پایگاه جهانی بیابان لوت نورپردازی شد

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۵
پایگاه جهانی بیابان لوت نورپردازی شد

نورپردازی و سیستم روشنایی در پایگاه جهانی بیابان لوت از محل اعتبارات ملی اجرا شد.

زهرا رضایی ملکوتی مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت استان خراسان جنوبی گفت:

عملیات مرمتی پایگاه جهانی بیابان لوت شامل تکمیل مرمت فضاهای داخلی، تکمیل مرمت نماهای بیرونی، بامسازی، محوطه سازی و سنگ فرش کوچه ورودی پایگاه، تکمیل جداره سازی نماهای کوچه ورودی پایگاه، تکمیل سرویس بهداشتی می‌شود که سال گذشته از محل اعتبارات ملی در پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و روستای دهسلم انجام گرفت. 

امسال نیز اجرای سیستم روشنایی و نورپردازی پایگاه در دستور کار قرار داده شده بود که هم‌اکنون تمام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد به منظور بهسازی پایگاه جهانی بیابان لوت با برنامه‌هایی که انجام شده یا در دست اقدام است، این مکان برای بازدیدکنندگان آماده شود.

کویر لوت در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان واقع شده است این کویر با مساحت تقریبی ۱۷۵ هزار کیلومترمربع به سه بخش جغرافیایی لوت شمالی، لوت مرکزی که کلوت‌ها و تپه‌های ماسه‌ای در آن قرار دارد و لوت جنوبی که غنی‌ترین پوشش گیاهی این بیابان را دارد، تقسیم می‌شود. این بیابان تاریخی نخستین اثر طبیعی ایران است که به شماره ۱۵۰۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پیشینه تمدنی بیش از پنج هزار سال در حاشیه بیابان لوت و کشف حدود سه هزار اثر تاریخی از این منطقه در نوع خود بی‌نظیر است،  درفش ۵ ‌هزارساله شهداد، که قدیمی‌ترین درفش جهان است از جمله این یافته‌ها است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه