار شلوغ است. علاوه بر جمعیت گردشگران، فروشنده‌های دوره‌گرد که اصرار به فروش محصولات خود دارند، در گوشه و کنار به چشم می‌خورند اما با همه‌ این حرف‌ها، این ساحل و سواحل سمینیاک و لژیان، از مشهورترین سواحل بالی هستند و برای موج‌سواران مبتدی بسیار مناسب‌اند. می‌توانید در کلاس‌های موج‌سواری شرکت کنید و وسایلی مثل وسایل موج‌سواری یا تخت‌های ساحلی را از همان جا کرایه کنید. کافه‌ها و رستوران‌های زیادی در این ساحل وجود دارد. فروشنده‌های ساحلی، بهترین نوشیدنی‌های استوایی را می‌فروشند. البته سواحل خلوت‌تری هم در بالی پیدا می‌شوند ولی هرکدام از ساحل‌ها چه شلوغ چه خلوت، حال و هوای خاص خودشان را دارند.

جزایر Nusa

جزایر Nusa

اگر می‌خواهید بالی را بدون ترافیک و جمعیت تجربه کنید، و آرامش واقعی آن را از نزدیک ببینید، این مقصد برای شما ایدئال است. از میان این سه جزیره، جزیره‌ Nusa Lembongan مشهورتر است و به‌راحتی از طریق قایق در دسترس است. موج‌سواری، غواصی، قایق سواری و سایر تفریحات آبی و ساحلی در این منطقه وجود دارد. مناظر زیبای برخورد امواج به صخره‌های ساحلی، از زیباترین مناظری است که اینجا خواهید دید. هنوز هم بسیاری از اهالی این منطقه از طریق کشت جلبک دریایی زندگی خود را می‌گذرانند که مراحل آن را در سواحل می‌توانید تماشا کنید.

جزیره‌ همسایه‌ این جزیره یعنی Nusa Ceningan یک تالاب آبی زیبا دارد و به‌راحتی با قایق در دسترس است. صخره‌های دیدنی، غارها و مناطق حفاظت شده که میزبان پرنده‌های کمیاب است، از اصلی‌ترین جاذبه‌های این جزیره به شمار می‌روند. غواصی یکی از مهم‌ترین تفریحات گردشگران در این منطقه است. اماکن اقامتی در این جزیره تنوع زیادی دارند؛ از خانه‌ها و کلبه‌های روستایی گرفته تا ویلاهای لوکس.

دره‌ Sidemen

دره‌ی Sidemen

این منطقه ۹۰ دقیقه با ماشین از اوبود فاصله دارد و در شمال شرقی آن واقع شده است. این دره‌ زیبا و سرسبز که بالی زمان‌های دور قبل از توریستی شدن را به خاطر می‌آورد، یکی از دیدنی‌های جذاب بالی است. دهکده‌های کوچک و بزرگ در میان مزارع پلکانی برنج با چشم‌اندازی از یک کوه پوشیده در مه، گوشه‌ای از مناظر زیبای این منطقه است. مهم‌ترین جاذبه‌ این منطقه برای گردشگران، گشت و گذار در روستاهای کوچکی است که با مزارع برنج و دامنه‌های سرسبز احاطه شده‌اند و اهالی آن‌ها هنوز هم به فعالیت‌های سنتی خود می‌پردازند.

علاوه بر این می‌توانید از مسیرهای زیبای کوهستانی، خودتان را به قله‌ کوه Agung برسانید یا از میان مزارع پلکانی برنج عبور کنید و از دامنه‌های سرسبز و انبوه بگذرید و مزارع قوه و کاکائو را ببینید. یکی دیگر از فعالیت‌های تفریحی این منطقه، کلاس‌های یوگا، رودگردی و شرکت در فعالیت‌های فرهنگی مثل رقص‌های محلی و آموزش هنرهای سنتی مثل منبت‌کاری و بافت‌های سنتی است. در این منطقه اقامتگاه‌های خانگی و تختخواب و صبحانه برای مسافرانی که می‌خواهند سفری کم‌هزینه داشته باشند، وجود دارد اما اگر از نظر مالی محدودیت ندارید، ویلاهای لوکس با چشم‌اندازهایی روبه مزارع برنج، انتخاب خوبی برای اقامت است.

آبشار  Sekumpul

آبشار  Sekumpul

در منطقه‌ Singaraja در شمال بالی، آبشاری به نام Sekumpul وجود دارد که مجموعه‌ای از ۷ آبشار کوچک‌تر است. این آبشار از نظر بسیاری از اهالی، زیباترین آبشار بالی است. بسیاری از علاقه‌مندان به گشت و گذار در طبیعت و کوه‌نوردان، راهنمایان محلی را استخدام می‌کنند تا این مسیر سه تا چهار ساعته را طی کنند و از میان جنگل‌های انبوه، مزارع برنج و روستاها بگذرند. بعضی از قسمت‌های این مسیر، ممکن است سخت باشد و از یک رودخانه هم باید بگذرید، اما به‌محض اینکه به مقصد برسید، در آبهای خنک آبشار می‌توانید شنا کنید و خستگی از تن بیرون کنید. طی کردن این مسیر جذاب، یک ماجراجویی فوق‌العاده برای علاقه‌مندان به طبیعت است. اگر می‌خواهید جنبه‌های دیگر زندگی در بالی را دور از زرق‌و‌برق جاذبه‌های توریستی ببینید، حتما بازدید از این آبشار را در برنامه‌ سفر خود قرار دهید.

معبد تیرتا امپول (Tirta Empul Temple)

معبد تیرتا امپول (Tirta Empul Temple)

قدمت این معبد به سال ۹۶۰ میلادی برمی‌گردد؛ معبدی که در جنگل‌های انبوه استوایی در مرکز بالی قرار گرفته است و بهترین جا برای تماشای مراسم و آیین‌های مذهبی است. این مجموعه‌ مذهبی مهم، یکی از آثار فرهنگی و طبیعی بالی است که به سه قسمت تقسیم شده است. بخش مرکزی این مجموعه، یک استخر مستطیل شکل بزرگ دارد که آب آن از چشمه‌های موجود در کوهستان تامین می‌شود. اهالی منطقه برای زیارت و عبادت به این معبد می‌روند و از آب این استخر برای اعمالی شبیه به وضو و مصارف درمانی استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید این مراسم و آیین مذهبی را امتحان کنید، حتما از یک راهنمای محلی کمک بگیرید تا موجب بی‌احترامی به آداب و رسوم اهالی نشوید. باید با پوشش کامل وارد آب شوید و اگر اجازه‌ ورود به شما ندادند، اصرار نکنید. مناظر اطراف معبد را بگردید و از دیدن زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید. برای اینکه از جمعیت توریست‌ها و اتوبوس‌های توریستی فاصله بگیرید، صبح زود یا بعدازظهر را برای رفتن به این معبد انتخاب کنید.

رژیم غذایی در بالی

غذاهای بومی بالی

عکس از وب‌سایت travelinsurancedirect.com.au (عکاس: Ariyani Tedjo)

مشخصه‌ آشپزی در بالی، استفاده‌ فراوان و متنوع از انواع ادویه‌جات، سبزی‌های تازه، گوشت و ماهی است. علاوه بر قبایل محلی اندونزی، کشورهای همسایه هم تاثیری انکارناپذیر بر آشپزی این منطقه دارند. بخش زیادی از جمعیت اندونزی، هندو هسند و همین مسئله باعث شده که رژیم غذایی متمایزی نسبت به سایر مناطق داشته باشند. فستیوال‌ها و مراسم مذهبی هندوها، غذاهای خاص و بسیار متنوعی دارد که بخش مهمی از فرهنگ غذایی این منطقه را تشکیل می‌دهند.

برنج، یکی از مهم‌ترین غلاتی است که در رژیم غذایی بالی استفاده می‌شود. از دیگر مواد غذایی اصلی در آشپزی بالی می‌توان به سبزیجات تازه، انواع میوه‌های استوایی، غذاهای دریایی، مرغ و ماهی و گوشت قرمز اشاره کرد. بیشتر هندوها گوشت قرمز نمی‌خورند یا به‌ندرت مصرف می‌کنند.

بالی یک مقصد گردشگری بسیار محبوب در دنیا است. مدارس اشپزی زیادی در این منطقه وجود دارند که آشپزی سنتی بالی را آموزش می‌دهند. بازارهای شبانه و غرفه‌های خیابانی بهترین مکان برای امتحان کردن طعم غذاهای سنتی و خیابانی بالی هستند. فستیوال‌های زیادی در بالی برگزار می‌شود که غذا یکی از ارکان مهم آن است. البته بسیار از غذاهای غربی شده و غذاهای بین‌المللی هم در این جزیره‌ دیدنی پیدا می‌شود. درمجموع، با هر ذائقه و سلیقه‌ای می‌توانید غذایی برای خوردن پیدا کنید و از سفر خود به بالی لذت ببرید.

غذاهای متنوع و خیابانی در بالی

عکس از وب‌سایت travelinsurancedirect.com.au (عکاس: MielPhotos2008)

در ادامه با ده مورد از غذاهای سنتی بالی آشنا می‌شویم که آن‌ها را در بسیاری از غرفه‌های خیابانی و در بسیاری بازارچه‌ها و منوی خیلی از رستوران‌ های بالی خواهید دید. بد نیست که قبل از سفر با نام و مواد تشکیل‌دهنده‌ بعضی از آن‌ها آشنا شوید تا در سفر، با دید بازتر و خیال راحت‌تر بتوانید غذاها را سفارش دهید و امتحان کنید.

هزاران جزیره در کنار هم، اندونزی را تشکیل داده‌اند. به همین دلیل تعجبی ندارد که غذا هم درست مانند فرهنگ این منطقه، تنوع فوق‌العاده‌ای دارد. برای اینکه تجربه‌ سفر خود به بالی را کامل کنید، حتما یکی از این غذاها را با توجه به ذائقه‌ خود امتحان کنید و از طعم متفاوت آن لذت ببرید.

علاوه بر غذاهای سنتی و متنوع، رژیم غذایی این منطقه از نظر انواع کیک و دسر هم تنوع دارد و عاشقان شیرینی‌جات و دسرهای رنگارنگ در بالی ناامید نمی‌شوند.

غذای آسیای شرقی در بالی

عکس از وب‌سایت travelinsurancedirect.com.au (عکاس: MielPhotos2008)

ساتای (satay)

ساتای غذایی است که با گوشت کبابی و مارینه شده تهیه می‌شود و آن را با سس‌های پرادویه سرو می‌کنند. این غذا شامل انواع گوشت است و ممکن است این مواد در تهیه‌ آن به کار گرفته شود: گوشت مرغ تکه شده، گوشت بز یا گوسفند، گوشت گاو، ماهی، توفو، تخم‌مرغ یا ترکیبی از چند مورد از این مواد. این غذا در بسیاری از کشورها و فرهنگ‌ها وجود دارد. مدل ساتای بالی که sate lilit نام دارد با موادی مثل گوشت گاو، مرغ، ماهی و حتی گوشت لاک‌پشت پخته می‌شود. این گوشت‌ها را با نارگیل، شیر نارگیل و مخلوطی از سبزیجات و ادویه‌جات ترکیب می‌کنند. گوشت‌ها را به سیخ‌های چوبی می‌کشند و روی آتش کباب می‌کنند. این غذا را ممکن است با سس مخصوص یا بدون آن سرو کنند.

ناسی آیام (Nasi Ayam) و ناسی کامپور (Nasi Campur)

این دو غذا را در همه‌ غذاخوری‌های سنتی یعنی وارونگ (warungs)  و رستوران‌های بالی می‌توانید پیدا کنید. این غذا در اصل برنج سفید است که با انواع غذاهای دیگر سرو می‌شود. مکمل این غذا، سبزیجات مخلوط و نوعی ادویه‌ خاص منطقه‌ بالی است که sambal matah نام دارد و بسیار تند و تیز است. این غذا را غالبا با یک کاسه سوپ سرو می‌کنند. اگر نمی‌خواهید غذای تند بخورید یا ادویه‌جات زیاد، اذیتتان می‌کند، این غذا را می‌توانید بدون ادویه سفارش دهید.

ببک (Bebek) و آیام بتوتو (Ayam Betutu)

بتوتو یکی از غذاهای نمادین و سنتی بالی است که با مرغ یا اردک کامل تهیه می‌شود. داخل آن را با ادویه‌جات سنتی پر می‌کنند و در برگ موز می‌پیچند. این غذا را در پوسته‌ محم موز حسابی می‌پیچند و ۶ تا ۷ ساعت در آتش می‌پزند. نتیجه‌ نهایی، غذایی مقوی، آبدار و پرادویه است که گوشت آن به‌راحتی از استخوان جدا می‌شود. این غذا یکی از غذاهای بالی است که باید به‌آرامی پخته شود و برای کسانی مناسب است که به‌دلایل مذهبی، نمی‌خواهند گوشت خوک یا سایر حیوانات را بخورند.

غذای مالزیایی ayam betutu

عکس از وب‌سایت masakapahariini.com (عکاس: نامشخص)

غذای دریایی جیمباران (Jimbaran)

در ساحل موآیا (Muaya) در خلیج جیمباران (Jimbaran)، کافه‌های زیادی در کنار هم قرار گرفته‌اند که ماهی گریل شده و کبابی و انوع غذاهای دریایی را سرو می‌کنند. انواع خرچنگ، میگو، لابستر، شاه‌ماهی و انواع ماهی در این کافه‌ها و غذاخوری‌ها پیدا می‌شود. شاید این غذاهای دریایی، معمولی به نظر برسند اما از نظر عطر و طعم، آنچه که غذاهای دریایی این منطقه را از سایر مناطق بالی متمایز می‌کند، سس‌های اختصاصی و دستورهای ویژه‌ای است که هر کافه دارد و چاشنی‌هایی که همراه با غذا سرو می‌کند. یکی از این ادویه‌های مخصوص، سامبال خانگی است که موجب طعم منحصربه‌فرد غذاهای دریایی منطقه‌ جیمباران می‌شود. طعم غذاها از ترش و شیرین گرفته تا تند و پرادویه، متفاوت است.

Pepes و Tum

یکی از روش‌های پخت و پز در آشپزی اندونزی، پیچیدن غذا در برگ موز است. حتی این غذاهای پیچیده شده در برگ را با شاخه و برگ درختان می‌دوزند و آن‌ها را آب‌پز، بخارپز یا گریل می‌کنند. این دو نوع غذا هم معمولا با موادی چون گوشت، مرغ، توفو یا انواع سبزیجات تهیه می‌شوند. پیچیدن مواد غذایی در برگ موز، عطر و طعم خاصی به غذاها می‌دهد که نظیر ندارد.

غذای مالزیایی pepes ayam

عکس از وب‌سایت resep-olahan-ayam.netlify.app (عکاس: نامشخص)

لاوار (Lawar)

لاوار یک غذای ترکیبی سنتی است که با موادی چون گوشت چرخ کرده، سبزیجات، پودر نارگیل و انواع ادویه‌های محلی تهیه می‌شود. این غذا را معمولا بلافاصله بعد از آماده شدن سرو می‌کنند. دو نوع لاوار در بالی طبخ می‌شود؛ سفید و قرمز. این غذا را نمی‌توان زیاد نگه داشت و باید داغ و تازه مصرف شود. مدل سفید این غذا گوشت قرمز ندارد.

ناسی گورنگ (Nasi Goreng)

ناسی گورنگ، یکی از غذاهای ملی اندونزی است و با سرخ کردن برنج تهیه می‌شود. برنج را با انوع گوشت، سبزیجات و تخم‌مرغ، لوبیا سبز، پیاز، سیر و سس سویا و چیلی تند ترکیب می‌کنند. برای سرو این غذا، از تاپینگ‌های مختلفی مثل قطعات گوجه فرنگی یا خیار، سیر سرخ شده، ماهی و انواع چاشنی و ترشی استفاده می‌کنند.

کیک‌ها و دسرهای سنتی

کیک‌های سنتی در قدیم برای نذورات مذهبی در آیین‌های خاص تهیه می‌شدند اما امروزه راه خود را در بازارهای محلی باز کرده‌اند و همراه با قهوه در وعده‌های مختلف مصرف می‌شوند. تنوع این کیک‌ها بسیار زیاد است و مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ آن عبارت است از آرد برنج، شکر، نارگیل و میوه‌های استوایی. از میان انواع مختلف این کیک می‌توان به Wajik، godoh و kelepon اشاره کرد.

شیریتی مالزیایی klepon

عکس از وب‌سایت jajabakes.com (عکاس: Jacinta)

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به بالی؛ شهر آتشفشان‌های پوشیده شده از جنگل در اندونزی

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map