خلا قانونی، گریبانگیر گردشگران اوپرت

نادر نینوایی
نادر نینوایی دوشنبه، ۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۱
خلا قانونی، گریبانگیر گردشگران اوپرت

هفته گذشته برخورد صورت‌گرفته با طبیعت‌گردانی که به منطقه ییلاقی اوپرت سفر کرده بودند، موجی از واکنش‌ها را در فضای مجازی به‌دنبال داشت.

چالش‌های ایجاد شده برای طبیعت‌گردانی که به منطقه ییلاقی اوپرت در مرز استان‌های سمنان و مازندران سفر کرده بودند، حواشی بسیاری در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است.

اوپرت منطقه‌ای ییلاقی در مرز استان‌های سمنان و مازندران است؛ مرزی طبیعی که محل تلاقی‌ جنگل و کوهستان است و در فاصله ۵۵ کیلومتری شهرستان مهدی‌شهر قرار گرفته است. هرساله طبیعت‌گردان بسیاری برای تماشای جاذبه‌های بکر طبیعی که از کویر و بیابان تا دشت‌های سرسبز را شامل می‌شود به این منطقه ییلاقی سفر می‌کنند. سفر امسال عده‌ای از طبیعت‌گردان به اوپرت که مصادف با ایام محرم بود؛ اما با حاشیه‌های زیادی همراه شد.

با وقوع ماجرای اوپرت و برخورد صورت گرفته با طبیعت‌گردان، شبکه‌های اجتماعی به سرعت مملو از تصاویری شد که آثار کبودی افراد، چادرهای مسافرتی پاره شده و نشانه‌هایی از درگیری را نشان می‌داد.

در یک نگاه کلی می‌توان گفت چالش‌های طبیعت‌گردان مسئله جدیدی نیست؛ مشخص نبودن دقیق ضوابط و قوانین در خصوص طبیعت‌گردی، نبود آیین‌نامه و دستورالعمل روشن و در برگیرنده تمام بایدها و نبایدها برای فعالیت تورهای طبیعت‌گردی و حتی برای کسانی که دوست دارند به‌صورت شخصی به سفر و گردشگری در دل طبیعت بروند، همواره حاشیه‌هایی به‌همراه داشته است.

موضوع مفقود شدن و مرگ سها رضانژاد، دختر طبیعت گرد ۲۷ ساله کرجی در سال ۱۳۹۹ در ارتفاعات جهان‌نما واقع در شهرستان کردکوی استان گلستان، یکی دیگر از موضوعات جنجالی بوده که در حوزه سفرهای طبیعت‌گردی در این سال‌ها چالش برانگیز شده است. برخی بروز چنین اتفاقاتی را ناشی از نبود نظارت کافی و مشخص نبودن مقررات روشن در حوزه تورهای طبیعت‌گردی می‌دانند.

برخی جاذبه‌های طبیعی ایران مانند کویر ورزنه در ایام سوگواری اجازه برگزاری تور نمی‌دهند

از سوی دیگر، نباید فراموش کرد برخی از کویرهای ایران مثل کویر ورزنه در زمان تعطیلات مرتبط با ایام سوگواری تعطیل می‌شوند و اجازه ورود گردشگران و برگزاری تورها را نمی‌دهند. فارغ از درست یا غلط بودن ممنوعیت ورود گردشگر در ایام خاص به طبیعت که خود جای بحث دارد و از مسئله حق طبیعی افراد برای گردشگری تا لزوم رعایت کدهای جهانی گردشگری و احترام به جامعه محلی را در برمی‌گیرد، باید گفت اعلام نشدن روشن قوانین حوزه طبیعت‌گردی باعث شده که گردشگران و راهنمایان تور با وضعیت مبهمی روبه‌رو باشند.

با توجه به این شرایط، انتظار می‌رود معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هماهنگی با دستگاه‌ها و نهادهای مربوط حق ورود و امنیت گردشگران در  تمام ایام سال را تایید و تامین کند.

از سوی دیگر برخورد با تورهای طبیعت‌گردی، حتی در صورت متخلف بودن نیز نباید در چهارچوب‌های فرا قانونی صورت گیرد؛ باید در نظر داشت که خانواده‌های ایرانی در تورها حضور دارند و برخوردهای فراقانونی و غیرضابطه‌مند موجب تضییع حقوق گردشگران می‌شود.

در حال حاضر با توجه به اینکه با استناد به گزارش‌ها، فیلم‌ها و عکس‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، برخی افراد مدعی هستند تعدادی از طبیعت‌گردان در منطقه ییلاقی اوپرت با آسیب‌های مادی و جسمی مواجه شده‌اند، انتظار می‌رود که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به موضوع ورود کند و ضمن تعامل با سایر نهادها علت وقوع این واقعه را بررسی و نتیجه را به مرد و جامعه گردشگری ایران اطلاع‌رسانی کند. تا این لحظه وزارتخانه مزبور هیچ‌گونه واکنشی به ماجرای اوپرت نداشته است و اظهار نظری در خصوص تضییع حقوق گردشگران نداشته است.

با وجود آنکه واقعه اوپرت بامداد ۳۰ تیر ماه روی داده، واکنش‌های رسانه‌ای نیز به موضوع تاکنون بسیار محدود بوده است؛ تا جایی که عباس عبدی، در اکانت توییتری خود نوشت:

تصویر توییت عباس عبدی در واکنش به اوپرت

در یک نگاه کلی  باید در نظر داشت چالشی که امروز گریبان گردشگری و حوزه طبیعت‌گردی کشور را گرفته، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

یعنی حتی در صورت مجرم بودن افراد باید برخوردها در چهارچوب قانون و ضابطه‌مند باشد. 

  انجام برخوردهای فراقانونی حتی در صورتی که تخلف یا جرمی در یک تور صورت بگیرد، پذیرفته نیست و انتظار می‌رود حتی با تورهای طبیعت‌گردی که مرتکب تخلف یا جرم شده‌اند در چهارچوب قانون و مطابق با کرامت انسانی برخورد شود.

عکس کاور تزیینی است. منبع عکس: gashta.com | عکاس: نامشخص

مطالب مرتبط:

دیدگاه