میزان تقاضای سفرهای هوایی در ماه نوامبر، رشد چشمگیری داشته است

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۵
میزان تقاضای سفرهای هوایی در ماه نوامبر، رشد چشمگیری داشته است

سفرهای هوایی از جمله انتخاب‌های مسافران در سفرهای بین‌المللی و داخلی هستند. ماه نوامبر در سراسر جهان، شاهد رشد تقاضای سفرهای هوایی در میان گردشگران بوده است.

تقاضای سفر هوایی مسافران در ماه نوامبر در مقایسه با همین دوره در سال گذشته، رشد ۸٫۱ درصدی داشته است. این تقاضا همچنین نسبت به ماه اکتبر ۷٫۳ درصد رشد داشته است. این رشد در تمامی مناطق بوده و این آمار برای سومین ماه متوالی در شرکت‌های هواپیمایی در منطقه آسیا-اقیانوسیه (بخش عمده آسیای شرقی، آسیای جنوب شرق و اقیانوسیه)، ثبت شده است.

اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل هوایی (IATA) در ژنو، اعلام کرد، نتایج ترافیک مسافران جهانی در ماه نوامبر ۲۰۱۷ نشان از ادامه تقاضای قوی در میان گردشگران است. PRKs یا مجموع بازدهی کیلومتری مسافران (Total revenue passenger kilometers)، در مقایسه با ماه نوامبر ۲۰۱۶، رشد ۸٫۰ درصدی داشته است؛ سریع‌ترین نرخ رشد در ۵ ماه و ۷٫۳ درصد رشد نسبت به ماه اکتبر امسال. ظرفیت (ASKs) رشد ۶٫۳ درصدی داشته و ضریب بار با رشد ۱٫۲ درصد به عدد ۸۰٫۲ درصد رسیده است.

مجموع بازدهی کیلومتری مسافران یا PRKs، معیاری برای اندازه‌گیری ترافیک هوایی است که از ضرب تعداد مسافران در کیلومتری که سفر کرده‌اند، محاسبه می‌شود.

ظرفیت (ASKs)، معیاری برای اندازه‌گیری ظرفیت مسافر شرکت‌های هواپیمایی است که از ضرب تعداد صندلی‌های موجود در کیلومتر سفر، محاسبه می‌شود.

ضریب بار یا PLF، معیاری برای اندازه‌گیری ظرفیت استفاده شرکت‌های هواپیمایی است. از این معیار برای تشخیص اینکه شرکت‌های هواپیمایی تا چه اندازه با صندلی‌های پر سفر می‌کنند و مسافران را به خود جذب می‌کنند، استفاده می‌شود.

الکساندر دژونیاک، مدیر کل و مدیر عامل IATA (اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل) می‌گوید:

صنعت هواپیمایی در بدو ورود به سال ۲۰۱۸، در جایگاه خوبی است. تقاضای قوی در ماه نوامبر باعث رشد این صنعت می‌شود. تعداد اتصالات بین شهری در خطوط هوایی هم‌اکنون به ۲۰ هزار رسیده است. مسافران نه تنها با انتخاب‌های بیشتری در بین مقاصد به علت گستردگی خطوط هوایی روبه‌رو هستند، بلکه به معنای واقعی کلمه، هزینه بلیط‌ها تاکنون انقدر ارزان نبوده است. شرکت‌های هواپیمایی علاوه بر ارائه قیمت بسیار خوب به مشتریان، سهامداران خود را نیز با سطحی از سودآوری عادی، راضی نگه می‌دارند. ما انتظار داریم سال ۲۰۱۸ چهارمین سال متوالی‌ای باشد که سود سرمایه صنعت هواپیمایی از خود سرمایه اصلی، بیشتر باشد. در مجموع، ما امسال را با اعتماد به نفس، آغاز خواهیم کرد.

دژونیک سپس می‌گوید:

اگرچه، چالش‌ها در این مساله، باقی هستند. تهدیدات امنیتی و مشکلات زیرساختی کماکان ادامه دارند. هزینه‌ها و مطالبات نیز، بخش فزاینده‌ای از هزینه‌های اولیه هستند. در بسیاری از موارد، فرودگاه‌ها و مدیریت ترافیک هوایی در حال تقلا برای همگام‌شدن با میزان تقاضا و دستاوردهای تازه تکنولوژی، هستند. این چالش‌ها و دیگر مشکلات، تنها با همکاری دولت‌ها، قابل حل هستند. انجام این کارها و حل این مشکلات نیاز به این دارد که دولت‌ها متوجه شوند، صنعت هوایی (تجارت آزادی) چه میزان ارزش بزرگی را برای اقتصاد خودشان و جهان به ارمغان می‌آورد.

ماه نوامبر ۲۰۱۷ (رصد افزایش نسبت به سال گذشته)سهم جهانیRPKASKدرصد افزایش PLFسطح PLF
کل بازار۱۰۰٪۸٪۶٫۳٪۱٫۲٪۸۰٫۲٪
آفریقا۲٫۲٪۵٫۶٪۲٪۲٫۳٪۶۹٫۴٪
آسیا-اقیانوسیه۳۲٫۹٪۱۱٫۳٪۹٪۱٫۶٪۸۰٫۶٪
اروپا۲۶٫۴٪۷٫۹٪۵٫۸٪۱٫۶٪۸۱٫۵٪
آمریکای لاتین۵٫۲٪۵٫۸٪۴٫۷٪۰٫۹٪۸۲٫۴٪
خاورمیانه۹٫۶٪۴٫۸٪۴٫۴٪۰٫۳٪۷۰٫۲٪
آمریکای شمالی۲۳٫۸٪۵٫۴٪۴٫۶٪۰٫۶٪۸۳٫۵٪

بازارهای بین‌المللی مسافرتی

تقاضای سفر هوایی بین‌المللی در ماه نوامبر در مقایسه با همین دوره در سال گذشته، رشد ۸٫۱ درصدی و نسبت به ماه اکتبر، رشد ۷٫۳ درصدی داشته است. این رشد در تمامی مناطق بوده و همچنین این سومین ماه متوالی رشد در منطقه آسیا-اقیانوسیه در تقاضای سفر هوایی است. ظرفیت کل به ۶٫۶ درصد صعود کرده است و ضریب بار با رشد ۱٫۱ درصدی به ۷۸٫۲ درصد رسید.

آسیا-اقیانوسیه

ترافیک ماه نوامبر در منطقه آسیا-اقیانوسیه در مقایسه با همین دوره در سال گذشته، با نتایجی چون رشد قوی اقتصادی منطقه و گسترش انتخاب‌های مسافران، رشد ۱۰٫۸ درصدی داشته است. ظرفیت ۸٫۷ درصد افزایش داشت و ضریب بار با ۱٫۵ درصد افزایش یه ۷۸٫۶ درصد، رسید.

اروپا

شرکت‌های هواپیمایی اروپایی، با رشدی ۷٫۹ درصدی در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷، روبه‌رو شدند. شرایط اقتصادی در منطقه همچنان بسیار مطلوب است و اخیرا، میزان اعتماد در تجارت در ۷ سال گذشته، به بالاترین سطح خود رسیده است. ظرفیت ۶٫۲ درصد افزایش داشت و ضریب بار با ۱٫۳ درصد افزایش یه ۸۱٫۹ درصد، رسید؛ که در کنار آمریکای لاتین، بالاترین ضریب بار در میان مناطق است.

آسیا

شرکت‌های هواپیمایی آسیایی رشدی ۴٫۹ درصدی در میزان تقاضای سفر هوایی داشتند؛ که کمترین رشد در میان مناطق است. سهم بازار به آمریکای شمالی و از آمریکای شمالی، با وجود وضع قوانین منع حمل وسایل الکترونیکی و همچنین محدودیت‌های سفر به آمریکا برای تعدادی از کشورها، تاثیری منفی را تجربه کرده است. ظرفیت ۴٫۳ درصد افزایش داشت و ضریب بار با ۰٫۴ درصد افزایش یه ۷۰٫۱ درصد، رسید.

آمریکای شمالی

ترافیک شرکت‌های هواپیمایی آمریکای شمالی، در ماه نوامبر، رشد ۶٫۴ درصدی داشته است. ظرفیت ۶٫۱ درصد افزایش داشت و ضریب بار با ۰٫۲ درصد افزایش یه ۷۹٫۱ درصد، رسید. پس‌زمینه نسبتا قوی اقتصادی، حامی رشد تقاضای مسافران از آمریکا به خارج از کشور است، اما به نظر می‌رسد، رشد تقاضا در میان مسافرانی که می‌خواهند به آمریکا سفر کنند، با توجه به معیارهای امنیتی اضافه شده، تحت اثر منفی قرار گرفته است.

آمریکای لاتین

ترافیک شرکت‌های هواپیمایی آمریکای لاتین، در ماه نوامبر ۲۰۱۷ نسبت به ماه نوامبر ۲۰۱۶، رشد ۷٫۲ درصدی داشته است. این عدد کاملا بر نرخ رشد میانگین ۵ سال گذشته در منطقه، منطبق است؛ البته اگر بخواهیم مقایسه فصلی انجام دهیم، میزان رشد ماه نوامبر از نقطه اوج در ماه جولای ۲۰۱۷، پایین‌تر است. ظرفیت ۷٫۲ درصد افزایش داشت و ضریب بار در سطح ۸۱٫۹ درصدی، ایستاد.

آفریقا

شرکت‌های هواپیمایی آفریقایی، رشد ۷٫۹ درصدی در مقایسه با ماه نوامبر ۲۰۱۶ را تجربه کردند. میزان رشد در ماه‌های اخیر، سیری صعودی به خود گرفته است و باعث تقویت کسب و کار و اقتصاد به خصوص در کنیا و نیجریه شده است. در مقابل، شاخص‌های آفریقای جنوبی هنوز هم با کاهش فعالیت اقتصادی همراه هستند. ظرفیت ۳٫۷ درصد افزایش داشت و ضریب بار با ۲٫۷ درصد افزایش یه ۶۸٫۳ درصد، رسید.

بازارهای داخلی مسافرتی

تقاضای سفرهای داخلی در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ در مقایسه با همین دوره در سال ۲۰۱۶، رشد ۷٫۸ درصدی و نسبت به ماه اکتبر امسال، رشد ۷٫۲ درصدی داشت. تمام بازارها، رشد داشتند و در آن میان، هند و چین، بیشترین رشد تقاضا را در کشور خودشان، شاهد بودند. ظرفیت داخلی ۵٫۹ درصد رشد داشت و ضریب بار با ۱٫۴ درصد رشد به ۸۳٫۶ درصد رسید.

ماه نوامبر ۲۰۱۷ (رصد افزایش نسبت به سال گذشته)سهم جهانیRPKASKدرصد افزایش PLFسطح PLF
سفرهای داخلی۳۶٫۴٪۷٫۸٪۵٫۹٪۱٫۴٪۸۳٫۶٪
استرالیا۱٪۳٫۳٪۰٫۵٪-۳٪۸۲٪
برزیل۱٫۲٪۶٫۲٪۳٫۶٪۲٪۸۲٫۹٪
جمهوری خلق چین۸٫۷٪۱۴٫۱٪۱۲٫۹٪۰٫۹٪۸۲٫۹٪
هند۱٫۳٪۱۶٫۴٪۱۰٫۴٪۴٫۶٪۸۹٫۳٪
ژاپن۱٫۱٪۶٫۷٪۰٫۷٪۴٫۳٪۷۷٫۵٪
روسیه۱٫۳٪۷٫۶٪۰٫۹٪۴٫۹٪۷۹٪
ایالات متحده آمریکا۱۵٪۴٫۹٪۳٫۹٪۰٫۸٪۸۵٫۸٪

توجه داشته باشید: ۷ بازار داخلی مسافرتی که داده‌های آن را مشاهده می‌کنید به صورت مجموع، ۳۰ درصد سهم PRKs بازار جهانی و تقریبا ۸۲ درصد کل PRKs بازار داخلی مسافرتی را دارا هستند.

هند

ترافیک داخلی هند در ماه نوامبر ۱۶٫۴ درصد رشد داشت. این ۳۹امین ماه متوالی رشد دو رقمی تقاضای سفرهای داخلی در هند بوده است.

استرالیا

ترافیک داخلی استرالیا در ماه نوامبر در مقایسه با نوامبر ۲۰۱۶، ۳٫۳ درصد رشد داشت. این ۱۴امین ماه متوالی رشد در میزان تقاضای سفرهای داخلی است. البته باید بدانید که ماه نوامبر ۰٫۵ درصد افت نسبت به ماه قبل داشته است.

 

مطالب مرتبط:

منبع traveldailynews

دیدگاه