بهترین زمان سفر به کرابی؛ قدیمی‌ترین سکونتگاه مردم تایلند

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
بهترین زمان سفر به کرابی؛ قدیمی‌ترین سکونتگاه مردم تایلند

بهترین زمان سفر به کرابی، یکی از استان های خوش آب و هوای تایلند و دارای طبیعتی بکر بر اساس آب و هوا، چه زمانی از سال است؟

کرابی در جنوب کشور تایلند، بر سواحل غربی دریای آندامان واقع شده است. این شهر با ۲۵ هزار نفر جمعیت، یک مقصد جذاب گردشگری است. دیدنی‌های کرابی، سواحل زیبا و مزین به ماسه‌های سفید و آب‌های شفاف، هر سال گردشگران زیادی را به سمت کرابی می‌کشاند. تور کرابی از پرطرفدارترین‌ها در انواع تور تایلند است.

کوهنوردی بر فراز صخره‌های آهکی و بازدید از مناطق غواصی بی‌شمار این منطقه را فراموش نکنید. از دیگر فعالیت‌هایی که می‌توانید در کرابی از آن لذت ببرید می‌توان به تماشای پرنده‌ها، کایاک‌رانی، قایقرانی، ماهیگیری، کاوش در غارها و هایکینگ اشاره کرد.

از رفتن به مکان‌های دیدنی کرابی مانند معبد Wat Kaew Korawaram (معبد بودایی ساخته شده در سال‌های اخیر ولی مکانی قابل توجه)؛ ارتفاعات کائو کاناب نام (Khao Khanab Nam)، سمبل‌های شهر و معبد غار ببر کرابی یا معبد وات تام سوا، یکی از شناخته‌شده‌ترین معابد منطقه با ۱۲۳۷ پله بر فراز کوهستان، غافل نمانید.

بهترین زمان سفر به کرابی؛ قدیمی‌ترین سکونتگاه مردم تایلند

در سفرهای روزانه‌ای که از کرابی به مناطق اطراف برای کاوش در پارک‌های ملی با مناظر بدیع، چشمه‌های آبگرم و جنگل‌های باشکوه، انجام می‌شود، حتما شرکت کنید.

برای گردش در سطح شهر می‌توانید از تاکسی، اتوبوس و توک توک (نوعی تاکسی موتورسیکلتی) که همه جا در دسترس هستند، استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید برای سفرهای شهری خود، ماشین یا اسکوتر اجاره کنید. از بانکوک با اتوبوس، ۱۲ ساعت تا کرابی راه است. برای رفتن به کرابی می‌توانید با هواپیما نیز سفر کنید، زیرا شهر دارای فرودگاه نیز هست.

بهترین زمان سفر به کرابی بر اساس آب و هوا

بهترین زمان سفر به کرابی؛ قدیمی‌ترین سکونتگاه مردم تایلند

بهترین زمان سفر به کرابی بر اساس آب و هوا، پانزدهم ژانویه تا یازدهم مارس (۲۵ دی تا ۲۰ اسفند) است.

کرابی در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۵ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در کرابی در زمان‌های مختلف سال تقریبا ثابت است. با توجه به رطوبت، هوا در بیشتر سال گرم و احتمال بارش باران یا برف در تمام سال زیاد است. کرابی در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۳۷ از ۵ را دارا است.

اگر به دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه مارس، آوریل و می به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین) با دمای میانگین ۳۴٫۸ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۲۲٫۳ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به کرابی بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم به شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به کرابی بر اساس بارش باران یا برف

اگر به دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلی‌متر در ماه گفته می‌شود) یعنی فوریه، مارس و ژانویه به کرابی بروید. کمترین احتمال بارش باران در اوایل ماه فوریه (اواسط بهمن) است.

بهترین زمان سفر به کرابی بر اساس رطوبت و وزش باد

کرابی دارای ماه‌هایی با رطوبت بسیار و همچنین بیشتر از میانگین رطوبت در کل سال است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۶۵٫۴ درصد، ماه فوریه و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۸۳٫۳ درصد، جولای است.

وزش باد در کرابی، معمولا بسیار آرام است. پربادترین ماه‌های سال، دسامبر و سپس ژانویه و فوریه هستند. باد ماه دسامبر با سرعت ۵٫۳ کیلومتر بر ساعت، یک باد آهسته و ملایم به‌شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در کرابی در اواخر ماه دسامبر، ۱۲٫۴ کیلومتر بر ساعت است که یک باد آرام به‌شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به کرابی بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری کرابی، ژانویه و سپس آگوست و جولای هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری کرابی، می است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به کرابی بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

بهترین زمان سفر به کرابی؛ قدیمی‌ترین سکونتگاه مردم تایلند

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی گرم می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۳۲٫۵ تا ۳۴٫۸ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط ۵ تا ۱۲ روز بارش موثر در ماه در بهار، زیاد است.

با توجه به آب و هوا، بهار فصل خلوت گرشگری کرابی است، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

بهترین زمان سفر به کرابی؛ قدیمی‌ترین سکونتگاه مردم تایلند

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی معتدل و به‌صورت مطلوبی گرم هستند. این ماه‌ها با ۱۳ تا ۱۶ روز بارش موثر در ماه، میزان بارش حداکثری را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا آگوست، دومین زمان شلوغ گردشگری کرابی هستند؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایده‌آل برای گشت و گذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

بهترین زمان سفر به کرابی؛ قدیمی‌ترین سکونتگاه مردم تایلند

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۳۰٫۵ تا ۳۱٫۹ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس دلپذیری القا خواهد کرد. حدودا در هر ماه به‌صورت میانگین ۱۳ تا ۱۵ روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد.

فصل پاییز، نیز از فصول خلوت گردشگری کرابی است

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

بهترین زمان سفر به کرابی؛ قدیمی‌ترین سکونتگاه مردم تایلند

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۳۰٫۸ تا ۳۴٫۶ درجه سانتی‌گراد در کرابی بسیار دلپذیر است. به‌صورت میانگین ۱ تا ۷ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در کرابی هستند، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

بهترین زمان سفر به کرابی بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

فستیوال‌ها و رویدادهای متعددی هر سال در کرابی برگزار می‌شوند. شما فقط باید بدانید که کی و کجا به دنبال آن‌ها بگردید. در ادامه لیستی از محبوب‌ترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل بهار

مسابقات بین‌المللی صخره نوردی کرابی (Krabi International Rock Climbing)

کرابی

مسابقات بین‌المللی صخره‌نوردی کرابی هر سال در ماه آوریل با سازماندهی سازمان مدیریت استان کرابی، انجمن گردشگری کرابی و کلاب صخره‌نوردی رایلی برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این مسابقات، تبلیغات صخره‌نوردی در استان کرابی و ارتقای فعالیت‌های مربوط به این رشته ورزشی برای پیشرفت صنعت گردشگری است. کرابی به دلیل وجود صخره‌های شناخته شده، طبیعت زیبا و امکانات مجهز در جهان به‌عنوان یک مقصد صخره‌نوردی شناخته می‌شود.

فستیوال لانتا لانتا (Laanta-Lanta Festival)

فستیوال لانتا لانتا هر سال در ماه مارس در شهر قدیمی لانتا (Lanta Old Town) در منطقه کو لانتا (Koh Lanta) در استان کرابی برگزار می‌شود. فستیوال لانتا لانتا، یک جشن هماهنگ است که فرصتی برای مردم محلی و بازدیدکنندگان برای لذت بردن از جنبه‌های فرهنگی منحصر به فرد این منطقه، فراهم می‌کند.

غذاها و سرگرمی‌های سنتی، بخشی از هر جشن تایلندی است و این فستیوال هم از این فرمول موفق و ویژه، مستثنا نیست. در طول سه روز جشن، انتخاب‌های بی‌شماری از اسنک‌های خوشمزه و وعده‌های غذایی در دسترس بازدیدکنندگان است. شما می‌توانید از قهوه سنتی محلی، نوشیدنی‌های لذیذ و تنوع گسترده‌ای از غذاهای محلی (بیش از ۵۰ نوع غذا ) لذت ببرید.

اجراهای رونگ ان جن (Rong-Ngen)، موسیقی و رقص سنتی و باستانی کولی‌های دریایی در استیج‌های اصلی و همچنین اجرای گروه‌های مختلف تایلندی از جذابیت‌های این فستیوال هستند. یک استیج ساحلی نیز در طول فستیوال لانتا لانتا، در طول شب، میزبان اجراهای موسیقی جاز معاصر در اتمسفری آرامش‌بخش است.

سونگکران (Songkran)

کرابی

سونگکران، جشن سال نو تایلندی است که در ماه آوریل هر سال برگزار می‌شود. معنای سونگکران، در زبان تایلندی به معنی حرکت کردن و تغییر مکان است و علت نامگذاری آن حرکت خورشید در منطقه البروج است. در این روز همچنین جشن آب برگزار می‌شود که در واقع شروع فصل باران بوده و به باور مردم تایلند، این آب بداقبالی را از آن‌ها شسته و دور می‌کند.

این سنت در جامعه تایلندی بسیار با ارزش است. در روز جشن اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند تا احترام خود را به بزرگترها با ریختن آب خوشبو روی دست‌های آن‌ها نشان دهند و در مقابل از دعای آن‌ها برای خوشبختی و سعادت برخوردار شوند. در بعدازظهر این روز پس از ادای احترام به بودا و شستن آن، همه مردم از پیر و جوان به یکدیگر آب می‌پاشند.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل تابستان

فستیوال ماه دهم قمری یا سات دوآن سیپ (Sat Duan Sip Festival)

کرابی

فستیوال ماه دهم قمری یا سات دوآن سیپ هر سال در ماه آگوست در شهر کرابی در بزرگداشت اجداد برگزار می‌شود. این رویداد در روز چهاردهم تا پانزدهم (ماه کامل) ماه دهم قمری برگزار می‌شود؛ زمانی که به اعتقاد بومیان، ارواح اجداد اجازه دارند تا به زمین بیایند. خانواده‌ها در این روز، سبدهایی پر از خوراکی‌های خوشمزه برای اقوام مرحوم خود آماده می‌کنند. سپس این سبدها در مراسمی رنگارنگ و پر از شادی به صومعه‌ها برده می‌شوند.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل پاییز

فستیوال بوئک فا آندامان کرابی (Krabi Boek Fa Andaman Festival)

کرابی

فستیوال بوئک فا آندامان که هر سال در تاریخ ۱۶ تا ۱۸ نوامبر (۲۵ تا ۲۷ آبان) برگزار می‌شود، جذابیت و رنگ و بوی فستیوال‌های هندی را دارد. کرابی که قویا تحت تاثیر فرهنگ هندی است به‌طور باشکوهی، بخش‌های مختلف زندگی فرهنگی و اجتماعی خود را با رنگ‌های هندی به تصویر می‌کشد.

کرابی، به‌عنوان یک منطقه کوچک در کشور تایلند، باید در مورد صنعت گردشگری خود با تفکری جدی و خالصانه پیش برود. کرابی به دلیل وجود مناظر طبیعی زیبا و بی‌بدیل توانسته است از هر گوشه‌ای از جهان مسافران را به سمت خود جذب کند.

در زبان انگلیسی، « بوئک فا آندامان » به معنی افتتاح دریای آندامان است و اگر سوالی راجع به کلمه افتتاح دارید، باید بگوییم که پاسخ، آمادگی کرابی برای خدمت به گردشگران است.

اگرچه، گردشگران در تمام طول سال به کرابی می‌روند، اما این فستیوال در حقیقت برای جشن گرفتن شروع فصل گردشگری این استان برگزار می‌شود. این رویداد باشکوه شامل رژه‌ها، اجراهای فرهنگی و موسیقی، مسابقات کایاک‌رانی در دریا، مسابقات قایقرانی، فروش محصولات محلی و دیگر فعالیت‌ها است.

جشن لوی کراتونگ

کرابی

جشن لوی کراتونگ، یک فستیوال سیامی است که هر ساله در ماه نوامبر در پادشاهی تایلند و کشورهای همسایه برگزار می‌شود. ترجمه نام این جشن، «شناور کردن یک فانوس» و برگرفته از سنت ساختن سبدهای تزئین‌شده و شناور کردن آن‌ها در رودخانه است.

جشن لوی کراتونگ در عصرگاه روزی که در ماه ۱۲ام تقویم قمری تایلند ماه کامل است، برگزار می‌شود؛ بنابراین تاریخ این جشن، در هر سال متغیر است. شهروندان و گردشگران در طول این جشن، فانوس‌های پر از نور را به آسمان می‌فرستند.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل زمستان

فستیوال چاک فرا کرابی (Chak Phra Festival Krabi)

کرابی

فستیوال چاک فرا کرابی که به معنای گردهمایی راهبه‌های بودایی است، هر سال در ماه دسامبر در منطقه فای فرایا (Phai Phraya) استان کرابی برگزار می‌شود. این فستیوال شامل یک رژه فوق‌العاده در مسیری سه کیلومتری است.

دلیل برگزاری این رویداد، حفظ سنت‌های محلی و همچنین جشن گرفتن زادروز بومیپول آدولیاده (Bhumibol Adulyadej) در پنجم دسامبر (۱۴ آذر)، نهمین پادشاه تایلند از دودمان چاکری است. یکی دیگر از اهداف این جشنواره، ترویج عشق و اتحاد در میان اعضای جامعه و در عین حال تقویت دین، خانواده و موسسات آموزشی است. بسیاری از بودائیانی که در فستیوال چاک فرا شرکت می‌کنند، پیراهن‌های زرد می‌پوشند.

فستیوال لوی روئا چائو له (Loi Ruea Chao Le Festival)

فستیوال لوی روئا چائو له، یک فستیوال کولی دریایی محبوب است که هر سال در شب ماه کامل ماه‌های ششم و یازدهم قمری (فوریه و جولای) در جزیره کو لانتا در استان کرابی برگزار می‌شود. در این شب، کولی‌های محلی دریایی گردهم می‌آیند و ضمن رقصیدن و آواز خواندن، قایق‌های خود را به آب می‌اندازند. طبق آداب و رسوم آن‌ها، این عمل باعث افزایش رفاه و موفقیت برای تمامی شرکت‌کنندگان خواهد شد.

رقص مردمی این منطقه، یک رقص جنوبی سنتی به نام رونگ ان جن است. موسیقی سنتی این رویداد با ویولن، درام و گانگ چینی نواخته می‌شود.

کرابی؛ آب و هوا و اقلیم

در ادامه، جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۲۶٫۴۱۵٫۲
فوریه۲۷٫۴۳٫۳
مارس۲۷٫۹۱۵
آوریل۲۸۱۴
می۲۷٫۸۲۰٫۳
ژوئن۲۷٫۳۲۵٫۷
جولای۲۶٫۸۲۶٫۹
آگوست۲۶٫۷۲۴٫۶
سپتامبر۲۶٫۶۳۲
اکتبر۲۶٫۴۲۴٫۶
نوامبر۲۶٫۴۲۳٫۹
دسامبر۲۶٫۳۱۱٫۴

میانگین ماهیانه دما و بارش در کرابی

چه زمانی به کرابی برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۲۴۳۲۱۹۳۷۷
فوریه۲۳۳۴۱۶۳۸۳
مارس۲۴۳۵۱۷۳۹۴
آوریل۲۵۳۴۲۱۳۹۱۰
می۲۶۳۳۲۳۳۸۱۲
ژوئن۲۵۳۲۲۲۳۵۱۲
جولای۲۵۳۱۲۲۳۵۱۴
آگوست۲۵۳۲۲۱۳۶۱۳
سپتامبر۲۵۳۱۲۲۳۵۱۵
اکتبر۲۴۳۲۲۲۳۵۱۶
نوامبر۲۴۳۲۲۲۳۵۱۴
دسامبر۲۴۳۱۲۰۳۹۱۰

حداقل و حداکثر دما در کرابی

مطالب مرتبط:

دیدگاه