چطور برای کمپینگ در جنگل آماده شویم؟ (قسمت دوم)

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
چطور برای کمپینگ در جنگل آماده شویم؟ (قسمت دوم)

کمپینگ در جنگل یکی از راه‌های هیجان‌انگیز و متفاوت گذراندن اوقات فراغت در دل طبیعت است که اگر به درستی برنامه‌ریزی شود می‌تواند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم بزند.

یکی از روش‌های گشت‌وگذار در طبیعت، کمپینگ در جنگل‌ها و پارک‌های ملی است که می‌تواند تجربه‌ای کاملاً متفاوت و مهیج را به همراه داشته باشد؛ اما داشتن یک کمپینگ موفق و لذت‌بخش، مستلزم برنامه‌ریزی دقیق پیش از سفر است که شامل انتخاب محل کمپینگ، بسته‌بندی موادغذایی موردنیاز، به همراه‌ داشتن وسایل کمک‌های اولیه، لباس مناسب و... می‌شود. در این مقاله نیز قصد داریم به تعدادی از این موارد اشاره کنیم.

بسته‌بندی لوازم موردنیاز

۱. وسایل کمک‌های اولیه

کمپینگ در جنگل

جعبه‌ی کمک‌های اولیه و داروهای ضروری را با خود بردارید. همه‌ی این وسایل را در کیف ضدآب هم قرار دهید و فهرستی از آن‌ها تهیه کنید تا در صورت نیاز به آسانی آن‌ها را بیابید.

اپی‌پن (EpiPen) یا تزریق‌گر خودکار نیز همراه‌تان باشد و بررسی کنید که افراد گروه‌تان نیز داروهای لازم را برداشته باشند. بعد از هر سفر، نگاهی به جعبه‌ی کمک‌های اولیه‌ی خود بیندازید و هر وسیله‌ای که استفاده شده است را جایگزین یا پر کنید. در جعبه‌ی کمک‌های اولیه می‌توانید پماد سوختگی، بانداژ، پماد آنتی‌بیوتیک، چسب زخم، کرم آنتی‌هیستامین، ضدآفتاب، داروی مسکن، قیچی، پماد گزیدگی و موچین قرار دهید.

۲. اسپری دافع حشرات

کمپینگ در جنگل

برای محافظت از خودتان در برابر نیش حشرات و پشه‌ها، اسپری دافع حشرات را همراه خود بردارید. حشراتی مثل پشه مزاحمت زیادی درست می‌کنند و اغلب در کنار آب زندگی می‌کنند؛ به همین دلیل باید بخش‌هایی از بدن مثل مچ پا و دست که در معرض هوا هستند را اسپری کنید. برای در امان‌ ماندن از شر ساس و حشرات ریز بهتر است که لباس‌هایتان را نیز اسپری دافع حشرات بزنید. از آنجا که حشرات عاشق وسایل معطر هستند، لوسیون‌ها، عطر و اودکلن خود را در خانه بگذارید. علاوه بر این، با روشن‌کردن شمع سیترونلا هنگام شب می‌توانید اکثر حشرات را از خود دور کنید.

۳. تجهیزات خواب

کمپینگ در جنگل

علاوه بر چادر و کیسه‌ی خواب، سایر تجهیزات موردنیاز برای خواب را نیز بردارید. برای چادر به تیرک، میخ و چکش برای فروکردن آن در زمین نیاز دارید. به‌غیر از کیسه‌ی خواب، با توجه به وضعیت هوا، چند پتوی اضافی و در صورت نیاز یک بالش نیز همراه داشته باشید. بسیاری از چادرهای مسافرتی برای محافظت در برابر باران، یک کاور اضافه دارند و مجهز به یک لایه‌ی عایق برای زمین سرد هستند. اگر چادر شما این‌ شرایط را ندارد، یک زیرانداز مناسب و یک پارچه‌ی برزنتی همراه خود ببرید. علاوه بر این، یادتان باشد که تعدادی صندلی نیز بردارید تا بتوانید در فضای باز بنشینید و از کمپینگ خود لذت ببرید.

۴. وسایل آشپزی

کمپینگ در جنگل

اگر قصد کوله‌گردی دارید، یک ماهیتابه، کفگیر، کاسه، لیوان و وسایل مورد نیاز ساده‌ای را که برای تهیه‌ی غذا لازم هستند، جمع‌آوری کنید. در صورتی که قصد حضور در محل کمپینگ را دارید، می‌توانید وسایل بیشتری نظیر ماهیتابه، قابلمه، قهوه‌ساز، چوب کباب، کیسه‌ی زباله، بشقاب، کاسه و لیوان، چاقو، کفگیر، قاشق چوبی، تخته‌ی برش، مایع ظرف‌شویی، دستمال توالت، فویل، ظروف نگهداری غذا و ضدعفونی‌کننده‌ی دست را بردارید.

۵. ابزارهای اصلی کمپینگ

کمپینگ در جنگل

یادتان باشد که ابزارهای اصلی کمپینگ را با خود بردارید. هر مسافری باید یک چراغ‌قوه، باطری اضافه، کبریت یا فندک و نقشه‌ی محدوده‌ی کمپینگ را داشته باشد. در چنین سفرهایی به هیچ عنوان روی چراغ‌قوه یا نقشه‌ی تلفن همراه‌تان حساب نکنید، چراکه این احتمال وجود دارد که شارژ تلفن‌تان تمام شود و امکان شارژ آن وجود نداشته باشد. علاوه بر این، شاید بخواهید دوربین شکاری، عینک آفتابی و دوربین عکاسی را نیز بردارید.

۶. وسایل سرگرمی

کمپینگ در جنگل

یک ‌سری وسیله از انواع بازی و کتاب گرفته تا هر نوع وسیله‌ی ورزشی موردعلاقه‌تان را برای سرگرمی و تفریح خود بردارید. خیلی خوب است برای مواقعی که هوا مساعد نیست، به‌خصوص اگر کودکی همراه‌تان است، چندین فعالیت سرگرم‌کننده تدارک ببینید. کمپینگ فرصتی عالی برای وقت‌گذرانی در فضای باز، پیاده‌روی و ریلکس‌کردن است.

پوشیدن لباس مناسب

۱. لباس مناسب

کمپینگ در جنگل

با توجه به پیش‌بینی آب‌وهوا برای یک هفته‌ی آینده، لباس مناسب بردارید. یادتان باشد که باید لباس‌هایی را برای طی روز و لباس‌هایی را برای هنگام خواب مهیا کنید.

با توجه به پیش‌بینی آب‌وهوا برای یک هفته‌ی آینده، لباس مناسب بردارید

می‌توانید در طول شب که هوا خنک ‌تر است، چندین لایه لباس روی هم بپوشید و با رسیدن روز، از تعداد این لایه‌های لباس کم کنید. بر اساس نوع فعالیتی که برای سفرتان برنامه‌ریزی کرده‌اید، احتمالاً به لباس شنا، پیاده‌روی، صخره‌نوردی و غیره نیاز خواهید داشت. سعی کنید لباس‌های سبک در وسایل خود بگذارید تا با تغییر دمای هوا در شب و روز بتوانید به‌راحتی آن‌ها را بپوشید و درآورید. برای هوای خنک‌تر حتماً دستکش و کلاه و ژاکت مناسب به همراه داشته باشید.

۲. ژاکت و چکمه ضدآب

کمپینگ در جنگل

یک ژاکت ضدآب و چکمه همراه‌تان باشد. داشتن یک لباس بارانی کلاه‌دار زمان بارندگی کمک بزرگی است، به‌خصوص که سر و موی شما را خشک نگه می‌دارد. از پوشیدن لباس‌های و ژاکت‌های پی‌وی‌سی اجتناب کنید، زیرا با اینکه مانع از خیس‌شدن شما می‌شوند، اما از مواد قابل‌تنفس نیستند و می‌توانند به‌سرعت باعث افزایش دمای بدن شوند. اگر نمی‌خواهید برای یک چکمه‌ی ضدآب هزینه کنید، می‌توانید با خرید یک اسپری و پاشیدن آن روی کفش خود، از نفوذ آب به درون کفش جلوگیری کنید.

۳. کفش مناسب پیاده‌روی

کمپینگ در جنگل

اگر قصد پیاده‌روی دارید، کفش مناسب را فراموش نکنید. همیشه همراه با چکمه‌ی خود، جوراب بپوشید و همچنین از پوشیدن چکمه‌ی نو بپرهیزید، چراکه احتمالاً باعث درد و تاول می‌شود. جورابی انتخاب کنید که به اندازه‌ی کافی بلند باشد و پشت پای شما را بپوشاند تا در اثر پیاده‌روی، به پشت پا فشار نیاورد. برای پیاده‌روی، به هیچ عنوان دمپایی لاانگشتی یا کفش بی‌دوام برندارید، زیرا هنگام عبور از روی سنگ‌ها و جاهای ناهموار، محاظ مناسبی برای پا نیستند و احتمال دارد که خیلی زود پاره شوند. در صورتی که یک جفت چکمه‌ی جدید خریده‌اید، چند روز قبل از سفر، آن را بپوشید و در اطراف خانه پیاده‌روی کنید تا جا باز کند.

اگر قصد دوش‌گرفتن در محل کمپینگ را دارید، یک دمپایی با خودتان ببرید. علاوه بر این، می‌توانید هنگام حضورتان در محل کمپینگ، به‌جای اینکه برای رفتن به سرویس بهداشتی یا آوردن آب و غذا، دائماً مجبور به پوشیدن کفش باشید، از دمپایی استفاده کنید.

برپاکردن کمپ

۱. چادرزدن

کمپینگ در جنگل

بساط چادر را به پا کنید و وسایل خواب نظیر بالش، پتو و کیسه‌ی خواب را در آن قرار دهید. علاوه بر انتخاب محل برپایی چادرتان، درباره‌ی مکان پخت‌وپز نیز تصمیم بگیرید و فاصله‌ی ایمنی مناسبی را بین چادر و محل آشپزی در نظر بگیرید تا به این ترتیب احتمال پرسه‌زدن حیوانات وحشی در اطراف چادرتان کمتر شود. اگر تاکنون تجربه‌ی چادرزدن نداشته‌اید، ترجیحاً پیش از سفر آن را تمرین کنید. اکثر چادرها، دستورالعمل مشخصی دارند که زیاد سخت نیست و با کمی صبر و حوصله می‌توانید از پس آن برآیید.

۲. محل آشپزخانه

کمپینگ در جنگل

محل آشپزی خود را در محلی دورتر از محل خواب‌تان و با فاصله‌ی ۶۰ متری انتخاب کنید. قوانین محل کمپینگ را مطالعه کنید تا اگر لازم است، یک کیسه یا جعبه‌ی خرس برای نگهداری غذاهای خود قرار دهید.

محل آشپزی خود را در محلی دورتر از محل خواب‌تان و با فاصله‌ی ۶۰ متری انتخاب کنید

زمانی که غذاهایتان را کنار می‌گذارید، درب آن‌ها را ببندید و زباله‌ها را در اسرع وقت دور بریزید. اگر کوله‌گرد هستید، همه‌ی زباله‌هایتان را در کیسه‌های محکمی قرار دهید تا محتویات آن به اطراف نریزد. هنگام پخت‌وپز، به‌خصوص زمان درست‌کردن کباب، لباس متفاوتی بپوشید و پس از اتمام کارتان، آن را کنار محل آشپزی رها کنید و با همان لباس به چادرتان برنگردید. یک لباس چرب با بوی کباب می‌تواند برای حیوانات وحشی اشتهابرانگیز باشد.

۳. آشنایی با محل

کمپینگ در جنگل

پس از برپایی چادر، دوری در همان محدوده بزنید و ببینید که با محل سرویس بهداشتی، هیزم و آب چقدر فاصله دارید. اگر با کوله‌پشتی سفر می‌کنید، خیلی مهم است که محل دستشویی و هیزم و نحوه‌ی دسترسی به آب را پیش از غروب آفتاب مشخص کنید. با فرارسیدن شب و تاریک‌شدن هوا، آشنایی اولیه با محدوده‌ی کمپینگ مطمئناً به نفع‌تان خواهد بود.

۴. درست کردن آتش

کمپینگ در جنگل

در محلی امن و مناسب، آتش درست کنید. اگر در محل کمپینگ هستید، احتمالاً مکان‌های مخصوصی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

در صورتی که وسط جنگل، چادر زده‌اید، گودال آتش خود را حداقل در فاصله‌ی ۲٫۵ متری از علف‌های خشک درست کنید

در صورتی که وسط جنگل، چادر زده‌اید، گودال آتش خود را حداقل در فاصله‌ی ۲٫۵ متری از علف‌های خشک درست کنید. گودالی به عمق ۷ تا ۱۰ سانت حفر کنید و مقداری خاک یا سنگ مثل دیوار، دورتادور آن قرار دهید تا از پخش‌شدن آتش جلوگیری شود. برای آتش درست‌کردن به آتشزنه (تکه‌ای کاغذ، پنبه و... )، شاخه‌ی درخت و هیزم خشک نیاز دارید.

نحوه‌ی درست‌کرن آتش: مقداری آتشزنه در وسط گودال آتش و سپس شاخه‌های نازک درخت و در انتها تکه‌های تنه‌ی چوب را روی آن قرار دهید و با استفاده از فندک یا کبریت، آتشزنه را روشن کنید.

۵. آشنایی با دیگران

کمپینگ در جنگل

پس از چادرزدن، با سایر افراد کمپ آشنا شده و با تعدادی از آن‌ها دوست شوید. اگر دوستانی در محل کمپینگ داشته باشید، در مواقع اضطراری می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید یا بالعکس. چادرزدن و خالی‌کردن وسایل کمپینگ مطمئناً شما را خسته خواهد کرد، پس یک میان‌وعده بخورید و قدری استراحت کنید. اگر حیوانات خانگی را با خود به محل کمپینگ برده‌اید، آن‌ها را به محدوده‌ی اطراف ببرید و اجازه دهید که همه‌چیز را بو کنند. بوهای زیادی در آن محدوده وجود دارد که بوکردن آن‌ها می‌تواند به آرام‌شدن حیوانات کمک کند.

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه