چطور برای کمپینگ در جنگل آماده شویم؟ (قسمت اول)

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
چطور برای کمپینگ در جنگل آماده شویم؟ (قسمت اول)

کمپینگ در جنگل بسیار جذاب به نظر می‌رسد، اما برای اینکه اوقات خوشی داشته باشید، باید پیش از سفر، کارهای مقدماتی متعددی را انجام دهید که چندان هم سخت نیستند.

برای برنامه‌ریزی یک کمپینگ سرگرم‌کننده و موفق در جنگل، باید کارهای مقدماتی زیادی انجام دهید، از انتخاب مکانی مناسب گرفته تا برنامه‌ریزی برای برداشتن غذا و جمع‌آوری وسایل موردنیاز. برای چنین سفری باید مرحله به مرحله پیش بروید و فرقی هم نمی‌کند که سفری یک‌شبه یا یک ماجراجویی‌ یک هفته‌ای مدنظرتان باشد، همه‌ی مقدمات را فراهم کنید تا تعطیلاتی آرام‌بخش و مهیج داشته باشید.

محل کمپینگ را انتخاب کنید

۱. انتخاب یک محل کمپینگ رسمی

کمپینگ در جنگل

اگر می‌خواهید که به امکانات خاصی نظیر سرویس‌بهداشتی دسترسی داشته باشید، یک محل کمپینگ رسمی انتخاب کنید. در بسیاری از پارک‌های ملی و محلی، بخش‌های خاصی برای کمپینگ در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب، نه‌تنها شما می‌توانید با خودروی خود تا این منطقه بروید و وسایل‌تان را خالی کنید، بلکه امکانات متعددی مثل سرویس بهداشتی، حمام، میز پیک‌نیک، گودال آتش، زمین بازی و... نیز برای شما مهیا است. علاوه بر این، افراد دیگری نیز در محل کمپ در کنار شما خواهند بود و می‌توانید از این راه دوستان جدیدی پیدا کنید، تجربه‌های مهیجی داشته باشید و از حضورتان در فضای باز لذت ببرید. تقریباً همه‌ی محوطه‌های کمپینگ نیاز به رزرو جا دارند و باید هزینه‌ی مختصری برای ثبت‌نام پرداخت کنید.

۲. داشتن حریم خصوصی بیشتر

کمپینگ در جنگل

بسیاری از پارک‌ها، نقشه‌هایی دارند که مکان‌های رایج برای برپایی چادر را مشخص کرده‌اند و شما می‌توانید قبل از مراجعه به محل کمپ اصلی که مجهز به امکانات نیز هست، برای داشتن حریم خصوصی بیشتر از آن‌ها استفاده کنید. در این صورت، به‌دنبال مسیری بگردید که بیشتر از یک نصفه روز، وقت شما را نگیرد و یادتان باشد که برای پیاده‌روی در این مسیر باید کل وسایل‌تان را نیز با خود حمل کنید، پس یک چادر مسافرتی سبک و یک کوله‌پشتی محکم بردارید. به‌دنبال زمین مسطحی بگردید که به آب و هیزم نزدیک باشد؛ علاوه بر این، از مسیر پیاده‌روی فاصله داشته باشد تا عبورومرور دیگران باعث آزارتان نشود و جایی باشد که از گزند بادهای تند در امان بمانید.

۳. بررسی قوانین

با جست‌وجوی آنلاین از قوانین محل‌ کمپینگ مطلع شوید. هر محلی قوانین خاص خود را دارد که محدودیت‌هایی برای همراه‌داشتن حیوانات گرفته تا دستورالعمل‌هایی برای ذخیره‌ی غذا و دفع زباله را شامل می‌شود. در برخی نقاط فقط در زمان مشخصی می‌توانید چادر بزنید و باید در ساعت خاصی، آن محل را ترک کنید. به همین دلیل با کسب اطلاع از این قوانین، خود را از پیش آماده کنید. یادتان باشد که همه‌ی این قوانین به‌منظور تأمین امنیت خودتان گذاشته شده است.

۴. رزرو جا

کمپینگ در جنگل

در صورتی که مکان کمپینگ موردنظرتان نیاز به رزرو جا و ثبت‌نام دارد، حتماً این کار را انجام دهید. احتمالاً باید هزینه‌ای را نیز هفته‌ها یا حتی ماه‌ها زودتر پرداخت کنید، به‌خصوص اگر اواسط تابستان یا در تعطیلات آخر هفته را برای کمپینگ انتخاب کرده باشید. پس از انتخاب محل کمپ، تاریخ خاصی را مشخص کرده و اقدام به رزرو جا کنید. تقریباً اکثر مکان‌های کمپینگ، وب‌سایت دارند که می‌توانید از طریق آن برای خودتان جا رزرو کنید. اگر سؤتا هم دارید، می‌توانید قبل از رزروکردن، با تماس تلفنی سؤالات خود را بپرسید.

برنامه‌ریزی غذا

۱. برداشتن غذای کافی

کمپینگ در جنگل

برای مواد غذایی خود برنامه‌ریزی کنید تا غذای کمتر یا بیشتر از حد نیازتان برندارید. تعداد روزهای کمپینگ و تعداد افراد همراه‌تان را حساب کنید. آیا در محل کمپینگ موردنظرتان، کباب‌پز وجود دارد؟ اگر این‌طور نیست، آیا تجهیزات لازم برای طبخ غذا را با خود آورده‌اید؟ شما با یک ماهی‌تابه و آتش می‌توانید غذاهای مختلفی نظیر املت، همبرگر و هات‌داگ درست کنید؛ هرچند باید بدانید که بسیار از محوطه‌های کمپینگ اجازه‌ی روشن‌کردن آتش را نمی‌دهند، به‌خصوص در فصل تابستان که درختان خشک هستند و احتمال آتش‌سوزی وجود دارد. چنانچه همراه با دیگران چادر می‌زنید، وظیفه‌ی برنامه‌ریزی برای غذا را با دیگران تقسیم کنید تا هرکس گوشه‌ای از کار را بگیرد و در تدارک و پخت‌وپز مشارکت داشته باشند.

برای مواد غذایی خود برنامه‌ریزی کنید تا غذای کمتر یا بیشتر از حد نیازتان برندارید

بسته‌بندی موادغذایی در فویل نیز گزینه‌ی خوبی برای کمپینگ به حساب می‌آید. به‌عنوان مثال می‌توانید سوسیس، پیاز، هویج و سیب‌زمینی خردشده را در فویل بپیچید و برای پخت فقط آن را روی کباب‌پز قرار دهید. این نوع غذاهای ساده، نیاز به تمیزکردن و آماده‌سازی ندارند و با این روش می‌توانید غذاهای آماده‌ی زیادی را برای کمپینگ خود تدارک ببینید. اگر حیوان خانگی‌تان را نیز با خود می‌برید، غذای او را فراموش نکنید! آن‌ها نیز به آب و غذا نیاز دارند. برای وعده‌ی صبحانه می‌توانید تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، پنکیک، سوسیس و غلات، برای ناهار، انواع ساندویچ، میوه و سبزیجات و برای وعده‌ی شام، همبرگر، هات‌داگ، سوسیس، سالاد ماکارونی و سیب‌زمینی پخته را همراه خود ببرید.

۲. بسته‌بندی غذاهای با کالری بالا

کمپینگ در جنگل

برای کمپینگ در جنگل، غذاهای دارای کالری بالا را بردارید؛ چراکه اگر می‌خواهید مدت‌زمان زیادی را به پیاده‌روی بپردازید، نمی‌توانید کوله‌پشتی خود را با کنسرو، گوشت خام و قوطی‌های میوه‌ی خردشده سنگین کنید. در عوض باید غذاهای خشک بردارید و سپس آن‌ها با مقداری آب، روی آتش آماده‌ی خوردن کنید. میان‌وعده‌هایی مانند آجیل را فراموش نکنید. کره‌ی بادام‌زمینی و شکلات هم سرشار از کالری هستند که در صورت نیاز می‌توانند انرژی بدن شما را تأمین کنند. صرفاً به‌خاطر اینکه کوله‌گردی می‌کنید، نباید قید میوه را بزنید. مقداری میوه نظیر سیب و پرتقال با خود بردارید و در طول مسیر از خوردن آن‌ها لذت ببرید.

۳. آماده‌کردن غذاها پیش از آغاز کمپینگ

کمپینگ در جنگل

قبل از رفتن به کمپینگ، هر میزان غذا که نیاز دارید را آماده کنید. غذاهای آماده و خردشده، فضای کمتری از کوله‌پشتی شما را اشغال می‌کنند و در عوض می‌توانید یخ بیشتری در یخچال خود قرار دهید. غذاهایی مثل سالاد ماکارونی، دیپ‌ها و غیره را می‌توانید پیش از سفر آماده کنید.

غذاهای آماده و خردشده، فضای کمتری از کوله‌پشتی شما را اشغال می‌کنند

میوه‌ها و سبزیجات را از قبل خرد کنید تا هنگام حضورتان در محوطه‌ی کمپینگ دیگر نیازی به صرف زمان برای این کار نباشد. مواد لازم برای طعم‌دارکردن غذاها را پیش از سفر مخلوط و آماده کنید تا دیگر لازم نباشد، تمام مواد تشکیل‌دهنده را همراه خود ببرید. چاشنی‌ها و ادویه‌ها را نیز در ظروف بسیار کوچک بسته‌بندی کنید. روی همه‌ی بسته‌های غذایی، برچسب بزنید و مشخص کنید که کدام وعده را برای ناهار، میان‌وعده و... قرار داده‌اید. به این ترتیب، نظم بیشتری به موادغذایی می‌دهید و از طرف دیگر مطمئن می‌شوید که غذا کم نمی‌آورید.

۴. قراردادن موادغذایی تازه در یخچال مسافرتی

کمپینگ در جنگل

غذاهای تازه مثل گوشت، میوه و پنیر را در یخچال مسافرتی قرار دهید. اگر می‌خواهید بیشتر از دو یا سه روز کمپینگ داشته باشید، یک یخچال مسافرتی برای نوشیدنی‌های خود بردارید. برای وسایلی که امکان نشت آن‌ها وجود دارد، از ظروف عایق استفاده کنید. غذاهایی که در انتهای سفر به آن‌ها نیاز خواهید داشت را در پایین یخچال مسافرتی خود قرار دهید و به همین ترتیب موادغذایی را بر اساس نیاز خود در یخچال بگذارید. اگر سفرتان پنج روز طول می‌کشد و می‌خواهید در شب آخر خود را به همبرگر و استیک مهمان کنید، گوشت را پس از فریزکردن، در یخچال مسافرتی قرار دهید. با این روش، گوشت برای مدت طولانی‌تری سرد می‌ماند و می‌توانید از تازگی و عدم‌فساد آن مطمئن باشید. سعی کنید از کیسه‌های یخ یا تکه‌های بزرگ یخ در یخچال خود استفاده کنید، چراکه دیرتر ذوب می‌شود و فضای کمتری را اشغال می‌کند. یخ خشک هم می‌تواند گزینه‌ای عالی در سفرهای طولانی باشد، هرچند مواظب باشید که با دستان خود آن را لمس نکنید!

۵. برداشتن آب یا دستگاه تصفیه آب

کمپینگ در جنگل

برای اینکه آب بدن‌تان تأمین شود، حتماً با خود آب یا دستگاه تصفیه‌ی آب بردارید. اگر در محوطه‌ی کمپینگ اقامت می‌کنید، احتمالاً می‌توانید بطری‌های آب خود را پر کنید. اگر هم این‌طور نیست یا در طبیعت چادر زده‌اید، یک دستگاه تصفیه‌ی آب قابل‌حمل بردارید تا بتوانید آب رودخانه، برکه یا جویبارها را به آب آشامیدنی تبدیل کنید. هرچند در برخی نقاط باید آبی که در دستگاه تصفیه ریخته‌اید را بجوشانید و بعد میل کنید و در برخی نقاط هم باید از مواد شیمیایی مثل «ید» استفاده کنید.

یادتان باشد که همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه