میناب بهترین مکان برای پرنده نگران اروپایی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۵
میناب بهترین مکان برای پرنده نگران اروپایی

شهرستان میناب دارای گونه‌های مختلف پرندگان در جنوب کشور بوده و از این جهت مقصدی جذاب برای پرنده‌نگران اروپایی محسوب می‌شود.

پرنده‌نگران هلندی و آلمانی به شهرستان میناب سفر کرده بودند.

شهرزاد فتاحی، راهنمای این تیم گردشگری گفت:

گروه گردشگری که از کشورهای هلند و آلمان به ایران سفر کرده‌اند؛ برای پرنده‌نگری از قبل یکی از مقاصد خود را میناب معرفی می‌کردند. با توجه به تنوع زیستگاه‌ها و گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر در جنوب ایران و نیز حضور دارکوب بلوچی در میناب، استان هرمزگان یکی از مهم‌ترین مقاصد پرنده‌ نگری ایران محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد:

این برنامه از سمنان آغاز و بعد از شمال ایران و گذشتن از کویر مرکزی به جنوب کشور و شهرستان میناب سفر کردیم.

او بیان کرد:

پرنده‌نگری از زیرشاخه‌های مهم اکوتوریسم است که افراد علاقه‌مند به آن با داشتن یک دوربین چشمی و یک کتاب راهنما می‌توانند از این فعالیت با تماشای پرندگان در طبیعت ‌لذت ببرند.

فتاحی نهادینه شدن فرهنگ طبیعت در کشورهای اروپایی و آمریکایی را بخشی از عوامل توسعه پرنده‌نگری در این کشورها دانست و ادامه داد:

آن‌ها از دوران کودکی فرد را با طبیعت و زیبایی و جاذبه‌های آن آشنا می‌کنند، اما هنوز این شاخه در کشور ما بسیار جدید است و نیازمند توجه بیشتری به این صنعت نوپا و پردرآمد است.

سرپرست گروه پرنده نگر اروپایی گفت که تاکنون به کشورهای زیادی جهت رکورد پرندگان مسافرت کرده است، همچنین بیان کرد:

کشور ایران به‌دلیل وسعت و زیستگاه‌های مختلف و حضور پرندگان مهاجر، مکان مناسبی برای رکورد پرندگان به شمار می‌رود و حتی می‌تواند گونه‌ها یا زیرگونه‌های جدیدی را در این زیستگاه‌ها کشف کرد.

آرش زمانی یک عکاس طبیعت مینابی که بخشی از فعالیت حرفه‌ای خود را بر پرنده‌نگری و عکاسی از پرندگان متمرکز کرده است با اشاره به ویژگی خاص طبیعت ایران، گفت:

ایران تنها کشوری در دنیاست که از سه ناحیه زیست جغرافیایی کلان در دنیا تاثیر پذیرفته است؛ پرندگان جنوب‌شرق کشور به مانند پرندگان هندوستان و پاکستان هستند، پرندگان جنوب‌غرب شبیه به پرندگان آفریقا و پرندگان شمال کشور شبیه به پرندگان اروپا هستند، قله و کوه‌های ما برای توریست‌های کشورهای هلند و کویت که فاقد کوه بلند هستند، جاذبه محسوب می‌شود و با دیدن این حجم شگفتی حیرت‌زده می‌شوند، از سویی تالاب‌ها و سواحل، ایران را به کشوری خاص تبدیل کرده‌اند و باعث شده‌اند که هر پرنده‌نگری در هر فصلی از سال بتواند در ایران بهترین تجربه پرنده‌نگری خود را داشته باشد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه