احتمال نجات مرجان‌های دنیا باکمک صخره‌های مرجانی دریای سرخ

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
احتمال نجات مرجان‌های دنیا باکمک صخره‌های مرجانی دریای سرخ

صخره‌های مرجانی دریای سرخ با وجود تغییرات اقلیمی همچنان به بقای خود ادامه می‌دهند و این ادعا مطرح است که با قلمه‌زدن آن‌ها می‌توان مرجان‌های سایر دنیا را از خطر نابودی نجات داد.

تغییرات اقلیمی،‌ ماهیگیری بیش از حد، توسعه و آلودگی، اثرات مخربی بر صخره‌های مرجانی سراسر دنیا وارد کرده است. دانشمندان خاورمیانه راهکار شگفت‌آوری کشف کرده‌اند که شاید به حل این مسئله کمک کند. صخره‌های مرجانی خلیج عقبه در شمال دریای سرخ که با اردن، مصر و عربستان سعودی هم‌مرز است،‌ با وجود تغییرات اقلیمی و افزایش دمای آب، همچنان به بقای خود ادامه می‌دهند. دکتر فواد الهورانی، استاد زیست‌شناسی و بوم‌شناسی مرجانی از دانشگاه اردن،‌ می‌گوید:

این صخره‌های مرجانی اکنون به‌عنوان ذخیره‌ی مرجانی دنیا در نظر گرفته می‌شوند.

به‌گفته‌ی دکتر الهورانی،‌ عوامل متعددی در استقامت و بقای مرجان‌های خلیچ عقبه نقش داشته‌اند،‌ از جمله موقعیت محافظت‌شده‌ی آن‌ها که مانند حوضچه‌ای نیمه‌محصور است، عمق خلیج، نوسانات طبیعی دما در زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم، بارش‌های کم در طول سال و اینکه هیچ رودخانه‌ای به این خلیج نمی‌ریزد و متعاقب آن آب تازه‌ای هم به این خلیج وارد نمی‌شود تا با کاهش شوری آب منجر به سفیدشدن مرجان‌ها شود.

صخره های مرجانی

دکتر فواد الهورانی می‌گوید:

مرجان‌های خلیج عقبه بسیار متنوع و سالم هستند. این مرجان‌ها را می‌توان قلمه زد و به مناطقی از دنیا که مرجان‌ها روبه نابودی هستند،‌ ارسال کرد.

با وجودی‌که این راهکار، خلاقانه و الهام‌بخش به نظر می‌رسد،‌ اما متأسفانه نمی‌تواند با مشکلات بزرگ‌تری نظیر عوامل اصلی ایجاد تغییرات اقلیمی و تخریب مرجان‌ها که در حال نابودی صخره‌های مرجانی هستند،‌ مقابله کند. خبر خوشحال‌کننده شاید این باشد که برای کمک به مرجان‌ها لزومی ندارد که حتما سیاست‌گذار یا دانشمند باشید. در ادامه به تعدادی راهکار اشاره می‌کنیم که می‌توانید با تغییر رفتار خود، از صخره‌های مرجانی دریای سرخ و همین طور دنیا محافظت کنید.

۱. در هتل‌ها و اپراتورهای تور دوستدار محیط‌زیست جا رزرو کنید

پیش از سفر تحقیق کنید و از آن دسته از کسب‌وکارهای محلی حمایت کنید که فعالیت‌هایی در راستای کاهش اثرات کربن و حفاظت از منابع طبیعی و فرهنگی منطقه انجام می‌دهند. به‌عنوان مثال هتل و تفرجگاه مونپیک عقبه به‌طور مستمر در زمینه‌ی بهبود بهره‌وری انرژی و برنامه‌های مدیریت پسماند مجموعه‌ی خود فعالیت دارد.

آن‌ها همچنین در برنامه‌های پاکسازی و بازیافت مشارکت دارند. اپراتورهای تور باوجدانی نظیر Engaging Cultures Travel و اکسپرینس اردن نیز برنامه‌های سفارشی سفر خود را با پیشنهاداتی مبنی بر نحوه‌ی کاهش اثر انسان در طبیعت و استفاده از قوانین «اثری به‌جا نگذار» ارائه می‌کنند. اپراتور تور in2Jordan هم بابت همه رزروهایی که در ماه جولای انجام شود،‌ به یک پروژه‌ی محلی کاشت درخت کمک خواهد کرد.

۲. از ضدآفتاب‌های سازگار با مرجان‌ها استفاده کنید

پژوهش‌ها حاکی از آن است که مواد شیمیایی موجود در ضدآفتاب‌های رایج به صخره‌های مرجانی آسیب می‌زنند؛ پس این کرم‌ها را کنار بگذارید و از ضدآفتاب‌های سازگار با مرجان‌ها نظیر کرم Raw Elements که از مواد ارگانیک مورد تأیید تهیه شده است، استفاده کنید. همین تغییر رفتار به‌ظاهر کوچک می‌تواند تفاوت درخور توجهی در حفاظت از مرجان‌ها و حیات دریایی داشته باشد و در عین حال از پوست ما نیز در برابر مواد شیمیایی مضر محافظت ‌کند.

۳. در پاکسازی ساحل یا دریا مشارکت کنید

صخره های مرجانی

مؤسساتی مانند Aqabawi و گارد دریایی عقبه (Sea Guard Aqaba) به‌طور مستمر پاکسازی مرجان‌های دریای سرخ را در برنامه‌ی خود دارند. ملحق‌شدن به آن‌ها نه‌تنها امکان مشارکت در محافظت از مرجان‌ها را فراهم می‌کند، بلکه باحمایت از کسب‌وکارهای کوچک محلی به آن‌ها کمک می‌کنید که به تلاش‌های محیط‌زیستی خود ادامه دهند.

۴. الگو باشید

انتشار کربن را متوقف کرده،‌ از به‌کاربردن پلاستیک‌های یک‌بار مصرف اجتناب کنید، بطری آب و کیسه و ابزارهایی با قابلیت استفاده‌ی مجدد به‌همراه داشته باشید و از اپراتور تور نیز بخواهید که این موارد را نیز رعایت کند. اردن با معضل گسترده‌ی پلاستیک دست‌وپنجه نرم می‌کند که اغلب هم از دریای سرخ سردرمی‌آورند. ما به‌عنوان مسافر می‌توانیم این وضعیت را بهتر یا بدتر کنیم. این اقدامات در برابر مشکلات بزرگ محیط‌زیستی، بسیار ناچیز به نظر می‌رسند، بااین‌حال انتخاب‌های سازگار با محیط‌زیست می‌تواند تاثیر مثبتی بر رفتار اطرافیان، سایر مسافران، مردم بومی و غریبه‌ها بگذارد.

۵. تبلیغ کنید

زیبایی‌های منحصربه‌فرد مرجان‌های دریای سرخ را با دیگران به‌اشتراک بگذارید و آن‌ها را تشویق کنید که برای مرجان‌های اردن و سایر نقاط دنیا ارزش قائل باشند و از آن‌ها محافظت کنند.

اگر به اردن سفر می‌کنید، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی اردن را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به‌دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه