راهنمای سفر به کرابی

کرابی در ساحل دریای آندامان یکی از بکرترین مقصدهای گردشگری در تایلند است. زیبایی خیره‌کننده‌ طبیعت در کرابی، میزبان هزاران گردشگر دوستدار طبیعت است.

هرآنچه می‌خواهید درباره کرابی بدانید:

معرفی کرابی

اطلاعات ضروری کرابی

آب‌ و هوای کرابی

بهترین زمان سفر به کرابی

هزینه‌ های سفر به کرابی

جاهای دیدنی کرابی

رژیم غذایی در کرابی

معرفی کرابی 

سواحل کرابی

عکس از unsplash (عکاس: Sumit Chinchane)

کرابی، در ساحل دریای آندامان، با وجود صخره‌های کارستی دیدنی و طبیعت بکر و جذاب، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در تایلند است. اگر از علاقه‌مندان به مناظر بکر و ناب طبیعی هستید، بدون شک برای سفر در تایلند باید کرابی را انتخاب کنید. سواحل شنی سفیدرنگ، صخره‌های دیدنی، آبشارهای فوق‌العاده و هزاران جاذبه‌ طبیعی زیبا و خاص دیگر در کرابی وجود دارد که هر علاقه‌مند به طبیعتی را راضی می‌کند.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، شهر شلوغ کرابی هم هزاران جاذبه‌ شهری برای گردشگران دارد. از نظر رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های هدیه و سوغات، هیچ کمبودی در کرابی وجود ندارد. راهنمای سفر به کرابی، شما را با بهترین جاذبه‌های گردشگری و مراکز خرید کرابی، هزینه‌های سفر و هر اطلاعاتی که برای سفر نیاز دارید، آشنا می‌کند.

اطلاعات ضروری کرابی 

چشم‌اندازی از جزایر کرابی

عکس از unsplash (عکاس: Jonny Clow)

اختلاف ساعت با تهران

کرابی در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +7  قرار دارد و سه ساعت و نیم از تهران جلوتر است.

زبان رسمی

زبان تایلندی

واحد پول

بات تایلند

نوع برق شهری

۲۲۰ ولت/۵۰ هرتز (دوشاخه تایلندی، دوشاخه‌های نوع A, B, C, F)

کد کشور

۶۶+

شماره‌های اضطراری

پلیس: ۱۹۱

آمبولانس: ۱۶۶۹

آتش‌نشانی: ۱۹۹

پلیس گردشگری: ۱۱۵۵

جهت رانندگی

چپ

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی کرابی (KBV)

آب‌ و‌ هوای کرابی 

طبیعت کرابی

عکس از unsplash (عکاس: Alexandra Smielova)

آب و هوای کرابی، استوایی و در تمام طول سال گرم است. این منطقه یک فصل بارانی دارد که از مه تا اکتبر ادامه دارد. فصل خشک سال از دسامبر تا مارس ادامه دارد. در ماه مارس و به‌خصوص در آوریل، قبل از شروع مانسون، بارندگی افزایش می‌یابد و در ماه نوامبر هم مقدار بارندگی زیاد است به‌خصوص در نیمه‌ اول ماه. در فصل خشک هم احتمال بارندگی وجود دارد به‌خصوص در ماه دسامبر که البته بعضی از آن‌ها ممکن است بسیار شدید باشند.

دمای هوا تقریبا در تمام طول سال بسیار بالا است و میانگین دمای هوا به‌ندرت به زیر ۳۰ درجه می‌رسد. با این حال از دسامبر تا مارس، رطوبت هوا کمتر است. شب‌ها دمای هوا به‌ندرت به زیر ۲۰ درجه می‌رسد و معمولا این کاهش دما بیشتر در ماه‌های دسامبر تا مارس است. از فوریه تا آوریل، قبل از آغاز مانسون، دمای هوا کمی افزایش می‌یابد و در واقع این دوره‌ زمانی گرم‌ترین زمان سال است. دمای هوا در این بازه‌ زمانی تا ۳۵ درجه هم می‌رسد.  در نواحی ساحلی دمای هوا بهتر است و به خاطر نسیم‌های دریایی، این مناطق خنک‌تر می‌شوند. میانگین بارش سالانه‌ باران در کرابی دو هزار میلی‌متر است.

بهترین زمان سفر به کرابی 

دیدنی‌های کرابی

عکس از unsplash (عکاس: Miltiadis Fragkidis)

بهترین زمان برای سفر به کرابی بین نوامبر تا مارس است که این فصل، فصل شلوغ گردشگری در کرابی است. از ژوئن تا اکتبر کرابی آب و هوایی بارانی با بارش‌های شدید را تجربه می‌کند به همین دلیل تعداد توریست‌های این منطقه کاهش پیدا می‌کند. در ادامه زمان‌های مختلف سفر به کرابی را بررسی می‌کنیم تا با کمک آن زمان مناسب را در نظر بگیرید.

از نوامبر تا اواسط مارس، این فصل خنک‌ترین فصل کرابی است و بعد از اتمام فصل بارندگی قرار می‌گیرد. آب و هوای مناسب باعث شده که گردشگران این فصل را برای سفر انتخاب کنند و طبیعتا فصل شلوغ گردشگری کرابی است و قیمت‌ها نسبت به سایر ایام سال، بالاتر است. این زمان از سال در کرابی بهترین زمان برای گشت‌وگذار در طبیعت و مناطق ساحلی است و در دریای آرام، امکانات لازم برای انجام انواع ورزش‌های آبی فراهم شده است.

تفریحات هیجان‌انگیز در کرابی

عکس از unsplash (عکاس: Miltiadis Fragkidis)

از اواسط ماه مارس تا مه: این مدت، گرم‌ترین ماه‌های سال در کرابی است و پیش از مانسون قرار دارد. دمای هوا در این مدت در حدود سی و پنج درجه است و میزان رطوبت هوا نیز بسیار بالا است. یکی از دلایلی که باعث می‌شود بعضی از گردشگران برای سفر در آوریل به کرابی برنامه‌ریزی کنند شرکت در فستیوال Songkran، سال نوی تایلندی است.

از ژوئن تا اکتبر: رطوبت هوا در این مدت بالا و قیمت‌ها پایین‌تر از فصل شلوغ سال است. این فصل یکی از ارزان‌ترین فصل‌های سال برای سفر به کرابی است.  علاوه بر اینکه از نظر هزینه‌های سفر فصل مناسبی برای سفر است، یکی دیگر از مزایایی که دارد خلوت بودن جاذبه‌ها است چون تعداد گردشگران در این فصل بسیار کاهش می‌یابد.

هزینه‌ های سفر به کرابی 

هزینه‌ اقامت

LaLaanta Hideaway Resort کرابی

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

تایلند یک مقصد گردشگری ارزان است. مهمان‌خانه‌های ارزان تایلند ۳۳۰ بات به‌ازای هر شب اقامت هزینه دارند. البته این قیمت برای نواحی شهری است در مناطق حومه‌ شهر با ۲۰۰ بات هم می‌توانید محلی برای اقامت پیدا کنید. در جزیره‌ها، اتاق‌های بهتر با امکاناتی مثل تهویه مطبوع  شبی ۶۰۰ بات هزینه دارند. هتل‌ های کرابی از شبی ۱۳۵۰ بات شروع می‌شوند و بسته به امکانات قیمت آن‌ها از این مقدار بالاتر هم می‌رود. گردشگاه‌های تفریحی بزرگ در جزیره‌ها از شبی ۱۷۰۰ بات برای کلبه‌های ساحلی شروع می‌شوند. اتاق‌های تک  که تعداد آن‌ها روزبه‌روز در سراسر تایلند بیشتر می‌شود، از ۱۰۰ تا ۱۵۰ بات هزینه دارند.

استفاده از وب‌سایت Airbnb هم روز‌به‌روز در تایلند افزایش می‌یابد. یک اتاق اشتراکی در این سایت از شبی ۳۵۰ بات شروع می‌شود و هزینه‌ کرایه‌ آپارتمان کامل، شبی ۷۰۰ بات است.

هزینه‌ غذا

بهترین غذاهای کرابی

عکس از bk.asia-city.com (عکاس: نامشخص)

غذا مانند محل اقامت در تایلند واقعا ارزان است. غذاهای خیابانی حدود ۲۰ بات قیمت دارند و اگر بخواهید غذای مفصل‌تری بخورید به‌طور میانگین برای هر وعده باید بین ۳۵ تا ۵۰ بات هزینه کنید. اگر غذاهای محلی خیابانی بخورید هزینه‌ خورد و خوراک روزانه‌ شما بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ بات می‌شود. بیشتر غذاهای غربی مثل برگر و پیتزا و پاستا بین ۱۷۰ تا ۳۴۰ بات هزینه دارند البته اگر این غذاها را در رستوران‌های شیک‌تر و توریستی‌تر بخورید، قیمت‌شان افزایش می‌یابد. از آنجایی که غذا در تایلند ارزان است، لازم نیست خودتان مواد غذایی بخرید و آشپزی کنید. خرید شما از سوپرمارکت به بعضی از سالادهای نیمه‌آماده و میوه محدود می‌شود.

هزینه‌ حمل و نقل عمومی

توک‌توک‌های کرابی

عکس از flickr (عکاس: Christopher Bone)

هزینه‌ حمل و نقل عمومی در تایلند بسیار اندک است درست مثل محل اقامت و غذا. اتوبوس‌های محلی به‌ازای هر بلیط تک سفره فقط ۸ بات قیمت دارند. تاکسی متر و توک توک از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی در تایلند است. توک توک‌ها معمولا گران‌تر هستند و بین ۱۰۰ تا ۲۳۵ بات به‌ازای هر مسیر هزینه دارند.

هزینه‌ فعالیت‌های تفریحی

قایق‌هایی جذاب کرابی

عکس از unsplash (عکاس: Stefan Pflaum)

تورهای روزانه بین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ بات هزینه دارند و قیمت آن‌ها به فعالیت‌هایی که در تور در نظر گرفته شده، بستگی دارد. بیشتر پارک‌ها و موزه‌های ملی بین ۵۰ تا ۱۰۰ بات هزینه‌ ورودی دارند. تورهای غواصی که بسیار در تایلند رایج است، ۱۰ هزار بات هزینه دارند که معمولا شامل محل اقامت هم می‌شود.

میانگین هزینه‌ روازنه‌ پیشنهادی: ۹۰۰ تا ۱۰۸۰ بات

البته این هزینه در شرایطی است که در هاستل اقامت کنید، غذاهای ارزان خیابانی و محلی بخورید و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. با به کار بستن نکاتی که در ادامه عنوان می‌کنیم، می‌توانید این هزینه را از این مقدار هم کاهش دهید. اگر در اقامتگاه بهتری بمانید یا بخواهید در رستوران‌های شیک و توریستی غذاهای غربی بخورید، هزینه‌ سفرتان به مراتب از این مقدار میانگین، بیشتر خواهد شد.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

مثل اهالی زندگی کنید

ساده‌ترین راه برای کاهش هزینه‌های سفر این است که مثل اهالی آن مقصد زندگی کنید. مثلا از اتوبوس‌های محلی استفاده کنید، غذای خیابانی بخورید و از مناطق توریستی فاصله بگیرید. اگر در مهمان‌خانه‌های ارزان بمانید و به‌جای رستوران‌های شیک، از غرفه‌های غذای خیابانی غذا بگیرید هزینه‌ سفرتان به کمتر از ۳۳۵ بات در روز کاهش پیدا می‌کند.

غذای خیابانی بخورید

غذاهای خیابانی در کرابی

عکس از andrevicentegoncalves.com (عکاس: نامشخص)

شاید بعضی از گردشگران از خوردن غذای خیابانی واهمه داشته باشند. ولی باید این نکته را در نظر داشته باشید که خوردن غذاهای خیابانی روزبه‌روز بیشتر رواج پیدا می‌کند و در کشوری مثل تایلند بسیار مرسوم است. در نتیجه، غذاهای خیابان معمولا بسیار تازه و کاملا سالم‌اند و حتی از غذاهای رستوران‌ها تازه‌تراند. اگر چنین نبود اکثر اهالی تایلند هر روز در غرفه‌های خیابانی غذا نمی‌خوردند. بهترین غذاهای تایلندی را می‌توانید از همین فروشنده‌های خیابانی بخرید و بسیار کمتر از رستوران رفتن برای آن هزینه کنید.

هیچ توری را قبل از سفر رزرو نکنید

حتما در سفر به تایلند تصمیم دارید در تورهای مختلف شرکت کنید مثلا غواصی، گشت‌وگذار در جنگل، کلاس آشپزی، زیپ لاین و... هیچ‌کدام از این تورها را قبل از سفر به‌صورت آنلاین رزو نکنید چون باید هزینه‌های به مراتب بالاتری بپردازید. به‌محض اینکه به مقصد رسیدید می‌توانید به آژانس‌های گردشگری و توریستی که همه جا به‌راحتی پیدا می‌شوند سر بزنید و تور مناسب خود را با قیمت مناسب‌تر پیدا کنید. برای خرید تورها مهارت خود را در چانه زدن امتحان کنید.

در هاستل اقامت کنید

B&B House & Hostel کرابی

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هاستل‌های زیادی در تایلند به‌خصوص در نواحی توریستی وجود دارد. گرچه آرامش و امکانات هتل‌ها را ندارند ولی بسیار ارزان‌تر هستند و اگر زیاد به وجود بعضی از امکانات حساس نباشید یا سر و صدای زیاد برایتان مزاحمتی ایجاد نمی‌کند، می‌توانید هاستل‌ها را برای اقامت انتخاب کنید و مقدار زیادی در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کنید یا هزینه‌ صرفه‌جویی شده را برای استفاده از تورهای متنوع یا خرید سوغات صرف کنید.

در سایت کوچ سرفینگ، یک میزبان پیدا کنید

اگر بتوانید میزبانی پیدا کنید که به رایگان از شما در خانه‌ خود پذیرایی کند، بخش زیادی از هزینه‌های سفرتان حذف می‌شود. با این کار، نه‌تنها یک اقامتگاه رایگان پیدا می‌کنید، بلکه یک راهنمای محلی همراه‌تان دارید که برای گشت‌وگذار در شهر شما را راهنمایی می‌کند.

جاهای دیدنی کرابی 

غارها و سواحل ریلی

دیدنی های کرابی

غارهای سنگی پنهان در سواحل ریلی، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی است که در کرابی می‌توانید بازدید کنید. سواحل شنی سفید و درخشان، چشم‌اندازهای طبیعی فوق‌العاده، آفتاب درخشان، آب‌های زلال و آب و هوای استوایی در ساحل ریلی آن را به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در تایلند تبدیل کرده است. البته همه‌ مواردی که نام بردیم، تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های طبیعت در این منطقه است. صخره‌های بلند و غارهای دیدنی بخش دیگری از طبیعت بی‌نظیر این منطقه را تشکیل می‌دهد. البته این غار فقط از طریق قایق قابل دسترسی است. این جزیره با وجود همه‌ این زیبایی‌ها، هنوز حال و هوای بکر و دنج خود را حفظ کرده است. آنچه که این منطقه را متمایز و دیدنی می‌کند، همین دنج بودن و غارهای سنگ آهکی است.

پارک جنگلی تانگ تیائو (Thung Teao)

پارک جنگلی تانگ تیائو کرابی

عکس از holidayresortkrabi.com (عکاس: نامشخص)

استخرهای زمردین این پارک زیبا، یکی از بهترین جاهای دیدنی کرابی است. چشم‌اندازهای بی‌نهایت و زیبایی افسانه‌ای پارک جنگلی تانگ تیائو، توجه هر گردشگری را جلب می‌کند. درختان بلند با رنگ سبز تیره، دریاچه‌های زمردین و حیات وحش بی‌نظیر، آبشارهای فوق‌العاده تنها گوشه‌ کوچکی از زیبایی‌های این پارک دیدنی است.

البته این پارک با همه‌ این زیبایی‌هایی که دارد طبیعی است که بسیار شلوغ و پرطرفدار باشد. عکاسان و دوستداران طبیعت حتما در سفر به کرابی برای بازدید از این پارک وقت می‌گذارند. بهترین منظره‌ها برای عکاسی و نقاشی در این پارک منتظر حضور شما است. علاوه بر لذت بردن از عکاسی و ثبت تصاویر فوق‌العاده، جاذبه‌های تفریحی فراوانی در این پارک وجود دارد. شنا و غواصی در دریچه‌های زمردین یکی از جذاب‌ترین تفریحات مردم در این پارک است.

معبد غار ببر

معبد غار ببر کرابی

عکس از holidayresortkrabi.com (عکاس: نامشخص)

هزارتویی از غارهای سنگی در این منطقه قرار دارد که اهالی آن را با نام وات تام سوآ به‌معنای معبد غار ببر می‌شناسند. این معبد و مجموعه غارهای دیدنی یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی کرابی است.

این غارها که میزبان معبدها و زیارتگاه‌های متعددی هستند در جنگلی انبوه و مرتفع قرار گرفته‌اند. راهبان زیادی در این غارها و معبدها سکنی گزیده‌اند و راهی به سوی معنویت می‌جویند. بعضی از این راهبان از زمان تولدشان در این معبدها زندگی می‌کنند. طبق افسانه‌های محلی، زمانی یک ببر در این غارها زندگی می‌کرد که برای بودا بسیار اهمیت داشت. با گشت‌وگذار در غارها، تندیس‌ها و نمادهای متعددی خواهید دید که همگی نشانی از مذهب بودایی هستند. بالا رفتن از ارتفاع و ایستادن بر فراز غارها، تجربه‌ جذابی است که نباید از دست بدهید. از این بالا می‌توانید چشم‌اندازهایی ۳۶۰ درجه و نفس‌گیر از مناظر اطراف را تماشا کنید. برای رسیدن به بالای غارها باید ۱۲۳۷ پله را بالا بروید از جایی که رد پای بودا مشخص شده است. شاید سخت به نظر برسد ولی ارزشش را دارد که زحمت بکشید و خود را به آن بالا برسانید تا چشم‌اندازهایی بی‌نظیر از دریای آندامان و سایر جزایر اطراف ببینید.

شهر کرابی

شهر کرابی

عکس از andrevicentegoncalves.com (عکاس: نامشخص)

شهر کرابی یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های شهر است. این شهر جذابیت‌های قدیمی خود را حفظ کرده و در عین سادگی، بسیار دیدنی و جذاب است. با قدم زدن در کوچه‌های این شهر قدیمی می‌توانید سبک زندگی اهالی منطقه را در دهه‌های گذشته ببینید. البته نشانه‌هایی از مدرنیته نیز در این شهر دیده می‌شود. قایق‌های ماهیگیری در اسکله در کنار هم قرار گرفته‌اند و کافه‌های کوچک، از گردشگران پذیرایی می‌کنند. پارک‌های زیبا محلی برای استراحت و تفریح اهالی شهر و گردشگران است.

گورستان صدف کرابی

گورستان صدف کرابی

عکس از travelcoffeehot.com (عکاس: نامشخص)

گورستان صدف کرابی، یکی از قدیمی‌ترین دیدنی‌های این منطقه است که قدمت آن به بیش از ۴۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد. در این محوطه‌ بزرگ، صدف‌های فسیل شده در کنار هم جمع شده‌اند و منظره‌ای عجیب و غریب ایجاد کرده‌اند. از این نوع گورستان صدف‌ها، فقط سه نمونه در دنیا وجود دارد. این منطقه، یک بهشت واقعی برای دانشمندان و علاقه‌مندان زمین‌شناسی است. جنگل‌های مانگرو و چندین معبد چینی در اطراف این گورستان وجود دارند که می‌توانید برای بازدید از آن‌ها نیز برنامه‌ریزی کنید. علاوه بر این گورستان، سواحل منطقه‌ سوسان هوا به خاطر بکر و حفاظت‌شده بودن، بسیار جذاب و دیدنی هستند. هوای پاک، آب‌های تمیز و محیط طبیعی بکر باعث می‌شود که بسیاری از گردشگران در سفر به کرابی حتما برای بازدید از این منطقه وقت بگذارند.

چشمه‌های آب گرم کلانگ تام (Klong Thom)

چشمه‌های آب گرم کلانگ تام

عکس از chaokohphiphihotelandresort.com (عکاس: نامشخص)

چشمه‌های آب گرم کلانگ تام، گردشگران زیادی را به‌منظور بهره‌مندی از خواص درمانی آب، به سوی خود می‌کشاند. آب گرم چشمه در طری سالیان دراز، صخره‌های دیدنی اطراف را صیقل داده و محیطی دیدنی ایجاد کرده است. این چشمه‌ها دارای خواص درمانی فوق‌العاده به‌خصوص برای بیماری‌های پوستی است. علاوه بر این، محیط سرسبز اطراف باعث شده که محلی خوبی برای فرار از شلوغی و ازدحام شهر و آرام گرفتن در دل طبیعت باشد.  

حتی در گرم‌ترین روزهای سال، دمای آب به ۴۲ تا ۴۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. البته جریان‌های آب سرد نیز در نزدیکی این چشمه‌ها جریان دارد. این منطقه به پارک جنگلی تانگ تیائو نزدیک است در نتیجه می‌توانید برای بازدید از هر دو جاذبه‌ طبیعی در یک روز برنامه‌ریزی کنید. علاوه بر چشمه‌های آب گرم درمانی، آنچه که این منطقه را در بین گردشگران و اهالی کرابی محبوب کرده است، طبیعت زیبای اطراف چشمه‌ها است.

جزایر فی فی

جزایر فی فی در کرابی

عکس از unsplash (عکاس: Miltiadis Fragkidis)

جزایر فی فی احتمالا تصاویر زیبای این جزیره‌ بهشتی را در فیلم‌های مختلفی دیده‌اید از جمله فیلم ساحل محصول سال ۲۰۰۰ با بازیگری لئوناردو دیکاپریو. این جزایر ۴۵ دقیقه با قایق از کرابی فاصله دارند. فقط یکی از این دو جزیره مسکونی است. بسیاری از گردشگران برای اینکه با اهالی بومی منطقه و سبک زندگی آن‌ها آشنا شوند، جزیره‌ مسکونی یعنی فی فی دون را برای سفر انتخاب می‌کنند. این بهشت استوایی را بیش از هر چیز به خاطر آب‌های فیروزه‌ای و سواحل بکر و دنج می‌شناسند. همچنین می‌توانید قایق تفریحی اختصاصی خود را به جزایر ببرید اگر قصد دارید بیشتر از ۴ ساعت در جزیره بمانید.

ارتفاعات کائو کاناب نام (Khao Khanab Nam)

ارتفاعات کائو کاناب نام کرابی

عکس از tourismthailand.org (عکاس: نامشخص)

ارتفاعات کائو کاناب نام یکی از متمایزترین لندمارک‌های کرابی است؛ مجموعه‌ای از کوه‌هایی که در طرف دیگر خلیج قرار گرفته‌اند. پوشش گیاهی پراکنده، رنگ قهوه‌ای کوه‌ها و آبی بی‌کران اقیانوس در کنار هم، منظره‌ای زیبا و رنگارنگ ایجاد می‌کنند. بر فراز این دو کوه، هزارتویی از غارها قرار گرفته است. قدمت این غارها که از استالاکتیت و استالاگمیت‌ها تشکیل شده‌اند به دوران پیش از تاریخ برمی‌گردد. البته این زیبایی طبیعی، جنبه‌ دیگری هم دارد. تابه‌حال بارها اسکلت انسانی در این غارها پیدا شده است. عده‌ای بر این باورند که این اسکلت‌ها متعلق به مسافرانی است که توسط دزدان دریایی به دام افتاده‌اند و برخی دیگر عقیده دارند که این اسکلت‌ها بقایای اجسادی است که با جریان سیل به این منطقه آمده‌اند. از جاذبه‌های این منطقه می‌توان به کوهنوردی اشاره کرد. بر فراز کوه می‌توانید چشم‌اندازهای بسیار جذابی از اطراف را ببینید. غواصی در آب‌های زلال و بدون صخره‌ این منطقه از دیگر فعالیت‌های محبوب گردشگران است.

جزیره کو لانتا (Koh Lanta)

جزیره کو لانتا کرابی

عکس از unsplash (عکاس: Humphrey Muleba)

اسکله‌های چوبی و قدیمی این منطقه بهترین جا برای یک گشت‌وگذار عصرانه است. کوه لانتا در کرابی، بهشتی زمینی است که مجذوب آرامش، زیبایی و سکون آن می‌شوید. این منطقه دو ساعت تا کرابی فاصله دارد. در آنجا می‌توانید در مهمان‌خانه‌های دنج یا ریزورت‌های تفریحی اقامت کنید و از لحظات آرام و محیط دنج اطراف‌تان لذت ببرید. این منطقه با وسعتی حدود ۲۰ کیلومتر، انگار از دنیای دیگری پا به دنیای ما گذاشته و آرامش و صلح، زبان رسمی آن است. علاوه بر دنج بودن و آرامش خاصی که دارد، زیبایی سحرانگیز مناظر طبیعی، مهم‌ترین دلیل گردشگران برای سفر به این منطقه است. در این منطقه، کلاس‌های غواصی زیادی برپا می‌شود. می‌توانید در این کلاس‌ها شرکت کنید و هم‌زمان با یادگرفتن مهارت جدید، دنیای رنگارنگ و سحرانگیز زیر آب را تماشا کنید. از آنجایی که این منطقه زیاد توریستی نیست، می‌توانید لحظات آرامش و تنهایی را در مکانی بسیار دنج تجربه کنید.

تور چهار جزیره تاپ، چیکن، پودا و پرا نانگ

دیدنی های کرابی

جزیره تاپ، غار پرا نانگ، جزیره چیکن و جزیره‌ پودا از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در کرابی هستند که تورهای بازدید از آن‌ها با نام تورهای چهار جزیره شناخته می‌شود. این تور در هر چهار جزیره توقف داد و زمانی کافی در اختیار مسافران می‌گذارد تا از تفریحاتی مثل آفتاب گرفتن در ساحل، شنا، غذا خوردن، استراحت و گشت‌وگذار در مناظر اطراف، لذت ببرند. این تورها معمولا یک روز طول می‌کشند و با کمک این تورها با کمترین هزینه و با همراهی بهترین و مجرب‌ترین راهنمایان تور می‌توانید چند مورد از بهترین جاذبه‌های کرابی را ببینید و لذت ببرید. البته این جزایر به‌تنهایی به غیر از طبیعت فوق‌العاده، چیز دیگری برای عرضه ندارند ولی اگر همز‌مان با هم سفر به آن‌ها را تجربه کنید، از سفر کوتاه خود نهایت لذت را می‌برید. زیبایی بی‌نظیر طبیعت و فعالیت‌های ورزشی پرهیجان از مهم‌ترین دلایل استقبال گردشگران از تورهای چهار جزیره است. قایق‌سواری، پاراسیلینگ، غارنوردی، واتر اسکوتر، غواصی و شنا از مهم‌ترین فعالیت‌های تفریحی این منطقه است.

کرایه قایق و استخدام راهنمای تور

قایق‌های مشهور کرابی

عکس از unsplash (عکاس: Andreas M)

در نزدیکی سواحل کرابی، بیش از ۲۰۰ جزیره‌ کوچک و بزرگ وجود دارد. بعضی از آن‌ها فقط یک صخره‌ کوچک است که از دل آب سر برآورده‌اند. بعضی از آن‌ها کمی بزرگ‌تر‌اند و هنوز هم محل سکونت بعضی از اهالی بومی است و بعضی دیگر بسیار بزرگ‌تر هستند و جمعیت زیادی دارند که زندگی عادی خود را در این جزایر ادامه می‌دهند. اگر دوست دارید بیشتر این جزیره‌ها را خودتان ببینید می‌توانید از شهر کرابی یا ساحل آئو نانگ، قایق کرایه کنید به‌خصوص اگر قایق‌ران حرفه‌ای هستید. همچنین امکان کرایه‌ قایق همراه با یک راهنما نیز وجود دارد. به این ترتیب با خیال راحت از مناظر اطراف لذت می‌برید و راهنمای تور در مورد جزیره‌ها به شما اطلاعات جالبی می‌دهد. بهترین زمان سال برای تجربه‌ چنین تفریح خاص و لذت بخشی، بین نوامبر تا آوریل است زمانی که آب و هوای منطقه تقریبا قابل پیش‌بینی است.

خرید در بازار شبانه

بازار شبانه کرابی

عکس از holidayresortkrabi.com (عکاس: نامشخص)

شهر کرابی مثل سایر شهرهای بزرگ تایلند، بازار شبانه دارد. این بازار هر روز از جمعه تا یکشنبه از غروب آغاز به کار می‌کند و فرصت بازدید از آن را نباید از دست بدهید. در این بازار بیش از ۷۰ غرفه‌ غذا وجود دارد. به غیر از غذا، فروشنده‌های زیادی در غرفه‌های متعدد محصولات مختلفی مثل سوغات و صنایع دستی را عرضه می‌کنند. گاهی اوقات بچه‌های محلی نمایش‌های مختلفی اجرا می‌کنند و از این طریق برای مدرسه یا خیریه‌های مختلف، پول جمع می‌کنند. در یکی از غرفه‌های این بازار بستنی خاص نارگیلی عرضه می‌شود که به خاطر عطر و طعم خاص و بی‌نظیری که دارد، در همه‌ بازار مشهور است.

ساحل آئو نانگ (Ao Nang)

ساحل آئو نانگ کرابی

عکس از journeyera.com (عکاس: نامشخص)

ساحل آئو نانگ البته زیباترین ساحل منطقه نیست. اگر به‌دنبال ساحل شنی سفید و آب‌های فیروزه‌ای هستید، بهتر است ساحل ریلی را انتخاب کنید اما اگر می‌خواهید ساحلی پرهیجان و پرجنب و جوش را ببینید حال و هوای این ساحل را از دست ندهید. رستوران‌ها و کافه‌های زیادی در این منطقه وجود دارند که در آن‌ها می‌توانید  بهترین غذاهای بومی و بین‌المللی را نوش جان کنید. علاوه بر این، در این منطقه برگزارکنندگان تور حضور دارند که معمولا قیمت آن‌ها از بسیاری از مناطق دیگر بهتر است.

ساحل فرا نانگ

ساحل فرا نانگ کرابی

عکس از flickr (عکاس: BORIS G)

ساحل فرانانگ یکی از ده ساحل زیبای دنیا است و مقصدی است که در سفر به تایلند نباید بازدید از آن را از دست بدهید. اینجا فقط ۲۰ دقیقه تا ساحل آئو نانگ فاصله دارد. زیبایی فوق‌العاده‌ مناظر اطراف و فرصت‌بی‌نظیر برای شنا از دلایل جذابیت این ساحل برای گردشگران است. سواحل شنی سفید و صخره‌های بلند و دیدنی در دو طرف ساحل از ویژگی‌های ظاهری ساحل است.

معبد Wat Kaew

معبد Wat Kaew درست در مرکز شهر کرابی قرار دارد. این معبد اگرچه خیلی بزرگ نیست، تزیینات داخلی بسیار زیبا و دیوارهای نقاشی شده‌ جذابی دارد. این دیوارها به رنگ آبی رنگ‌آمیزی شده و تصاویری از آیین بودایی بر آن‌ها نقاشی شده است. در انتهای معبد، تندیسی بزرگ و طلایی از بودا قرار دارد که نقطه‌ کانونی معبد است. بیرون از معبد، غرفه‌های فروش غذا وجود دارد و فروشنده‌های زیادی انواع محصولات بومی و سوغات را عرضه می‌کنند.

صخره‌نوردی

صخره‌نوردان سراسر دنیا برای صعود از صخره‌های سنگ آهکی منطقه به اینجا سفر می‌کنند. آموزشگاه‌های زیادی برای آموزش حرفه‌ای این ورزش در این ناحیه وجود دارد که مورد توجه صخره‌نوردان مبتدی قرار دارد. اگر تازه‌کار هستید بهتر است از مسیرهای مشخص شده که دارای قلاب و طناب ایمنی است استفاده کنید. برای صخره‌نوردان حرفه‌ای بیش از ۷۰۰ صخره با درجه‌بندی‌های متعدد از آسان تا حرفه‌ای وجود دارد.

شرکت در کلاس‌های آشپزی تایلندی

دیدنی های کرابی

مدارس آشپزی تایلندی شهرت زیادی در سراسر تایلند دارند و کرابی هم از این قائده مستثنی نیست. همه‌ مناطق مسکونی تایلند حداقل یکی از این آموزشگاه‌ها دارند. اگر تصمیم دارید آشپزی تایلندی یاد بگیرید هیچ راهی بهتر از این نیست که آن را از یکی از اهالی بومی منطقه آموزش ببینید. این مدارس همه‌ مواد اولیه‌ لازم را فراهم می‌کنند و آشپزان باتجربه‌ تایلندی، مربیان این کلاس‌ها هستند. مواد غذایی اصلی و تکنیک‌های اصیل آشپزی تایلندی را می‌توانید از این مربیان مجرب یاد بگیرید. در انتهای بیشتر کلاس‌ها، می‌توانید سر یک میز بنشینید و غذایی که خودتان تهیه کردید را نوش جان کنید.

تجربه‌ اسپا در کرابی

هتل بانیان تری کرابی

عکس از وب‌سایت destinationdeluxe.com (عکاس: نامشخص)

وقتی صحبت از استراحت و دور شدن از سختی‌های زندگی روزمره باشد، هیچ چیزی مثل اسپا در کرابی نمی‌تواند خستگی را از تنتان بیرون کند. در این مراکز اسپا علاه بر ارائه‌ خدمات ماساژهای درمانی، ماسک‌های طبیعی مختلف در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. سفر به تایلند بدون تجربه‌ ماساژ تایلندی تکمیل نمی‌شود. این نوع ماساژ در سراسر دنیا مشهور است و تعادل و انرژی را به بدنتان برمی‌گرداند. این نوع ماساژ با تحریک اندام‌ها و رگ‌های خونی، احساس طراوت و تازگی در شما ایجاد می‌کند و سموم را از بدنتان دفع می‌کند.

قایق‌رانی در آب‌های خروشان

این فعالیت تفریحی جذاب و پرهیجان تقریبا در کرابی جدید است. تنداب‌های رود سونگپراک به طول ۷ کیلومتر برای تورهای قایق‌رانی در آب‌های خروشان مورد استفاده قرار می‌گیرند. تورهای آموزشی کامل برای تازه‌کاران وجود دارد ضن اینکه راهنمایان تور، نکات ایمنی لازم را به شما تذکر می‌دهند و قبل از اینکه شروع کنید اطمینان حاصل می‌کنند که برای این فعالیت تفریحی جذاب ولی خطرآفرین آماده هستید یا نه. البته میزان سختی این مسیر برای تازه‌کارها مناسب است. مربیان در قایق همراه شما می‌آیند تا با خیال راحت از این تفریح لذت ببرید.

قایق‌رانی

دیدنی های کرابی

اگر می‌خواهید تجربه‌ای هیجان‌انگیز ولی آرام‌تر از قایق‌رانی در آب‌های خروشان داشته باشید، قایق‌رانی کایاک را انتخاب کنید. مکان‌های زیادی برای قایق‌سواری در کرابی وجود دارد که هرکدام مزایای خاص خود را دارند. یکی از جنگل‌های مانگرو و دره‌های زیبا و یکی از رودها از میان غارهای سنگ آهکی عبور می‌کند. در همه‌ این مناطق قایق‌رانی، از دیدن طبیعت زیبا و حیات وحش بی‌نظیر منطقه لذت می‌برید.

جزیره‌ کو کلانگ (Koh Klang)

جزیره‌ کو کلانگ کرابی

عکس از وب‌سایت thejakartapost.com (عکاس: Supawas Inthip)

برخلاف سایر جزیره‌ها جزیره‌ کو کلانگ سواحل شنی سفید ندارد در عوض یک جزیره‌ ماهیگیری ساده است که در آن اهالی منطقه سبک زندگی ساده و سنتی خود را دنبال می‌کنند. این جزیره بیش از ۱۰۰ سال است که مسکونی شده و حدود ۵ هزار نفر در اینجا دائما سکونت دارند. بیشتر آن‌ها به شغل ماهیگیری و کاشت برنج اشتغال دارند. در این جزیره بدون اینکه مجبور باشید به نقاط دورافتاده سفر کنید، می‌توانید زندگی بومی اهالی منطقه را تماشا کنید. این جزیره فقط پنج دقیقه با قایق از شهر کرابی فاصله دارد.

معبد Wat Kaew Korawaram

معابد کرابی

عکس از وب‌سایت suntorophotolibrary.blogspot.com (عکاس: نامشخص)

معبد Wat Kaew Korawaram یک معبد بزرگ بودایی بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر کرابی است. برای رسیدن به آن باید از پلکانی بالا بروید که شما را درست به بالاترین نقطه می‌برد. بر فراز تپه، محوطه‌ وسیعی قرار دارد که معبد در آنجا واقع شده است. برخلاف سایر معبدهای تایلندی که با رنگ قرمز و طلایی تزیین شده‌اند، این معبد دیوارهایی سفید و بامی با کاشی‌های آبی دارد. دیوارهای معبد را با نقاشی‌های زیبا و آثار مذهبی تزیین کرده‌اند. فروشگاه سوغات و تعدادی غرفه‌ فروش غذا در بیرون از معبد وجود دارد که می‌توانید بعد از بالا رفتن از پله‌ها، در این غذاخوری‌ها استراحت کنید.

خلیج مایا (Maya Bay)

دیدنی های کرابی

خلیج خیره‌کننده‌ مایا پس از اینکه بخش‌هایی از فیلم ساحل با بازی لئوناردو دی کاپریو در آن فیلمبرداری شد، به سرعت در سراسر جهان به شهرت رسید. این خلیج در جزایر شش‌گانه‌ فی فی قرار دارد. صخره‌های مرتفعی با ارتفاع ۱۰۰ متر اطراف این خلیج را احاطه کرده‌اند. همچنین سواحل زیادی در اطراف آن وجود دارد، اما اغلب آن‌ها کوچک هستند. ساحل اصلی، یعنی جایی که قایق‌ها مسافران را پیاده می‌کنند حدود ۲۰۰ متر طول دارد و سراسر آن را شن‌های نرم سفید پوشانده است. آب‌های شفاف به‌همراه صخره‌های مرجانی رنگارنگ و تعداد بی‌شماری گونه ماهی از این ناحیه مقصدی بی‌نظیر برای غواصان ساخته‌اند.

رژیم غذایی در کرابی 

غذاهای تایلندی

عکس از وب‌سایت mytravelboektje.com (عکاس: نامشخص)

غذاهای تایلندی نیازی به معرفی ندارند چون بسیار شناخته شده هستند و امروزه حتی در کشورهایی بسیار دور از تایلند، می‌توانید این غذاها را امتحان کنید. انواع سوپ، نودل، غذاهای کبابی و سایر انواع غذاهای تایلندی در بازارهای شبانه و غرفه‌های فروش غذا عرضه می‌شوند که عطر و بوی آن‌ها، در همه‌ بازار می‌پیچد. علاوه بر غرفه‌های خیابانی و بازارچه‌ها، می‌توانید این غذاها را در رستوران‌های شیک و توریستی هم نوش جان کنید. البته در تایلند می‌توانید با خیال راحت غذای خیابانی بخورید. غذاهای خیابانی بسیار پرطرفدار است و در بسیاری از موارد، تازه‌تر و باکیفیت‌تر از غذاهای رستوران های کرابی است. در ادامه با تعدادی از غذاهای محبوب تایلندی آشنا می‌شویم که در طول سفر خود می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید و طعم لذیذ و متفاوت آن‌ها را بچشید.

تام یام گونگ، سوپ میگوی تند

تام یام گونگ، سوپ میگوی تند تایلندی

عکس از وب‌سایت seonkyounglongest.com (عکاس: نامشخص)

یکی از مهم‌ترین غذاهای تایلندی با عطر و طعم خاص است که با موادی مثل علف لیمو، چیلی، زنجبیل آب لیمو و سس ماهی طعم‌دار می‌شود. سوپی کلاسیک که با عطر و طعم خاصش، معمولا مورد توجه دوستداران غذای دریایی قرار می‌گیرد. میگوی تازه و قارچ مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ این سوپ است. یک غذای تطبیق‌پذیر که آن را پیش از هر غذای دیگری به‌عنوان پیش‌غذا می‌توانید نوش جان کنید. عطر و طعم خاص آن، طعم‌های بی‌نظیر استوایی را به خاطر می‌آورد.

سوم تام (سالاد پاپایای سبز تند)

این غذا طعمی منحصربه‌فرد و متمایز دارد. سیر، چیلی، لوبیا سبز، گوجه و پاپایای خام از مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ این سالاد است. در مناطق مختلف تایلند به‌شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود. در بعضی از مناطق به آن بادام زمینی، میگوی خشک و... اضافه می‌کنند. اگر اهل امتحان کردن غذاهای جدید و متفاوت باشید، از طعم متفاوت این غذا شگفت‌زده می‌شوید.

تام خا کی، مرغ در سوپ نارگیل

تام خا کی، مرغ در سوپ نارگیل تایلندی

عکس از وب‌سایت 15gram.be (عکاس: نامشخص)

این سوپ مدل ملایم‌تر تام یام است و با موادی مثل علف لیمو، موسیر و زنجبیل طعم‌دار می‌شود. مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ آن مرغ و شیر نارگیل است که شیر نارگیل باعث می‌شود طعمی ملایم‌تر داشته باشد. همراه با غذا، لیموی تازه سرو می‌کنند.

گائنگ دائنگ، کاری قرمز

کاری قرمز تایلندی

عکس از وب‌سایت realfood.tesco.com (عکاس: نامشخص)

این غذا را با تکه‌های گوشت و سس کاری و شیر نارگیل تهیه می‌کنند. خوراکی بسیار لذیذ، خوش‌عطر و مقوی است که عطر و طعمی متمایز دارد.

پد تای، نودل سرخ شده‌ تایلندی

پد تای، نودل سرخ شده‌ تایلندی

عکس از وب‌سایت chickslovefood.com (عکاس: نامشخص)

این غذا، بین‌المللی‌ترین غذای تایلندی است. همه جای دنیا در رستوران‌های تایلندی می‌توانید آن را امتحان کنید ولی خوردن این غذا در خود تایلند، مطمئنا تجربه‌ بهتر و اصیل‌تری خواهد بود. مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ این غذا غیر از نودل شامل پیاز و تخم‌مرغ و جوانه لوبیا است. از موادی مثل سس ماهی، شکر، پودر چیلی و بادام زمینی آسیاب شده برای طعم دادن به این غذا استفاده می‌کنند.

خوراک مرغ و بادام هندی

مواد غذایی اصلی برای تهیه‌ این خوراک عبارت است از مرغ، بادام هندی بوداده، سس سویای شیرین، پیاز، چیلی، فلفل، هویج و قارچ و مرغ. این مواد با طعم‌های متمایز و گاهی کاملا متفاوت در کنار هم، خوراکی را تشکیل می‌دهند که معمولا گردشگران آن را می‌پسندند. اگر به امتحان کردن طعم‌های جدید و متفاوت علاقه دارید و از خوردن غذاهای جدید نمی‌ترسید، این خوراک را در سفر به کرابی امتحان کنید.

خائو پاد، برج سرخ شده

خائو پاد، برج سرخ شده تایلندی

عکس از وب‌سایت marleenkookt.nl (عکاس: نامشخص)

این غذا بسیار ساده است و مواد اولیه‌ محدودی دارد؛ برنج سرخ شده، پیاز، تخم‌مرغ و مقداری سبزیجات معطر. این غذای محبوب و رایج معمولا با لیمو و خیار سرو می‌شود و رمز آن در سادگی طرز تهیه‌ آن است. البته اهالی تایلند از مواد غذایی متنوعی متناسب با ذائقه‌ خودشان به‌عنوان تایپنگ غذا استفاده می‌کنند. از میگو گرفته تا ریحان، چیلی و سبزیجات مختلف. با افزودن این مواد و چاشنی‌های دلخواه، این غذا از یک غذای ساده، به غذایی کامل و لذیذ تبدیل می‌شود.

خوراک سبز کاری و مرغ

خوراک سبز کاری و مرغ در تایلند

عکس از وب‌سایت simplyrecipes.com (عکاس: Elizabeth Stark)

برای تهیه‌ این غذا از گوشت تازه‌ مرغ استفاده می‌کنند. جعفری، بادمجان، ریحان از مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ این غذا است. سس کاری سبز باعث می‌شود که این غذا عطر و طعم متمایزی پیدا کند. شیر نارگیل غلیظ از دیگر موادی است که به این خوراک می‌افزایند. این غذا در کنار یک کاسه برنج تایلندی سرو می‌شود.

یام نوا، سالاد گوشت گوساله‌ تند

برای تهیه‌ این ترکیب بی‌نظیر از مواد، از پیاز، جعفری، نعناع، لیمو، چیلی خشک و رشته‌های گوشت گوساله استفاده می‌کنند. این سالاد لذیذ را با طعم متفاوت و منحصربه‌فردش حتما در تایلند باید امتحان کنید.

نویسنده: محبوبه رستمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به کرابی؛ قدیمی‌ترین سکونتگاه مردم تایلند

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map