بهبودسازی کویر لوت؛ نخستین میراث طبیعی ثبت شده جهانی در ایران

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان شنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۵
بهبودسازی کویر لوت؛ نخستین میراث طبیعی ثبت شده جهانی در ایران

برای معرفی بیابان لوت به‌عنوان نخستین میراث طبیعی ثبت شده جهانی، اقداماتی از جمله بهبودسازی مسیرها و کمپ‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

ده درصد مساحت کشور را دشت لوت به خود اختصاص می‌دهد و این بیابان، جاذبه‌ای بی‌نظیر در کشور است. این بیابان در ۳ استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان قرار دارد و بخشی از آن که بیشترین پوشش گیاهی و جاذبه‌های گردشگری را به خود اختصاص داده است، در سیستان و بلوچستان واقع شده است. پس از ۴۵ سال، بیابان لوت به‌عنوان اولین اثر طبیعی ایران به ثبت جهانی رسیده است، و برای معرفی آن به جهانیان، باید اقدامات بسیاری صورت گیرد. 

مهران مقصودی، رئیس پایگاه جهانی بیابان لوت کشور درباره این مکان گفته است:

مدیریت مسیرها و مدیریت برگزاری تورهای گردشگری متعدد، از نکات مهمی است که باید در راستای حفظ این عنوان صورت گیرد. برای حفظ این قابلیت و بکر نگه داشتن آن، باید ضمن فراهم ساختن زیرساخت‌های گردشگری، مدیریت جمع‌آوری زباله در این مکان، در دستور کار قرار گیرد.

او در ادامه گفت:

در دو سال اخیر شاهد اقدامات و اتفاقات خوبی برای این مکان بودیم که از آن جمله، افتتاح پایگاه جهانی بیابان لوت در نصرت‌آباد بود.

همچنین، عدنان حسینی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز افزود:

برای بکر نگه داشتن این بیابان از جامعه محلی کمک زیادی گرفته شده و اقداماتی صورت گرفته است تا کمپ‌هایی برای جذب گردشگر در آنجا ایجاد شود.

عکس: ویکی‌پدیا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه