طرز تهیه استانبولی پلو مجلسی؛ غذایی فوق العاده ساده و خوشمزه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه استانبولی پلو مجلسی؛ غذایی فوق العاده ساده و خوشمزه

استانبولی پلو یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که طرز تهیه بسیار آسانی دارد و از افراد گیاه‌خوار تا گوشتخوار می‌توانند این غذای لذیذ را نوش جان کنند.

استانبولی پلو از آن دست غذاهایی است که می‌توانید در تمام طول سال تهیه کنید؛ چراکه مواد اولیه آن یعنی سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و برنج در همه فصول پیدا می‌شود. دستورالعمل‌های زیادی برای این پلو وجود دارد که از استانبولی پلو ساده تا با گوشت و مرغ و سویا را در بر می‌گیرد. این موضوع بسته به محل زندگی، رژیم غذایی، سلیقه و همین طور محدودیت مواد غذایی متفاوت است. یکی دیگر از مزیت‌های این غذا، استفاده از یک قابلمه است و به این ترتیب نیازی به کثیف کردن ظروف مختلف نخواهید داشت.

به‌طور کلی، برنج بخش عمده‌ای از رژیم غذایی ما ایرانی‌ها را تشکیل می‌دهد که به روش‌های متعدد و با مواد مختلف طبخ و سرو می‌شود. گاهی برنج را همراه با خورشت سرو کرده و گاهی با مواد مختلف مخلوط می‌کنند. ساده‌ترین شکل استانبولی پلو یا دمی گوجه از مخلوط برنج و گوجه فرنگی به دست می‌آید. در این مقاله از کجارو شما را با طرز تهیه استانبولی با گوجه و سایر مدل‌های آن آشنا خواهیم کرد.

هرآنچه باید درباره استانبولی پلو بدانید:

طرز تهیه استانبولی پلو ساده بدون گوشت

برای ۴ نفر

مواد لازم:

  • دو عدد پیاز متوسط
  • پنج عدد گوجه متوسط
  • دو عدد سیب‌زمینی متوسط
  • سه پیمانه برنج
  • سه قاشق چای‌خوری نمک
  • دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • یک قاشق چای‌خوری زردچوبه
  • فلفل به مقدار کافی
  • سه تا چهار قاشق غذاخوری روغن مایع یا روغن زیتون

یک دیس استانبولی پلو با سبزی خوردن و سالاد

۱. برنج را از یک ساعت قبل با مقداری نمک خیس کرده و آب برنج را جدا کنید.

۲. پیازها را نگینی یا خلالی خرد کنید.

۳. در قابلمه‌ای مقداری روغن بریزید و روی شعله قرار دهید تا داغ شود.

۴. پیاز خردشده را در روغن تفت بدهید تا طلایی شود.

سرخ کردن پیاز و سیب زمینی

منبع عکس: سایت PERSIANFOODTOURS.COM

۵. سیب‌زمینی را به‌صورت نگینی خرد کنید و همراه با پیاز برای پنج تا هفت دقیقه تفت دهید.

۶. سپس زردچوبه و نمک و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و حدود سه دقیقه هم بزنید تا خامی رب گرفته شود.

۶. گوجه فرنگی را نگینی خرد کرده و همراه با برنج خیس‌کرده به قابلمه اضافه کنید.

اضافه کردن ادویه و برنج به قابلمه

منبع عکس: سایت PERSIANFOODTOURS.COM

۷.حالا نوبت آن است که به این مواد آب اضافه کنید؛ البته تا حدی که به‌اندازه نصف یک بند انگشت روی مواد آب باشد.

۸. سه تا چهار قاشق غذاخوری روغن را هم با آب در قابلمه بریزید.

۹. حرارت زیر قابلمه را متوسط کنید تا آب آن قل بزند و بعد قدری حرارت را کم کنید تا آب قابلمه کشیده شود و در این مدت دو تا سه بار آن را هم بزنید.

اضافه کردن پوره گوجه و آب گوجه به قابلمه

منبع عکس: سایت PERSIANFOODTOURS.COM

۱۰. در ادامه حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید که می‌توانید از دمکنی استفاده کنید.

۱۱. وقتی استانبولی دم بکشد، غذا حاضر است. به همین راحتی!

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده درست شبیه به استانبولی ساده است؛ اما با این تفاوت که پس از تفت دادن پیاز باید حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را تفت بدهید تا رنگش تغییر کند. در همین مرحله ادویه، فلفل و کمی دارچین اضافه کنید تا بوی گوشت گرفته شود، سپس سیب‌زمینی نگینی را به این مخلوط اضافه کنید و تفت دهید. مابقی مراحل به همان روشی است که ذکر شد.

یک دیس استانبولی پلو با گوشت قلقلی با ترشی و ماست

به‌جای گوشت چرخ کرده می‌توانید از گوشت خورشتی استفاده کنید که زمان تفت دادن آن قدری بیشتر می‌شود؛ هرچند طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت خورشتی هیچ تفاوتی با استانبولی با گوشت چرخ کرده ندارد.

یک روش دیگر استفاده از گوشت به‌صورت گوشت قلقلی است که پس از دم کشیدن برنج و هنگام سرو، روی استانبولی قرار می‌گیرد. برای تهیه گوشت قلقلی باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده ریز، فلفل، زردچوبه، ادویه و نمک مخلوط کنید و خوب ورز دهید؛ سپس آن را به‌اندازه قدری بزرگ‌تر از فندق قلقلی کرده و در مقداری روغن با حرارت ملایم سرخ کنید تا خوب مغز پخت شود.

طرز تهیه استانبولی پلو با مرغ

یک دیگ مسی پر از استانبولی پلو

برخی از شما ترجیح می‌دهید از گوشت مرغ برای استانبولی استفاده کنید که نسبت به گوشت قرمز به‌صرفه‌تر است و سریع‌تر پخته می‌شود. برای طرز تهیه استانبولی پلو با مرغ باید گوشت مرغ را به ابعاد خورشتی یا دلخواه برش بزنید و پس از آنکه پیاز را کمی در روغن تفت دادید، آن را به قابلمه اضافه کنید و همراه با نمک و فلفل و ادویه سرخ کنید تا رنگش تغییر کند. در مرحله بعد سیب‌زمینی نگینی را اضافه و قدری تفت بدهید و مشابه آنچه گفتیم، سپس رب، برنج، پوره گوجه فرنگی و آب و روغن را اضافه کنید.

طرز تهیه استانبولی پلو با سویا

استانبولی پلو با گوجه و یک برش لیموترش

اگر می‌خواهید یک غذای گیاهی داشته باشید و از گوشت و مرغ استفاده نکنید، می‌توانید سویا را به مواد اولیه این غذا اضافه کنید. در طرز تهیه استانبولی پلو با سویا فقط باید کاری کنید که سویا خوش طعم شود؛ وگرنه مراحل کار تفاوتی با تهیه استانبولی با گوجه ندارد. با اینكه سویا ارزش غذایی خوبی دارد؛ ولی بیشتر افراد طعم و مزه آن را دوست ندارند. سويا را برای مدت ۳۰ دقيقه در آب گرم بخیسانید و سپس آن را آبکشی كنيد و خوب با دست فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.

پس از آنکه پیاز را تفت دادید، سویا را به آن اضافه کنید و قدری تفت دهید و سپس ادویه، فلفل، پودر دارچین و کمی آبلیمو را اضافه کنید و یکی دو دقیقه دیگر هم بزنید تا سویا خوشبو شود. برای ادامه کار نیز می‌توانید طبق دستورالعمل استانبولی ساده پیش بروید.

طرز تهیه استانبولی پلو مجلسی

استانبولی پلو مجلسی با سبزی خوردن و ماست و ترشی

طرز تهیه استانبولی پلو مجلسی بسیار ساده است و فقط باید قدری زعفران دم کرده برای عطر و طعم بهتر در غذا استفاده کنید. گوشت خورشتی، گوشت چرخ کرده یا فیله مرغ را برای داخل این غذای خوشمزه در نظر بگیرید و مقداری از آن را برای تزیین رویه کنار بگذارید. در نهایت هم برای تزیین غذا مقداری سیب‌زمینی را به‌صورت نگینی خرد و سرخ کرده و در کنار غذا سرو کنید.

نکات تهیه استانبولی پلو 

۱. اگر دوست ندارید که گوجه فرنگی را با پوست در غذا بریزید؛ می‌توانید یک برش بعلاوه روی گوجه بزنید و آن را برای پنج دقیقه در آب جوش روی گاز بگذارید؛ سپس گوجه را بیرون بیاورید و در آب سرد قرار دهید که به‌اصلاح به این روش «بلانچ کردن» می‌گویند. به این ترتیب به‌راحتی می‌توانید پوست گوجه را جدا و سپس خرد و در غذا استفاده کنید.

برای جدا کردن پوست گوجه فرنگی، آن را بلانچ کنید

۲. به‌جای خرد کردن گوجه فرنگی می‌توانید آن را پوره کنید.

۳. در صورتی که به عطر و بوی دارچین علاقه دارید،‌ کمی پودر دارچین را همراه با زردچوبه به موادتان اضافه کنید؛ ‌البته به مقدار کم که رنگ غذا را تیره نکند.

۴. اگر می‌خواهید به غذای خود طعم و عطر بیشتری دهید، می‌توانید از عصاره مرغ یا گوشت استفاده کنید؛ البته حواستان به نمک غذا باشد؛ زیرا این عصاره‌ها ممکن است باعث شورشدن غذا شوند. ادویه پلویی هم گزینه دیگری است که برخی برای طعم بهتر غذای خود به سراغ آن می‌روند.

۵. یکی دیگر از راه‌های خوش‌عطر کردن استانبولی، افزودن تکه‌ای فلفل دلمه‌ یا فلفل سبز شیرین به غذا است.

۶. چنانچه چربی خون شما بالا است؛ ترجیحا از روغن زیتون یا کانولا استفاده کرده و سبزیجات بخارپزی مانند کدوسبز، لوبیاسبز و هویج را در کنار غذا سرو کنید یا داخل غذا بریزید.

تهیه استانبولی پلو با گوجه

۷. مقدار آبی که برای این غذا در نظر می‌گیرید با پخت کته کمی متفاوت است؛ چراکه گوجه فرنگی باعث نرم‌تر شدن برنج می‌شود و ریختن آب بیش از حد، شفته شدن غذا را به‌همراه دارد. البته اگر پس از تفت سیب‌زمینی، گوجه فرنگی را اضافه و چند دقیقه حرارت دهید تا مقداری از آب آن کشیده شود، می‌توانید به‌ازای تعداد پیمانه‌‌های برنج، یک پیمانه بیشتر آب بریزید؛ به این ترتیب که اگر سه پیمانه برنج دارید، چهار پیمانه آب اضافه کنید یا اینکه میزان آب روی برنج به‌اندازه یک بند انگشت باشد.

۸. ته دیگ برنج، خوشمزه‌ترین ته‌دیگ برای این غذا است و برای این منظور فقط باید قابلمه‌ نچسب داشته باشید.

۹. این غذای خوشمزه و راحت اغلب با ترشی، ماست، ماست و خیار، سالاد شیرازی یا سبزی خوردن سرو می‌شود.

خواص استانبولی با گوجه

یک بشقاب استانبولی پلو با سبزی خوردن و سیرترشی و دوغ

منبع عکس: مجله دلتا

استانبولی پلو غذایی لذیذ و در عین حال ساده و پرخاصیتی است که امکان تهیه آن برای اکثر خانواده‌ها وجود دارد. از مواد اصلی این غذا، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و برنج است که در ادامه توضیح مختصری درباره فواید آن‌ها ذکر خواهیم کرد.

سیب‌زمینی: سیب‌زمینی حاوی مواد مغذی زیادی نظیر فیبر و ویتامین‌ همچون ویتامین A و C است که اثر بسزایی در کاهش فشار خون و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. علاوه بر این، سیب‌زمینی به‌لطف داشتن کربوهیدرات می‌تواند برای رژیم غذایی ورزشکاران مناسب باشد. وجود آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم و روی در این ماده غذایی به حفظ و تقویت ساختار استخوان کمک می‌کند. مضاف بر اینکه، اسید فولیک موجود در سیب‌زمینی از تشکیل سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. تنظیم سوخت و ساز و تسهیل در هضم غذا نیز از دیگر ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

گوجه فرنگی: گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است که در پیشگیری از بروز بیماری‌های عفونی و سرطان،‌ به‌خصوص سرطان پروستات، حائز اهمیت است. وجود نیاسین، ویتامین B6 و اسید فولیک در گوجه فرنگی می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. از دیگر فواید شگفت‌انگیز گوجه فرنگی می‌توان به کنترل قند خون اشاره کرد که به‌ویژه برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. ویتامین K و کلسیم و آنتی‌اکسیدان لیکوپن همگی به افزایش توده‌ استخوانی و حفظ سلامت کمک می‌کنند.

برنج: از آنجا که برای تهیه استانبولی با گوجه، برنج را به‌صورت کته درمی‌آورید، ویتامین‌های B1 موجود در برنج حفظ می‌شود و ارزش غذایی بیشتری پیدا می‌کند. از خواص برنج کته می‌توان به درصد پایین چربی آن اشاره کرد؛ ضمن اینکه در پخت کته از روغن کمتری استفاده می‌شود. خوشبختانه برنج به‌خاطر درصد بالای روی، نقش مهمی در سلامت پوست و مو دارد؛ همچنین سدیم و پتاسیم برنج می‌تواند در ساخت سلول‌های عصبی و حفظ تعادل مایعات بدن موثر باشد.

طعم استانبولی پلو

یک دیس استانبولی پلو با سبزی خوردن و ماست

استانبولی پلو از آن غذاهایی است که نه‌تنها طرز تهیه سریع و آسانی دارد؛ بلکه مواد تشکیل‌دهنده آن اغلب در دسترس همه است و از همه مهم‌تر اینکه افراد با هر رژیم‌ غذایی از گیاه‌خوار تا گوشت‌خوار می‌توانند این غذا را تهیه کنند و از آن لذت ببرند؛ فقط کافی است گوشت چرخ کرده یا مرغ را از این غذا حذف کنید تا مناسب گیاه‌خوارها شود. جالب اینکه این غذا به‌شدت برای زوج‌های جوان مناسب است و می‌توانند به‌راحتی طرز تهیه استانبولی پلو دو نفره را یاد بگیرند و با غذایی ساده و سالم، لحظاتی به‌یادماندنی را برای خود رقم بزنند.

اگر طرز تهیه استانبولی پلو مجلسی را بلد هستید یا تجربه زیادی در پخت این غذا دارید، زیر همین مقاله از تجربیات خود بگویید. در صورتی هم که دست به کار شده‌اید و می‌خواهید این غذای فوق‌العاده راحت را درست کنید، از مراحل آن عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

عکس کاور از PERSIANFOODTOURS.COM

مطالب مرتبط:

دیدگاه