هفته نامه؛‌ از حمله تروریستی در شب سال نو تا حقوق مسافر در پروازهای داخلی

مینا داودی
مینا داودی شنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۵
هفته نامه؛‌ از حمله تروریستی در شب سال نو تا حقوق مسافر در پروازهای داخلی

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو، از جزئیات حمله تروریستی به استانبول در شب سال نوی میلادی، دعوت ایران برای شرکت در حج ۹۶، تورهای گران نوروزی، تصویب دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری خواهیم گفت.

این شماره از هفته‌نامه کجارو در بخش‌های زیر منتشر شده است که با کلیک روی عنوان هر کدام می‌توانید آن بخش را مطالعه کنید:

حمله تروریستی در شب سال نو | حج ۹۶ و دعوت عربستان سعودی | تورهای گران نوروزی | تصویب دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی | پیش‌بینی وضعیت آب و هوا | دیگر خبرها

حمله تروریستی در شب سال نو

مهمترین خبر هفته گذشته مربوط به حمله‌ی تروریستی دردناکی است که در شب سال نوی میلادی و در یکی از مشهورترین کلوب‌های شبانه‌ی شهر استانبول رخ داد. طی این حادثه، دو مهاجم با تیراندازی به کسانی که بامداد یکشنبه سال نوی میلادی را در یک باشگاه شبانه در استانبول جشن گرفته بودند، دست کم ۳۹ نفر را کشته و ۴۲ نفر دیگر را نیز زخمی کردند.

تروریست‌های مهاجم، پیش از ورود به باشگاه شبانه رینا با نیروهای امنیتی خارج از این مکان درگیر شده که یک افسر پلیس و یک غیرنظامی را کشته و سپس با ورود به این باشگاه شروع به تیراندازی کردند.

۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر به مناسبت جشن روز اول سال جدید میلادی در این باشگاه شبانه جمع شده بودند.

گفته می‌شود که مهاجمان به زبان عربی سخن می‌گفتند. پلیس ترکیه یکی از مهاجمان را هنگام فرار از صحنه اقدام تروریستی هدف قرار داده و کشته است.

برخی شاهدان می‌گویند برخی از مردم حاضر در این باشگاه از ترس کشته شدن خود را به داخل رود بسفور در مجاورت این باشگاه پرتاب کرده‌اند و نیروهای امنیتی نیز برای نجات آنها به آب زدند.

یک روز پس از وقوع حملات، داعش مسئولیت حمله به کلوبی شبانه در استانبول را بر عهده گرفت و همزمان پلیس ترکیه با انتشار تصاویری واضح تر از عامل حمله استانبول اعلام کرد قادر شده اثر انگشت این تروریست را نیز کشف و شناسایی کند. پلیس اعلام کرده همچنان به عملیات جستجو برای یافتن مظنون به حمله تروریستی خونین شب سال نو در استانبول ادامه می دهد.

تصویر تروریست عامل حمله به کلوب شبانه در استانبول (+عکس)

تصویر مضنون حمله به کلوپ شبانه در استانبول

بیشتر بخوانید:


حج ۹۶ و دعوت عربستان سعودی

حج

«محمدصالح بن طاهر بنتن» وزیر حج و عمره عربستان به تازگی گفته که از ۸۰ کشور اسلامی به منظور تنظیم مناسک حج دعوت کردیم و ایران نیز جزو این ۸۰ کشور است.

او گفته است که عربستان از تمام حجاج جهان اسلام بدون توجه به جنسیت و گرایش مذهبی آنها استقبال می‌کند و به آنها خدمات می‌دهد. وزارت حج و عمره تلاش می‌کند تا حجاج، مناسک حج خود را به آسانی و آرامش انجام دهند و برای اسکان و حمل و نقل آنها خدماتی را ارائه خواهد داد.

این درحالی است که سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده تاکنون هیچ دعوتنامه‌ای از وزارت حج عربستان دریافت نکرده است.

«حجت الاسلام مهدی شهسواری» مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت نیز با تایید این مطلب، گفت:

معمولا عرف است وزارت حج عربستان برای تنظیم مناسک حج به کشورهای اسلامی دعوتنامه بفرستد، اما فعلا چیزی دریافت نشده است.

بیشتر بخوانید: 


تورهای گران نوروزی

تورهای گران نوروزی به مقاصد وسوسه کننده!

همانند سال‌های گذشته امسال نیز فروش تورهای خارجی برای تعطیلات نوروز، بویژه برای مقاصد وسوسه‌کننده آغاز شده است. این در حالی است که وضعیت پرواز و هتل‌های برخی از آنها هنوز مشخص نیست!

بعد از اینکه در نوروز سال گذشته تورهای زیادی پای پرواز کنسل شدند، مجری تور با پول‌های مسافران متواری شد و مسافران هم سرگردان شدند، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از اصلاح آیین‌نامه‌ نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی برای جلوگیری از سودجویی‌ها و تخلفات سفر خبر داد و از آن به عنوان یک «جراحی بزرگ» برای درمان خلافکاری‌های گردشگری یاد کرد.

بهتر است مردم پیش از خرید این تورها، کمی پرس‌وجو کنند تا از اعتبار مجری و فروشنده تور مطمئن شوند

با این حال ناظرانی که از میان آژانس‌دارها هستند، معترف‌اند که خلافکاری‌های سابق کماکان ادامه دارد و تعداد شکایت‌ها از آژانس‌های مسافرتی و متخلفان گردشگری در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیش از اندازه است.

«ناصر مرادی» از پیشکسوتان گردشگری و بازرس بخش خصوصی درباره این تخلف‌ها که در آستانه نوروز و فروش تورهای خارجی احتمال وقوع آن می‌رود، می‌گوید:

آژانس‌های قدیمی هیچ‌وقت اعتبار سی‌چهل ساله خود را با تبلیغات و خدماتِ واهی زیرسوال نمی‌برند، البته آژانس‌های جدیدی هم هستند که خیلی حرفه‌ای کار می‌کنند و قصدشان تخریب گردشگری و وجهه ایران نیست، اما در این میان هستند افراد نامعلومی که با تبلیغات و خدمات پوچ قصد سوءاستفاده دارند و نزدیک عید که می‌شود، به مشتری که قبلا پول داده، اعلام می‌کنند نتوانسته‌اند پرواز و هتل بگیرند. بعضی‌ها هم که پایِ پرواز مسافر را بلاتکلیف رها می‌کنند.

او همچنین می‌گوید که آژانس‌هایی هم هستند که هنوز صندلی‌های پروازهایشان را نخریده‌اند، یعنی از مردم پول خدماتی را می‌گیرند که رزرو نشده است.

برخی از این تورها توسط افراد معلوم‌الحالی تبلیغ می‌شوند که هیچ مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ندارند و برای خدماتی نرخ تعیین کرده‌اند که هویت مشخصی ندارد. در بعضی از آنها نه تنها تعداد ستاره هتل، بلکه حتی هویت آنها نیز نامشخص است.

مرادی درباره خرید این تورها هشدار می‌دهد و توصیه می‌کند؛ بهتر است مردم پیش از خرید این تورها، کمی پرس‌وجو کنند تا از اعتبار مجری و فروشنده تور مطمئن شوند.

بیشتر بخوانید:


دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی

دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی

دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی در شورای عالی هواپيمایی تصويب شده و به تاييد وزير راه و شهرسازی رسيده و قابل اجراست.

حقوق مسافر مجموعه‌ای از سياست‌ها، دستورالعمل‌ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است كه الگوی رفتاری شركت هواپيمایی و دست‌اندركاران امور پروازی را تدوين می‌كند و هدف آن تضمين حقوق مادی و معنوی و رعايتشان و منزلت مسافران در فرايند مسافرت‌های هوایی است. رعايت اين مجموعه حمايتی بر اساس مفاد ماده ۵ قانون هواپيمایی کشوری و ماده ۱۹  كنوانسيون ورشو مصوب ۱۳۵۴/۳/۳۱ مجلس شورای اسلامی برای كليه شركت‌های هواپيمایی الزامی است. شرح کامل این دستورالعمل را در گزارش زیر بخوانید:

بیشتر بخوانید:


پیش‌بینی وضعیت آب و هوا

تهران

شیراز

رشت

اصفهان

استانبول

کوالالامپور

دبی

بانکوک


دیگر خبرها

در این بخش لینک اخبار مهم هفته‌ی گذشته را می‌بینید.

از همراهی شما عزیزان تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادات و سوال‌های شما همراهان گرامی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه