ممنوعیت استفاده از پلاستیک یک‌بار مصرف در کانادا

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
ممنوعیت استفاده از پلاستیک یک‌بار مصرف در کانادا

کانادا قصد دارد به‌منظور کاهش آلودگی‌های پلاستیکی که عامل جراحت یا مرگ حیوانات هستند، استفاده از پلاستیک یک‌بار مصرف را از سال ۲۰۲۱ ممنوع کند.

جاستین ترودو، وزیرخارجه‌ی کانادا، اعلام کرد که این کشور به‌طرح ممنوعیت استفاده از پلاستیک یک‌بار مصرف اتحادیه‌ی اروپا پیوسته است و آن را از سال ۲۰۲۱ اجرا خواهد کرد؛ باتوجه به اینکه کانادا طولانی‌ترین خط ساحلی و یک‌چهارم آب شیرین دنیا را دارد، موظف است که در این راه پیشگام باشد، به‌این‌ترتیب، پلاستیک‌های یک‌بار مصرف نظیر کیسه‌های پلاستیکی، نی، کارد و چنگال، بشقاب و... از سال ۲۰۲۱ در کل کشور ممنوع می‌شود.

درحال‌حاضر کانادا کمتر از ۱۰ درصد پلاستیک‌های خود را بازیافت کرده است و هر سال بیش از سه میلیون تن زباله‌ی پلاستیکی را دور می‌ریزد. علاوه‌براین، سالانه حدود ۱۵ میلیارد کیسه‌ی پلاستیکی و روزانه تقریباً ۵۷ میلیون نی استفاده می‌شود. طبق اعلام دولت کانادا، یک میلیون پرنده و بیش از ۱۰۰ هزار پستاندار دریایی در سراسر جهان هر سال به این دلیل که پلاستیک‌ها را اشتباهاً به‌عنوان غذا می‌خورند یا در آن‌ها گیر می‌افتند، جان خود را از دست می‌دهند یا آسیب می‌بینند.

آلودگی پلاستیکی

جاستین ترودو می‌گوید:

کانادایی‌ها درباره‌ی تأثیرات آلودگی پلاستیکی می‌دانند و از دیدن زباله‌های پلاستیکی در سواحل، پارک‌ها، خیابان‌ها و خطوط ساحلی کشورشان خسته شده‌اند. ما موظف هستیم که به‌منظور کاهش آلودگی پلاستیکی، حفاظت از محیط‌زیست،‌ ایجاد شغل و رشد اقتصادی،‌ با شرکای خود همکاری کنیم. درواقع، این وظیفه‌ای بر گردن ما است تا برای نسل‌های بعدی، محیط‌زیست را تمیز نگه‌داریم و از آن محافظت کنیم.

با ارتقای نحوه‌ی مدیریت زباله‌های پلاستیکی و سرمایه‌گذاری روی راهکارهای نوآورانه در کشور کانادا، تخمین‌زده می‌شود که آلودگی کربنی این کشور ۱٫۸ میلیون تن کاهش یابد، میلیاردها دلار درآمد کسب کند و حدود ۴۲ هزار شغل به‌وجود آورد. دولت کانادا در کنار تدوین سیاست‌های مربوط به پلاستیک، متعهد شده است که قبل از ممنوعیت رسمی استفاده از پلاستیک، آن را به مشورت عمومی بگذارد.

آلودگی پلاستیکی

کاترین مک‌کنا، وزیر محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی کانادا می‌گوید:

همه‌ی ما تصاویر ناراحت‌کننده‌ای از ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها، نهنگ‌ها و سایر جانوران حیات‌دریایی را دیده‌ایم که به‌خاطر زباله‌های پلاستیکی موجود در اقیانوس زخمی‌شده‌اند یا مرده‌اند. مردم کانادا از ما انتظار اقدام عملی دارند، به‌همین دلیل دولت به‌دنبال ممنوعیت آن‌دسته از تولیدات پلاستیکی یک‌بار مصرف است که ضررشان ازنظر علمی ثابت شده است و درهمین راستا درحال همکاری با شرکای خود در سراسر کانادا و دنیا هستیم تا آلودگی پلاستیکی را کاهش دهیم.

اجرای مراحل این طرح،‌ ده‌ها هزار شغل ایجاد و اقتصاد را قوی‌تر خواهد کرد؛ درعین‌حال، از ماهی‌ها، نهنگ‌ها و سایر جانوران دریایی و همین طور مکان‌های مورد علاقه‌ی ما محافظت می‌کند. ماه گذشته پارلمان اروپا دستورالعمل مشابهی را تصویب کرد که طبق آن، برخی تولیدات پلاستیکی یک‌بار مصرف تا سال ۲۰۲۱ با محدودیت‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه