کشورهای گروه ۲۰ برای مقابله با پسماندهای پلاستیکی به توافق رسیدند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۰
کشورهای گروه ۲۰ برای مقابله با پسماندهای پلاستیکی به توافق رسیدند

کشورهای عضو گروه ۲۰ به توافق بین‌المللی مهمی برای مقابله با پسماندهای پلاستیکی‌ در اقیانوس‌های جهان رسیدند که علاوه‌بر آلودگی محیط‌زیست، جان بسیاری از حیوانات دریایی را تهدید می‌کنند.

باتوجه به حجم فزاینده‌ی پسماندهای پلاستیکی که اقیانوس‌های جهان را آلوده می‌کنند، توافق درخورتوجهی ازسوی کشورهای عضو گروه ۲۰ برای کاهش این آلودگی صورت گرفت و مورد پذیرش بیشتر کشورهای صنعتی جهان قرار گرفت. درهمین راستا، وزرای محیط زیست و انرژی کشورهای گروه ۲۰ توافق کردند تا چارچوبی داوطلبانه برای کاهش پسماندهای پلاستیکی اتخاذ کنند که ارائه استراتژی‌هایی برای کمک به کشورهای درحال توسعه نیز ازجمله‌ی آن‌ها است.

نمایندگانی از کشورهای این گروه که ۸۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند، پیش از نشست گروه ۲۰ که اواخر این ماه در اوساکا برگزار می‌شود، در شهر کاروایزاوا در شمال غرب توکیو با یکدیگر دیدار و توافق کردند که اعضای گروه ۲۰ «رویکرد جامع چرخه‌ی زندگی» را ارتقا دهند و ازطریق اقدامات متعدد و همکاری‌های بین‌المللی از رهاشدن پسماندهای پلاستیکی در اقیانوس‌ها جلوگیری کنند تا میزان آن کاهش یابد.

آلودگی پلاستیکی

انباشت پسماندهای پلاستیکی در دریاها طی چند سال‌ اخیر به موضوع مهمی تبدیل شده؛ زیرا میزان این مواد آلاینده افزایش یافته است و شواهدی وجود دارد که نشان‌دهنده آسیب‌های ناشی از آن در طبیعت و حیات‌وحش است. همچنین افزایش مرگ حیوانات دراثر بلعیدن پسماندهای پلاستیکی، اعتراضاتی را در نقاط مختلف جهان به‌همراه داشته است و به‌همین دلیل بسیاری از کشورها اقداماتی برای ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی اتخاذ کرده‌اند. بااین‌حال، همچنان میزان این پسماندهای رها شده در دریاها روبه افزایش است.

طبق برآوردهای منتشرشده توسط دولت انگلیس، هر سال بیش از ۱۵۰ میلیون تن پسماند پلاستیکی وارد اقیانوس‌های جهان شده و سالانه بیش از ۱۰۰ هزار پستاندار دریایی و حدود یک میلیون پرنده به‌دلیل خوردن پسماندهای پلاستیکی یا گیرافتادن در آن‌ها تلف می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه