راهنمای تحصیل در نروژ

مینا داودی
مینا داودی دوشنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
راهنمای تحصیل در نروژ

نروژ به دلیل انگلیسی زبان بودن مقاطع تحصیلی و کیفیت عالی آموزشی و رایگان بودن کلیه مقاطع تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی به‌ویژه در مقطع دکتری، با استقبال گسترده دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در خارج رو‌به‌رو شده است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۱۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۵/۲۰ توسط سعیده خلیلی‌صفا به‌روزرسانی شده است.

نروژ، با نام رسمی پادشاهی نروژ، یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی در قاره اروپا است که به دلیل قوانین عجیب و رفاه آن،‌ بسیاری از افراد علاقه‌مند به بازدید از آن یا حتی زندگی در این کشور شده است. از طرفی، امکان تحصیل رایگان، تدریس به زبان انگلیسی و همچنین، سطح بالای کیفیت زندگی و سطح علمی بالای دانشگاه‌های کشور نروژ باعث جذب دانشجویانی شده است که علاقه‌مند به تحصیل در اروپا هستند. 

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

راهنمای تحصیل در نروژ

تحصيلات‌ پيش‌ دانشگاهی

آموزش‌ رسمی و اجباری كشور نروژ از ۶ سالگی آغاز می‌شود و  ده سال‌ طول‌ می‌كشد. دوره ۱۰ ساله شامل سه مرحله است:

  • ابتدایی، کلاس‌های اول تا چهارم (۶ تا ۱۰ سالگی)؛
  • راهنمایی، کلاس‌های پنجم تا هفتم (۱۰ تا ۱۳ سالگی)؛
  • پیش از دبیرستان، کلاس‌­های هشتم تا دهم (۱۳ تا ۱۶ سالگی).

دانش‌آموزان‌ از ۱۶ سالگی وارد دبيرستان‌ می‌شوند؛ تحصیلات دوره دبیرستان که سه سال‌ طول می­‌کشد، به یکی از دو صورت است: ۱- عمومی؛ ۲- حرفه‌­ای.

در پايان‌ دوره‌ سه ساله‌ تحصيلات‌ دبيرستان، دانش‌آموزان‌ در امتحانات‌ نهايی شرکت می‌كنند كه‌ صرف نظر از گذراندن دوره‌ عمومی یا حرفه‌­ای، آزمونی یکسان را پشت سر خواهند گذاشت. در نروژ، دبستان‌ها و مدارس راهنمایی تحت اختیار شهرداری‌­ها و دبيرستان‌ها تحت اختیار دولت است.

‌تحصيلات‌ دانشگاهی

راهنمای تحصیل در نروژ

‌تحصيلات‌ دانشگاهی در دانشگاه‌ها و موسسات‌ آموزش‌ عالی امكان‌پذير است. در نروژ دانشگاه‌­ها و مراكز آموزش‌ عالی زير نظر وزارت‌ آموزش‌ و پژوهش‌ (Ministry of Education and Research) فعاليت‌ آموزشی و پژوهشی دارند كه‌ شامل‌ دانشگاه‌­های جامع‌، دانشگاه­‌های تخصصی،‌ کالج‌­های دانشگاهی و کالج‌­های هنر می­‌شود. داوطلبان‌ ورود به‌ تحصيلات‌ عالی بايد دیپلم دبیرستان (Vitnemål Fra Videregående Skole) را داشته باشند. داوطلبانی که حداقل‌ ۲۳ سال‌ سن‌ و ۵ سال‌ تجربه‌ كاری و تحصیلی داشته و ۶ درس اصلی زبان نروژی، زبان انگلیسی، تعلیمات مدنی، تاریخ مدرن، علوم طبیعی و ریاضیات را گذرانده باشند، می‌توانند بدون‌ دیپلم دبيرستان، وارد مراكز آموزش‌ عالی شوند.

دانشجويان‌ خارجی برای ورود به‌ مراكز آموزش‌ عالی باید دیپلمی هم ارز دیپلم دبیرستان نروژ داشته باشند که معمولا علاوه بر دیپلم دوازه ساله باید یک سال در دانشگاه تحصیل کرده باشند؛ علاوه بر این، تسلط خوب به زبان نروژی (اخذ حداقل نمره ۰/۳) و انگلیسی (نمره ۵۰۰ در تافل یا نمره ۵ در IELTS) الزامی است. سال‌ تحصيلی از ماه اوت (August) تا ژوئن (June) بوده و تعطیلات بلند مدت از ۱۵ ژوئن تا ۱۵ اوت است. زبان تدریس نروژی و انگلیسی است.

دوره‌های تحصيلی

راهنمای تحصیل در نروژ

‌۱- دوره‌‌ Høgskolekandidat: پس‌ از دو سال‌ تحصيل‌ به‌ پايان‌ می‌رسد و می­‌تواند پیش درآمد مدرک Bachelor باشد. این دوره در کالج‌­های دانشگاهی یا برخی موسسات خصوصی آموزش عالی برگزار می­‌شود.

۲- دوره Bachelor: شامل حداقل سه‌ سال‌ تحصيل‌ در دانشگاه‌­ها، دانشگاه­‌های تخصصی، کالج­‌های دانشگاهی ایالتی و بسیاری از موسسات خصوصی آموزش عالی است. این دوره در کالج­‌های دولتی هنر چهار سال طول می­‌کشد.

۳- دوره (Candidatus/ Candidata magisterii (Cand. Mag: مطابق نظام قدیم بوده و شامل سه سال و نیم تحصیل برای رشته‌های ریاضی و علوم طبیعی و چهار سال برای رشته‌های هنر و علوم اجتماعی در دانشگاه­‌ها، کالج­‌های دانشگاهی ایالتی، کالج‌­های هنر و بسیاری از موسسات آموزش عالی خصوصی یا دولتی می­‌شود. با مدرک دو یا سه ساله Høgskolekandidat تخصصی نیز می‌توان وارد این دوره شد.

۴- دوره Master: شامل‌ دو سال‌ تحصيل‌ بعد از Bachelor و در دانشگاه‌­ها، کالج‌­های دانشگاهی، تعدادی کالج­‌های ایالتی و خصوصی می­‌شود. در برخی رشته‌­ها دوره Master به صورت پیوسته بوده و پنج سال طول می­‌کشد.

۵- دوره Philosophiae Doctor: شامل‌ سه سال‌ تحصيل‌ بعد از Master در دانشگاه­‌ها، بیشتر کالج­‌های دانشگاهی، تعدادی کالج­‌های ایالتی و موسسات خصوصی می­‌شود و معمولاً پژوهشی است.

‌نحوه‌ ارزشيابی مدارک تحصيلی

  •  ‌مدرک Høgskolekandidat و كليه‌ مدارک دو يا سه سال‌ تحصيل‌ و همچنين‌ تحصيلات‌ نيمه‌ تمام‌ معادل‌ حداقل‌ ۷۰ واحد دانشگاهی ایران به مأخذ "كاردانی" ارزشيابی می‌شود.
  • مدارک Bachelor و (Candidatus/ Candidata magisterii (Cand. Mag به مأخذ "كارشناسی" ارزشيابی می‌شود.
  • مدرک Master به مأخذ "کارشناسی ارشد" ارزشیابی می‌شود. ‌
  • مدرک Philosophiae Doctor "دكتری" ارزشيابی می‌شود.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

راهنمای تحصیل در نروژ

بین المللی بودن دانشگاه‌های نروژ یکی از الویت‌های مهم در سیستم آموزشی نروژ است و دانشگاه‌های این کشور تلاش می‌کنند تا حد امکان تحصیل را برای دانشجویان خارجی آسان‌تر کنند. از اینرو، امروزه زبان تدریس در بیشتر رشته‌ها زبان انگلیسی است.

مدت و هزینه‌ دوره‌‎های زبان آموزی نروژ

دانشجویانی که مایل به تحصیل به زبان انگلیسی باشند، موظفند برای اخذ پذیرش دانشگاهی نمره زبان مورد نیاز را ارایه دهند به عبارت دیگر، مراکز آموزشی نروژ برای داوطلبان ایرانی دوره آموزش زبان انگلیسی ارائه نمی‌دهند. در مورد دوره‌های زبان نروژی، برای برخی دانشگاه‌ها و برخی رشته‌ها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌توان به مدت یک سال تحصیلی قبل از شروع دوره اصلی، برای دوره آموزش زبان نروژی پذیرش اخذ کرد.

میانگین هزینه تحصیل  و زندگی در نروژ

راهنمای تحصیل در نروژ

نروژ یکی از پنج کشور اروپایی است که تحصیل درآنجا رایگان است؛ به عبارت دیگر، تحصیل در دانشگاه‌های دولتی نروژ (به جز چند دانشگاه معدود) رایگان است. کل هزینه زندگی در نروژ (شامل اجاره مسکن، بیمه، رفت و آمد، خوراک و احتیاجات آموزشی) براساس نظر اداره مهاجرت این کشور اکنون سالیانه حدود ۸۵۰ تا ۹۵۰ کرون است. این هزینه با توجه به نوع زندگی هر دانشجو تا حدودی قابل تغییر است. در صورت عدم استفاده دانشجو از خوابگاه‌های دانشگاه، هزینه اجاره مسکن ماهیانه حداقل ۳۵۰ تا ۴۰۰ یورو است.

اگرچه دانشگاه‌های نروژ هزینه‌ای به عنوان شهریه از دانشجویان دریافت نمی‌کنند، ولی دانشجویان باید هر ترم مبلغی در حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ کرون برای گرفتن آزمون و نیز خدمات رفاهی دانشجوی محلی شامل خدمات بهداشتی و مشاوره، تسهیلات ورزشی و فعالیت‌های فرهنگی پرداخت کنند. در واقع، نروژ از شرایط تحصیل رایگان برخوردار است، ولی هزینه‌‌های زندگی در این کشور ۲۰٪ از هزینه زندگی در سایر کشورهای اروپایی بالاتر است. با این وجود نروژ از نظر رفاه اجتماعی در رتبه اول دنیا قرار دارد و به واسطه موقعیت خوب اقتصادی، شانس پیدا کردن کار در دوره دانشجویی بسیار بالا است.

بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های نروژ

با وجود رایگان بودن تحصیل در نروژ هزینه‌های زندگی در این کشور تا حدی گران است؛ از اینرو، بسیاری از دانشجویان تمایل دارند تا از بورسیه‌های تحصیلی بهره‌‌مند شوند. در این رابطه، بورسیه‌های تحصیلی مختلفی از سوی دولت نروژ و اتحادیه اروپا به دانشجویان تعلق می‌گیرد. (بورسیه دانشگاه‌های نروژ برای سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰)

محدودیت سنی برای تحصیل

محدودیت سنی خاصی برای ادامه تحصیل وجود ندارد، اما دانشجویانی که برای مقاطع کارشناسی اقدام می‌کنند ترجیحا نباید بالای ۲۸ سال سن داشته باشند.

برترین دانشگاه‌های نروژ

برترین دانشگاه‌ های نروژ در سال ۲۰۲۰رتبه در نروژرنکینگ جهانی
University of Oslo۱۱۱۹
University of Bergen۲۱۶۳=
Norwegian University of Science And Technology۳۳۵۹=
University of Tromsø The Arctic University of Norway۴۳۸۹=

تعطیلات پایان سال تحصیلی 

تعطیلات پایان تحصیلی سالیانه حدود یک و نیم تا دو ماه است. این تعطیلات از اواسط ژوئن آغاز شده و تا اواسط آگوست ادامه دارد.

آیا در تعطیلات آخر سال تحصیلی، دانشگاه محل اقامت در اختیار دانشجو قرار می‌دهد؟ بله، خوابگاه‌های دانشگاه در اختیار دانشجو قرار می‌گیرند.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در نروژ

بیمه پزشکی و درمانی در نروژ در مقایسه با سایر کشورهای دنیا بسیار جامع است. چرا که برقراری بیمه پزشکی برای دانشجویان، قبل از اعزام نیز امکان‌پذیر است.

آب و هوای نروژ

راهنمای تحصیل در نروژ

نروژ کشوری کوهستانی است به طوری که قسمت اعظم این کشور را ارتفاعاتی از سنگ سخت تشکیل می‌دهد. در شمال مجاور با اقیانوس منجمد شمالی با آب و هوای سرد است، در مناطق مرکزی آب و هوای نسبتاً سرد و مناطق جنوبی آب و هوایی معتدل دارد. میانگین دما در مناطق جنوبی از ۴ درجه سانتی‌گراد زیر صفر در دی ماه تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در خرداد، نوسان دارد و میزان بارش سالیانه در همین منطقه، ۱۹۶ سانتی‌متر است. در بیشتر مناطق شمالی نروژ معمولا ۶ ماه شب است و ۶ ماه روز در اکثر مناطق شمالی نروژ معمولا ۹ ماه در سال برف و باران می‌آید.

ویزای دانشجویی

پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر در نروژ دانشجو باید برای دریافت ویزا به سفارت نروژ مراجعه کند. یکی از شرایط مهم دریافت ویزای دانشجویی ارائه مدرک مالی است؛ به این ترتیب که دانشجو باید مبلغی مشخص را در زمان اقدام برای ویزای دانشجویی از راه بانکی یا صرافی به صورت سپرده  امانتی به حساب بانکی دانشگاه یا موسسه آموزشی مربوطه در داخل نروژ منتقل کند. این مبلغ پس از ورود دانشجو به نروژ و بازکردن حساب بانکی در نروژ به حساب شخصی فرد دانشجو بدون هیچ گونه کسر مبلغ منتقل می‌شود.

  • اخذ ویزا برای والدین دانشجو: ویزای والدین و بستگان درجه یک بین یک ماه و نیم تا سه ماه پس از اعزام دانشجو، قابل اقدام و اخذ خواهد بود. مدت زمان اقامت با هر ویزا حداکثر ۹۰ روز است.
  • شرایط کار کردن دانشجو: در طی تعطیلات دانشگاه با دارا بودن ویزای دانشجویی می‌توان در هفته ۲۰ ساعت کار دانشجویی انجام داد. این اجازه کار در مدت تعطیلات دانشگاه هم معتبر است. میزان درآمد دانشجو به ازای هر ساعت کار پس از کسر مالیات ساعتی حدود ۷ تا ۱۰ یورو است.
  • عزیمت دانشجوی متاهل به همراه همسرش: برای دانشجویان مقطع دکتری، ویزای همسر و فرزند به همراه خود دانشجو صادر می‌شود، ولی در مورد دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد ممکن است اخذ این ویزا نیازمند حداکثر سه تا ۶ ماه زمان باشد.
  • آیا ویزای دانشجویی نروژ برای چند بار ورود و خروج است؟ بله، ویزای دانشجویی یک‌ساله و برای چند بار ورود و خروج معتبر است. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه