الواح گلی هخامنشی از آمریکا به ایران باز می‌گردند

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش پنجشنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵
الواح گلی هخامنشی از آمریکا به ایران باز می‌گردند

الواح گلی دوره هخامنشی که در آمریکا بودند، سرانجام با رای زنی‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران، مجوز بازگشت به ایران را گرفتند.

رئیس سازمان گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و معاون رئیس‌جمهوری اعلام کرد یک هزار و ۷۸۴ قطعه لوح گلی ایران در آمریکا، به کشور باز‌می‌گردد.

علی‌اصفر مونسان شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از دهمین نمایشگاه گردشگری پارس در شیراز گفت:

مجوز بازگشت الواح گلی که مربوط به تخت جمشید است، از وزارت خزانه‌داری آمریکا گرفته شده و اکنون در مرحله بسته‌بندی، بیمه و بازگشت است. وی تعداد آثار این مجموعه را در دانشگاه شیکاگو در حدود ۱۱هزار شی برآورد کرد.

معاون رئیس‌جمهوری در این مورد افزود:

با وجود اینکه نظر بر این بود که الواح را در تهران تحویل بگیریم، اما به بهانه تحریم برای بیمه این اشیا مشکل ایجاد کردند و گفته شده است اشیا باید در آمریکا تحویل داده شود، هرچند در نهایت انتظار داریم اشیا را در لاهه تحویل بگیریم.

رئیس سازمان گردشگری، خاطرنشان کرد:

گفته شده مابقی الواح، طی برنامه‌ای سه ساله بازگشت داده می‌شود، اما ما نپذیرفتیم و در حال مذاکره هستیم تا زمان بازگشت کوتاه‌تر شود.

وی همچنین در مورد حریم ارگ کریم خانی که از آثار دوره زندیه در شیراز است و ثبت جهانی آن در فهرست یونسکو به‌دلیل ارتفاع هتل آسمان با مشکل مواجه شده است، گفت:

با توجه به اینکه این بنا هتل است و مجوز دارد، تلاش می‌کنیم مشکل آن را بامذاکره حل کنیم، اما اگر کاربری بنا شخصی بود می‌توانستیم برخورد جدی‌تری داشته باشیم.

مونسان درباره اخراج گردشگران ایرانی در گرجستان هم نظر خود را داد و گفت:

نباید این موضوع واکنش احساسی و ناگهانی نشان بدهیم، ما به همتای خود در گرجستان هشدار داده‌ایم، اما روابط دو کشور دوستانه است.

رئیس سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی جایگاه گردشگر در ایران را مهم دانست و اذعان کرد در صورت تکرار رفتار تفلیس، در روابط گردشگری ایران با گرجستان، تجدید نظر خواهد شد. وی در مورد تخریب بافت‌های تاریخی به‌خصوص تخریب بافت تاریخی شیراز اظهار نظر کرد و گفت:

تخریب بافت تاریخی شیراز را با جدیت پیگیری کردیم و در این زمینه با وزارت کشور در تهران و نیز مسئولان شیراز جلسه گرفتیم و قرار شد تخریب انجام شده و بازسازی صورت گیرد.

نمایشگاه گردشگری پارس شامگاه چهارشنبه، با حضور معاون رئیس‌جمهوری در شیراز آغاز به کار کرد. این نمایشگاه تا ۲۴ آذر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شیراز برپا است.

مطالب مرتبط:

منبع irna

دیدگاه