بهترین موزه ها و گالری های هنر معاصر در ایروان

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
بهترین موزه ها و گالری های هنر معاصر در ایروان

یکی از جاذبه‌های دیدنی ایروان، موزه ها و گالری‌های هنر معاصر است. با این گالری‌ها آشنا شوید تا در طول سفر برای دیدن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

میراث فرهنگی جذاب و غنی ارمنستان، الهام بخش بسیاری از هنرمندان معاصر بوده است و این هنرمندان آثار خود را در موزه‌ها و گالری‌های هنر معاصر به نمایش عمومی گذاشته‌اند.

اگر از علاقه‌مندان به هنر مدرن هستید، در سفر به ایروان حتما زمانی را به بازدید از موزه‌ها و گالری‌های هنری اختصاص دهید.

برای اینکه سفر به ایروان را تجربه کنید می‌توانید در کجارو، بهترین تور ارمنستان را جست و جو کنید. کجارو فرصتی برای شما فراهم می‌کند تا از بین بهترین تورهای ارائه شده توسط آژانس‌های گردشگری معتبر، بهترین و ارزان‌ترین تور را انتخاب کنید.

در ادامه چند گالری و موزه هنر معاصر در ایروان را معرفی می‌کنیم که می‌توانید در طول سفر برای سر زدن به آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

گالری هنر Arame

بهترین موزه ها و گالری های هنر معاصر در ایروان

گالری هنر Arame در سال ۲۰۰۳ توسط یک مجموعه‌دار هنری به نام Aram Sargsyan افتتاح شد. در سال ۲۰۱۲ این مجموعه گسترش پیدا کرد و شعبه دوم آن به نام Mashtots افتتاح شد. هر دو گالری آثاری از هنرمندان معاصر ارمنی را عرضه می‌کنند و داریا مجموعه‌های خاص با قیمت‌های رقابتی هستند.

مرکز هنر تجربی معاصر ارمنستان (ACCEA/NPAK)

این مرکز در دهه ۱۹۹۰ توسط دو نفر به نام‌های ادوارد و سونیا بالاسانیان که ارمنی ایرانی بودند افتتاح شد. هدف این گالری حمایت از هنر معاصر در ارمنستان و جذب هنرمندان بومی و بین‌المللی است. بسیاری از هنرمندان مشهور ارمنی، فعالیت هنری خود را از همین‌جا آغاز کرده‌اند و به شهرت جهانی رسیده‌اند.

گالری آرت‌میکس (ArtMix)

اگر دوست دارید فرهنگ ارمنی را از طریق آثار هنری مختلف مشاهده کنید، مثلا هنرهای گرافیکی، نقاشی، شیشه، چوب، فلز و گلدوزی، حتما به این گالری سر بزنید. فرهنگ ارمنی یکی از قدیمی‌ترین فرهنگ‌های دنیا است و هنرمندان ارمنی معاصر تصمیم گرفته‌اند تا این فرهنگ را در قالب آثار هنری مختلف خود به دیگران نشان دهند.

مرکز هنری Cafesjian

بهترین موزه ها و گالری های هنر معاصر در ایروان

تمرکز اصلی این مرکز هنری بر دو چیز است یکی دعوت از هنرمندان بین‌المللی به ارمنستان و دیگری ارتقاء هنرمندان بومی به سطح بین‌المللی. این مجموعه توسط فردی به نام Gerard Cafesjian پایه‌گذاری شد. در این مرکز غالبا نمایشگاه‌هایی از مجموعه‌های شخصی هنر معاصر او برگزار می‌شود. رویدادهای دیگری مثل کنسرت و کارگاه و نمایش فیلم هم در این مجموعه برپا می‌شود.

گالری Albert and Tove Boyajyan

این گالری از زمان تاسیسش در سال ۲۰۰۱، میزبان نمایشگاه‌هایی از هنرمندان ارمنی است. دو تالار اصلی دارد که در آن می‌توانید نقاشی‌های معاصر را ببینید و لذت ببرید. آنچه که این گالری را از سایر گالری‌های شهر متمایز می‌کند، فرصتی است که در اختیار هنرمندان جوان ارمنی برای برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی قرار داده است.

گالری هنر Gala

بهترین موزه ها و گالری های هنر معاصر در ایروان

این گالری هنری که توسط یک خانواده اداره می‌شود و یکی از بهترین و مشهورترین گالری‌های شهر است. هر سال تعداد زیادی مجموعه‌دار و فروشنده آثار هنری در این گالری جمع می‌شوند. این گالری محل نمایش آثار هنری معاصر توسط هنرمندان بومی است و تمرکز اصلی آن بر نقاشی و مجسمه‌سازی است.

انستیتوی هنر Naregatsi

تمرکز اصلی این مرکز بر حمایت از فرهنگ و هنر ارمنی است و این کار را با معرفی هنرمندان محلی انجام می‌دهند. اینجا به محلی برای گردهمایی‌های دوستداران هنر و هنرمندان تبدیل شده است. هدف اصلی مجموعه، زنده نگه داشتن میراث سنتی ارمنستان است و نام آن از روی اسم یک شاعر ارمنی قرن یازدهمی، انتخاب شده است.

موزه هنر مدرن ایروان (MAMY)

این مجموعه اولین موزه هنر مدرن است که در زمان شوروی در سال ۱۹۷۲ افتتاح شد. برای مدت ۲۰ سال، این مجموعه یکی از خاص‌ترین مراکز هنر مدرن و معاصر در شوروی شناخته می‌شد. بعد از فروپاشی شوروی، این موزه به یک مکان محبوب برای هنرمندان محلی و گردشگران تبدیل شد تا در آن بتوانند عظمت هنر را تحسین کنند.

اولین نمایشگاه موزه، آثاری از هنرمندان ارمنی دهه ۱۹۶۰ را نمایش می‌داد.

گالری Valmar

بهترین موزه ها و گالری های هنر معاصر در ایروان

اگر در سفر به ایروان فقط برای دیدن یکی دو گالری فرصت دارید، حتما این گالری را در برنامه خود قرار دهید. این گالری آثاری از مشهورترین نقاش ارمنی یعنی Valmar را به نمایش می‌گذارد. هر سال این هنرمند، تم خاصی برای آثار خود انتخاب می‌کند. همچنین می‌توانید آثار دختر او که نقاش و طراح گرافیک است ببینید. آثار او منعکس‌کننده زیبایی و طبیعت دنیای اطراف او است.

گالری هنری Dalan

بهترین موزه ها و گالری های هنر معاصر در ایروان

این گالری از زمان تاسیسش در سال ۲۰۱۱، آثار ۲۶ هنرمند معاصر دوران بعد از شوروی را به نمایش گذاشته است. این هنرمندان نمایشگاه‌های گروهی یا انفرادی متعددی در این مجموعه برگزار کرده‌اند. مخاطبان بین‌المللی نیز از این گالری دیدن می‌کنند. به همین دلیل این گالری فرصتی عالی برای معرفی هنرمندان ارمنی به مخاطبان بین‌المللی است.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه