مکان هایی با نام متقارن در جهان

سحر مردانه
سحر مردانه سه شنبه، ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
مکان هایی با نام متقارن در جهان

آیا تا به حال به نام برخی از شهر‌ و مکان‌ها که دارای حروف متقارن هستند، توجه کرده‌اید؟ یعنی اگر نام این شهر‌ها را از اول به آخر یا از آخر به اول بخوانیم، هیچ فرقی نمی‌کند و یکی است!

پالیندرومیک (palindromic) به معنای متقارن است و شامل: کلمه، عبارت یا عددی می‌شود که اگر حروف آن را از اول به آخر یا برعکس بخوانیم، یکی است، مانند مادام. کلمه «پالیندوم» توسط نمایشنامه‌نویس انگلیسی، بن جانسون در قرن هفدهم از ریشه یونانی پالین به معنای دوباره و دروموس به معنای راه، گرفته شده است. حال در این مقاله نام متقارن ۱۱ شهر و مکان در جهان را بررسی خواهیم کرد.

شهر یی (Ii)

ایی

این شهر فنلاندی که در دهانه‌ی رودخانه ایجوکی (Iijoki River) قرار دارد، یکی از سه مکانی است که دارای نام متقارن دو حرفی است که هر دو حرف هم تکرار شده است. شهر‌های دیگر دارای نام‌های Aa و Ee هستند که یک حرف دو بار در آن‌ها تکرار شده است. خوب است بدانید که، این شهر در سال ۲۰۰۸ به عنوان مکانی برای برپایی جشنواره‌های هنری که سالانه برگزار می‌شود، انتخاب شد.

شهر نین (Nin)

نین

شهر نین، تنها مکانی نیست که دارای نامی متقارن با سه حرف باشد. مثلا در آمریکا چهار مکان با نام آدا (Ada) وجود دارد یا آی (Eye) در زبان انگلیسی و حتی تات (Tut) در زبان فارسی، از جمله نام‌های متقارن سه حرفی هستند. در حالی که می‌توانستیم در مورد کرک (Krk) حرف بزنیم، تصمیم گرفتیم به بندری در کروات برویم و شهر نین را بررسی کنیم. این شهر دارای سواحل شنی طولانی است که توسط تپه‌های پوشیده شده از گیاهان نادر، حمایت می‌شود. قدمت این شهر به قرون وسطی باز می‌گردد. شهر نین در ۱۱ کیلومتری شمال شهر زادار (Zadar) قرار گرفته و بندر اصلی شهر دالماتیا (Dalmatia) محسوب می‌شود.

شهر آککا (Akka)

آککا

برای انتخاب شهری با چهار حرف، چندان دچار مشکل نیستیم، زیرا تعداد زیادی نام متقارن مکان با چهار حرف وجود دارد. مثلا Na'an در فلسطین اشغالی، Maam در ایرلند و Illi در استونی هم گزینه‌های خوبی بودند، اما ما شهر آککا را انتخاب کردیم. این شهر در استان تاتا (Tata province) مراکش قرار دارد و از آگادیر هم چندان دور نیست.

شهر ارورا (Oruro)

ارورا

این شهر بین لا پاز (La Paz) و پایتخت بولیوی یعنی سوکره (Sucre) واقع شده است. شهر ارورا، ۳۷۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته و به خاطر برگزاری بهترین کارناوال‌های سالانه، شهرت زیادی دارد. این جشنواره‌ها که با تشریفات فراوان همراه هستند، دارای قدمتی نزدیک به ۲۰۰ سال است.

شهر سرس (Serres)

سرس

سرس، شهری باستانی در یونان است که در استان مقدونیه مرکزی واقع شده است. جاذبه‌های تاریخی این شهر شامل: مسجد محمد بیگ (Mehmet Bey Mosque) مربوط به قرن ۱۵ که ساختار آن، اثری به جا مانده از دوران عثمانی است. مردمان محلی، این مسجد را با نام ایا صوفیه هم می‌شناسند. خرابه‌های باستانی آکروپلیس (ancient acropolis) و قلعه بیزانس (Byzantine castle) نیز از دیگر آثار تاریخی این شهر است.

شهر آکاساکا (Akasaka)

شهر متقارن

آکاساکا، یکی از مراکز مهم تجاری و بازرگانی در توکیو است که در مجاورت مرکز دولتی ناگاتاچو (Nagatacho) و همچنین روپونگی (Roppongi) واقع شده است. در این شهر، زندگی شبانه هم از رونق بی‌نظیری بر‌خوردار است. در این منطقه مراکز خرید متنوع، سازه‌ای جذاب معماری، بلند‌ترین مجتمع‌ها، موزه سانتوری (Suntory Museum) و هتل ریتز کارلتون (Ritz-Carlton hotel) قرار گرفته است.

شهر یداپادی (Idappadi)

یداپادی

شهر یداپادی، در تامیل نادو که یکی از ۲۹ ایالت در هند است، قرار دارد. این شهر توسط چندیدن دریاچه، رودخانه و کوه‌های سنگی با چشم‌اندازی زیبا، به خوبی احاطه شده است. خوب است بدانید که تصویر‌برداری تعداد زیادی از فیلم‌های معروف هندی، در این شهر انجام شده است.

شهر کینیکینیک (Kinikinik)

کینیکینیک

کینیکینیک، نام شهری کوچک که در کلرادو واقع شده است. همچنین این شهر، در کنار بزرگ‌راه دولتی که انتهای آن به گذر‌گاه کامرون (Cameron Pass) و کوه‌های راکی (Rocky Mountains) ختم می‌شود، قرار دارد. فعالیت‌‌های جذابی که در این شهر می‌توان انجام داد، شامل ماهیگیری در رودخانه Cachel la Poudre و طبیعت‌گردی و پیاده‌روی در مسیر‌های مخصوص جنگل‌های ملی رزولت (Roosevelt) است. نام این شهر توسط اولین مستعمره‌نشینان آن، از روی گیاهی با همین نام، بر‌داشته شده است.

روستای زیراک کاریز (Zirak Kariz)

افغانستان

زیراک کاریز، نام روستایی کوچک در استان هلمند (Helmand province) در افغانستان است. به نظر می‌رسد تنها مکانی است که دارای نام متقارن ۱۰ حرفی در جهان است. اما حداقل سه مکان با نام متقارن ۱۱ حرفی در جهان وجود دارد که واساماساو (Wassamassaw)، کشوری قبیله‌ای بومی در کارولینای جنوبی آمریکا، آناهاناهانا (Anahanahana) در ماداگاسکار و Ekalaka Lake در مونتانا که به خاطر جاذبه‌های مربوط به دوران دایناسور‌ها، شناخته شده، جزئی از آن‌ها است.

قبیله واساماساو

واساماسا

به نظر نامی عجیب می‌رسد اما واساماساو، نام قبیله‌ای بومی در کارولینای جنوبی در آمریکا است که نام خود را از باتلاقی با همین نام، که در نزدیکی این قبیله قرار دارد، گرفته است. همانطور که قبلا هم گفتیم، این تنها مکان با نام متقارن ۱۱ حرفی نیست، آناهاناهانا (Anahanahana) در ماداگاسکار و Ekalaka Lake در مونتانا نیز در میان نام‌های متقارن ۱۱ حرفی هستند.

فلات نرن نرن (Nerren Nerren)

نرن نرن

نرن نرن، مکانی است که دارای طولانی‌ترین نام متقارن در جهان است. این فلات در نزدیکی شمال غرب بزرگراه ساحلی، حدود ۵۵۰ کیلومتری شمال پرت (Perth) در غرب استرالیا قرار دارد. همچنین این فلات در نزدیکی شهر ساحلی-گردشگری کالباری واقع شده است  که دارای چندین جاذبه نظیر: پارک ملی کالباری، تنگه رودخانه مورچین (Murchison River Gorge) و رودخانه مورچین است.

 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه