راهنمای تحصیل در فنلاند

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۵
راهنمای تحصیل در فنلاند

تحصیل در فنلاند به دلیل اعتبار بالای دانشگاه‌ها و پایین بودن هزینه‌ها مقصد بسیاری از دانشجویان برای تحصیل است.

کشور فنلاند یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی دنیا را دارا است؛ در این رابطه، در سال ۲۰۱۲ سیستم آموزشی این کشور به عنوان بهترین سیستم آموزشی دنیا معرفی شد. کیفیت بالای تدریس، توجه به نیاز جامعه و قرار دادن تجارت و صنعت در مواد درسی و همچنین، آموزش مهارت در کنار تئوری موجب شده که این کشور به یکی از کشورهای مورد علاقه دانشجویان مشتاق به تحصیل در خارج تبدیل شود.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی 

تحصیلات پیش‌دانشگاهی

آموزش‌ رسمی و اجباری در كشور فنلاند از هفت سالگی آغاز می‌شود و نه سال‌ به‌ طول‌ می‌انجامد. اين‌ تحصيلات‌ اجباری شامل‌ ۶ سال‌ ابتدايی و سه سال‌ متوسطه‌ است. در اين‌ مدت‌ دانش‌آموزان‌ با محيط‌، دروس‌ پايه‌ و زبان‌های خارجی آشنا می‌شوند.

پس‌ از تحصيلات‌ متوسطه‌، دانش‌آموزان‌ وارد دبيرستان‌ها می‌شوند كه‌ به‌ دو دسته‌ نظری و حرفه‌ای تقسيم‌ شده‌ است‌.

طول‌ دوره‌ دبيرستان‌ از سه‌ تا چهار سال‌ است‌ كه‌ در پايان‌ ديپلم‌ دبيرستان‌ داده‌ می‌شود. در دبيرستان‌های نظری، دانش‌آموزان‌ دروس‌ ادبيات، زبان‌های خارجی، علوم، رياضی، ورزش، موسيقی و هنر را فرا می‌گيرند.

دوره‌های حرفه‌ای توانايی‌های فنی- حرفه‌ای دانش‌آموزان‌ را بالا می‌برد و برای دانش‌آموزانی كه‌ جذب‌ بازار كار می‌شوند، مناسب‌ است.

برای ورود به‌ دانشگاه‌های فنلاند، كليه‌ دانش‌آموزان‌ پس‌ از اتمام‌ دوره‌ دبيرستان‌ در آزمون‌ سراسری دانشگاه‌ها شركت‌ می‌كنند.

تحصیل در فنلاند

تحصیلات دانشگاهی

‌تحصيلات‌ عالی در دانشگاه‌ها، مؤ‌سسات‌ آموزش‌عالی تخصصی و پلی تكنيک‌ها (AMK/YH) امكان‌پذير است. در فنلاند ۵۰ مركز آموزش‌ عالی زير نظر وزارت‌ آموزش‌ (Ministry of Education) فعاليت‌ آموزشی و پژوهشی دارند كه‌ شامل‌ ۱۴ دانشگاه‌ جامع، ۶ دانشگاه‌ و مؤ‌سسه‌ آموزش‌عالی تخصصی و ۳۰ پلی تكنيک (AMK/YH) است.

شرط‌ ورود به‌ كليه‌ دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌ عالی، داشتن‌ مدرک ديپلم‌ دبيرستان‌ و قبولی در آزمون‌ سراسری دانشگاه‌ها است. در فنلاند كمتر از نيمی از داوطلبان‌ موفق‌ به‌ ورود به‌ دانشگاه‌ها می‌شوند.

شرط‌ ورود دانشجويان‌ خارجی به‌ مراكز آموزش‌ عالی داشتن‌ ديپلم‌ دبيرستان‌ فنلاند يا معادل‌ آن‌ و قبولی در آزمون‌ ورودی است. زبان‌ تحصيل‌ در دانشگاه‌ها در اين‌ كشور، فنلاندی، سوئدی و گاهی هم‌ انگليسی است.

در نظام‌ آموزشی جديد فنلاند، سال‌ تحصيلی دو نيم‌‌سال‌ دارد كه‌ در هر كدام‌ ۲۰ واحد (Credits) و در هر سال‌ تحصيلی ۴۰ واحد گذرانده‌ می‌شود.

در سال‌ ۱۹۹۵ ميلادی مجلس‌ فنلاند قانون‌ تأسيس‌ پلی‌تكنيک‌ها (AMK/YH) را تصويب‌ كرد. هدف‌ از تأسيس‌ پلی‌تكنيک‌ها راهيابی سريع‌تر به‌ بازار كار است. تاكنون‌ ۳۰ پلی‌تكنيک مجوز تأسيس‌ گرفته‌اند كه‌ در رشته‌های گوناگون‌ دوره‌های چهار ساله‌ برگزار می‌كنند. برای ادامه‌ و اتمام‌ دوره، هر دانشجو نيازمند يک سال‌ تمديد است.

تفاوت‌ پلی‌تكنيک‌ها با دانشگاه‌ها در كاربردی و حرفه‌ای بودن‌ تحصيلات‌ است.

شرط‌ ورود به‌ پلی‌تكنيک‌ها داشتن‌ ديپلم‌ حرفه‌ای از دبيرستان‌های حرفه‌ای و موفقيت‌ در آزمون‌ ورودی هر پلی‌تكنيک به‌ همراه‌ سابقه‌ كار است.

تحصیل در فنلاند

دوره‌های تحصیلی

۱. دوره‌های پلی تكنيک‌ها (AMK/YH) كه‌ سبب‌ گرفتن‌ مدرک Bachelor می‌شود، چهار سال‌ طول‌ می‌كشد و شامل‌ گذراندن‌ ۱۴۰ تا ۱۶۰ واحد است. تعداد واحدهای مورد نياز بستگی به‌ رشته‌ تحصيلی دارد و حداقل‌ ۲۰ واحد به‌ يک دوره‌ تجربه‌ كار علمی اختصاص‌ دارد. در پايان‌ دانشجو پايان‌نامه‌ نيز ارائه‌ می‌دهد.

۲. (Kandidaati/Kandidat (Bachelor كه‌ شامل‌ سه‌ تا چهار سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ است. اين‌ دوره‌ در نظام‌ جديد آموزشی فنلاند در دانشگاه‌ها گذرانده‌ می‌شود كه‌ حداقل‌ شامل‌ ۱۲۰ واحد است‌ كه‌ دانشجو طی آن‌ها دروس‌ پايه‌ و تخصصی را می‌گذراند. در سال‌ آخر دانشجو بايد پژوهش‌ علمی را همراه‌ پايان‌نامه‌ ارائه‌ دهد.

۳. (Maisteri (Master كه‌ شامل‌ پنج تا هفت سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ است. اين‌ دوره‌ بعد از ديپلم‌ دبيرستان، شامل‌ گذراندن‌ حداقل‌ ۱۶۰ تا ۲۲۰ واحد تحصيلی و انجام‌ پژوهش‌های علمی و ارائه‌ پايان‌‌نامه‌ است. اگر اين‌ تحصيلات‌ بعد از دوره‌ (Kandidaatti/Kandidat (Bachelor گذرانده‌ شود، واحدهای مورد نياز حداقل‌ ۴۰ واحد است.

۴. در كشور فنلاند اعطای مدرک Lisensiaatti/Licentiat نيز ممكن‌ است‌ كه‌ دانشجو برای گرفتن‌ آن‌ موظف‌ به‌ گذراندن‌ ۳۰ واحد خواهد بود. اين‌ دوره‌ پژوهشی است. دانشجو موظف‌ به‌ نوشتن‌ پايان‌نامه‌ و دفاع‌ موفقيت‌آميز در مقابل‌ استادان‌ است. اكثر دانشجويان‌ اين‌ دوره‌ را به‌ عنوان‌ مرحله‌ ابتدائی دوره‌ دكترا می‌گذرانند كه‌ دو تا سه سال‌ تحصيلی طول‌ می‌كشد.

۵.. (Tohtori/Doktor (Ph.D شرط‌ ورود به‌ دوره‌ دكترا، داشتن‌ مدرک (Maisteri /Magister/ (Master يا كارشناسی‌ارشد است. دوره‌ دكترا نيز در فنلاند پژوهشی است‌ و چهار تا پنج سال‌ طول‌ می‌كشد.

‌نحوه‌ ارزشيابی مدارک تحصيلی

۱.  كليه‌ مدارک دو يا سه سال‌ و تحصيلات‌ نيمه‌‌تمام‌ معادل‌ حداقل‌ ۷۰ واحد به‌ شرط‌ داشتن‌ ديپلم‌ دبيرستان، «كاردانی» ارزشيابی می‌شود.

۲.  مدارک (Kandidaatti/Kandidat (Bachelor و مدارک صادره‌ از پلی‌تكنيک‌ها (AKH / YH)، «كارشناسی» ارزشيابی می‌شود.

۳. مدارک (Maisteri/Magister/Master) با شرط‌ داشتن‌ كارشناسی، «كارشناسی ارشد» ارزشيابی می‌شود.

۴. مدارک (Maisteri/Magister/Master) بعد از ديپلم‌ دبيرستان‌ با پنج تا هفت سال‌ تحصيل‌ «كارشناسی ارشد» ارزشيابی می‌شود.

۵. مدارک Lisensiaati/Licentiaat با شرط‌ داشتن‌ كارشناسی، «كارشناسی ارشد» ارزشيابی می‌شود.

۶. مدارک Doktor (Ph.D.)/Tohtori، «دكترا» ارزشيابی می‌شود.

۷. مدارک دانشگاه‌ آزاد فنلاند ارزشيابی نمی‌شود.

تحصیل در فنلاند

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

زبان تحصیل در فنلاند انگلیسی است و دانشجو نیازی به یادگیری زبان دیگری به جز انگلیسی ندارد.

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف

فنلاند تا سال ۲۰۱۶ میلادی، سیستم تحصیل رایگان را برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا ارائه می‌کرد. اما از پاییز ۲۰۱۷ میلادی، برای تحصیل در این کشور، دانشجویان باید هزینه پرداخت کنند. به عبارت دیگر، شهریه‌ برای دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا هستند مجانی است، ولی دانشجویانی که از کشورهای غیر از اتحادیه اقدام می‌کنند، موظف به پرداخت شهریه هستند که در سال ۲۰۱۷ به صورت زیر تعیین شده بود:

۱. حداقل شهریه برای دانشگاه‌های انگلیسی زبان ۱۵۰۰ یورو در سال است.

۲. شهریه دانشگاه‌های فنلاندی و سوئدی زبان مجانی است.

۳. بالاترین شهریه در دانشگاه‌های هلسینکی ۱۰,۰۰۰ تا ۲۵,۰۰۰ یورو در سال است.

البته تحصیل در دور دکترا به دلیل بهره‌مندی دانشجو از شرایط خوبی مانند تحصیل رایگان شرایط کاملا رقابتی است.

تحصیل در فنلاند

میانگین هزینه زندگی در سال برای یک دانشجو

زندگی در فنلاند با توجه به محل سکونت، نیازمند متوسط ۷۰۰ الی ۹۰۰ یورو در ماه است که این مقدار شامل هزینه‌های مسکن، غذا، حمل و نقل، پوشاک و هزینه‌های اضافی دیگر می‌شود. هلسینکی از شهر‌های گران و مهاجر‌پذیر فنلاند است. در کنار هلسینکی شهر‌های اولو و تامپره نیز بسیار مهاجرپذیر هستند و هزینه‌ی زندگی در آن‌ها به نسبت هلسینکی پایین‌تر است. به همین علت از این حیث برای دانشجویان می‌توانند شهرهای مناسب‌تری برای زندگی و تحصیل باشند. متوسط هزینه‌ها در شهر‌های مختلف فنلاند به شرح زیر است:

  • هلسینکی: بین ۸۱۰ تا ۹۸۰ یورو در ماه
  • یواسکیلیا: بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ یورو در ماه
  • اولو: بین ۵۵۰ تا ۷۷۰ یورو در ماه
  • تامپره: بین ۷۳۰ تا ۸۵۰ یورو در ماه

در مجموع، کلیه هزینه‌های زندگی یک دانشجو در دوره تحصیل و زندگی در کشور فنلاند حدود ۷۰۰۰ یورو در سال است.

تحصیل در فنلاند

محدودیت سنی برای تحصیل

محدودیت سنی خاصی برای تحصیل در فنلاند وجود ندارد، ولی فاصله بین سال‌های تحصیل در مقطع لیسانس تا فوق لیسانس نباید بیشتر از ۵ سال باشد.

برترین دانشگاه‌های فنلاند

رنکینگ بر اساس وب‌سایت topuniversities.comدانشگاه
۹۱University of Helsinki
۱۳۳Aalto University
۲۳۴University of Turku
۳۱۹Tampere University of Technology
۳۳۸University of Jyväskylä
۳۸۲University of Eastern Finland
۴۱۱-۴۲۰University of Oulu
۴۷۱-۴۸۰Lappeenranta University of Technology
۵۰۱-۵۵۰Abo Akademi University
۵۰۱-۵۵۰University of Tampere

بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های فنلاند

فنلاند از مقاصد تحصیلی محبوب در بین دانشجویان سراسر دنیا است. کیفیت بالای دانشگاه‌ها، تنوع رشته‌های موجود در دانشگاه‌ها و بورسیه های تحصیل در فنلاند از جمله ویژگی‌هایی هستند که موجب محبوبیت تحصیل در این کشور شده‌اند. دانشجویان متقاضی می‌توانند برای اطلاع از رشته‌های ارائه شده در هر سال تحصیلی و نیز بورسیه‌های دانشگاه‌ها به وب‌سایت studyinfo.fi مراجعه کنند. نکته قابل توجه اینکه زمان پذیرش برای برخورداری از بورسیه های تحصیلی فنلاند در مقطع کارشناسی ژانویه و کارشناسی ارشد اوایل دسامبر تا اواسط و اواخر ژانویه است. 

تعطیلات پایان سال تحصیلی

کلاس‌های دانشگاه در فنلاند در فصل پاییز، تقریبا اواخر شهریور و اوایل مهرماه است.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در فنلاند

دانشجو هنگام تحصیل در فنلاند از بیمه تحصیلی دانشجویی برخوردار است.

تحصیل در فنلاند

آب و هوای فنلاند

فنلاند از شرق با روسیه و از غرب با سوئد همسایه است و پنجمین کشور پهناور اروپایی محسوب می‌شود. زمستان‌های فنلاند بسیار سرد، تاریک و بلند است؛ در مقابل، تابستانی بسیار نورانی، گرم و کوتاه دارد. در تابستان معمولا روزها تا ۲۰ ساعت بسته به نقطه‌ای که شهر در آنجا واقع شده نیز می‌رسد و شب‌ها معمولا کوتاه است. دمای هوا نیز در تابستان ها بین ۲۰ تا ۳۰ درجه است.

زمستان در شهرهای شمالی این کشور از نوامبر تا فوریه است؛ این در حالی‌ است که در شهرهای جنوبی‌تر مدت زمستان کمی کوتاه‌تر است. همچنین، در شهرهای شمالی در فصل زمستان شب قطبی روی می‌دهد (زمانی‌که خورشید همواره در آسمان است و غروب نمی‌کند). این پدیده در شمالی‌ترین نقطه فنلاند در زمستان ۵۱ روز طول می‌کشد. فصل بهار و پاییز نیز در این کشور بسیار زود گذر هستند.

ویزا و کار دانشجویی در فنلاند

ویزای تحصیلی فنلاند، به صورت یک ویزای موقت یکساله صادر می‌شود و بنا به لزوم هرساله تمدید می‌شود. از سال ۲۰۱۲ کارت اقامت به طور مسقیم در خود سفارت فنلاند در تهران صادر و به متقاضی داده می‌شود.

تحصیل در فنلاند

مدارک مورد نیاز برای ویزای فنلاند

  • ارائه پذیرش از دانشگاه یا فایل آن بهمراه دو نسخه کپی
  • مدرک زبان به همراه دو نسخه کپی از آن
  • بیمه یک‌ساله با اعتبار ۳۰,۰۰۰ یورو 
  • پاسپورت و دو نسخه کپی از آن
  • اصل شناسنامه و دو نسخه کپی از آن
  • دو قطعه عکس رنگی ۶*۴
  • نامه تمکن مالی از بانک به میزان ۱۰,۰۰۰ یورو و دو نسخه کپی از آن 
  • مدارک فارغ‌التحصیلی از دبیرستان به بعد به همراه ریز نمرات
  • CV

اخذ ویزا برای والدین یا همسر دانشجو

دانشجو پس از اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی و ورود به فنلاند می‌تواند اقدام به ارسال دعوتنامه برای همسر خود کرده و تقاضای ویزای همراه کند.

شرایط کار دانشجویی

دانشجویان در دوره تحصیل در فنلاند اجازه کار پاره وقت به مدت ۲۰ ساعت کار در هفته را دارند. ساعت کار آزاد برای دانشجویان دکتری ۳۰ ساعت در هفته است. البته پیدا کردن کار برای کسانی که به زبان فنلاندی یا سوئدی آشنایی ندارند، اندکی مشکل است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه