تبلیغ دوباره تور آموزش گنج‌یابی | ضرغامی وعده برخورد داد

احسان رستمی‌پور
احسان رستمی‌پور سه شنبه، ۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۷
تبلیغ دوباره تور آموزش گنج‌یابی | ضرغامی وعده برخورد داد

تبلیغ تور آموزش گنج‌یابی دوباره در فضای مجازی منتشر کرد.

سال ۱۳۹۹ ویدیویی از حضور تعداد زیادی خودرو برای گنج‌یابی در شهری نزدیکی اصفهان حسابی سروصدا به پا کرد. نام «پوآرو» از آن زمان بر سر زبان‌ها افتاد. فردی که به گفته خود ۵۰۰ نفر را با ۱۴۰ خودرو برای آموزش گنج‌یابی دور هم جمع کرده بود، با وجود بازداشت در آن ایام، کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

نگاهی کوتاه به صفحه مجازی این فرد حاکی از انواع تخلفات و قانون شکنی‌ها است؛ از آموزش گنج‌یابی، کمک به حفاری غیرمجاز، فروش فلزیاب، راهنمای پرداخت رشوه به ماموران دولت، تشویق به درگیری با ماموران دولت و... بخشی از اقداماتی است که این فرد حاشیه‌ساز انجام داده و با وجود ادعای داشتن چندین پرونده قضایی، همچنان آزادانه در غرب کشور به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. 

برخی ناظران وضعیت میراث فرهنگی با تاکید بر وضعیت نامناسب حفاظت از محوطه‌های تاریخی از رواج گنج‌یابی ابراز نگرانی می‌کنند؛ با این حال، آن‌ها با زیر نظر گرفتن «پوآرو» معتقدند که او بیش از هر چیز به‌دنبال کسب شهرت است و کوچکترین اطلاعاتی در حوزه باستان‌شناسی ندارد. اتفاقی که بعد از ماجرای تور گنج‌یابی منجر به درگیری کلامی بین یکی از باستان‌شناسان سرشناس کشور با این فرد شد. برخی از ناظران نیز بخش زیادی از فعالیت او را صحنه‌سازی برای کسب شهرت می‌دانند؛ اما تاکید دارند که فعالیت آزادانه در حوزه آموزش گنج‌یابی منجر به افزایش حفاری‌های غیرمجاز در سطح کشور خواهد شد.

سه سال پس از جنجال تور آموزش گنج‌یابی، این فرد سودجو به‌تازگی دوباره اقدام به تبلیغ تور آموزش گنج‌یابی با ظرفیت ۱۰۰ نفر کرده است. با وجود اعلام برخورد یگان حفاظت میراث فرهنگی با ماجرای پر سر و صدای سال ۱۳۹۹، به نظر می‌رسد برخوردها مانع فعالیت‌های فرد خاطی نشده است.

حفاری غیرمجاز

وعده پیگیری وزیر میراث فرهنگی

حضور گسترده صفحات و افراد در حوزه «آموزش گنج‌یابی» در فضای مجازی در حالی اتفاق افتاده که به نظر می‌رسد وزارت میراث فرهنگی اشراف و برنامه‌ای جدی برای برخورد با این روند ندارد. هر چند آشنایان با حوزه باستان‌شناسی بارها اذعان کرده‌اند که بخش زیادی از این فعالیت‌ها به جهت کسب درآمد و کلاهبرداری از جویندگان گنج است، اما در سال‌های اخیر تبلیغات و حضور این سودجویان در فضای مجازی بیشتر شده است.

یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی به‌عنوان بازوی حفاظتی میراث در کل کشور طی مدت اخیر در عملیات‌های متعدد به بازداشت و ضبط اموال حفاران غیرمجاز پرداخته است، با این وجود به نظر می‌رسد که با توجه به وظایف گسترده و امکانات محدود این یگان، وزارتخانه نیازمند تشکیلات جدی برای برخورد با موضوع گنج‌یابی و حفاری غیرمجاز است.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در واکنش به این موضوع به «کجارو» گفت:

نسبت به این تخلفات برخورد لازم و قانونی را خواهیم کرد. همچنین به‌صورت دوره‌ای نیز گزارش عملکرد وزارتخانه در برخورد با این تخلفات منتشر خواهد شد. درباره برگزاری تور آموزش گنج‌یابی نیز بررسی‌های لازم صورت خواهد گرفت و برخورد خواهیم کرد.

حضور گسترده فعالان بازار غیرقانونی و غیرمجاز گنج‌یابی در فضای مجازی در حالی اتفاق می‌افتد که برخی از این افراد صفحات و مخاطبان گسترده‌ای در فضای مجازی دارند؛ در روزهایی که نهادهای نظارتی به سرعت با آنچه تخلفات قانونی در بستر فضای مجازی می‌دانند، برخورد و صفحات مجازی مربوط را به‌طور دائم یا حتی دوره‌ای توقیف می‌کنند؛ سودجویان بازار گنج‌یابی آزادانه مشغول به فعالیت هستند. 

گنج واقعی برای کلاهبرداران

حفاری‌های غیرمجاز در سطح کشور به‌شکل قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است. یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز به‌تازگی تلاش می‌کند در اقدامات گسترده به بازداشت حفاران غیرمجاز بپردازد و تقریبا هرروز چندین خبر از بازداشت و برخورد با حفاران غیرمجاز منتشر می‌شود. اتفاقی که منجر به نگرانی فعالان میراث فرهنگی شده و به نظر می‌رسد شرایط بد اقتصادی هرروز عده بیشتری را در مسیر رویای یک شبه پولدار شدن قرار می‌دهد؛ رویایی که انتهای آن اگر بازداشت و جریمه نباشد، تنها تلف کردن وقت است و البته که در مسیر آن صدها کلاهبردار برای کلاهبرداری کمین کرده‌اند.

به‌تازگی فعالیت آموزشی برای گنج‌یابی در فضای مجازی رشدی جدی داشته است. شبکه‌ای از سودجویان در فضای مجازی با صدها اکانت و انتشار تصاویر متعدد از آثار جعلی و حفاری‌های خیالی در تلاش هستند که هرروز افراد فریب خورده بیشتری را جذب مسیر گنج‌یابی کنند. مسیری که قرار است با دریافت هزینه به بهانه خرید دستگاه فلزیاب، کارشناسی و نسخه‌خوانی و غیره تنها گودالی برای کلاهبرداران باشد.

«کجارو» پیش از این در گزارش‌هایی به رونق خریدوفروش فلزیاب در فضای مجازی و  وضعیت حفاری‌های غیرمجاز  در سطح کشور پرداخته و در سلسله گزارش‌های آینده نیز زوایای دیگری از موضوع را بررسی خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه