سوغات کرابی تایلند چیست؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
سوغات کرابی تایلند چیست؟

خرید سوغات، یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های سفر است. به‌خصوص در سفر به کرابی که بازارهای رنگارنگ و صنایع دستی و سوغاتی‌های فراوانی دارد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ به‌روزرسانی شده است.

کرابی یکی از شهرهای پرجاذبه، بکر و رویایی در جنوب کشور تایلند است. سرزمین لبخند، بهشتی برای عاشقان خرید است. بازارهای خیابانی، بازارچه‌های آخر هفته، بازارهای شناور و مراکز خرید کوچک و بزرگ در گوشه و کنار این کشور وجود دارد که از آن‌ها می‌توانید بهترین محصولات را خریداری کنید. تنوع سوغات در کرابی به‌قدری زیادی است که حتما چیزی مطابق سلیقه‌ خود در فروشگاه‌های سوغات و بازارچه‌ها پیدا می‌کنید.

کرابی، مثل سایر مقاصد توریستی دنیا، سوغاتی‌های منحصربه‌فردی دارد. سوغات این منطقه را بیشتر محصولات سنتی و بومی تشکیل می‌دهد. اگر شما هم در تایلند یا هر جای دیگر دنیا به‌دنبال خرید سوغات هستید، توصیه‌ ما این است که از خرید محصولات وارداتی اجتناب کنید و محصولات بومی و محلی را بخرید که موجب رونق کسب و کار بومیان می‌شود. در ادامه با تعدادی از سوغاتی‌های کرابی آشنا می‌شویم.

پارچه و منسوجات

پارچه های سنتی از سوغات کرابی

پارچه‌های باتیک کرابی به‌خاطر رنگ‌های جذاب و طرح‌های بی‌نظیر، شهرت زیادی در بین گردشگران دارند. هنرمندان تایلندی برای طراحی این پارچه‌های دیدنی از محیط و طبیعت اطراف و زندگی زیر دریا الهام می‌گیرند و آن را تماما با دست رنگ‌آمیزی می‌کنند. پیراهن، سارونگ، دامن و کیف‌های باتیک نمونه‌ای از سوغاتی‌های محبوبی هستند که مورد توجه گردشگران قرار دارند.

هنر چاپ باتیک روی پارچه، سابقه‌ای طولانی در تایلند دارد و یکی از سنت‌های بومی است که توجه زیادی به آن می‌شود. تکنیک‌ها و الگوهای خاصی برای چاپ باتیک در کرابی وجود دارد. طرح‌های پارچه‌ها معمولا الهام گرفته از المان‌های طبیعی، گیاهان و دریا و موجودات ساکن در آن است. این محصولات را می‌توانید در قالب پارچه یا محصولات متعددی مثل انواع لباس و منسوجات تزیینی منزل، خریداری کنید.

محصولات ساخته شده با صدف

در نواحی ساحلی، تولید محصولات مختلف از صدف‌ها، رواج زیادی دارد. در تایلند هم این محصولات جزو برترین سوغاتی‌هایی هستند که مورد توجه گردشگران قرار دارند. این محصولات تنوع زیادی دارند و معمولا دارای مصارف تزیینی هستند؛ انواع زیورآلات، گوشواره، گردنبند، لوازم تزیینی منزل مثل لوستر، قاب عکس و... با این صدف‌ها تهیه یا تزیین می‌شود.

سس، ادویه و سبزیجات معطر محلی

آشپزی تایلند، شهرت جهانی دارد و به‌خاطر استفاده از سس‌ها، ادویه‌ها و سبزیجات معطر محلی به این شهرت دست یافته است. اگر دوست دارید به غذاهایتان عطر و طعم غذاهای تایلندی را اضافه کنید، می‌توانید در بازارچه‌های کرابی، این ادویه‌ها و سبزیجات معطر را به‌عنوان سوغات خریداری کنید. این ادویه‌ها و سس‌ها در بسته‌بندی‌های مناسب به‌راحتی همه‌جا پیدا می‌شوند. حتی در فروشگاه‌های موجود در فرودگاه‌ها هم می‌توانید آن‌ها را برای خرید پیدا کنید. البته قوانین ورود و خروج مواد غذایی را در نظر بگیرید.

سوغاتی‌هایی با طرح فیل

مجسمه فیل سیاه رنگ از سوغات کرابی

فیل یکی از سمبل‌های کشور تایلند است؛ ازاین‌رو در بازارهای شهرهای مختلف تایلند یکی از سوغاتی‌هایی که حتما خواهید دید، انواع محصولات با طرح فیل است. مثلا نقاشی، وسایل تزیینی، منبت‌کاری و حتی کیف‌های رنگی ورزشی با طرح فیل. حتی شکلات‌هایی به‌شکل فیل در فروشگاه‌های سوغات پیدا می‌شوند. یکی از سوغاتی‌های ارزشمندی که می‌توانید در کرابی بخرید، فیل‌های چوبی دست‌ساز است که به‌عنوان اسباب‌بازی برای بچه‌ها یا یک وسیله‌ تزیینی برای دکور منزل می‌توانید از آن استفاده کنید. 

ابریشم تایلندی

تایلند را به ابریشم می‌شناسند و بسیاری از گردشگران این کشور، حتما به‌عنوان سوغات، پارچه یا محصولات ابریشمی می‌خرند. از شال‌های رنگارنگ گرفته تا کیف و کمربند و پارچه، در تایلند تنوع اجناس ابریشمی بسیار زیاد است. اگر می‌خواهید سوغاتی ارزشمند و ماندگاری برای دوستان و نزدیکان خود بخرید، حتما ابریشم را مد نظر داشته باشید.

محصولات اسپای تایلندی

لوازم آرایشی و بهداشتی از سوغات کرابی

سفر به تایلند بدون سر زدن به مراکز اسپا و ماساژ، کامل نیست. حتی می‌توانید محصولات مرتبط با اسپا را از تایلند بخرید و به خانه ببرید. روغن نارگیل، شمع‌های معطر و روغن‌های ماساژ تهیه شده از گیاهان بومی برای خرید در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. صابون‌های حکاکی شده، اسکراب و سایر محصولات مرتبط به‌عنوان سوغات مورد توجه گردشگران قرار دارند.

زیورآلات دست ساز

 زیورآلات یکی از سوغاتی‌هایی است که معمولا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد به‌خصوص زیورآلات دست‌ساز با طرح‌های سنتی که نشانی از فرهنگ و سبک زندگی مقصد سفر است. شهرهای مختلف تایلند بهترین جا برای خرید انواع زیورآلات است. اگر می‌خواهید زیورآلات دست ساز قیمتی مثلا از جنس نقره یا طلا بخرید دقت کنید که حتما از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید و به دست‌فروش‌ها اطمینان نکنید.

سفال و سرامیک

سوغات کرابی

اشیای سفالی و سرامیکی همه جا پیدا می‌شوند، اما هر منطقه‌ای طرح و رنگ و شیوه‌ خاصی برای تزیین این ظروف و اشیا دارد. در بازارهای صنایع دستی کرابی، می‌توانید این اشیای سفالی، سرامیکی و حتی سنگی را با قیمت‌های مناسب بخرید. طرح و نقش این ظروف و اشیا، با الهام از فرهنگ بومی و طبیعت اطراف طراحی می‌شود و کار دست هنرمندان تایلندی است.

منبت‌کاری و وسایل چوبی

ساخت وسایل مختلف از چوب و حکاکی و منبت‌کاری روی آن‌ها، یکی از هنرهای سنتی است که قدمتی طولانی در تایلند و در بسیاری از کشورهای دنیا دارد. در هر کشوری عناصر تشکیل‌دهنده‌ ظاهر این وسایل با توجه به فرهنگ منطقه، متفاوت است. مثلا همان طور که قبلا گفتیم در تایلند، از طرح فیل که نماد این کشور است، برای منبت‌کاری و تزیین وسایل مختلف استفاده می‌شود. صنایع دستی چوبی به‌شکل‌های مختلف و در قالب اشیای گوناگون در فروشگاه‌های سوغات کرابی عرضه می‌شوند.

خوراکی‌ها و شیرینی‌های تایلندی

ظروف رنگارنگ سفالی و یرامیکی از سوغات کرابی

 یکی از سوغاتی‌های تایلند که معمولا مورد توجه گردشگران قرار دارد، انواع خوراکی‌های تایلندی است که در سایر نقاط دنیا کمتر پیدا می‌شود. مثلا آبنبات‌های نارگیلی خاص یا مربای مژکی که نوعی میوه‌ استوایی است. البته برای خرید مواد خوراکی باید قوانین ورود و خروج مواد غذایی به کشور مقصدتان را بدانید. آب‌نبات‌های خاص تایلندی با عطر و طعم میوه‌های استوایی، قیمت‌های بسیار مناسبی دارند و برای سوغاتی مناسب هستند به‌خصوص برای بچه‌ها. شکلات‌هایی به‌شکل فیل با روکش ماکادمیا یکی از آجیل‌های استوایی، سوغاتی لذیذ دیگری است که می‌توانید برای دوستان و نزدیکان خود خریداری کنید. البته این شکلات‌ها به‌شکل‌های دیگری هم به فروش می‌رسند، مثلا به‌شکل توک توک‌های سنتی که در تایلند استفاده از آن‌ها هنوز به‌عنوان وسیله‌ نقلیه، مرسوم است.

دوریان یا خارگیل یکی دیگر از میوه‌های استوایی است که در بسته‌بندی‌های متنوع به‌شکل خشک یا تازه به فروش می‌رسد. می‌توانید با خرید این میوه‌های استوایی، عطر و طعم میوه‌های تایلند را به خانه ببرید.

اشیای عتیقه

علاقه‌مندان به اشیای عتیقه، در تایلند چیزهایی زیادی برای خرید پیدا می‌کنند. مثلا اشیای سفالی و نقره‌ای قدیمی یا منبت‌کاری روی چوب. برای خرید این اشیا که قیمت‌های بالایی هم دارند، حتما به فروشگاه‌های معتبر سر بزنید و از غرفه‌های خیابانی و بازارچه‌های محلی، اشیای گران‌قیمت نخرید.  

محصولات حصیری

شیزینی های رنگارنگ تایلندی از سوغات کرابی

در تایلند انواع و اقسام محصولات حصیری به‌راحتی پیدا می‌شود که همه‌ آن‌ها دست‌ساز هستند. از وسایل مختلف و کلاه گرفته تا قاب عکس و سایر لوازم مورد نیاز منزل. برای تهیه‌ این محصولات از گیاهان بومی استفاده می‌شود مثلا بامبو و چوب خیزران. در کرابی می‌توانید از بازارچه‌ها و حتی از فروشگاه‌های بزرگ، انواع محصولات حصیری را بخرید.

محصولات چرم

در فروشگاه‌های سوغات و صنایع دستی و در دپارتمان‌ استورهای بزرگ و مراکز تجاری مدرن می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات چرمی را از بهترین برندهای داخلی و خارجی خریداری کنید. بسیاری از این محصولات، نسبت به کیفیت بالایی که دارند، قیمت‌هایشان معقول است.

لباس‌های ورزشی موی تای

اگر از علاقه‌مندان به این ورزش رزمی هستید، لباس‌های رنگارنگ موی تای را می‌توانید در سفر به تایلند و از بازارچه‌های متعدد کرابی خریداری کنید. تجربیات و نظرهای خود را در خصوص سفر به کرابی با ما و سایر کاربران کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه