چگونه از سفر برای آموزش کودکان در خانه استفاده کنیم؟

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
چگونه از سفر برای آموزش کودکان در خانه استفاده کنیم؟

شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر در سراسر جهان، مدارس بسیاری را تعطیل کرده است. در این اثنا، والدین با روش‌هایی خلاقانه و استفاده از مفاهیم سفر، می‌توانند آموزش در خانه را برای فرزندانشان، به تجربه‌ای دلچسب و لذت‌بخش تبدیل کنند.

با بسته‌شدن مدارس به‌مدت نامعلوم در پی قرنطینه ناشی از شیوع دیوانه‌وار ویروس کرونا، ممکن است با احساسات متناقضی در خودتان روبه‌رو شده باشید. افکاری چون «خدا رو شکر، فرزندانم در خانه در امنیت هستند» و «ای بابا، من که معلم نیستم! چگونه به آن‌ها آموزش دهم؟»

اگر نمی‌توانید خلق یک روز پر از درس را متصور شوید، اصلا نگران نباشید. ساعت‌ها پشت میز نشستن، به‌هیچ‌وجه واقع گرایانه نیست، حتی بچه‌ها در مدرسه هم، این کار را نمی‌کنند. قانون شماره یک:

اصلا نترسید، شما از پس این روزها برمی‌آیید.

«جسیکا دوئینز» (Jessica Dueñas)، یک معلم آموزش ویژه در لوییویل و معلم برگزیده سال ۲۰۱۹ ایالت کنتاکی، می‌گوید:

در اصل، بزرگ‌ترین چیزی که خانواده‌ها باید به روال قبل نگه دارند، برنامه خواب بچه‌ها است. آن‌ها در ضمن باید سعی کنند که هر روز، چیزی بخوانند و به حل مشکلات در موقعیت‌های واقعی بپردازند.

اگر به‌دنبال خلق یک محیط مفرح و جذاب آموزشی برای فرزندانتان، در خانه و در این روزهای طاقت‌فرسا و بی‌سابقه شیوع ویروس کرونا هستید، حتما جایی هم برای سفر در برنامه خود باز کنید. نه، در حال حاضر، بردن آن‌ها به یک سفر واقعی، میسر نیست، اما مابین درس‌های علوم و معادلات ریاضی، می‌توانید برخی فعالیت‌هایی را اضافه کنید که ذهن کنجکاو آن‌ها را به فکر کردن درباره مردم و مکان‌های مختلف جهان، ترغیب کند.

۱. به یک سفر مجازی بروید

روی دیوار بزرگ چین بایستید، در گالری‌های وسیع و خارق‌العاده لوور، بگردید یا پوشش گیاهی و جانوری جنگل‌های بارانی آمازون را کشف کنید. سایت‌هایی چون «آموزش مکاشفانه» (Discovery Education)، «فعالیت‌های کودکان» (Kids Activities) و «ما معلم هستیم» (We Are Teachers)، لیست‌های جامعی از تورهای آنلاین در موزه‌های سراسر جهان، پارک‌های ملی و دیگر مکان‌های قابل‌توجه، گردآوری کرده‌اند. از هر عضو خانواده بخواهید که یک زمینه سفر انتخاب کند، سپس باهم به تماشای آن بنشینید و در نهایت، آنچه آموخته‌اید را باهم به اشتراک بگذارید.

۲. یک دوست مکاتبه‌ای از یک کشور دیگر، پیدا کنید

روزهای زیادی از عصر پست‌کردن نامه برای یک دوست مکاتبه‌ای و هفته‌ها انتظار برای یک جواب، می‌گذرد. امروز، به‌جای آن، یک وب‌سایت در اختیار شما است که به شما اجازه می‌دهد جستجو کنید و به مردم سراسر دنیا، متصل شوید.

«دنیای دوست مکاتبه‌ای» (Pen Pal World)، به شما یک دسترسی روزانه رایگان با امکان اتصال به سه نفر از بیش از ۲,۳۰۰,۰۰۰ عضو آن را پیشنهاد می‌کند؛ اعضای وی‌آی‌پی می‌توانند با پرداخت ۱۰ دلار به‌ازای یک روز، با ۵۰ نفر در جهان، ارتباط برقرار کنند.

۳. جهان ماورای منظومه شمسی را کشف کنید

آموزش در خانه در زوهای کرونا

آسمان شب، یک کلاس درس فوق‌العاده، درست در بیرون در خانه شما است

سایت «اکتشاف سیاره‌های» (Exoplanet Exploration) ناسا، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا سیاره‌های ماورای منظومه شمسی را ببینید و با وجود ابزار ۳۶۰ درجه تجسم تعاملی، تصور کنید که سطح آن‌ها، ممکن است شبیه به چه چیزی باشد.

«اسلو» (SLOOH)، تصویر ده تلسکوپ از سراسر جهان، در آسمان سیاه مکان‌هایی چون جزایر قناری، یکی از مناطق خودمختار اسپانیا و شیلی را به‌صورت زنده، پخش می‌کند. شما همچنین می‌توانید از طریق یوتیوب، برنامه‌های درسی لوور را به‌صورت زنده یا ضبط‌شده، تماشا کنید.

۴. در فعالیت‌های همه‌جانبه مرتبط به یک مکان خاص، شرکت کنید

یک مزرعه دامپروری در نزدیکی رودخانه «راک کریک» (Rock Creek) در شهرستان گرنیت، مونتان در یایالات متحده آمریکا، هر روز در اینستاگرام خود، فیلم‌های آموزشی‌ای درباره تیراندازی با تیروکمان، آشپزی با آتش برای روزهای پیک‌نیک، نحوه استفاده از حشره مصنوعی درماهی‌گیری به‌جای طعمه و مطالب متنوع دیگر را به اشتراک می‌گذارد.

اقامتگاه‌های «ولاس» (Velas Resorts)، یک برنامه آنلاین خانوادگی، راه‌اندازی کرده است که حس‌و‌حال محیط پر جنب‌و‌جوش خانه‌های مکزیکی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

کودکان می‌توانند یک کتاب کار با محتوای تعاملی مانند بازی‌ها، پازل‌ها، آزمون‌ها، رنگ‌آمیزی و سایر عناصر مربوط به نوشتن یا نقاشی را تکمیل کنند، یک «دریم ‌کچر» بسازند یا به یک کلاس آشپزی یا ساخت اسباب‌بازی‌های مکزیکی بروند.

دریم‌کچر یا کابوس‌گیر، نام وسیله‌ای دست‌ساز است که از حلقه‌ای از شاخه درخت بید، تشکیل می‌شود که توری ای به‌شکل تارعنکبوت را درون آن می‌بافند. سپس آن را با اشیای شخصی و مقدسی همچون پر و مهره تزئین کرده و در داخل تیپی در محل خواب شخص یا بالای گهواره کودک آویزان میکنند. طبق باور سرخپوستان آمریکایی، هوا آکنده از رویا و کابوس است. پس با آویزان کردن این وسیله، رویاهای خوب از درون سوراخ مرکزی کابوس‌گیر عبور کرده و به فرد خوابیده می‌رسند و کابوس‌ها در تارهای آن به‌دام می‌افتند و با طلوع خورشید نابود می‌شوند.

اداره گردشگری تایلند (TAT) از سرزمین لبخندها، برنامه‌هایی فرهنگی چون آشپزی به سبک تایلندی و توصیه‌های ورزشی و تناسب اندام، به اشتراک می‌گذارد.

۵. به کودکان اجازه دهید تا یک تعطیلات رزرو کنند تا امور مالی شخصی و برنامه‌ریزی سفر را بیاموزند

چند ابزار آنلاین مفید و یک بودجه معین برای فرزندانتان، فراهم کنید و به آن‌ها اجازه دهید تا برنامه‌ریزی کامل یک سفر را از طریق سایت‌هایی چون «پروازهای گوگل» (Google Flights)، «هتلز.کام» (Hotels.com)، «ایر بی‌ان‌بی» (Airbnb) و «کایاک» (Kayak)، انجام دهند.

فراموش نکنید که محاسباتی چون حمل‌و‌نقل زمینی، هزینه‌های ویزا و بودجه روزانه غذا را نیز در نظر بگیرید. چه کسی می‌داند؟ شاید خانواده شما بتواند با استفاده از همین برنامه و زحمتی که کشیده‌اید، به یک تعطیلات واقعی در آینده نزدیک برود.

۶. با یکدیگر، یک غذای بین‌المللی بپزید، سپس درباره اهمیت و تاریخچه آن، اطلاعات کسب کنید

آموزش در خانه در زوهای کرونا

عطر و طعم جهان را با یک دستور پخت بین‌المللی، مزه کتید

«جشن جهانی کلاس آشپزی» (Cooking Class Global Feast)، نام یک کتاب آشپزی است که ۴۴ دستور پخت از سراسر جهان را در تجلیل از فرهنگ‌های مختلف، در اختیار شما می‌گذارد، در حالی که «ماجراجویی میز جهانی» (Global Table Adventure)، یک وبلاگ مشهور غذا با بیش از ۶۵۰ دستور پخت از ۱۹۵ کشور جهان است.

«بخورید تا کشف کنید» (Eat 2 Explore)، یک خدمات اشتراکی است که از طریق غذا، با جعبه‌های جهانگرد حاوی کارت‌های دستور پخت، لیست خرید، ورقه‌های آموزشی، ترکیب ادویه یا سس و ابزارها، به خانواده‌ها، فرهنگ یک کشور را می‌آموزد.

۷. هنر و موسیقی یک مکان خاص را بیاموزید و سپس نسخه خودتان را خلق کنید

لیست پخش‌های مختلف موسیقی را از سراسر جهان دانلود کنید یا به یک تور مجازی موزه بروید، پس از آن، نقاشی یا طراحی کنید یا با الهام از یک جنبش هنری، یک مجسمه بسازید یا از ابزار و اپلیکیشن‌ها، برای نوشتن یک آهنگ با الهام از سبک یک موسیقی‌دان، استفاده کنید.

۸. یک روز را در ساحل بگذرانید

اگر سواحل بسته هستند یا در نزدیکی خانه شما هیچ ساحلی وجود ندارد، یکی در خانه خلق کنید. حوله‌های ساحلی خود را روی زمین پهن کنید، لباس‌های شنایتان را بپوشید و عینک‌های آفتابیتان را به چشم بزنید.

به‌جای ماسه‌ها از ملافه‌های بزرگ استفاده کنید و صدف‌هایی که از سفرهای قبلی خود آورده‌اید را در جاهای مختلف خانه قرار دهید تا فرزندانتان در پیاده‌روی در دورتادور خانه، آن‌ها را پیدا کنند. شما حتی می‌توانید با حیوانات عروسکی به آن‌ها ماهی‌گیری هم یاد بدهید.

۹. سافاری با حیوانات

بسیاری از مناطق در کشورهای سراسر جهان، میزبان سافاری‌های جذاب و متنوع هستند. ساکنین این شهرها برای سرگرم‌کردن کودکان، حیوانات عروسکی را پشت پنجره‌ها می‌گذارند تا بچه‌ها آن‌ها را پیدا کنند و حسابی سرگرم شوند.

شما هم می‌توانید از کودکان خود بخواهید برای سرگرمی، حیوانات مقوایی بسازند و آن‌ها را هم به نمایش بگذارند.

۱۰. با یکدیگر، کتاب بخوانید

مدارس و کتابخانه‌های عمومی تعطیل شده‌اند، اما بسیاری از کتاب‌های الکترونیکی و صوتی به‌سادگی از طریق اینترنت در دسترس شما هستند. کودکانتان می‌توانند به خواندن یا گوش‌کردن کتاب‌های قدیمی بپردازند یا به سراغ اکتشافات جدید بروند.

۱۱. باغ گیاه‌شناسی را به حیاط خانه خود بیاورید

شروع به کاشت یک باغچه کوچک با انواع گل‌ها و توت‌فرنگی، پیاز، اسفناج، کاهو، گوجه و تربچه کنید. گیاهانی را انتخاب کنید که بتوان آن‌ها را در گلدان‌های پلاستیکی بازیافتی کاشت. این فعالیت، به کودکان، درس زندگی، مسئولیت، علم، صبر، تغذیه گیاهان و مصرف معقول می‌دهد.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه