ثبت هنر سنتی خوشنویسی ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
ثبت هنر سنتی خوشنویسی ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو

شانزدهمین جلسه کمیته بین‌دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس از ۲۲ تا ۲۷ آذر به‌صورت مجازی در حال برگزاری است که پرونده خوشنویسی در ایران نیز در این اجلاس ثبت جهانی شد.

شانزدهمین جلسه کمیته بین‌دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس با مشارکت نمایندگان کشورها، سازمان‌های غیردولتی و موسسات فرهنگی از نقاط مختلف جهان،  از ۱۳ تا ۱۸ دسامبر (۲۲ تا ۲۷ آذر) ۲۰۲۱ به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.

در این دور از اجلاس پرونده خوشنویسی ایران با عنوان «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» به بررسی و رأی گذاشته خواهد شد؛ این موضوع در حالی است که ۱۶ کشورهای عربی شامل عربستان سعودی، الجزایر، بحرین، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، موریتانی، مراکش، عمان، فلسطین، سودان، تونس، امارات متحده عربی و یمن به‌طور مشترک پرونده‌ای مشابه را با موضوع «دانش، مهارت و شیوه خوشنویسی عربی» ارائه کرده‌اند.علاوه‌بر‌این، ترکیه نیز پرونده‌ای با موضوع خوش‌نویسی با عنوان «هنر سنتی خوشنویسی اسلامی» در دست بررسی دارد

در این نشست فهرستی از ۴۸ اثر ناملموس برای ثبت در «فهرست میراث جهانی بشری یونسکو» مورد بحث و بررسی قرار قرار خواهند گرفت. همچنین در خلال جلسه این کمیته، درباره۶ اثر ناملموس نیز برای ثبت در «فهرست میراث فرهنگی ناملموس نیازمند حفاظت فوری» تبادل نظر خواهد شد. سایر کشورهایی امسال پرونده‌هایی را برای ثبت در فهرست جهانی میراث ناملموس معرفی کرده‌اند، شامل بحرین، بلژیک، بولیوی، بلغارستان، کارمون، کونگو، دانمارک، جیبوتی، اکوادور، استونی، اتیوپی، فنلاند، هند، اندونزی، عراق، ایتالیا، کنیا، قرقیزستان، ماداگاسکار، مالزی، مالی، موریتانی، مغولستان، میانمار، هند، نیجریه، فلسطین، پاناما، پرو، فیلیپین، لهستان، پرتغال، عربستان سعودی، سنگال، سریلانکا، سودان، سوریه، تاجیکستان، تایلند، ترکمستان، اوکراین، ازبکستان، ونزوئلا و ویتنام هستند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۹/۲۵، ساعت ۱۶:۲۳

پرونده هنر سنتی خوشنویسی در ایران با عنوان «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» در شانزدهمین جلسه کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید. این پرونده در فهرست برنامه‌های خوب پاسداری یونسکو برای محافظت از میراث ناملموس ثبت شده است؛‌ به این معنی که هم میراث ناملموس موردنظر به جهانیان معرفی خواهد شد و هم پاسداری خوبی از آن صورت خواهد گرفت.

در کنار پرونده خوشنویسی ایران، دو پرونده «دانش، مهارت و شیوه خوشنویسی عربی» به‌عنوان پرونده‌ای مشترک از سوی ۱۶ کشور  و همچنین پرونده «خوشنویسی سنتی در هنر اسلامی»از سوی کشور ترکیه به ثبت جهانی رسیدند.

در همین رابطه، مصطفی پورعلی، مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی اظهار کرد: 

پرونده برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران، به مجموعه اقداماتی اشاره دارد که در چند دهه گذشته برای پاسداری از این هنر ایرانی اسلامی در ایران جریان داشته و تداوم دارد. ثبت این پرونده ملی ضمن تایید دستاوردهای فرهنگی نهادهای متولی خوشنویسی ایران اعم از نهادهای دولتی و به‌ویژه مردم نهاد، خوشنویسی ایران را در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسانده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه