غیر معمول ترین مکان ها برای ساخت سرویس بهداشتی

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰
غیر معمول ترین مکان ها برای ساخت سرویس بهداشتی

باید پذیرفت رابطه‌ای منطقی بین ساخت سرویس بهداشتی و افزایش گردشگر وجود دارد، کما اینکه گاهی فقدان آن‌ها می‌تواند لطمه‌ای جدی به صنعت گردشگری کشورها وارد کند.

شاید باورتان نشود، اما واقعیت این است که یکی از فاکتورهای مهم در عرصه توسعه صنعت توریسم، ساخت سرویس‌های بهداشتی به میزان کافی است. درست است که ما از مسافرت کردن لذت می‌بریم، درست است که جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی نقشی مهم در جلب توجه ما دارند، اما سلامت و رفع احتیاجات طبیعی چیزی نیست که بتوان به‌سادگی از کنارش عبور کرده یا آن را نادیده گرفت و لزوم ساخت و تجهیز سرویس‌های بهداشتی نیز دقیقا در همین راستا است.

این مسئله تنها به گردشگری خارجی ختم نمی‌شود، چراکه مسافران داخلی هم تمایل دارند بیشتر به نقاطی بروند که از این حیث در مضیقه نبوده و آن‌ها را دچار مشکل نکند. از طرف دیگر ساخت سرویس‌های بهداشتی در سلامت عمومی جامعه و حتی حفظ محیط زیست نقشی مهم و بسزا دارد.

اما گاهی شاهد ساخت سرویس‌های بهداشتی در مکان‌هایی عجیب و غیر معمول هستیم. جایی در ارتفاعات کوهستان، در قلب جنگل، برفراز یک دره یا پای یک آبشار! باور نمی‌کنید؟ با ما همراه باشید تا نگاهی به شگفت‌انگیزترین و در عین حال غیرعادی‌ترین مکان‌ها برای ساخت سرویس‌های بهداشتی داشته باشیم.

کمپ بارافو (Barafu Camp)، تانزانیا

غیر معمولترین نقاط برای ساخت سرویس بهداشتی

حقیقتا اینجا مکانی عجیب و غیرمنتظره برای احداث سرویس بهداشتی است، چراکه این سرویس درست بر لبه یک صخره و در ارتفاع ۴۶۰۰ متری قله کلیمانجارو و در کشور تانزانیا ساخته شده است.

اینجا در واقع محل کمپ بارافو است که مفهومی تازه به طراحی سرویس‌های بهداشتی بخشیده است. در هنگام صعود به ارتفاعات قله کلیمانجارو در آفریقا، مانترای «Pole pole» به‌معنای «آهسته آهسته» ذکری کاملا استاندارد و پذیرفته شده است. اما به نظر نمی‌رسد بتوان از همین شیوه در هنگام استفاده کردن از این سرویس بهداشتی استفاده کرد، چراکه افراد ترجیح می‌دهند به سرعت کارشان را انجام داده و این مکان استرس‌زا را ترک کنند.


یک سرویس بهداشتی عمومی در مَتاکانا (Matakana)، نیوزیلند

غیر معمولترین نقاط برای ساخت سرویس بهداشتی

افراد محلی در مَتکانا هفت سال تمام در انتظار بودند و در حدود ۴۰۰ هزار دلار نیوزیلند هزینه کردند تا سرانجام این سرویس بهداشتی جالب و متفاوت عمومی به مرحله‌ی بهره‌برداری رسید. انتظاری که هم موجی از شادی و تمجید و هم صدای اعتراض عده‌ای را برانگیخت.

«استفان دی‌هن» (Steffan de Haan) طراح این سرویس به شکلی سمبلیک اثر خود را ارائه داده که به‌نوعی هم شباهتی به‌شکل ظاهری کشتی داشته و هم در اصل با نیم نگاهی به صنعت قایق‌سازی محلی این منطقه طراحی و اجرا شده است.


کرفلا (Krafla)، ایسلند

غیر معمولترین نقاط برای ساخت سرویس بهداشتی

این سرویس بهداشتی و ایستگاه شست‌و‌شوی واقع در فضای باز، در محلی دورافتاده در قلب کشور ایسلند و در نزدیکی نیروگاه برق زمین گرمایی کِرَفلا واقع شده است. حقیقتا این سرویس بهداشتی بسیار خاص و مبهم جلوه کرده و جالب اینکه کسی نمی‌داند مسئول طراحی و نصب آن حقیقتا چه کسی است یا چرا فردی چنین چیزی را در این منطقه ساخته است؟

به هر حال نکته جالب اینکه علاقه‌مندان به راهپیمایی و گشت‌وگذار در طبیعت از این مسئله بسیار راضی و خشنود هستند، چراکه دست‌کم نیازشان به سرویس بهداشتی و شست‌و‌شو خیلی راحت مرتفع شده است. نکته سرگرم‌کننده اینکه بسیاری از آن‌ها تصاویری از این سرویس بهداشتی روباز را در اینستاگرام با دیگران به اشتراک گذاشته و به‌نوعی باعث شهرت بیشتر آن شده‌اند.


صومعه ثیکسی (Thiksey Monastery)، لاداک (Ladakh)، هندوستان

غیر معمولترین نقاط برای ساخت سرویس بهداشتی

این سرویس بهداشتی برفراز یک تپه و در حدود ۲۰ کیلومتری شهر لاداک در کشور هند ساخته شده است. ثیکسی یک صومعه و عبادتگاه متعلق به بوداییان تبتی است، جایی که لاماها در سکوت و آرامش زندگی کرده و وقت خود را به کشت و زرعی بی‌حاصل و البته تفکر اختصاص داده‌اند.

البته باید اشاره کرد که آن‌ها دست‌کم در این منطقه سرویس بهداشتی جالب توجهی دارند که از دورنمایی متفاوت رو به چشم‌انداز وسیع و گسترده برخوردار است.


سرویس بهداشتی دوست دار طبیعت (Eco-toilet)، بریتیش کلمبیا، کانادا

غیر معمولترین نقاط برای ساخت سرویس بهداشتی

اینجا طبیعت است و ظاهرا طراح این سرویس بهداشتی به دقت این مسئله را مدنظر قرار داده است. انسان در طبیعت ناگزیر از پیروی است، با این وجود امکانات بهداشتی در این مکان به‌اندازه کافی جالب و باشکوه است. افراد حین استفاده  از این سرویس بهداشتی متفاوت، تجربه‌ای مشابه وضعیت خرس گریزلی در طبیعت را تجربه خواهند کرد.

این سرویس بهداشتی منحصربه‌فرد در پارک ایالتی «تیلور آرم» (Taylor Arm Provincial Park) ساخته شده و در قلب طبیعت بکر و وحشی شمال «دریاچه اسپروت» (Sproat Lake) در بریتیش کلمبیا و در کشور کانادا واقع شده است.


مسیر تونتو (Tonto Trail)، پارک ملی گرند کنیون، ایالات متحده

غیر معمولترین نقاط برای ساخت سرویس بهداشتی

این سرویس بهداشتی جالب بی‌شک آنگونه که باید و شاید حریم خصوصی استفاده کنندگان را رعایت نکرده است، اما در عین حال منظره‌ای زیبا و سحرانگیز را پیش روی آن‌ها به نمایش گذاشته که شاید ارزش استفاده از این سرویس بهداشتی را داشته باشد.

این سرویس در مسیر ۱۱۲ کیلومتری تونتو در پارک ملی گرند کنیون در ایالت آریزونا احداث شده است. حسن استفاده از مسیر تونتو این است که افراد به‌جای حرکت از کناره‌های دره، از مسیری که درست در امتداد رودخانه کلرادو ساخته شده است، استفاده می‌کنند.


سرویس بهداشتی قلعه شون‌برون (Schönbrunn Castle)، وین، اتریش

غیر معمولترین نقاط برای ساخت سرویس بهداشتی

یک سرویس بهداشتی سرسبز و خوش‌منظره که در قلعه قرن هفدهمی «شون‌برون» ساخته شده است. این کاخ سبک باروک که دارای ۱۴۴۱ اتاق است، در گستره‌ای وسیع و سرسبز که به دقت آراسته شده، واقع شده است، جایی که در طول قرن‌ها به لطف دستان معجزه‌گر باغبانان سلطنتی رنگ و لعابی خاص و شگفت‌انگیز به خود گرفته است.

باید اشاره کرد که این کاخ یک از محبوب‌ترین و در عین حال وسیع‌ترین جاذبه‌های گردشگری وین، پایتخت کشور اتریش است.


دید خارق‌العاده یک سرویس بهداشتی، لائوس

غیر معمولترین نقاط برای ساخت سرویس بهداشتی

ایستاده یا نشسته، به هر حال منظره‌ای فرح ‌خش در انتظار استفاده‌کنندگان این سرویس بهداشتی است. جایی در میان کوهستان‌های جنوب شرقی آسیا و در میان ساکنان کشور لائوس.

به هر حال دره‌ای سرسبز پیش چشم شما گسترده و پنجره‌ی دل‌باز این سرویس بهداشتی رو به سوی آن گشوده شده است. ضمن آن که طراحی داخلی این مکان نیز بسیار چشم‌نواز و در هماهنگی کامل با سبزی دلفریب طبیعت انجام شده است.


آبشار «Huldefossen»، نروژ

غیر معمولترین نقاط برای ساخت سرویس بهداشتی

شاید لازم نباشد حتی کفش و کلاه کرده و از صخره‌ها بالا کشید و خود را به بالای آبشار زیبا و خوش‌منظره رساند، وقتی چنین جای دنجی در پایین آبشار و در میا طبیعت سرسبز و دلفریب ساخته شده است.

تصور کنید صدها گالن آب در حال فروریختن از ارتفاعی ۹۰ متری، چه سروصدا و انعکاس خارق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند؟ تجربه‌ای نزدیک به‌معنای واقعی آوای طبیعت. کشور نروژ همواره بابت نعمت برخورداری از ۹ آبشار از مجموع ۲۰ آبشار بلند جهان به خود می‌بالد وشاید طراح این سرویس بهداشتی، راهی متفاوت برای نمایش بیشتر این امتیاز بزرگ را برگزیده است.


سرویس بهداشتی با سبک گائودی (Gaudí-style)، بائیه (Bahia)، برزیل

غیر معمولترین نقاط برای ساخت سرویس بهداشتی

این سرویس بهداشتی جالب توجه با سبک و سیاقی خاص طراحی شده که بی شباهت به اقامتگاه‌های ساحلی برزیل همچون «پرایا دو فورتِی» (Praia do Forte) در بائیه نیست.

البته در کنار مزایای استفاده از یک سرویس بهداشتی مدرن با ظاهر و نمایی خاص و فراموش‌نشدنی، این مسئله‌ معضلاتی را نیز برای حیات وحش این منطقه مهیا کرده است. لاک‌پشت‌ پشت چرمی که هزاران سال در این منطقه تخم‌گذاری می‌کنند، گاهی به خاطر وجود این سرویس گیج و سردرگم می‌شوند. خوشبختانه تمهیداتی برای رفع کردن این مشکل اندیشیده شده است.


سرویس بهداشتی کلبه سِگانتینی (Segantini hut)، سوئیس

غیر معمولترین نقاط برای ساخت سرویس بهداشتی

نقاش قرن نوزدهمی متولد اتریش «جووانی سِگانتینی» (Giovanni Segantini)، در آخرین سال‌های عمر خود در «سنت موریتز» ( St Moritz) در منطقه آلپاین زندگی می‌کرد، در جایی که امروزه با نام «کلبه یا آلونک سگانتینی» شناخته می‌شود. او در این مدت در حال به تصویر کشیدن قله‌های خوش منظره سوئیس بود.

این سرویس بهداشتی متعلق به این خانه بوده و در ارتفاع ۲۷۳۱ متری واقع شده است، جایی که بازدیدکنندگان از دیدی خارق‌العاده رو به‌سمت «دره آنگِدین» (Engadine) لذت می‌برند.


پارک حفاظت شده بَشِم بیچ (Basham Beach)، شبه‌جزیره فلوریو (Fleurieu)، استرالیای جنوبی

غیر معمولترین نقاط برای ساخت سرویس بهداشتی

این سرویس بهداشتی دوست‌دار طبیعت امکانی خوب برای تماشای مناظر زیبای اطراف فراهم کرده است. سازه‌ای جالب در پارک حفاظت شده که در نزدیکی «بندر الیوت» (Port Elliott) در استرالیای جنوبی واقع شده است.

اگر امواج قابل‌مشاهده باشند، افراد ممکن است حتی موفق به تماشای مهاجرت دسته‌جمعی نهنگ‌هایی شده که در فصل زمستان و در امتداد سواحل به‌سمت جنوب در حرکتند.

به پایان این مطلب رسیدیم، نظر شما در مورد نقش سرویس‌های بهداشتی در افزایش آمار گردشگران خارجی چیست؟ و آیا این مسئله تنها محدود به صنعت توریسم بوده و ربطی به گردشگری داخلی دارد یا خیر؟ در این میان کدام یکی از این سرویس‌های بهداشتی در مکانی جالب‌تر ساخته شده بودند؟

خوشحال خواهیم شد شنونده نظرات شما عزیزان باشیم.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه