آنچه در دانشگاه نمی آموزید، سفر به شما یاد می‌دهد

مریم آقائی
مریم آقائی سه شنبه، ۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
آنچه در دانشگاه نمی آموزید، سفر به شما یاد می‌دهد

سفر کردن و دیدن مناطق مختلف دنیا شرایطی را فراهم می‌آورد که ما بتوانیم با مردم، فرهنگ‌ها، طبیعت و تاریخ کشورهای دیگر آشنا شویم و چیزهایی را یاد بگیریم که در هیچ کلاس درسی آموزش نمی‌دهند.

تمام کره‌ی زمین پهنه‌ای برای یادگیری است. اینکه بیاموزید چطور در نروژ و در باران‌های سرد کوهنوردی کنید، چطور با مردم نامبیا احوالپرسی کنید، چطور در پرو یک غذا را به ۱۱ شیوه‌ی مختلف بپزید یا اینکه در نیوزلند با تمرین باندی جامپینگ بر ترس خود از ارتفاع غلبه کنید. سفر کردن دانشگاهی است که در آن مطالبی را می‌آموزید که در دانشگاه نمی‌توان آموخت.

بنابراین دفعه‌ی بعد که کسی شما را برای خرید بلیط یک سفر دیگر شماتت کرد، به او بگویید که این کار را برای شرکت در کلاس درسی واقعی انجام داده‌اید. کلاسی که احتمالا از بازپرداخت وام‌های دانشجویی ارزان‌تر خواهد بود. در این مقاله از کجارو ۱۱ نکته‌ای را که سفر به شما می‌آموزد بیان می‌کنیم.

۱. چطور واقعا حساب بانکی‌تان را مدیریت کنید

۱

می‌گویند باید مراقب کوچک‌ترین مخارج بود، چون یک نشتی کوچک می‌تواند یک کشتی را غرق کند.

وقتی در  خانه هستید، می‌توانید عادت‌های بدی همچون مخارج اضافی در جاهای محتلف یا ولخرجی کردن در رستوران‌ها را به‌طور متناوب ادامه دهید، اما وقتی در سفر هستید قضیه متفاوت است. باید مراقب باشید که مخارج اضافه و ناخواسته ایجاد نشود. چون ممکن است ناگهان خود را بدون پول در یک کشور غریب ببینید که برای گرفتن جای خواب مجبور هستید توالت تمیز کنید. لازم به گفتن نیست که برای کمینه کردن مخارج باید به شیوه‌های نوین بیاندیشید و آن‌ها را اجرایی کنید.

۲. هنر و تاریخ واقعی هستند

۲

مطمئنا می‌توانید آثار هنری زیادی مانند تابلوی مونالیزا یا شب پرستاره را نام ببرید و شاید می‌توانید در مورد آثار باستانی که در سال دوم دانشگاه از استاد درس تاریخ آموخته‌اید، صحبت کنید.

اما وقتی خودتان در مقابل تابلوی خاطرات ماندگار بایستید یا قلعه‌ی ماچو پیچو را ببینید یا روی پله‌های سالن تئاتر دیونیسوس (Dionysus) بنشینید، ناگهان گذشته انسان و بقایای مربوط به آن‌ها برایتان پررنگ می‌شود، بسیار پررنگ‌تر از زمانی که ساعت ۲ بعد از نیمه شب مطالب مربوط به آن را از روی کتاب درسی و برای امتحان پایان ترم می‌خوانید. در واقع با سفر کردن دنیا برایتان واقعی و زنده می‌شود.

۳. تمام فرهنگ‌های دیگر واقعی هستند

۳

به عبارت دیگر سفر کردن یعنی ترکاندن حبابی که تمام عمر زندگی خود را در آن گذرانده‌اید. من می‌توانم با شما شرط ببندم که حتی بهترین استاد دانشگاه شما هم نمی‌تواند همه چیز را در مورد دنیا به واقعی‌ترین شکل ممکن به شما یاد بدهد. در واقع اگر شما تنها یک ماه از عمر خود را در جاده‌ها و با مردمی از فرهنگ‌های مختلف بگذرانید، بسیار بیشتر از کلاس درس آن استاد، در مورد دنیا خواهید دانست، چون واقعیت را با تمام وجود خود درک کرده‌اید.

۴. چطور مادامی که منتظر اتفاق افتادن بهترین‌ها هستید، برای رخ دادن بدترین‌ها آماده باشید

سفر کردن به ما می‌آموزد که دنیا آن‌چنان که همه شبکه‌های خبری می‌گویند سراسر ترسناک نیست، اما با این حال باید همیشه آماده باشید. ممکن است در این راستا قدری هزینه کنید. مثلا یک زنگ در همراه برای درب اتاق هتل، یا همراه داشتن یک وسیله برای دفاع شخصی یا هر دوی آن‌ها. همچنین بهتر است همواره یک پتوی اضافه همراه داشته باشید.

از آنجا که ابزارهایی مانند نانچیکو برای همراه داشتن سنگین هستند، بهتر است همواره همراه خود یک ژل فلفل داشته باشید. ژل فلفل تقریباْ همان کار اسپری‌های معمول فلفل را انجام می‌دهد، اما چون به‌صورت ژل است، با وزش باد به‌سمت خودتان برنمی‌گردد و فقط هدف شما را مورد حمله قرار می‌دهد. بُرد ژل‌ها بیشتر از اسپری است و معمولا غلظت بیشتری دارد و برای دفعات بیشتر قابل استفاده است.

تحقیقات کافی انجام دهید و همیشه هوشیار باشید. سفر کردن یک کلاس درس است و اگر مراقب باشید کلاس درس شیرینی خواهد بود.

۵. می‌آموزید در شرایط ناگهانی شاد و خونسرد باشید

۵

ماشین‌تان در بیایان گیر کرده است؟ برای یک هفته آب ندارید؟ مشکل جای خواب دارید؟ خب مسافرت همیشه هم قشنگ و راحت نیست. بهتر است به‌جای اینکه عصبانی و کج خلق شوید، تلاش کنید و ببینید در این شرایط بهترین کار چیست. از کجا معلوم؟ شاید گیر افتادن ماشین‌تان در بیابان باعث شود با گروه توریستی دیگر مواجه شوید که شما را به غذا پختن دسته‌جمعی و تفریح در بیابان دعوت کنند.

۶. چطور معادلات ریاضی را که در آن‌ها اعداد موهومی وجود ندارد، حل کنید

۶

منظور من از این نکته تبدیل سلسیوس به فارنهایت یا کیلومتر به مایل یا متر به پا نیست. وقتی در مسافرت هستید، گاهی با تبدیل واحد پول‌هایی مواجه می‌شوید که در واقع ارزیابی مهارت‌های شما برای کار کردن با اعداد است، مخصوصا وقتی در یک مسافرت از چند کشور عبور می‌کنید.

۷. چطور با کسانی که حتی زبان آن‌ها را نمی‌فهمید دوست شوید

من یک هفته در کلمبیا با دوستی همراه بودم که حداکثر ۲۰ جمله با اون صحبت کردم. نه‌تنها من نمیتوانستم اسپانیایی را به‌خوبی صحبت کنم، بلکه دوستم ناشنوا بود و تنها می‌توانست لب‌خوانی کند. در نتیجه مشخص شد ارتباط چیزی بیش از صحبت کردن است هر چند ممکن است همراه با خنده‌های ناشی از متوجه نشدن، شانه بالا انداختن یا اشاره کردن باشد. این مهارتی است که قطعا در دانشگاه در هیچ کلاس درسی یاد نخواهید گرفت.

۸. چطور منصفانه چانه بزنید

۸

منظور چانه زدن در مورد قیمت یک غذای خیابانی ارزان قیمت نیست. بلکه چانه زدن برای خرید یک سوغات و یادگاری از کشوری است که به آن سفر کرده‌اید یا تخفیف گرفتن برای قیمت اقامت در هتل. یعنی زمانی که تصمیم خود را گرفته‌اید و می‌خواهید به‌صرفه باشد. به نظر شما درسی در دانشگاه هست که به شما چانه‌زنی را یاد بدهد؟

۹. چطور در خیابان‌های ناآشنا مانند یک حرفه‌ای رانندگی و مسیریابی کنید

۹

اگر می‌خواهید مهارت رانندگی و جهت‌یابی خود را ارتقا دهید، سعی کنید در مناطق خاص استرالیا در حالی که از شترمرغ‌های استرالیایی فرار می‌کنید، برانید یا در خیابان‌های شلوغ بانکوک حرکت کنید. اگر این تجربه‌ها را داشته باشید، رانندگی و سفر در بقیه‌ی جاده‌ها برایتان خیلی راحت خواهد بود.

۱۰. چطور برنامه‌ریزی شده و منظم سفر کنید

۱۱

اگر از لباس‌های ژنده، شامپوهای وارونه در کفش یا تیغ‌های ریخته شده در چمدان که منتظر بریدن دست هستند بدتان می‌آید، سفر به شما یاد خواهد داد که چطور محتویات چمدان خود را مدیریت کنید که راحتی و عقلانیت را در سفر رعایت کرده و ایمن سفر کنید.

سفر به شما یاد می‌دهد که همواره اطلاعات پراوزهای خود را چک کنید (که ناگهان متوجه نشوید همراه سفرتان در یک فرودگاه دیگر در بوینس آیرس است)، یاد می‌دهد که مدارک سلامتی و واکسیناسیون را همراه داشته باشید (مانند مدرک واکسن تب زرد)، تا به‌دلیل همراه نداشتن آن از ورود به مقصد منع نشوید، یاد می‌دهد یادتان باشد مادرتان آخرین بار چه زمانی صدای شما را شنیده است ( تا به جایی نرسد که مادرتان یک گروه فیسبوک بسازد و از همه دوستان‌تان بخواهد در آن عضو شوند)

۱۱. یاد می‌گیرید اشتباه کردن آخر دنیا نیست

سفر کردن ممکن است سخت و همراه با اشتباه و خجالت کشیدن باشد و در نتیجه ایجاد ناراحتی و عدم اطمینان کند. ممکن است در تایلند غذای اشتباهی سفارش دهید و روز بعد مشکل گوارشی داشته باشید. ممکن است در آمستردام اتوبوس اشتباهی سوار شوید و خود را بدون نقشه در محل ناآشنا از آمستردام بیابید. ممکن است در یک تور یک‌روزه شرکت کنید و در حین آن گوشی موبایل‌تان را جا بگذارید.

اما چه اهمیتی دارد؟ بهتر است زیاد به این مسائل فکر نکنید و به راه خود ادامه دهید. سفر کردن یعنی یاد گرفتن مسیر.

 

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه