بیشترین تعداد گیاهخواران در کدام کشورها هستند؟

صنم وفقی
صنم وفقی جمعه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
بیشترین تعداد گیاهخواران در کدام کشورها هستند؟

امروزه گیاهخواری به جریانی متداول در جهان تبدیل شده است و در تمامی کشور‌ها جمعیتی رو به رشد دارد؛ اما آیا می‌دانید بیشترین گیاهخواران جهان در کدام کشورها زندگی می‌کنند؟

گیاهخواری نوعی رژیم غذایی به شمار می‌رود که بر پایه‌ی تغذیه گیاهی و اجتناب از خوردن گوشت استوار است. یکی از زیرمجموعه‌های گیاهخواری، وگانیسم نام دارد که در این شیوه، نه تنها از خوردن گوشت، بلکه از خوردن انواع محصولات حیوانی مانند لبنیات، عسل و تخم‌مرغ نیز پرهیز می‌شود. گیاهخواران هر کدام با دلایل متفاوتی به این رژیم غذایی روی می‌آورند. برخی بر اساس باورهای مذهبی خود چنین تصمیمی می‌گیرند و برخی دیگر با انگیزه‌های اخلاقی. دلایل دیگری نیز برای گیاهخواری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به حفاظت از محیط‌ زیست، فاکتورهای اقتصادی، بیزاری از گوشت و عادات فرهنگی اشاره کرد. در ادامه مقاله به معرفی کشور‌هایی می‌پردازیم که بیشترین تعداد گیاهخواران را با توجه به جمعیت، در خود دارند.

۹. استرالیا (۵٪)

بیشترین گیاهخواران

تعداد گیاهخواران در کشور استرالیا با سرعتی ثابت رو به افزایش است و مقدار آن اکنون به رقم ۵٫۵٪ از کل جمعیت می‌رسد. «هفته گیاهخواری» بین ۱ تا ۷ اکتبر به صورت سالانه برگزار می‌شود و صنعت غذا در این کشور با ارائه انواع متداولی از خوراک‌های وگان، خود را با این نهضت جدید سازگار کرده است. 

۸. ایرلند (۶٪)

بیشترین گیاهخواران

۶٪ از جمعیت ایرلند را گیاهخواران تشکیل می‌دهند. هرچند فرهنگ ایرلندی، پیشینه‌ای طولانی در مصرف گوشت دارد؛ اما تعداد گیاهخواران و وگان‌ها در دل این ملت رو به افزایش است. «جمعیت وگان‌های ایرلند» نهادی داوطلبانه و غیرانتفاعی است که در سال ۲۰۰۹ توسط عده‌ای از وگان‌های ایرلندی تاسیس شد. هدف از این نهاد، توسعه فلسفه وگانیسم است؛ فلسفه‌ای که با آگاهی دادن درباره این رژیم غذایی، به دیگران کمک می‌کند تا آن را به عنوان سبکی از زندگی انتخاب کنند و موجب بهبود محیط زیست و سلامتی خود شوند.

۷. برزیل (۸٪)

بیشترین گیاهخواران

تنها کشور از قاره آمریکای جنوبی در این لیست، برزیل با نرخ ۸٪ است. بیشتر گیاهخواران برزیل را طبقه متوسط و رو به بالای شهرنشینان تشکیل می‌دهند که در جنوب‌مرکزی کشور ساکن هستند. همچنین چندین موسسه‌ وگانیسم در برخی کلان‌شهرهای برزیل از جمله ریودوژانیرو، سائو پائولو و کوریتیبا وجود دارد. گیاهخواری در برزیل با جنبش‌های ضدفرهنگی، مذاهب و فلسفه‌ی شرق، آنارشیسم، خرده‌فرهنگ پانک، روح‌گرایی، خرده‌فرهنگ ایندی و معنویت عصر جدید در ارتباط است. 

۶. انگلستان (۹٪)

بیشترین گیاهخواران

در سال‌های اخیر تعداد گیاهخواران در انگلستان رشد خوبی داشته است و اکنون ۹٪ از جمعیت این کشور را گیاهخواران شامل می‌شوند. بسیاری از شهروندان انگلیسی این رژیم غذایی را بعد از جنگ جهانی دوم انتخاب کرده‌اند. در حال حاضر جمعیت زنان گیاهخوار دوبرابر مردان گیاهخوار گزارش شده است و این کشور با نرخ گیاهخواری ۹٪ سومین مقام را در اروپا به خود اختصاص می‌دهد. نیمه‌گیاهخواری نیز که نام گرایشی جدید در این کشور است، به افرادی نسبت داده می‌شود که هرچند گوشت مصرف می‌کنند، اما در تلاش برای کاهش میزان آن هستند.  

۵. آلمان (۹٪)

بیشترین گیاهخواران

۹٪ از جمعیت آلمان را گیاهخواران تشکیل می‌دهند. بیشتر گیاهخواران آلمانی با انگیزه‌های محافظت از محیط زیست، حقوق حیوانات و فواید گیاهخواری در سلامتی، این رژیم را انتخاب می‌کنند. با توجه به افزایش میزان تقاضا برای محصولات گیاهی در برلین، به نظر می‌رسد این شهر بیشترین رشد را در تعداد گیاهخواران داشته است. 

۴. اتریش (۹٪)

بیشترین گیاهخواران

نرخ گیاهخواری در اتریش ۹٪ است. این کشور شاهد پیشرفت پیوسته‌ی جنبش گیاهخواری، به عنوان سبکی از زندگی بوده است؛ تا آنجا که در خیابان‌های اصلی وین، فروشگاه‌های متعددی برای گیاهخواران وجود دارد و بازار محصولات وگان نیز در سال‌های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده است. «جمعیت وگان‌های اتریشی» در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد. 

۳. ایتالیا (۱۰٪)

بیشترین گیاهخواران

ایتالیا با ۱۰٪ ، بیشترین نرخ جمعیت گیاهخواری را در اروپا دارا است. گیاهخواران ایتالیایی با انگیز‌ه‌های متفاوتی این رژیم خاص را انتخاب می‌کنند که از آن جمله می‌توان به احساس مسئولیت اخلاق‌مدارانه نسبت به حیوانات، خودآگاهی به سلامتی و تندرستی و حفاظت از محیط زیست اشاره کرد. در سال‌های اخیر جمعیت گیاهخواران در ایتالیا رشد خوبی داشته است. در سال ۲۰۱۶، شهر تورین برنامه‌ی کاهش میزان مصرف گوشت را با هدف حمایت از گیاهخواری پیشنهاد داد. این نهضت هرچند با حمایت شهردار وقت، کیارا آپندینو مواجه شد؛ اما مردم تورین از آن استقبالی نکردند. برنامه‌ توسعه گیاهخواری در این کشور بر اساس آموزش درباره حقوق حیوانات، سلامتی محیط زیست و سلامتی انسان پایه‌ریزی شده است. 

۲. تایوان (۱۲٪)

بیشترین گیاهخواران

۱۲٪ از جمعیت تایوان را گیاهخواران تشکیل می‌دهند و بیش از ۶۰۰۰ مغازه و رستوران، آماده ارائه خدمات به گیاهخواران هستند. مذاهب و باورهای بودیسم، هاکا و هاکین از عوامل موثر در توسعه گیاهخواری این کشور به شمار می‌روند. در سال ۲۰۰۷، تایوان در راستای قانون‌گزاری منع مصرف گوشت به هند پیوست. این کشور در زمینه‌ی اطلاعات و ارزش‌ غذایی درج شده روی مواد غذایی گیاهخواران، بسیار سختگیرانه عمل می‌کند. همچنین مرکز فعالیت جنبش معروف «یک روز گیاهخواری در هفته» در تایوان قرار دارد که هم‌زمان توسط مردم و دولت حمایت و پشیبانی می‌شود. 

۱. هند (۳۸٪)

بیشترین گیاهخواران

هند با ۳۸٪ در مقام اول قرار دارد. گیاهخواری در این قسمت از آسیا، به جریانی متداول تبدیل شده است و دلیل آن هم وجود مذاهبی مانند بودیسم و جین است که از قرن ۶ قبل از میلاد در این خطه پیروان خود را داشتند. این مذاهب باور مشترکی به نام آهیسما دارند که بر اساس آن اعمال خشونت به هر شکلی از حیات مطرود دانسته می‌شود. گیاهخواران در این کشور بر اساس رژیم لاکتو-گیاهخواری عمل می کنند. در این نوع گیاهخواری، خوردن محصولات حیوانی به جز تخم‌مرغ آزاد است. هند یکی از کشور‌هایی است که کمترین میزان گوشت را مصرف می‌کند. هرچند که مصرف گوشت در ایالت‌های ساحلی مانند ایالت بنگال غربی و ایالت کرالا رواج دارد. گیاهخواری در جامعه‌‌های جین، برهمایی‌، ویشناو و لینگایا بسیار متداول است. 

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه