طرز تهیه بهترین غذا برای سحری

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه بهترین غذا برای سحری

با طرز تهیه بهترین غذاها برای سحری آشنا شوید و با طبخ آن‌ها در منزل، یک غذای مقوی و سیرکننده در این وعده مهم در ماه مبارک رمضان نوش جان کنید.

سحری به وعده‌ای گفته می‌شود که از نیمه‌های شب تا قبل از اذان صبح خورده می‌شود تا فرد روزه‌دار قادر به تحمل گرسنگی و تشنگی زمان روزه‌داری تا زمان افطار باشد. سحری در واقع، جایگزین وعده صبحانه و ناهار است و به همین دلیل، باید بسیار مقوی و سیرکننده باشد. البته از آنجا که غذای سحری در میانه‌های شب و زمانی که معده عادت به دریافت غذا ندارد، مصرف می‌شود، باید در انتخاب غذا بسیار مراقب بود تا به معده و بدن، آسیبی وارد نشود یا تشنگی و گرسنگی در فرد روزه‎‌دار بیشتر نشود.

غذای مناسب سحری باید لذیذ، ساده، مقوی و سبک باشد. مصرف کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و نوشیدنی به‌شدت در این وعده غذایی توصیه می‌شود و از طرف دیگر، خوردن شیرینی و غذاهای ترش و شور به‌هیچ‌وجه برای سحری مناسب نیست. در ادامه با همراه باشید تا شما را با بهترین سحری برای ماه رمضان آشنا کنیم. 

سفره سحری

هرآنچه باید درباره بهترین غذا برای سحری بدانید:

سحری چی درست کنم؟

یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که در طول ماه رمضان مطرح می‌شود، این است که برای سحری چی بپزم. تهیه یک غذای مناسب و مقوی، دغدغه بسیاری از روزه‌داران است و البته توجه به این نکته که چه غذایی ممکن است برای شما مضر باشد، نیز بسیار ضروری به نظر می‌آید. از آنجا که سحری در میانه‌های شب خوره می‌شود، بیشتر افراد در ماه رمضان، شام را طوری می‌پزند که بتوانند همان غذا را در وعده سحری نیز مصرف کنند.

سحری چی درست کنم

غذای مناسب برای سحری می‌تواند نونی یا برنجی باشد و شما می‌توانید برای تنوع، غذاهای مختلفی برای سحری درست کنید. توجه داشته باشید که بهتر است سحری را با نوشیدن مایعات گرم (چای کم‌رنگ یا آب) شروع کنید و بلافاصله پس از خوردن سحری نخوابید. سحری باید شامل پروتئین گیاهی (انواع حبوبات و سویا) یا پروتئین حیوانی (انواع گوشت سفید و قرمز)، کربوهیدرات (نان و برنج)، فیبر (میوه‌ها و سبزیجات)، لبنیات و چربی (روغن‌های مفید مانند روغن زیتون، روغن کنجد یا روغن کانولا) باشد. بیشتر افراد در زمان سحری آب را به‌همراه لیموی تازه می‌نوشند تا در طول روز کمتر تشنه شوند.

مصرف موز، سیب، میوه‍‌های خشکی چون انجیر خشک، برگه زردآلو و برگه هلو و خرما برای سیر نگه داشتن فرد روزه‌دار در طول روز به‌شدت توصیه می‌شود. ماست، سالاد و سبزیجات آبدار نیز از دیگر گزینه‌های مهم در وعده سحری هستند. ماست شیرین و کم چرب، نیاز بدن به آب، کلسیم، ید، و انواع ویتامین گروه B بدن را تامین می‌کند و با تنظیم قند خون، مانع از افت فشار می‌شود. خوردن آجیل (مغز بادام، مغز پسته، بادام هندی و مغز فندق) را در وعده سحری فراموش نکنید؛ زیرا با مصرف آجیل، نیاز بدن به فسفر، آهن، منگنز، مس، کلسیم، پتاسیم و ویتامین‌های مختلف در طول روز تامین می‌شود.

بدترین غذاها برای سحری، غذاهای آماده یا نیمه ‌آماده مانند انواع فست فود، سوسیس کالباس، سس مایونز و غذاهای شور، سرخ شده و پر ادویه هستند؛ زیرا این غذاها در طول روز شما را به‌شدت تشنه خواهند کرد. توجه داشته باشید که مصرف مواد غذایی شیرین، مانند شکلات، شله زرد، زولبیا بامیه و همچنین نوشابه در سحری به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا این مواد غذایی با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به سلول‌های خونی می‌شوند و شما را در طول روز، گرسنه می‌کنند.

آبگوشت، کله پاچه، آش، انواع کنسرو، آب‌میوه صنعتی، غذای فریز شده، خامه، پودینگ، ژله، هندوانه و ترشی نیز از دیگر مواردی هستند که بهتر است از خوردن آن‌ها در وعده سحری اجتناب کنید؛ زیرا این مواد با کاهش قند خون، افزایش ادرار، اختلال هضم و نفخ در دستگاه گوارش موجب تشنگی و گشنگی زیاد در طول روز می‌شوند.

غذاهای برنجی مناسب سحری

برنج، بخش مهمی از رژیم غذایی ما ایرانیان را تشکیل می‌دهد و مصرف آن به‌خصوص در وعده ناهار و سحری توصیه می‌شود. از بهترین غذاهای سحری با برنج می‌توان به انواع خورش‌ها، کباب و غذاهای پلویی مانند عدس پلو و لوبیا پلو اشاره کرد. شایان ذکر است که برنج قهوه‌ای، ارزش غذایی بالاتری از برنج سفید دارد؛ پس اگر به برنج قهوه‌ای دسترسی دارید، سعی کنید که این نوع برنج را در وعده سحری بگنجانید.

۱. خورش قیمه

خورش قیمه

خورش قیمه از حدود ۸۰ تا ۹۰ سال پیش، به‌عنوان یک غذای نذری در میان ایرانیان شناخته می‌شود

خورش قیمه، غذایی محبوب در میان ایرانیان است و در مناطق مختلف کشور، با طرز تهیه های متنوعی طبخ می‌شود. از مواد تشکیل‌دهنده این خورش سنتی که یکی از غذاهای اصیل تهرانی نیز به شمار می‌آید، می‌توان به گوشت قرمز، رب گوجه‌فرنگی، پیاز سرخ‌شده، لپه و لیمو عمانی اشاره کرد. بهترین نوع گوشتی که می‌توان برای طبخ قیمه استفاده کرد، مغز ران گوساله یا گوشت سردست گوسفندی است؛ البته برای طبخ قیمه از گوشت مرغ نیز می‌توان استفاده کرد. قیمه همراه با برنج ساده یا رشته ‌پلو و با سیب‌زمینی و گاهی بادمجان سرخ کرده سرو می‌شود. برخی افراد دارچین، زعفران، هل و گلاب را نیز برای خوش‌عطر و طعم کردن این خورش به آن اضافه می‌کنند.

جالب است بدانید که خورش قیمه از حدود ۸۰ تا ۹۰ سال پیش، به‌عنوان یک غذای نذری در میان ایرانیان شناخته می‌شود. خورش قیمه انواع بی‌نظیری دارد که در میان آن‌ها می‌توان به قیمه ریزه اصفهانی، قیمه پیچاق اردبیلی، قیمه نخود یزدی، قیمه نثار قزوینی، قیمه بادمجان، قیمه به، قیمه به و آلو، قیمه کدو، قیمه سیب درختی لری، قیمه هویج تبریزی، قیمه ماسوله و قیمه بوشهری اشاره کرد. برای آشنایی با انواع خورش قیمه در ایران می‌توانید به مقاله‌های غذای محلی کجارو مراجعه کنید.

مواد لازم برای ۶ نفر

  • ۳۰۰ گرم گوشت گوسفند یا گوساله
  • ۱۰۰ گرم لپه خام
  • یک عدد پیاز بزرگ پوست کنده و ریز خرد شده
  • یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی
  • ۳ عدد گوجه‌فرنگی
  • ۳ عدد لیمو‌ عمانی
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه به مقدار لازم
  • زعفران دم‌کرده به مقدار دلخواه
  • یک قاشق غذاخوری گلاب (اختیاری)
  • نصف قاشق چای‌خوری دارچین (اختیاری)
  • روغن به مقدار لازم
  • سیب‌زمینی سرخ کرده یا بادمجان سرخ کرده به مقدار لازم
  • برنج زعفرانی برای سرو

طرز تهیه خورش قیمه

طرز تهیه خورش قیمه

لپه‌ها را از دو تا سه ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آن را تعویض کنید تا نفخ لپه گرفته شود. مقداری روغن در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازهای ریز خرد شده را در روغن بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا کاملا سبک و طلایی شوند. در ادامه رب گوجه‌فرنگی و زردچوبه را به پیازهای سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه و رب گرفته شود و رنگ رب نیز باز شود. فلفل سیاه و فلفل قرمز را به مواد سرخ شده داخل قابلمه اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید و تفت دهید.

گوشت خرد شده را در قابلمه بریزید و آن را کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. سپس آب لپه را خالی کنید و آن را در قابلمه بریزید و همراه با بقیه مواد تفت دهید. پس از چند دقیقه تفت دادن، سه تا چهار پیمانه آب جوش را در قابلمه بریزید، درب قابلمه را ببندید، شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت و لپه برای یک ساعت بپزند. پس از گذشت این مدت، لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ کنید و در خورش بیندازید. درب قابلمه را ببندید و خورش را برای یک ساعت دیگر بپزید تا به روغن افتاده و جا بیفتد.

پس از یک ساعت، لیموعمانی‌ها را از خورش بیرون بیاورید و زعفران، نمک و دارچین را به خورش اضافه کنید. خورش قیمه را برای ۲۰ دقیقه دیگر روی شعله ملایم گاز بپزید. در انتها یک قاشق غذاخوری گلاب یا نصف قاشق چای‌خوری گل محمدی را در قابلمه بریزید و پس از چند دقیقه، خورش قیمه را در ظرف سرو بکشید. خورش قیمه را با سیب‌زمینی سرخ کرده یا بادمجان سرخ کرده تزیین کنید و همراه با برنج زعفرانی به سر سفره بیاورید.

نکات مهم برای تهیه خورش قیمه

قیمه

  • دارچین، رنگ خورش را تیره می‌کند؛ پس اگر دوست دارید خورش قیمه شما روشن باشد، دارچین را حذف کنید.
  • برخی افراد، کمی زنجفیل تازه یا نصف قاشق چای‌خوری زنجفیل را در خورش قیمه می‌ریزند تا غذا طعم و تندی خوبی به خود بگیرد.
  • به‌جای گلاب می‌توان از گل محمدی استفاده کرد.
  • در طبخ خورش قیمه زعفرانی مجلسی از لیمو عمانی رنگ روشن استفاده کنید تا خورش شما ظاهر بهتری پیدا کند.
  • گوشت‌های قیمه را ریز خرد کنید. 
  • بهتر است خورش قیمه را با گوشت گوسفندی بپزید که بافتی نرم و چرب دارد.
  • افزودن یک قلم گوسفند به‌همراه گوشت به خروش، طعم بی٬نظیری به غذای شما می‌دهد.
  • در صورت امکان به‌جای آب از آب گوشت استفاده کنید تا خورش قیمه زعفرانی مجلسی شما لذیذتر شود.
  •  برخی افراد در انتهای پخت، مقدار بسیاری پیاز داغ در خورش می‌ریزند تا طعم خورش را بهتر کنند.
  • خورش قیمه باید روی شعله ملایم طبخ شود.
  • در انتهای پخت، حتما لیمو عمانی‌ها را دربیاورید تا طعم غذای شما را تلخ نکنند.
  • شما می‌توانید در ۱۰ دقیقه آخر پخت، یک یا دو عدد هل را به خورش اضافه کنید تا عطر بهتری به غذا بدهد.

۲. خورش قورمه سبزی

خورش قورمه سبزی

خورش قورمه یا قورمه سبزی، یکی از غذاهای ملی کشور ایران است که در میان ایرانیان، طرفداران بسیاری دارد. این خورش لذیذ مانند خورش قیمه در نقاط مختلف کشور با طرز تهیه‌های متنوعی درست می‌شود و از انواع آن می‌توان به قورمه سبزی بوشهری، قورما شورباسی آذری، قورمه سبزی دامغانی، قورمه سبزی گیلکی، قورمه سبزی شیرازی و آبگوشت قورمه سبزی اشاره کرد.

قورمه سبزی یا خورش سبزی با سبزی قورمه (تره، جعفری، شنبلیله، گشنیز، اسفناج یا برگ چغندر)، لوبیا (قرمز، چیتی، چشم‌ بلبلی)، پیاز و گوشت قرمز درست شده و معمولا با برنج سرو می‌شود. این خورش سنتی را با نمک، فلفل و لیمو عمانی مزه‌دار می‌کنند. طبخ قورمه سبزی به زمان بسیاری نیاز دارد؛ زیرا با پخت طولانی، خورش جا افتاده‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود. جالب است بدانید که روز اول آذرماه را  به نام روز جهانی قورمه سبزی نام‌گذاری کرده‌اند. قدمت خورش قورمه سبزی  به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال قبل بر‌می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با انواع خورش قورمه سبزی در ایران به مجموعه غذاهای محلی کجارو سر بزنید.

مواد لازم برای چهار نفر

  • ۳۰۰ گرم گوشت گوسفند
  • یک عدد پیاز متوسط پوست کنده و ریز خرد شده
  • ۱۰۰ گرم لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز
  • ۲۵۰ گرم تره و اسفناج (هرکدام ۱۲۵ گرم)
  • ۱۵۰ گرم گشنیز و جعفری (هرکدام ۷۵ گرم)
  • ۵۰ گرم شنبلیله
  • ۳ عدد لیمو عمانی
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه به مقدار لازم
  • ۲ پارچ آب
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه خورش قورمه سبزی

طرز تهیه خورش قورمه سبزی

لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب‌ آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. مقداری روغن در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیاز ریز خرد شده را در قابلمه بریزید و آن را تفت دهید تا سبک و طلایی شود. در ادامه گوشت خرد شده، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. آب لوبیای خیس خورده را خالی کنید و آن را به‌همراه دو پارچ آب در قابلمه بریزید. شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش آید. سپس شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت و حبوبات بپزند.

گشنیز و جعفری خرد شده و تفت داده شده را پس از یک ساعت پخت گوشت و حبوبات در قابلمه بریزید. تره، اسفناج و شنبلیله تفت داده شده را نیز به‌همراه لیمو عمانی در یک ساعت پایانی پخت خورش در قابلمه بریزید تا یک خورش قورمه سبزی مجلسی داشته باشید. سعی کنید که لیمو عمانی را قبل از ریختن در خورش در آب جوش بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود. نمک را در نیم ساعت پایانی به خورش اضافه کنید و طعم آن را بچشید تا در صورت نیاز به آن نمک یا فلفل بیشتری بزنید.

خورش قورمه سبزی باید حدود چهار تا پنج ساعت بپزد تا جا افتاده شود و به روغن بیفتد. خورش قورمه سبزی را در ظرف سرو بکشید و همراه با برنج، ماست و خیار، سالاد شیرازی و انواع ترشی سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه خورش قورمه سبزی

قورمه سبزی

  • برخی افراد علاوه بر نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز در خورش، مقدار کمی تخم شنبلیله هم می‌ریزند؛ اما مراقب باشید که در مصرف این ادویه زیاده‌روی نکنید تا خورش شما تلخ نشود. شما همچنین می‌توانید مقدار کمی سبزی شنبلیله خشک را جداگانه کمی تفت دهید و در پایان پخت در خورش بریزید تا طعم بی٬نظیری به آن بدهد و باعث به روغن افتادن خورش شود.
  • برای خوشمزه‌تر شدن خورش قورمه سبزی، این خورش را با گوشت گوسفند و قلم گوسفند درست کنید. البته برای تهیه این خورش می‌توان از گوشت گوساله، مرغ، بوقلمون یا حتی قارچ نیز استفاده کرد.
  • لیمو عمانی‌ را با چنگال سوراخ کنید و آن را برای ۱۰ دقیقه در آب جوش بگذارید تا تلخی آن گرفته شود.
  • از لیمو عمانی سیاه برای تهیه خورش قورمه سبزی استفاده کنید.
  • برخی افراد از گرد لیمو عمانی برای مزه‌دار کردن خورش استفاده می‌کنند.

نکات مربوط به سبزی قورمه سبزی

سبزی قورمه سبزی

  • شما می‌توانید تمام ترکیب سبزی قورمه را از ابتدا با هم تفت دهید و آن را با گوشت و حبوبات در قابلمه بریزید.
  • نسبت دقیق سبزی را رعایت کنید و بیش از حد در سبزی شنبلیله نریزید؛ زیرا خورش شما را تلخ می‌کند.
  • سبزی قورمه سبزی را زیاد سرخ نکنید که سیاه شود؛ زیرا در این صورت سبزی در خورش خشک می‌شود و می‌شکند.
  • سبزی قورمه سبزی را کاملا ریز و ساطوری خرد کنید تا یک خورش جا افتاده داشته باشید.
  • برای تهیه یک قورمه سبزی جا افتاده می‌توانید  یک بار سبزی را خوب سرخ کنید و سپس آن را با گوشت تفت دهید.

۳. خورش کرفس

خورش کرفس

خورشت کرفس با برنج سرو می‌شود و غذایی مناسب برای سرو در وعده‌های ناهار، شام و به‌خصوص سحری است

خورشت کرفس، یکی از محبوب‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانی است که به خورش قورمه سبزی شباهت زیادی دارد. متاسفانه این خورش، غالبا در سفره‌های ایرانی دیده نمی‌‌شود و بیشتر افراد قورمه سبزی را به خورش کرفس ترجیح می‌دهند؛ اما این خورش با طعم و مزه‌ای منحصربه‌فرد شما را شگفت‌زده خواهد کرد. 

خورشت کرفس با گوشت خردشده ران گوسفند یا گوساله یا گوشت ران مرغ یا بوقلمون، کرفس، نعنا، جعفری، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پیاز، آبلیمو یا آبغوره و رب گوجه‌فرنگی درست می‌شود. برخی افراد به این خورشت، لوبیا یا سبزیجات دیگر مانند کنگر یا ریواس هم اضافه می‌کنند. طبخ خورشت کرفس مجلسی نیاز به زمان و تبحر دارد؛ اما مزه نهایی این غذا، تمام زحمت‌هایی را که برای طبخ آن کشیده‌اید، جبران خواهد کرد. خورشت کرفس با برنج سرو می‌شود و غذایی مناسب برای سرو در وعده‌های ناهار، شام و به‌خصوص سحری است؛ زیرا علاوه بر آبدار بودن، این خورشت بوی بسیار اشتهابرانگیزی دارد. خورشت کرفس، یکی از غذاهای محبوب گیاهخواران نیز است؛ زیرا می‌توان آن را به‌سادگی با حذف گوشت به‌صورت گیاهی نیز درست کرد.

۴. خورش کنگر

خورش کنگر

خورش کنگر، یکی از انواع خورش‌های ایرانی است که غذایی بسیار مقوی و سیرکننده به‌خصوص برای سحری به شمار می‌آید. فصل برداشت کنگر از  اواخر زمستان تا اوایل تابستان است و شما می‌توانید در این بازه با کنگر تازه، یک خورش جدید و خوشمزه درست کنید. کنگر، یک ماده غذایی بسیار مفید است و از خواص آن می‌توان به تسریع جریان خون، رفع کم‌خونی، تصفیه خون و پاکسازی کبد اشاره کرد. این خورش خوشمزه را می‌توان با گوشت گوسفند یا گوساله و مرغ طبخ کرد.

مواد لازم برای هشت نفر

  • ۸۰۰ گرم کنگر پاک شده و خرد شده
  • ۳۵۰ گرم سبزی خورش کنگر (۲۵۰ گرم جعفری و ۱۰۰ گرم نعنا) ریز و ساطوری خرد شده
  • یک عدد پیاز بزرگ پوست کنده و نگینی ریز خرد شده
  • ۳ عدد لیمو عمانی
  • ۶۰۰ گرم گوشت گوسفند یا گوساله
  • ۲ قاشق غذاخوری سرخالی رب گوجه‌فرنگی
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن مایع به مقدار لازم

طرز تهیه خورش کنگر

طرز تهیه خورش کنگر

پیازهای خرد شده را در قابلمه بریزید و روی حررات متوسط گاز قرار دهید تا کمی سبک شوند. سپس به آن‌ها کمی روغن اضافه کنید و پیازها را تفت دهید تا طلایی شوند. زردچوبه را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن را تفت دهید تا بو و طعم خامی زردچوبه گرفته شود. سپس گوشت خورشتی خرد شده را در قابلمه بریزید و همراه با پیازها تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در ادامه دو قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی را به‌همراه فلفل سیاه به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و آن را تفت دهید تا رنگ رب باز شود و بوی خامی آن از بین برود.

چند لیوان آب جوش در قابلمه خورش بریزید؛ به‌طوری که تا دو بند انگشت روی گوشت را بپوشاند. شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت بپزد. در همین حین در یک تابه کمی روغن بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس کنگر خرد شده را در تابه تفت دهید و پس از چند دقیقه سبزی خورش (نعنا و جعفری) را در تابه بریزید. تفت دادن را تا جایی ادامه دهید تا سبزی کمی تغییر رنگ دهد. سپس شعله گاز را خاموش کنید و مخلوط کنگر و سبزی سرخ شده را در قابلمه خورش بریزید. در یک ساعت پایانی پخت، لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ کنید و در خورش بریزید. در نیم ساعت آخر پخت نیز، نمک غذا را اندازه کنید. اجازه دهید تا خورش جا افتاده و به روغن بیفتد. سپس آن را به‌همراه برنج سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه خورش کنگر

قیمه کنگر

  • طرز تهیه خورش کنگر با مرغ، بسیار ساده است؛ زیرا مرغ خیلی زود می‌پزد. در صورت استفاده از مرغ می‌توانید چند عدد آلو بخارا نیز به خورش اضافه کنید.
  • برخی افراد به‌جای نعنا و جعفری از سبزی قورمه سبزی برای تهیه این خورش استفاده می‌کنند.
  • نسبت جعفری به نعنا در سبزی خورش کنگر باید سه به یک باشد.
  • سبزی خورش را قبل از سرخ کردن، بشویید و خشک کنید تا در زمان سرخ کردن، آب نیندازد.
  • طرز تهیه قیمه کنگر نیز بسیار ساده است. برای تهیه این غذای خوشمزه کنگرها را جداگانه تفت دهید. سپس پیاز و گوشت خورشتی یا مرغ را در قابلمه خورش تفت دهید. در ادامه فلفل سیاه، زردچوبه و چوب دارچین را به پیاز و گوشت بیفزایید و کمی تفت دهید. در مرحله بعد، کنگرهای سرخ شده، لپه خیس خورده و دو قاشق غذاخوری سر پر رب گوجه‌فرنگی به غذا اضافه کنید و روی آن آب جوش بریزید. اجازه دهید تا خورش شما روی شعله ملایم گاز بپزد. در نیم ساعت پایانی پخت، لیمو عمانی و نمک را به خورش اضافه کنید و در ۱۰ دقیقه پایانی پخت نیز یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده غلیظ به خورش قیمه کنگر بیفزایید تا عطر بهتری بگیرد. قیمه کنگر نیز با برنج سرو می‌شود.

۵. آلبالو پلو

آلبالو پلو

آلبالو پلو در شهرهای ایران به روش‌های مختلف و با مواد متنوع طبخ می‌شود

آلبالو پلو، یکی از قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی است که بیشتر در فصل تابستان سرو می‌شود؛ زیرا با خوردن آن می‌توان از گرمازدگی پیشگیری کرد. آلبالو پلو در شهرهای ایران به روش‌های مختلف و با مواد متنوع طبخ می‌شود؛ اما شیرازی‌ها این غذا را با گوشت چرخ‌کرده قلقلی سرو می‌کنند؛ البته شما می‌توانید آلبالو پلو را با مرغ ریش ریش، مرغ یا ماهیچه نیز نوش جان کنید. آلبالو پلو به خاطر وجود میوه ترش و خوشمزه آلبالو، بسیار مقوی است و ارزش غذایی بالایی دارد. آلبالو، منبع غنی کلسیم، گوگرد، فسفر، منیزیم و سدیم و انواع ویتامین‌ها است و خوردن آن به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و روماتیسمی توصیه می‌شود.

مواد لازم برای پنج نفر

  • ۷۰۰ گرم آلبالو
  • ۴۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده
  • یک عدد پیاز متوسط پوست کنده و رنده شده
  • ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم شکر
  • ۴ لیوان برنج
  • زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم 
  • خلال پسته و بادام به مقدار لازم
  • روغن مایع به مقدار لازم

طرز تهیه آلبالو پلو 

آلبالو پلو  شیرازی

برنج را از پنج تا ۶ ساعت قبل با آب و کمی نمک خیس کنید. در همین حین، آلبالوها را بشویید، هسته آن‌ها را دربیاورید و سپس آن‌ها را در یک قابلمه بریزید و لایه به لایه، بین آن‌ها شکر بپاشید. قابلمه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا آب داخل قابلمه (آلبالو آب می‌اندازد) به جوش آید. سپس آلبالوها را برای نیم ساعت با شکر بجوشانید. آلبالوها را آبکش کنید و آب آن را در یک شیشه تمیز بریزید تا بتوانید در آینده به‌عنوان شربت از آن استفاده کنید.

آب برنج را خالی کنید و آن را در یک قابلمه آب جوش بریزید. برنج را پس از حدود ۱۰ دقیقه آبکش کنید و کنار بگذارید. گوشت چرخ‌کرده را با یک عدد پیاز متوسط رنده شده، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید و خوب ورز دهید. سپس از آن، گوشت قلقلی‌های کوچک به‌اندازه یک گردو درست کرده و آن‌ها را در یک تابه با روغن داغ سرخ کنید. ته‌دیگ مورد نظر خود را کف قابلمه بچینید. شما می‌توانید از نان یا سیب‌زمینی حلقه شده استفاده کنید و کمی کنجد روی آن‌ها بپاشید. سپس به‌صورت لایه لایه، برنج، آلبالو و گوشت قلقلی را در قابلمه بریزید. لایه آخر باید برنج باشد. آلبالو پلو را برای نیم ساعت روی شعله ملایم گاز دم کنید. برای سرو، بخشی از پلو را با زعفران مخلوط کنید و روی برنج در دیس بریزید. آلبالو پلو را با خلال پسته و بادام تزیین کنید.

نکته‌های مهم برای تهیه آلبالو پلو 

طرز تهیه آلبالو پلو 

  • اگر می‌خواهید آلبالوها حین دم کردن پلو به هم نچسبند، قبل از دم کردن پلو، آلبالوها را به کره آب شده آغشته کنید.
  • شما می‌توانید خلال‌های بادام از قبل خیس شده را در قابلمه بریزید تا همراه با پلو دم بکشند.
  • طرز تهیه آلبالو پلو چند رنگ و مجلسی با مرغ یا گوشت چرخ‌کرده بسیار ساده است. برای این کار، در یک گوشه قابلمه، سه تا چهار قاشق غذاخوری شربت آلبالو و در یک گوشه دیگر، مقداری زعفران دم‌کرده بریزید. لایه آخر آلبالو پلو باید برنج سفید باشد. در زمان سرو، برنج تمام این قسمت‌ها را با مقداری برنج سفید مخلوط کنید و به‌صورت جداگانه روی دیس آلبالو پلو بکشید.
  • برخی افراد آلبالو پلو را با مربای آلبالو درست می‌کنند.

۶. باقالی پلو با ماهیچه

باقالی پلو با ماهیچه

باقالی پلو، یکی از پلوهای مخصوص ایرانی است که با انواع گوشت از جمله مرغ، بوقلمون، بره، ماهیچه یا گردن گوسفند و گوساله سرو می‌شود. باقالی پلو با ماهیچه نیز یکی از غذاهای مشهور و بسیار لذیذ ایرانی است که معمولا در مجالس مهم مانند عروسی‌ها و مهمانی‌ها سرو می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده باقالی پلو با ماهیچه، پیاز، سیر، برگ بو، دارچین، زعفران دم‌کرده، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، ماهیچه گوسفندی، برنج، شوید تازه و باقالی هستند. قدمت این غذای مجلسی که با جرئت، می‌توان آن را خوشمزه‌ترین غذای ایرانی دانست، به دوره حکومت صفویان بر‌می‌گردد. 

باقالی پلو با ماهیچه در ابتدا غذای محبوب و رایج در دربار پادشاهان و حاکمان بوده است؛ اما به مرور زمان به خانه‌های مردم نیز راه پیدا کرده است. این پلوی مخصوص با گوشت یا مرغ، یک غذای فوق‌العاده سیرکننده و خوشمزه برای سحری است. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مرحله به مرحله را در کنار ما بیاموزید.

۷. لوبیا پلو

لوبیا پلو

لوبیا پلو را غالبا همراه با سالاد شیرازی یا ماست و خیار سرو می‌کنند

لوبیا پلو، غذایی معروف و پرطرفدار در میان ایرانیان است و در مناطق مختلف کشور با دستور پخت‌های متنوعی، درست می‌شود. لوبیای سبز نازک و تازه، گوشت قرمز، مرغ، گوشت قلقلی، گوشت قیمه‌ای یا چرخ‌کرده، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه یا زعفران و دیگر ادویه‌جات از مواد تشکیل دهنده این پلوی خوشمزه هستند که غذایی مناسب برای سحری به شمار می‌آید. البته باید بدانید که لوبیا پلو اصالتا با گوشت قرمز تهیه می‌شود. 

لوبیا پلو را غالبا همراه با سالاد شیرازی یا ماست و خیار سرو می‌کنند. بسیاری از افراد، لوبیا پلو را شبیه به غذای ترکی استامبولی می‌دانند، هرچند باید بدانید که طرز تهیه این دو با یکدیگر متفاوت است. مواد اولیه این دو غذا از جمله پلو، گوجه‌فرنگی و لوبیاسبز مشترک هستند. رنگ لوبیا پلو، طلایی یا زرد متمایل به قرمز است. میزان استفاده از رب گوجه‌فرنگی و ادویه بر طعم و رنگ این غذا تاثیر بسیاری دارد. با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با انواع لوبیا پلو در ایران و روش طبخ این غذای خوشمزه آشنا شوید.

۸. ته چین

ته چین

ته‌چین، یکی از غذاهای اصیل و محبوب ایرانی است که در هر گوشه‌ای از ایران با طرز تهیه‌های مختلف تهیه می‌شود؛ البته بیشترین تنوع ته‌چین در استان سمنان دیده می‌شود که در میان آن‌ها می‌توان به ته‌چین گوشت گرمسار، ته‌چین شهمیرزادی و ته‌چین اسفناج شاهرودی اشاره کرد. 

ته‌چین کلاسیک با برنج، انواع گوشت (مرغ، گوشت گوسفندی یا گاو)، ماست، تخم‌ مرغ و زعفران فراوان درست می‌شود و به خاطر ظاهر و فرم زیبایش، یک غذای رسمی و مناسب برای مهمانی‌های مجلسی به حساب می‌آید. این غذا در واقع از دو بخش تشکیل می‌شود: یک بخش ضخیم ته‌ دیگ زعفرانی متشکل از گوشت یا مرغ و پلوی سفید که روی ته‌ دیگ ریخته می‌شود و در هنگام سرو، زیر ته‌ دیگ یا کنار آن قرار می‌گیرد. برای آشنایی با انواع ته‌چین در ایران، می‌توانید به مجموعه غذاهای محلی کجارو سر بزنید.

۹. عدس پلو

عدس پلو

عدس پلو را می‌توان به‌صورت کاملا گیاهی و همراه با خرما و کشمش مصرف کرد

عدس پلو، یکی از پلوهای خوشمزه ایرانی و مناسب برای سحری است که معمولا همراه با ماست، دوغ و سالاد شیرازی سرو می‌شود. عدس پلو را می‌توان به‌صورت کاملا گیاهی و همراه با خرما و کشمش یا در کنار گوشت چرخ‌کرده قلقلی، مرغ یا ماهیچه مصرف کرد. این پلوی خوشمزه که با ترکیب عدس و برنج درست می‌شود، غذایی سیرکننده و بسیار مقوی است.

مواد لازم برای چهار نفر

  • ۴ پیمانه برنج
  • یک پیمانه عدس
  • ۶ قاشق غذاخوری کشمش پاک کرده و شسته شده
  • ۲۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده
  • ۱۰۰ گرم پیاز داغ
  • نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
  • زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
  • روغن جامد به مقدار لازم

طرز تهیه عدس پلو

طرز تهیه عدس پلو

برنج را از دو تا سه ساعت قبل در آب و نمک خیس کنید. عدس را نیز از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ عدس گرفته شود و زودتر بپزد. آب عدس را خالی کنید و آن را همراه با آب تازه در یک قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا عدس‌ها نیم‌پز شوند. سپس کمی نمک به آن‌ها اضافه کنید و بلافاصله عدس‌ها را آبکش کنید.

آب برنج را خالی کنید و آن را در یک قابلمه آب جوش بریزید تا برنج روی حرارت متوسط رو به زیاد برای هفت تا ۱۰ دقیقه بپزد. پس از پخت مغز دانه‌های برنج، عدس نیم‌پز را در قابلمه برنج بریزید و بلافاصله هر دو را آبکش کنید. مقداری روغن در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس ته‌دیگ مورد نظر خود (سیب‌زمینی یا نان) را کف قابلمه بچینید. مخلوط برنج و عدس را در قابلمه بریزید و  با ته کفگیر چند سوراخ روی برنج ایجاد کنید تا در هنگام دم کشیدن بخار از برنج خارج شود و برنج خوب دم بکشد. شعله گاز را کم کنید و روی درب قابلمه دم‌کنی بگذارید. عدس پلو برای دم کشیدن به نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد. در پایان پخت، کمی دارچین روی عدس پلو بپاشید.

در این حین، کشمش‌های پاک کرده و شسته شده را در مقداری روغن روش شعله ملایم گاز تفت دهید. مراقب باشید که کشمش‌ها نسوزند. سپس گوشت چرخ‌کرده و پیاز داغ را به‌همراه نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین در یک تابه تفت دهید تا گوشت کاملا بپزد. البته شما می‌توانید گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده، نمک و ادویه ورز دهید و آن را به‌شکل کوفته قلقلی سرخ کنید. بخشی از عدس پلو را با زعفران دم‌کرده مخلوط کنید. عدس پلو را در دیس بکشید و روی آن را با مخلوط گوشت و پیاز داغ، کشمش و پلوی زعفرانی تزیین کنید.

نکات مهم برای تهیه عدس پلو

عدس پلو با گوشت

  • عدس پلو را می‌توان با مرغ ریش ریش یا درسته و با ماهیچه نیز سرو کرد.
  • در طرز تهیه عدس پلو گیاهی به‌جای گوشت چرخ‌کرده از سویا استفاده کنید. برای این کار، یک پیمانه سویا را از ۲۰ دقیقه قبل در شیر، آب نارنج، آب پرتقال یا آب خیس کنید. سپس سویا را آبکش کنید و با دست فشار دهید. سویا را در چرخ گوشت بریزید و یک بار چرخ کنید. سپس سویاهای چرخ‌کرده را با یک پیمانه آرد سوخاری، یک عدد پیاز رنده شده، نمک، فلفل، زردچوبه و کمی دارچین در یک کاسه مخلوط کنید و ورز دهید تا مایه شما چسبنده شود. سویا را به‌شکل کوفته قللقلی دربیاورید و در روغن روی شعله ملایم گاز سرخ کنید. برخی افراد، سویا را در ابتدا برای پنج دقیقه در آب می‌جوشانند و سپس در شیر خیس می‌کنند.
  • عدس پلو را می‌توان به‌صورت کته نیز درست کرد.
  • ادویه اصلی عدس پلو، زردچوبه و دارچین و زعفران دم‌کرده غلیظ است. البته اگر عدس معده شما را اذیت می‌کند، می‌توانید کمی زیره سیاه نیز به عدس پلو بیفزایید.
  • برخی افراد، در سرو عدس پلو از زرشک هم استفاده می‌کنند. برای این کار، زرشک را با کره تفت دهید و با کشمش سرخ شده مخلوط کنید.
  • شما می‌توانید در وعده سحری، عدس پلو را با چند عدد خرمای سرخ شده و کشمش سرو کنید.

 ۱۰. رشته پلو

 رشته پلو

رشته پلو، یکی از غذاهای محلی و قدیمی ایرانی است که کمتر کسی پیدا می‌شود که آن را دوست نداشته باشد. رشته‌پلو، غذای محلی مشهد، استان اردبیل و کرمانشاه است؛ اما در شهرهای دیگر ایران هم به شیوه‌های مختلف طبخ و سرو می‌شود. رشته پلو را می‌توان به‌صورت ساده و همراه با انواع خورش مانند قیمه و قورمه سبزی، با خرما و کشمش، با عدس، با گوشت قلقلی، مرغ، گوشت بوقلمون یا ماهی دودی در خانه تهیه کرد و از طعم و مزه آن در کنار اعضای خانواده لذت برد. ادویه اصلی پخت رشته پلو «زردچوبه» است. جالب است بدانید که در گذشته، زردچوبه تنها ادویه‌ای بود که به رشته پلو اضافه می‌کردند. 

طرز تهیه رشته پلو بسیار ساده و کم هزینه است. برای تهیه این غذای خوشمزه تنها به برنج و رشته پلویی نیاز دارید. رشته پلویی که در کارخانه بوداده می‌شود، شبیه به رشته آش و کمی نازک‌تر از آن است؛ اما به‌دلیل داشتن سبوس بیشتر، رنگ تیره‌تری دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه رشته پلو مجلسی و انواع آن آشنا کنیم.

غذاهای نونی مناسب سحری

۱. حلیم

حلیم

هلیم گندم، رایج‌ترین نسخه این غذا در ایران است

حلیم یا هلیم، غذایی مشهور و محبوب در خارومیانه، کشورهای آسیای مرکزی و شبه‌قاره هند است. طرز تهیه این غذا و مواد تشکیل‌دهنده آن در مناطق مختلف، متفاوت است؛ اما به‌صورت کلی حلیم با گوشت، جو، بلغور یا گندم و عدس درست می‌شود. هلیم گندم، رایج‌ترین نسخه این غذا در ایران است که متشکل از گندم پوست‌ گرفته و کوبیده ‌شده، پیاز، گوشت (گوسفندی، گوساله، مرغ، بلدرچین یا بوقلمون) و روغن است و با افزودن ادویه‌جاتی مانند دارچین و شکر، طعم‌دار می‌شود. انواع حلیم از جمله حلیم شوشتری، حلیم تهرانی، حلیم مشهدی و حلیم نیشابوری در شهرهای مختلف ایران با مواد مختلف تهیه و خورده می‌شوند.

حلیم معمولا به‌عنوان صبحانه یا گاهی ناهار، نذری در ماه محرم یا افطاری و سحری در ماه رمضان به‌صورت گرم یا سرد سرو می‌شود. دارچین، سرشیر، کنجد، شکر و گوشت ریزشده مرغ یا بوقلمون نیز معمولا برای تزیین حلیم به کار گرفته می‌شوند. درست کردن حلیم خانگی کمی زمان‌بر است و شما برای طبخ یک حلیم خوشمزه و جاافتاده باید صبر و حوصله زیادی به خرج دهید؛ اما مطمئن باشید که نتیجه نهایی تمام زحمات شما را جبران خواهد کرد.

۲. املت عدس و سبزیجات

 املت عدس و سبزیجات

املت عدس و سبزیجات، یک غذای نونی فوق‌العاده برای سحری است که با طعم لذیذش، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. وجود عدس و انواع سبزیجات، این املت را تبدیل به غذایی مقوی و سیرکننده می‌کند. طرز تهیه املت عدس و سبزیجات بسیار ساده است و به زمان زیادی نیاز ندارد.

مواد لازم برای چهار تا ۶ نفر

  • نصف پیمانه یا ۷۵ گرم عدس
  • ۲۲۵ گرم کلم بروکلی
  • ۲ عدد پیاز پوست کنده و حلقه حلقه شده
  • ۲ قاشق سوپ‌خوری روغن زیتون
  • ۲ قاشق سوپ‌خوری تخم‌مرغ
  • ۳ قاشق سوپ‌خوری شیر یا آب
  • ۳ قاشق سوپ‌خوری مخلوط سبزیجات تازه خرد شده (ترخون، جعفری، و پیازچه)
  • ۱۷۵ گرم گوجه‌فرنگی ریز شده

طرز تهیه املت عدس و سبزیجات

طرز تهیه املت عدس و سبزیجات

عدس را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ عدس گرفته شود و زودتر بپزد. آب عدس را خالی کنید و آن را همراه با آب تازه و سرد در یک قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا عدس‌ها بپزند. پس از پخت عدس، کلم بروکلی را در قابلمه بریزید و آن را برای دو تا سه دقیقه به‌همراه عدس بپزید.

 فر را در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا برای ۱۵ دقیقه گرم شود. کف یک قالب مخصوص فر را با کمی روغن چرب کنید. سپس پیازهای حلقه حلقه شده را کف آن بچینید. روغن زیتون را روی پیازها بریزید. عدس، کلم بروکلی و گوجه‌فرنگی را روی پیازها بریزید. تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند. سپس شیر یا آب، نمک و فلفل سیاه را به تخم‌مرغ‌ها بیفزایید و هم بزنید. در ادامه سبزیجات را در کاسه بریزید و مواد را با هم مخلوط کنید. مخلوط تخم‌مرغی را در قالب فر، روی بقیه مواد بریزید.

دمای فر را تا ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۷۵ درجه فارنهایت پایین بیاورید. قالب را برای ۱۰ دقیقه در فر بگذارید. سپس قالب را از فر دربیاورید و با یک قاشق بزرگ روی غذا را فشار دهید. قالب را دوباره برای ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید تا املت کاملا بپزد. روی املت را با برگ‌های ترخون تازه تزیین کنید. نوش جان!

۳. سیب‌زمینی آب‌پز و تخم‌مرغ

سیب ‌زمینی آبپز و تخم‌ مرغ

ساندویچ سیب‌زمینی آب‌پز و تخم‌مرغ، یک گزینه فوق‌العاده ساده و مقوی برای سحری است که می‌توان آن را به آسانی در منزل تهیه کرد. 

مواد لازم برای چهار نفر

  • ۲ عدد سیب‌زمینی بزرگ
  • ۲ عدد تخم‌مرغ
  • ۵۰ گرم کره
  • نعنا داغ به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • گوجه‌فرنگی، سبزی خوردن و نان سنگک برای سرو

طرز تهیه ساندویچ سیب‌زمینی آب‌پز و تخم‌مرغ

طرز تهیه ساندویچ سیب ‌زمینی آبپز و تخم ‌مرغ

ته یک قابلمه کهنه نمک بریزید و آن را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سیب‌زمینی‌ها را با اسکاچ بشویید و پس از خشک شدن، آن‌ها را روی نمک در قابلمه بچینید. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا سیب‌زمینی‌ها روی شعله ملایم گاز بپزند. پس از حدود ۲۰ دقیقه، تخم‌مرغ‌های شسته شده را کنار سیب‌زمینی‌ها بچینید. پس از گذشت ۱۵ دقیقه، سیب‌زمینی و تخم‌مرغ شما پخته است. پوست سیب‌زمینی‌ها و تخم‌مرغ‌ها را بکنید و آن‌ها را به‌همراه کره نرم شده، نمک، فلفل سیاه و نعنا داغ در یک کاسه له کنید. ساندویچ سیب‌زمینی آب‌پز و تخم‌مرغ را با گوجه‌فرنگی، سبزی خوردن و نان سنگک سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه ساندویچ سیب‌زمینی آب‌پز و تخم‌مرغ

  • شما می‌توانید سیب‌زمینی را آب‌پز کنید.
  • اگر قابلمه کهنه ندارید، سیب‌زمینی را به‌شکل ورقه ورقه در تابه دو طرفه بپزید.
  • برخی افراد از کمی پیاز خام نگینی خرد شده نیز در تهیه این ساندویچ استفاده می‌کنند.

۴. سوپ جو

سوپ جو

سوپ جو به‌محض سرو شدن، سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و دمای بدن به‌طرز محسوسی تغییر می‌کند

سوپ جو، یکی از انواع ساده سوپ و یک سوپ سنتی ایرانی است که با جو (پوست کنده یا پرک)، مرغ یا عصاره مرغ، رب گوجه‌فرنگی، هویج، پیاز، جعفری، نمک و فلفل سیاه درست می‌شود و می‌توان آن را با شیر، خامه و قارچ نیز طبخ کرد. این پیش غذای ساده به سرعت در خانه آماده می‌شود و به خاطر وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی، می‌تواند به‌عنوان یک وعده غذای کامل نیز سرو شود.

سوپ جو به‌محض سرو شدن، سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و دمای بدن به‌طرز محسوسی تغییر می‌کند. این سوپ با کربوهیدرات فراوان، گرسنگی را در طول روز به تعویق می‌اندازد و گزینه مناسبی برای سحری به شمار می‌آید. پس سعی کنید یک کاسه کوچک سوپ جو را در وعده سحری قبل از خوردن وعده اصلی میل کنید. در ادامه طرز تهیه سوپ جو را در مجموعه غذاهای محلی کجارو مشاهده کنید.

غذا برای سحری با مرغ

۱. خورش فسنجان

خورش فسنجان

خورش فسنجان، یکی از از غذاهای اصیل ایرانی است که در بیشتر شهرهای ایران تهیه می‌شود و متناسب با هر منطقه‌ای، پروتئین خاص همان محل در کنار این غذا سرو می‌شود؛ به‌طور مثال در برخی شهرها از گوشت مرغ، ماهی، کبک، بوقلمون و بلدرچین استفاده می‌کنند و در برخی نقاط دیگر ایران، به‌خصوص در شمال کشور و مناطق گیلک‌نشین، گوشت اردک و پرندگان شکاری را ترجیح می‌دهند و عده‌ای نیز گوشت تکه‌ای یا قلقلی را می‌پسندند. مواد اولیه این غذای لذیذ و اشتهابرانگیز، شامل گردو یا پسته، گوشت مرغ یا گوشت قرمز و رب انار ترش یا شیرین است که همراه با پلو مصرف می‌شود.

اصالت خورشت فسنجان یا فَسوجن را به گیلان نسبت می‌دهند؛ با این حال، در شهرهای دیگر نیز به روش‌های گوناگون طبخ می‌شود و با طعم‌های ترش، شیرین و ملس (ترش و شیرین) وجود دارد. به‌عنوان مثال، فسنجان گیلانی ترش و ملس است؛ در نواحی مرکزی ایران اغلب طعم فسنجان به شیرینی می‌زند و در منطقه آذربایجان نوع ملس آن را طبخ و از قیسی برای ملس‌کردن خورشت استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو، با طرز تهیه این خورش لذیذ و مناسب برای سحری آشنا شوید.

۲. زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ

زرشک‌ پلو در ابتدا در مناطقی مانند خراسان پخته و سپس به سایر نقاط کشور معرفی شده است

زرشک پلو، یکی از پلوهای ایرانی است که با برنج، زرشک، زعفران و گاهی شکر درست شده و معمولا با گوشت مرغ، بوقلمون و بره یا سردست و قلوه‌گاه گوسفندی سرو می‌شود. این غذای سنتی لذیذ ایرانی می‌توان به‌عنوان ناهار، شام یا سحری نوش جان کرد. زرشک از میوه‌هایی است که در دو نقطه از کشور ایران بیش از هر جای دیگری کشت می‌شود؛ زرشک قرمز در جنوب استان خراسان فراوان است و زرشک سیاه در استان کرمانشاه. شاید به همین دلیل باشد که زرشک‌ پلو در ابتدا در مناطقی مانند خراسان پخته و سپس به سایر نقاط کشور معرفی شده است. در ادامه با مطالعه طرز تهیه زرشک پلو با مرغ در مجموعه غذاهای محلی کجارو، یک غذای خوشمزه برای سحری بپزید.

۳. سالاد مرغ رژیمی

سالاد مرغ رژیمی

مصرف میوه، سالاد و سبزیجات تازه در وعده سحری ضروری است؛ زیرا مصرف سبزیجات آبدار و میوه‌ها در وعده سحری باعث کاهش عطش در طول روز می‌شود و فیبر مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. از آنجا که کاهو در مقایسه با سبزی‌های دیگر، آب بیشتری دارد، سالاد کاهو بهترین گزینه شما است. اگر در وعده سحری میلی به غذای گرم یا سنگین ندارید، می‌توانید با سالادهای سیرکننده و مقوی خود را سیر کنید. در ادامه طرز تهیه یک سالاد مرغ خوشمزه را در اختیار شما خواهیم گذاشت؛ اما اگر به دنیای سالادها علاقه‌مند هستید، سری به مقاله جامع کجارو درباره سالادها بزنید تا با انواع سالادها آشنا شوید.

مواد لازم 

  • یک عدد کاهو کوچک ریز خرد شده
  • ۲ عدد فلفل دلمه‌ای رنگی متوسط خلالی خرد شده
  • یک عدد سینه مرغ بزرگ نگینی خرد شده
  • ۸ عدد گوجه گیلاسی
  • ۳ قاشق غذاخوری آبلیمو
  • روغن زیتون به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه سالاد مرغ رژیمی

سینه مرغ را از قبل با کمی نمک و فلفل سیاه مزه دار کنید. روغن زیتون را در تابه بریزید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا کمی داغ شود. در یک گوشه تابه سینه مرغ خرد شده را بریزید و در گوشه دیگر، فلفل دلمه‌ای‌ها را تفت دهید. پس از تفت خوردن مواد، آن‌ها را در یک کاسه بریزید. کاهوی خرد شده، آبلیمو، روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه را به مواد داخل کاسه بیفزایید و آن‌ها را خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند.

سحری سبک و مقوی

۱. استانبولی پلو

استانبولی پلو

استانبولی پلو، یک سحری سبک و بسیار مقوی است که طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد

استانبولی پلو از آن دست غذاهایی است که می‌توانید در تمام طول سال تهیه کنید؛ زیرا مواد اولیه آن یعنی سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و برنج در همه فصول پیدا می‌شود. طرز تهیه های بسیاری برای این پلو وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توان به استانبولی پلو ساده تا استانبولی با گوشت و مرغ و سویا اشاره کرد. یکی دیگر از مزیت‌های این غذا، استفاده از یک قابلمه است و به این ترتیب نیازی به کثیف کردن ظروف مختلف نخواهید داشت.

استانبولی پلو، یک سحری سبک و بسیار مقوی است که طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد و به سرعت آماده می‌شود. این غذای خوشمزه را می‌توان به‌صورت کاملا گیاهی یا همراه با گوشت و مرغ سرو کرد. در ادامه با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با طرز تهیه استانبولی پلو و نکات طلایی طبخ آن آشنا شوید.

۲. دمپختک

دمپختک

دمپختک یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که در نقاط مختلف کشور به‌شکل‌های مختلفی پخته می‌شود. این غذای ساده و سریع که شباهت زیادی به استانبولی دارد، برای هر فصلی از سال مناسب است و از آنجا که بیشتر به‌صورت کته آماده می‌شود و مواد با هم پخته می‌شوند، خواص برنج و مواد غذایی آن باقی می‌ماند. رایج‌ترین نوع دمپختک، دمپختک گوجه است؛ گرچه هرکس بر اساس ذائقه و سلیقه خود از باقالی، شوید، مرغ یا گوشت (ترجیحا ماهیچه یا گردن) و… استفاده می‌کند.

به‌عنوان مثال، دمپختک بوشهری که به لخلاخ معروف است، با موادی همچون لوبیا چشم بلبلی، گشنیز و شنبلیله، سیر و تمر هندی و ماهی تهیه می‌شود. دمپختک شیرازی از کلم برگ، عدس، هویج و سبزی معطر تشکیل شده است. استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از این امر مستثنا نیست و دمپختک به‌عنوان یکی از غذا‌های محلی آن به ثبت ملی رسیده است. برای آشنایی با طرز تهیه دمپختک، یکی از بهترین غذاها برای سحری به مجموعه غذاهای محلی کجارو سر بزنید.

۳. بلغور پلو

بلغور پلو

بلغور پلو، یکی از انواع غذاهای ساده و گیاهی ایرانی است که می‌توان آن را به سرعت در خانه آماده کرد. این غذا که شباهت زیادی به استانبولی دارد، با بلغور گندم، پیاز، روغن، آب، زردچوبه، نمک، فلفل و گاهی گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی یا هر دو درست می‌شود. اصالت این غذای خوشمزه و بسیار مقوی را به استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند نسبت می‌دهند؛ اما بلغور پلو را در شهرهای دیگر ایران مانند گناباد، طبس، اردبیل و همچنین کشور ترکیه نیز با مواد اولیه مختلفی طبخ می‌کنند.

دمی بلغور ساده، جایگزین مناسبی برای برنج است و می‌توان آن را با انواع خورش، مرغ و غذاهای گوشتی نیز سرو کرد. طبع گندم، برخلاف برنج، گرم است و به‌دلیل وجود فیبر بالا، شما را برای مدت زمان طولانی سیر نگه می‌دارد. به همین دلیل، بلغور پلو، غذایی مناسب برای سحری است. البته باید بدانید که بلغور پلو در برخی مناطق از ترکیب برنج و بلغور گندم درست می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه بلغور پلو و انواع آن آشنا کنیم. 

۴. ماکارونی

ماکارونی

مقاله‌ مرتبط:

ماکارونی، یکی از بهترین غذاها برای سرو در وعده سحری است. در طرز تهیه اصلی ماکارونی یا پاستا، این ماده غذایی پس از جوشاندن در آب و کمی نمک همراه با یک سس مخصوص سرو می‌شود؛ اما در ایران ماکارونی را به شیوه پلوهای رنگی از جمله لوبیا پلو، باقالی پلو و عدس پلو، دم می‌گذارند. 

مواد لازم برای چهار نفر

  • ۴۰۰ گرم ماکارونی
  • ۴۰۰ گرم گوشت چرخ کرده
  • یک عدد پیاز پوست کنده و خرد شده
  • نصف یک عدد فلفل دلمه‌ای ریز خرد شده
  • یک فنجان نخود فرنگی
  • ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
  • یک قاشق چای‌خوری آبلیموی تازه
  • روغن به مقدار لازم
  • ۲ عدد سیب‌زمینی متوسط پوست کنده و حلقه‌ای خرد شده
  • ۲ عدد هویج پوست کنده و رنده شده

طرز تهیه ماکارونی دمی ایرانی

برای آماده‌سازی مایه ماکارونی، در یک تابه کمی روغن بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را در روغن تفت دهید تا طلایی شوند. گوشت چرخ کرده، فلفل سیاه و زردچوبه را در تابه بریزید و با پیازها برای ۵ دقیقه تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در ادامه فلفل دلمه‌ای خرد شده و هویج رنده شده را به مایه ماکارونی اضافه کنید و تفت بدهید تا فلفل دلمه‌ای و هویج کمی نرم شود. سپس کمی نمک و یک قاشق چای‌خوری آبلیموی تازه بریزید و هم بزنید. نخود فرنگی را به مایه بیفزایید و آن را برای پنج دقیقه هم بزنید. سپس رب گوجه‌فرنگی را به مواد اضافه کنید و کمی آن را تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. پس از تفت دادن رب، نصف لیوان آب به گوشت اضافه کنید، درب ماهیتابه را بگذارید و اجازه دهید تا گوشت و مواد برای ۱۵ دقیقه بپزند. در آخر مزه مایه ماکارونی را چک کنید و در صورت نیاز به آن نمک و فلفل بیشتری بزنید.

در یک قابلمه بزرگ آب بریزید و کمی نمک و روغن اضافه کنید. قابلمه را روی شعله بالای گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس ماکارونی‌ها را در آب جوش بریزید و طبف دستور مندرج روی بسته آن‌ها را بپزید تا نرم شوند (حدود پنج تا هشت دقیقه). آن‌ها را با آب سرد آبکش کنید. کف قابلمه کمی روغن بریزید تا داغ شود؛ سپس زردچوبه و کمی نمک در آن بریزید و تفت دهید. سیب‌زمینی‌های حلقه‌ای خرد شده را برای ته‌دیگ در کف قابلمه بچینید و چند دقیقه آن‌ها را روی شعله متوسط گاز سرخ کنید.

مقداری از ماکارونی را روی ته‌دیگ پخش کنید و روی آن از مایه ماکارونی بریزید. سپس لایه لایه این کار را تکرار کنید تا مواد تمام شوند. (بخشی از مایه ماکارونی را نگه دراید تا در هنگام سرو به‌صورت جداگانه همراه با ماکارونی به سر میز بیاورید). شعله گاز را کم کنید، دم‌کنی بگذارید و اجازه دهید تا ماکارونی برای ۴۵ دقیقه دم بکشد. ماکارونی و ته‌دیگ سیب‌زمینی بی‌نظیر آن را در دیس بکشید و با سالاد شیرازی، ماست، سبزی خوردن و انواع ترشی سرو کنید.

طرز تهیه ماکارونی

در این مقاله سعی شد تا تعداد مختصری از غذاهای مناسب برای سحری به شما معرفی شود. با رعایت نکات مربوط به مواد غذایی مصرفی در وعده سحری، از سلامتی خود مراقبت کنید. اگر موفق به تهیه غذاهای ارائه شده در این مقاله کجارو، در خانه شدید، حتما تصاویر آن را با تگ کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، با کاربران ما به اشتراک بگذارید یا در زیر همین مقاله، تجربه‌های خود را با کاربران ما در میان بگذارید تا آن‌ها نیز برای تهیه این غذاها ترغیب شوند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه