غارهای کشور رده بندی خواهد شد

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
غارهای کشور رده بندی خواهد شد

با راه‌اندازی رده‌‌بندی غارهای کشور می‌توان دستورالعمل جامعی برای حفاظت از غارها تدوین کرد.

احتشام مصدق مدیرعامل انجمن غار و غارشناسی ایرانیان گفت:

سامانه رده‌بندی غارهای کشور می‌تواند غارهای کشور را از نظر ارزش‌های حفاظتی تقسیم‌بندی کند. برای مثال در یک کشور تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی انجام می‌شود و استان‌ها مشخص می‌شوند. پس از آن می‌توان دریافت که کدام استان مخصوص کار زراعی و کدام یک مخصوص کار تولیدی است. در مورد غارها نیز به همین صورت است. اگر شناخت کاملی از آن‌ها داشته باشیم و رده‌بندی آن‌ها صورت پذیرد، می‌توانیم در مورد کارکردها آن‌ها تصمیم‌گیری کنیم.

او افزود:

برای مثال رده‌بندی کردن غارها مشخص می‌کند که کدام یک از غارها توریستی است و ورود گردشگر به کدام یک از آن‌ها ممنوع است. حتی ورود غارنورد به برخی دیگر از غارها نیز برای حفاظت از خفاش‌ها باید ممنوع شود. از این‌رو راه‌اندازی سامانه رده‌بندی غارهای کشور برای حفاظت از آن‌ها ضروری است.

او با ابراز امیدواری برای هرچه زودتر فعال شدن سامانه رده‌بندی غارهای کشور با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، اضافه کرد:

برنامه‌ریزی‌های این رده‌بندی هنوز تکمیل و تاکنون دستورالعمل خاصی برای حفاظت از غارهای کشور تدوین نشده است، البته کم و بیش اطلاعاتی برای حفاظت از غارها وجود دارد، ولی این اطلاعات هنوز به صورت یک دستورالعمل جامع تدوین نشده است. چنانچه رده‌بندی غارهای کشور به سرانجام برسد لازم است که دستورالعمل حفاظت نیز تدوین شود.

مدیرعامل انجمن غار و غارشناسی ایرانیان با اشاره به ثبت حدود ۲۵۰۰ غار در کشور تاکنون، ادامه داد:

کشور ایران به دلیل اینکه ضخیم‌ترین لایه آهکی جهان را دارد تبدیل به یک منطقه غارخیز شده و در حال حاضر غار «قلا» در استان کرمانشاه به عنوان دومین چاه‌ عمیق جهان ثبت شده است.

مصدق درباره اهمیت غارها در اکوسیستم بیان کرد:

غارها به دلیل آنکه اکوسیستم ثابتی دارند و تجزیه نمی‌شود مانند کتاب‌های تاریخی هستند که از گذشته برای ما به یادگار مانده‌اند و اطلاعاتی درباره آب و هوا و اکوسیستم منطقه در چندین میلیون سال پیش دارند. با کسب و استخراج این اطلاعات می‌توان دریافت که اقلیم و اکوسیستم منطقه‌ در چه وضعیتی بوده‌ است.

او با اشاره به اینکه غارها ورودی آب‌های زیرزمینی هستند، عنوان کرد:

چنانچه غارها آلوده شوند، سیستم آب‌های زیرزمینی آلوده می‌شود، همچنین آلودگی غارها برای جانورانی که در آن زندگی می‌کنند مانند خفاش‌ها خطرآفرین است.

او از جمله مهم‌ترین مشکل غارهای بزرگ کشور را آلودگی با زباله برشمرد و خاطرنشان کرد:

فرهنگ نادرست غارنوردی و بازدید از غارها بدون داشتن آگاهی‌های لازم موجب آسیب رسیدن به غارها شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه