طرز تهیه لوبیا پلو و انواع آن در شهرهای ایران

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۷
 طرز تهیه لوبیا پلو و انواع آن در شهرهای ایران

در مجموعه غذاهای محلی ایران، با طرز تهیه غذاهای خوش‌خوراک به شهرهای کشورمان، ایران سفر می‌کنیم. امروز می‌خواهیم شما را با انواع لوبیا پلو در ایران آشنا کنیم.

دلتان یک لوبیا پلوی متفاوت و محلی می‌خواهد؟ قرار است مهمانی بدهید و نمی‌دانید برای ناهار یا شام چه غذایی درست کنید؟ به مزه‌کردن غذاهای شهرهای دیگر ایران علاقه‌ دارید؟ به آشپزخانه بروید و با طبخ یک غذای لذیذ جدید، یک مهمانی حسابی از طعم‌های متنوع به راه بیندازید.

کجارو قصد دارد با انتشار دستور پخت غذاهای متنوع ایرانی و محلی، شما را راهی سفری به گوشه و کنار ایران کند. لوبیا پلو، غذایی معروف و پرطرفدار در میان ایرانیان است و در مناطق مختلف کشور با دستور پخت‌های متنوعی، درست می‌شود. در ادامه محبوب‌ترین انواع لوبیا پلو را به شما معرفی خواهیم کرد و طرز تهیه دو لوبیا پلو با کوفته قلقلی و با لوبیا چشم بلبلی را به شما آموزش خواهیم داد.

لوبیا پلو یکی از غذاهای اصیل و محبوب ایرانی‌ها است که معمولا برای مجالس رسمی سرو نمی‌شود. لوبیا پلو با لوبیای سبز نازک و تازه، گوشت قرمز، مرغ، گوشت قلقلی، گوشت قیمه‌ای یا چرخ‌کرده، پیاز، رب گوجه فرنگی، گوجه فرنگی، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه یا زعفران و دیگر ادویه‌جات درست می‌شود. البته باید بدانید که لوبیا پلو اصالتا با گوشت قرمز تهیه می‌شود. 

لوبیا پلو را غالبا همراه با سالاد شیرازی یا ماست و خیار سرو می‌کنند. بسیاری از افراد، لوبیا پلو را شبیه به غذای ترکی استامبولی می‌دانند، هرچند باید بدانید که طرز تهیه این دو با یکدیگر متفاوت است. مواد اولیه این دو غذا از جمله پلو، گوجه فرنگی و لوبیاسبز مشترک هستند. رنگ لوبیا پلو، طلایی یا زرد متمایل به قرمز است. میزان استفاده از رب گوجه فرنگی و ادویه بر طعم و رنگ این غذا تاثیر بسیاری دارد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

انواع لوبیا پلو

۱.  لوبیا پلو با کوفته قلقلی

لوبیا پلوی خوشمزه

لوبیا پلو با کوفته قلقلی، یکی از لذیذترین نسخه‌های لوبیا پلو است که از کوفته قلقلی‌های گوشت چرخ‌کرده گوسفندی یا گوساله، پیاز، ادویه‌جات، برنج و لوبیا سبز درست می‌شود.

۲. لوبیا پلو با فیله مرغ

لوبیا پلو با فیله مرغ، یکی دیگر از انواع لذیذ لوبیا پلو است که در آن به‌جای گوشت قرمز، از مرغ استفاده می‌شود

لوبیا پلو با فیله مرغ، یکی دیگر از انواع لذیذ لوبیا پلو است که در آن به‌جای گوشت قرمز، از مرغ استفاده می‌شود. روش پخت این نوع لوبیا پلو با لوبیاپلوی سنتی تفاوتی ندارد. فقط در مرحله درست کردن مرغ، فیله‌های مرغ را به‌صورت نواری برش بزنید. سپس آن‌ها با پیاز رنده‌شده، نمک، فلفل سیاه، زعفران یا زردچوبه، آبلیمو و روغن مزه‌دار کنید و اجازه دهید تا برای چند ساعت در یخچال بمانند.

در ادامه در ماهیتابه، چند قاشق روغن بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن گرم شود. سپس فیله‌ها را در آن قرار دهید و اجازه دهید تا با آب خودش بپزند. شما باید در این مرحله، درب ماهیتابه را بگذارید تا مرغ‌ها آب بیندازند. گاهی فیله‌ها را زیر و رو کنید تا تمام قسمت‌های آن به‌صورت یکنواخت سرخ شوند. شما می‌توانید از کره به‌جای روغن استفاده کنید تا طعم لذیذتری به فیله‌های مرغ بدهید.

برای درست کردن لوبیا پلوی چهار نفره، به ۱۶ عدد فیله مرغ کوچک و ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو نیاز دارید و بقیه مواد اولیه با طرز تهیه ارائه شده در این مطلب، یکسان است. 

۳. لوبیا پلو با گوشت خورشتی

لوبیا پلو با گوشت خورشتی

لوبیا پلو با گوشت خورشتی، یکی از محبوب‌ترین انواع لوبیا پلو در ایران است که روش پخت آن، تفاوت چندانی با لوبیا پلوی سنتی ندارد. تنها فرق در مواد گوشتی و طبخ آن‌ها است.

برای درست کردن لوبیا پلوی چهار نفره، به ۴۰۰ گرم گوشت مغز ران گوسفند یا گوساله و ۱ عدد قرص استاک گوشت نیاز دارید و بقیه مواد اولیه با طرز تهیه ارائه شده در این مطلب، یکسان است.

برای تهیه مواد گوشتی لوبیا پلو با گوشت خورشتی، روغن مایع، پیاز نگینی خردشده، گوشت، زردچوبه و فلفل سیاه را روی شعله متوسط گاز تفت دهید. در مرحله تفت دادن گوشت، توجه کنید که گوشت‌ها نباید روی هم قرار بگیرند، زیرا در این صورت، تفت نمی‌خورند و ممکن است پس از پخت، کمامان بوی نامطبوعی بدهند. پس از تفت دادن گوشت، به آن آب در حال جوش و قرص استاک اضافه کنید تا با هم بپزند.

۴. لوبیا پلو با گوشت چرخ‌کرده

 لوبیا پلو با گوشت چرخ‌کرده

برای طبخ مواد گوشتی لوبیا پلو با گوشت چرخ‌کرده، کافی است در ابتدا پیازهای ریز خردشده را در کمی روغن تفت دهید تا کمی نرم شوند. سپس گوشت چرخ‌کرده را به‌همراه نمک، زردچوبه، فلفل و دارچین در آن بریزید و در ادامه به سس لوبیای خود اضافه کنید. دیگر مراحل طبخ این نوع لوبیا پلو با لوبیا پلوی سنتی فرقی ندارد.

برای درست کردن لوبیا پلوی چهار نفره، به ۳۰۰ گرم گوشت چرخکرده گوسفندی یا گوساله نیاز دارید و بقیه مواد اولیه با طرز تهیه ارائه شده در این مطلب، یکسان است.

۵. لوبیا پلو بدون گوشت

برای درست کردن لوبیا پلو گیاهی کافی است تا گوشت را از طرز تهیه حذف کنید و به‌جای آن سویا و قارچ بریزید. فقط باید قبل از سرخ کردن سویا، آن را در آب جوش چند دقیقه بجوشانید و سپس آن را آبکش کنید تا آب اضافه آن خارج شود.

۶. لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی پلو یکی از لذیذترین غذاهای ایرانی به حساب می‌آید که در مراسم‌های عروسی خورده می‌شود. استفاده از لوبیا چشم بلبلی علاوه بر دارا بودن خواص مفید بسیار، هزینه غذا را مقرون‌به‌صرفه می‌کند. با استفاده از لوبیا چشم بلبلی همراه برنج، مصرف برنج پایین می‌آید و شما با اضافه کردن سبزی تازه و شوید می‌توانید به طعم یک غذای ایرانی اصیل دست پیدا کنید. با لوبیا چشم بلبلی و برنج، غذاهای زیادی می‌توان طبخ کرد که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

لوبیا پلو چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی پلو یک غذای ساده است که همراه با خورش، شامی یا کتلت سرو می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده این غذا، برنج سفید، روغن و لوبیا چشم بلبلی هستند.

دمی لوبیا چشم بلبلی

دمی لوبیا چشم بلبلی

دمی لوبیا چشم بلبلی با لوبیا چشم بلبلی، سیب‌زمینی نگینی‌شده، پیاز، گوجه فرنگی، سیر، رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن درست می‌شود. برای آماده‌سازی این غذا باید سیب‌زمینی، پیاز و سیر خردشده را به‌خوبی تفت دهید و برای مزه‌دار کردن از رب و ادویه‌جات استفاده کنید. در پایان، گوجه فرنگی و لوبیا چشم ‌بلبلی پخته‌شده را اضافه کنید و برای ۵ دقیقه به آن‌ها زمان دهید تا باهم تفت بخورند. با اضافه کردن برنج به این مواد می‌توانید دم‌پختک لوبیای خوشمزه‌ای درست کنید.

شوید پلو با لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی، برنج، شوید تازه، زردچوبه، نمک، روغن و در صورت علاقه دارچین و گل محمدی از مواد اولیه شوید پلو با لوبیا چشم بلبلی هسند. شما باید برنج را از قبل خیس کنید و لوبیا چش بلبلی‌ها را نیز از قبل بپزید. پس‌ به جوش آمدن برنج و آبکش کردن آن، می‌توانید مخلوط گل محمدی، شوید، برنج و لوبیا چشم ‌بلبلی پخته‌شده، ادویه و در صورت علاقه دارچین را لابه‌لای برنج بریزید و سپس آن را دم ‌کنید.

لوبیا چشم بلبلی پلو با لوبیا تازه

شما می‌توانید به‌جای استفاده از لوبیا چشم ‌بلبلی خشک شده از لوبیای تازه استفاده کنید که به‌وفور در فصل تابستان پیدا می‌شود. غلاف لوبیا چشم بلبلی قبل از اینکه خشک شود یا لوبیا به‌خوبی در آن بسته شود، در بازار به فروش می‌رسد.

لوبیا چشم بلبلی پلو با گوشت و پوست پرتقال

لوبیا چشم بلبلی پلو با گوشت و پوست پرتقال

برای تهیه یک نسخه خاص از لوبیا پلو، به برنج، لوبیا چشم بلبلی، گوشت، پیاز سرخ شده، ادویه مخصوص پلو، زیره سیاه، گل محمدی، دارچین و رنده پوست پرتقال نیاز دارید. برای طبخ این غذا، پوست پرتقال را رنده کنید و روی گوشت تفت داده‌شده با پیاز، بریزید. سپس نمک، فلفل سیاه و زعفران دم‌کرده را به آن‌ها بیفزایید. گوشت شما می‌تواند گوشت چرخ‌کرده، تکه‌ای یا به‌صورت کوفته قلقلی باشد. 

لوبیا چشم بلبلی پلو شیرازی

لوبیا چشم بلبلی پلو شیرازی

لوبیا چشم بلبلی پلو شیرازی یکی لذیذ‌ترین غذاهایی است که می‌توانید با سالاد شیرازی در مهمانی‌های خود سرو کنید

لوبیا چشم بلبلی پلو شیرازی یکی لذیذ‌ترین غذاهایی است که می‌توانید با سالاد شیرازی در مهمانی‌های خود سرو کنید. شما می‌توانید از شوید خشک‌ یا تازه همراه با لوبیا چشم ‌بلبلی برای تهیه این غذا استفاده کنید. برنج را پس از دم کردن با لوبیا پخته‌شده و شوید ترکیب کنید و در نهایت، روی آن روغن کرمانشاهی بریزید. 

این غذا به سرعت در آشپزخانه آماده می‌شود و وعده‌ای سبک برای افطاری، سحر، شام یا ناهار به شمار می‌آِید.

لوبیا چشم ‌بلبلی پلو با رشته پلو

لوبیا چشم ‌بلبلی پلو با رشته پلو از پیاز، کشمش پلویی، زعفران، برنج، رشته پلویی، برنج، گوشت، لوبیا چشم بلبلی و خرما درست می‌شود و یک غذای مجلسی به شمار می‌آید. برنج را پس از پختن با رشته‌های نرم شده، آبکش کنید.گوشت قیمه‌ای را نیز با پیاز، زعفران و ادویه پلویی به‌خوبی تفت دهید، سپس خرما، کشمش و لوبیا پخته‌شده را به آن اضافه کنید. مواد را در انتها لابه‌لای رشته‌پلو بریزید و برنج خود را دم ‌کنید.

لوبیا چشم ‌بلبلی پلو با سویا

لوبیا چشم ‌بلبلی پلو را می‌توانید به ‌جای گوشت و مرغ با سویا درست کنید. دستور پخت لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی و سویا به این ترتیب است که باید سویا را ۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید و با ادویه‌های پلویی مزه‌دار کنید. سپس پیاز سرخ‌شده، نمک، فلفل، زردچوبه، فلفل سیاه، آرد لپه و سویا را با یکدیگر ورز دهید و به‌صورت توپ‌های قلقلی دربیاورید و آن‌ها را سرخ کنید. سپس برنج خود را با لوبیا آماده کرده و با سویاهای سرخ شده سرو کنید. 

مواد لازم برای لوبیا پلو با کوفته قلقلی

برای ۴ نفر

  • ۳ پیمانه برنج
  • ۶۰۰ گرم لوبیا سبز 
  • ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی 
  • ۴ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده غلیظ 
  • ۳ قاشق غذاخوری پیاز داغ 
  • ۱ قاشق مرباخوری دارچین
  • ۱ قاشق غذاخوری پودر گل محمدی 
  • نمک به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم
  • ترشی، دوغ محلی و سالاد شیرازی برای سرو

مواد لازم برای کوفته قلقلی

  • ۴۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده
  • ۱ عدد پیاز بزرگ پوست‌کنده و رنده‌شده
  • ۱ قاشق چای‌خوری فلفل سیاه 
  • ۲ قاشق چای‌خوری زردچوبه 
  • نمک به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه لوبیا پلو با کوفته قلقلی

لوبیا پلو با کوفته قلقلی

۱. در ابتدا برنج را بشویید. به آن آب گرم و نمک (به‌ازای هر پیمانه برنج، یک قاشق چای‌خوری نمک) اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج به‌مدت چند ساعت خیس بخورد. 

۲. یک قابلمه‌ مناسب را تا دو سوم از آب پر کنید و روی شعله زیاد گاز بگذارید. مقداری نمک در قابلمه بریزید و زمانی که آب به جوش آمد، برنج را اضافه کنید. منتظر بمانید تا آب برنج دوباره به جوش بیفتد.

۳. زمانی که آب برنج به جوش آمد، چند بار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه‌های برنج از هم باز شوند. دقت کنید که برنج را در این مرحله خرد نکنید. برنج بسته به نوع و مدل آن، باید حدود ۱۰ تا ۱۴ دقیقه قبل از آبکش کردن بجوشد. 

۴. برنج را آبکش کنید و اجازه دهید آب برنج کاملا گرفته شود. سپس روی برنج، آب سرد بگیرید تا پخت دانه‌های آن متوقف شود و نمک اضافی بین دانه‌های برنج شسته شود و برنج شما شور نشود.

۵. به سراغ تهیه کوفته قلقلی‌ها بروید. گوشت، پیاز رنده‌شده، فلفل سیاه، زردچوبه و نمک را در یک کاسه بریزید و با دست ورز دهید. سپس گوشت را در ظرف در بسته به‌مدت چند ساعت در یخچال قرار دهید.

۶. گوشت را از یخچال دربیاورید. به‌اندازه یک گردو از گوشت بردارید و با دستانتان کوفته‌ها را فرم دهید.

۷. در یک ماهیتابه، مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت متوسط رو به بالا گاز قرار دهید تا روغن گرم شود. سپس کوفته‌ها را در آن بیندازید و تفت دهید تا گوشت خودش را بگیرد. 

۸. پس از اینکه گوشت خودش را گرفت، شعله گاز را متوسط کنید و اجازه دهید تا گوشت خوب سرخ شود. شما می‌توانید در این مرحله، کوفته‌ها را با قاشق هم بزنید. پس از سرخ‌شدن کامل، کوفته قلقلی‌های شما آماده است. 

۹. دو تا ۳ قاشق غذاخوری روغن را در یک ماهیتابه بریزید و لوبیا‌ها را به آن اضافه کنید. آن‌ها را تفت دهید تا لوبیاها کمی نرم شوند.

۱۰. رب گوجه فرنگی را به لوبیاها بیفزایید و به‌مدت یک دقیقه تفت دهید.  

۱۱. حدود ۲ لیوان آب در ماهیتابه اضافه کنید و اجازه دهید تا مخلوط لوبیا به‌مدت ۱۵ دقیقه بپزد و آب آن تبخیر شود. پس از آماده شدن سس، پیاز داغ را به آن اضافه کنید.

۱۲. پس از اینکه لوبیا سبز شما پخت، کوفته قلقلی‌ها را در آن بریزید و هم بزنید.

۱۳. در یک قابلمه مناسب، ۲ قاشق غذاخوری روغن بریزید. سپس ته‌دیگ دلخواهتان (سیب‌زمینی، لواش و غیره) را در روغن بیندازید و به‌مدت یک دقیقه تفت دهید.

۱۴. سه کفگیر برنج روی ته‌دیگ بریزید. سپس لوبیا سبز و کوفته قلقلی‌ها را روی برنج پخش کنید. در ادامه دارچین، پودر گل محمدی و زعفران دم‌کرده را بیفزایید و به همین ترتیب همه مواد را لابه‌لای برنج بریزید. در نهایت، نصف پیمانه آب در دور قابلمه بریزید و اجازه دهید تا دم بکشد.

۱۵. لوبیا پلو را در دیس بکشید، ته‌دیگ آن را دربیاورید و با ترشی، دوغ محلی و سالاد شیرازی سرو کنید.

نکات مهم برای طبخ لوبیا پلو با کوفته قلقلی

لوبیا پلو با لوبیا سبز

  • میزان استفاده از رب گوجه فرنگی، بستگی به رنگ و غلظت ربی که استفاده می‌کنید دارد. بنابراین ممکن است که به مقدار رب بیشتر از آنچه در طرز تهیه دیدید، نیاز پیدا کنید.
  • فصل بهار، فصل لوبیا سبز است.
  • برای پاک کردن لوبیا سبز، ابتدا سر و ته لوبیاها را با چاقو ببرید و سپس به‌اندازه دلخواه خردشان کنید. سپس آن‌ها را بشویید.
  • یکی از بهترین روش‌های نگهداری از سبزیجات و حفظ خواص آن‌ها بلانچ کردن است. برای بلانچ کردن، پس از پاک کردن لوبیا سبز، آن را تمیز با آب بشویید و سپس برای ۲ دقیقه، آن‌ها را در آب جوش و مقداری نمک بریزید. پس از گذشت ۲ دقیقه، لوبیاها را از ظرف آب جوش دربیاورید و بلافاصله به‌مدت ۲ دقیقه در ظرف آب یخ قرار دهید. با این روش، بیشتر ویتامین‌های لوبیا سبز برای مدت طولانی حفظ می‌شوند. شما می‌توانید پس از این پخت کوتاه، لوبیا سبز‌ها را به‌مدت چند دقیقه در روغن زیاد، سرخ کرده و در نهایت آن‌ها را بسته‌بندی کنید. سرخ کردن، کاملا اختیاری است، اما اگر قبل از فریز کردن، لوبیا سبزها را سرخ کنید، در زمان استفاده برای غذا، زمان کمتری برای پخت آن‌ها صرف خواهید کرد.
  • شما می‌توانید از پودر کاری هم به‌عنوان ادویه لوبیا پلو استفاده کنید.
  • استفاده از زیره نیز در هنگام دم کشیدن لوبیا پلو برای بهتر شدن طعم آن خوب است.
  • اگر قصد دارید از زیره، کاری یا دارچین استفاده کنید، آن‌ها را زمانی در مایه غذا بریزید که تا حدودی سرد شده باشد، زیرا در غیر این صورت، حرارت باعث از بین رفتن عطر ادویه‌ها و تلخ شدن غذا می‌شود.
  • در مرحله پایانی که غذا آماده شد، لوبیا پلو را زیر و رو کنید و کمی روغن در آن بریزید و مخلوط کنید. سپس در دیس بکشید.
  • برخی افراد همراه با لوبیا پلو ماست می‌خورند؛ اما باید بدانید که ترکیب ماست با گوشت سبب می‌شود که آهن گوشت در بدن جذب نشود. در اصل، کلسیم موجود در ماست مانع جذب آهن گوشت می‌شود.
  • بهترین مخلفات کنار غذا برای لوبیا پلو، سالاد شیرازی با آبلیموی تازه، آبغوره یا آب نارنج است. زیرا ویتامین C موجود در آن، باعث می‌شود تا آهن گوشت، بهتر جذب شود. 
  • برای ته‌دیگ، به‌جز سیب‌زمینی یا نان، می‌توانید در کف قابلمه روغن، یک قاشق ماست چکیده و زعفران دم‌کرده غلیظ بریزید و سپس برنج، کوفته قلقلی و سس لوبیا را لایه لایه داخل قابلمه اضافه کنید.
  • استفاده از گوجه فرنگی تازه ریز خردشده برای خوشمزه‌تر کردن غذا تاثیر بسیاری دارد.
  • استفاده از پلوپز برای دم کردن لوبیا پلو باعث پخت بهتر برنج و ته‌دیگ می‌شود، زیرا حرارت یکسانی را به کف قابلمه می‌دهد.
  • شما می‌توانید سیر را هم به‌طرز تهیه لوبیا پلو اضافه کنید.

نکات مربوط به برنج

پخت برنج

  • برنج باید حداقل ۳ ساعت با نمک خیس بخورد تا کیفیت بهتری داشته باشد.
  • توجه داشته باشید که بابد آب برنج خیس خورده را قبل از ریختن در قابلمه، خالی کنید و تنها خود برنج را در آب جوش بریزید. 
  • حرارت برنج در حال جوشیدن نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط رو به زیاد باشد. شما همچنین نباید در این مرحله، درب قابلمه را بگذارید.
  • زمانی باید برنج را آبکش کنید که دانه‌های آن نرم شوند، ولی هنوز مغز آن‌ها سفت باشند.
  • اگر می‌خواهید برنج شما بیشتر قد بکشد، در زمان جوشیدن برنج، یک استکان آب سرد به آن اضافه کنید. آب سرد به برنج شوک وارد می‌کند و باعث می‌شود تا بیشتر قد بکشد.
  • توجه داشته باشید که برنج نباید زیاد بجوشد. پس اگر آشپزی را تازه شروع کردید، برنج را کمی زودتر بردارید. زیرا اگر برنج بیشتر از حد معمول بجوشد خمیر می‌شود و غذای شما را خراب می‌کند، اما اگر برنج را زودتر بردارید، اگر برنج سفت باشد در زمان پخت می‌توانید کمی آب به آن اضافه کنید. آبکش کردن برنج نیاز به تجربه دارد، پس نگران نباشید و چند بار این کار را انجام دهید تا تجربه لازم و کافی را در این کار به دست بیاورید. 
  • بهتر است در زمان آبکش کردن برنج، آب برنج را نگه دارید و نصف پیمانه آن را در نهایت برای دم کردن برنج به لوبیا پلو اضافه کنید.
  • اگر می‌خواهید لوبیا پلو را به‌صورت دمی درست کنید، کافی است پس از آماده شدن سس، کوفته قلقلی‌ها را به آن بیفزایید. سپس برنجی را که از قبل خیس کردید را به مواد اضافه کنید و روی حرارت متوسط رو به پایین گاز قرار دهید. زمانی که تمام آب برنج تبخیر شد، روی آن دم‌کنی بگذارید و اجازه دهید تا دم بکشد. البته بهتر است که لوبیا پلو را برای جلوگیری از خمیر شدن، به‌صورت آبکش تهیه کنید.
  • در آخرین مرحله، چند سوراخ با ته قاشق در برنج ایجاد کنید تا بخار به‌راحتی به بالای برنج کشیده شود. استفاده از دم‌کنی را فراموش نکنید تا برنج بعد از بخار کردن نرم نشود.

نکات مربوط به کوفته قلقلی

  • شما می‌توانید برای تهیه کوفته قلقلی از گوشت گوساله نیز استفاده کنید، اما در نظر داشته باشید که گوشت گوسفند، چرب‌تر است و طعم لذیذتری دارد.
  • اگر کوفته‌های قلقلی خود را با گوشت گوسفند درست می‌کنید، باید بدانید که گوشت گوسفند در زمان پخت آب می‌شود و اندازه آن، آب می‌رود، پس کوفته قلقلی‌ها را کمی بزرگ‌تر بگیرید. کوفته قلقلی‌های گوشت گوساله آب نمی‌شوند.
  • در مرحله اول سرخ کردن کوفته قلقلی‌ها، تا زمانی که گوشت خودش را نگرفته است، نباید آن‌ها را با قاشق هم زد. فقط گاهی آن‌ها را به کمک دسته تابه جابه‌جا کنید تا نسوزند.
  • برای پخت کوفته‌ها به آن‌ها آب اضافه نکنید، زیرا گوشت آب می‌اندازد. اجازه دهید تا گوشت با آب خودش بپزد.
  • برخی افراد پس از رنده کردن پیاز، آب آن را کاملا می‌گیرند و تنها تفاله‌های پیاز را به گوشت اضافه می‌کنند.البته در این حالت، پس از پخت، گوشت کماکان بوی زهم می‌دهد. پس به‌هیچ‌وجه نباید آب پیاز را کامل گرفت. کافی است پس از رنده کردن پیاز، چند دقیقه آن را کنار بگذارید و آبی که از پیاز جدا می‌شود را بگیرید و بقیه پیاز را به گوشت اضافه کنید. در واقع، اصلا نیاز نیست که پیاز را فشار دهید و تمام آب آن را بگیرید. 

مواد لازم برای لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی

برای ۳ نفر

  • ۳ تکه مرغ 
  • ۲ پیمانه برنج
  • ۱ پیمانه لوبیا چشم بلبلی
  • ۳ قاشق غذاخوری شوید
  • ۲ قاشق سوپخوری زعفران دم‌کرده غلیظ
  • ۱ عدد پیاز پوست‌کنده و نگینی خردشده
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی

 لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی

۱. برنج را با آب گرم و نمک برای سه ساعت خیس کنید.

۲. لوبیا چشم بلبلی را به‌مدت چند ساعت در آب خیس کنید. سپس آن را آبکش کنید و با آب بپزید.

۳. مقداری روغن در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیازها را در روغن بریزید و آن‌ها را کمی تفت دهید.

۴. ادویه‌جات را به پیازها بیفزایید و برای یک دقیقه تفت دهید. سپس مرغ‌ها را در قابلمه بریزید و با پیازها تفت بدهید تا طلایی شوند.

۵. نمک و زعفران دم‌کرده را به مرغ‌ها اضافه کنید. سپس ۲ لیوان آب بریزید و اجازه بدهید تا با هم بپزند.

۶. یک قابلمه دیگر را پر از آب کنید و روی حرارت زیاد گاز قرار دهید تا آب بجوشد. سپس آب برنج را خالی کنید و در آب جوش بریزید. پس از زدن چند جوش، نمک و لوبیاها را به برنج اضافه کنید.

۷. برنج را پس از پخت، آبکش کنید.

۸. داخل قابلمه کمی روغن بریزید و ته‌دیگ مورد نظرتان را در آن بچینید. سپس برنج را به‌همراه لوبیاها در قابلمه بریزید.

۹. کمی آب مرغ را با زعفران دم‌کرده مخلوط کنید و روی برنج بدهید. چند سوراخ روی برنج بزنید و آن را دم کنید.

۱۰. شعله گاز را زیاد کنید تا برنج به بخار بیفتد. سپس زیر آن را کم کنید و اجازه بدهید به‌آرامی دم بکشد. 

۱۱. برنج را پس از آماده شدن در دیس بکشید و مرغ‌ها را در کنار آن بگذارید.

۱۲. لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی شما آماده است.

نکات مهم برای تهیه لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی

  • شما می‌توانید مرغ را به‌صورت تکه‌ای یا ریش‌ریش شده در لوبیا پلو بریزید.
  • برخی افراد نیز لوبیا پلو با مرغ را به‌صورت کته درست می‌کنند و در این حالت، برنج را در آب مرغ دم می‌گذارند.
  • لوبیا چشم بلبلی باید به‌مدت ۱۰ تا ۱۲ ساعت خیس بخورد.
  • استفاده از نمک باعث سفت شدن لوبیا می‌شود و پخت را طولانی می‌کند.
  • اگر می‌خواهید لوبیای نرم‌تری داشته باشید، بهتر است در هنگام پختن، درب قابلمه را ببندید.
  • لوبیا چشم بلبلی یکی از حبوباتی است که به‌راحتی می‌توان آن را برای طبخ انواع پلو، خورشت، کوک، خوراک و سالاد از آن استفاده کرد. اگر زمان کافی برای خیس کردن لوبیا ندارید، لوبیا را به‌مدت ۵ دقیقه در آب جوش بجوشانید و به‌مدت نیم ساعت در همان آب جوشیده‌شده نگه دارید. البته شعله گاز باید خاموش شود تا لوبیا پخته نشود. سپس با عوض کردن آبی که لوبیا در آن خیس‌خورده است، می‌توانید فرآیند پخت را بدون خیس کردن انجام دهید.

فواید لوبیا پلو

لوبیا سبز

لوبیا سبز حاوی مواد مغذی مفید مانند ویتامین A، C، K و B۶ و همچنین آنتی‌اکسیدان، پروتئین و فیبر فراوان است. از خواص و فواید این ماده غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حمایت از سلامت استخوان‌ها
  • بهبود زخم‌ها
  • موثر برای سلامت پوست، مو و ناخن
  • از بین بردن سموم ناخواسته بدن
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کمک به مشکلات مربوط به گوارش مانند یبوست، هموروئید و بیماری رفلاکس اسید
  • مقابله با بیماری‌های خطرناک مانند انواع سرطان
  • جلوگیری از عفونت در بدن
  • کنترل بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون

لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی

در حال حاضر، نزدیک به ۱۰ میلیون هکتار از مزارع سراسر دنیا زیر سطح کشت لوبیا چشم بلبلی است

گفته می‌شود این است که خاستگاه لوبیا چشم بلبلی در شمال آفریقا است و حدود ۳۰۰۰ سال پیش در هند کشت می‌شده است. در حال حاضر، نزدیک به ۱۰ میلیون هکتار از مزارع سراسر دنیا زیر سطح کشت این نوع لوبیا است. لوبیا چشم بلبلی از طریق برده‌های آفریقایی به آمریکا برده شد و مورد استقبال جورج واشینگتن قرار گرفت. امروزه بیش از ۵۰۰ نوع بذر لوبیا وجود دارد که در رنگ، طعم، شکل، اندازه با یکدیگر متفاوت هستند.

لوبیا چشم بلبلی، یک ماده غذایی بسیار مفید و مقوی برای بدن است که فواید زیادی برای سلامتی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • لوبیا چشم بلبلی منبع غنی از آنتی‌اکسیدان است و به همین علت، مصرف آن موجب پیشگیری از بیماری‌هایی چون سرطان می‌شود.
  • درمان برخی از مشکلات مختلف قلبی و عروقی
  • درمان دیابت
  • درمان مشکلات مربوط به معده، پانکراس و طحال، بهبود هضم، تنظیم تحرک روده و جلوگیری از یبوست
  • کاهش انسداد و ناراحتی‌های مربوط به مشکلات ادراری 
  • ترمیم و بازسازی سلول‌های پوستی، جلوگیری از از ایجاد چین و چروک و لکه‌های قرمز و دیگر عفونت‌های اختلالات پوستی
  • مقابله با اختلالات افسردگی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • متعادل نگه داشتن سطح کلسترول
  • فراهم کردن پروتئین‌های ضروری
  • درمان مشکلات ریزش مو
  • جلوگیری از خطر کم‌خونی
  • بهبود عملکرد عضلات و سلول‌های عصبی
  • کمک به کاهش وزن
  • کمک به بی‌خوابی
  • بهبود گردش خون

طعم لوبیا پلو

لوبیا پلو از آن دسته غذاهایی است که هر سلیقه‌ای را راضی خواهد کرد. این غذای لذید و نوستالژیک، در هر خانه‌ای به شکلی منحصربه‌فرد و با ادویه‌جات مختلف طبخ می‌شود. اما لوبیا پلو به هر شکلی که باشد، با ظاهر نارنجی رنگ خود و عطر و بوی زعفران و گوشت تفت داده‌شده با پیاز، شما را وسوسه خواهد کرد.

طعم لوبیا پلو

اگر در زادگاه یا شهر محل سکونت شما لوبیا پلو را به روشی متفاوت از آنچه در این مطلب خواندید تهیه می‌کنند، تفاوت‌ها و دستورپخت‌های رایج را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید. همچنین اگر موفق به طبخ هریک از غذاهای لذیذ ارائه‌شده در مجموعه غذاهای محلی ایران شدید، حتما از غذاهای لذیذ و زیبای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تجربه و تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه