بازگشت جام مارلیک به زادگاهش

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۵
بازگشت جام مارلیک به زادگاهش

پس از نیم قرن دوری، جام مارلیک به زادگاهش گیلان برگشت.

جام مارلیک، جامی از زر ناب و به ارتفاع ۱۸ سانتی‌متر است و ارتفاع نقش‌های برجسته جام به ۲ سانتی‌متر می‌رسد. نقش میانی جام درخت زندگی است که در هر دو سوی درخت، دو گاو بالدار از درخت بالا می‌روند. هویت ایرانی سازنده این جام از نمایش نیم رخ بدن حیوان‌ها و سرآن‌ها از روبه‌رو آشکار بوده و در کف این جام گلی نقش بسته که در میان آن یک خورشید با شعاع منظم نقش بسته ‌است.

جام مارلیک پس از حدود نیم قرن دوری در موطن خویش، گیلان رونمایی شد و مردمان این سرزمین توانستند از نزدیک، نشان هویت‌شان را در زادبوم خویش به تماشا بنشینند.

 از ۵۹ شیء زرین عصر آهن از جمله جام‌های زرین مارلیک و درخت زندگی در آستانه هفته پاسداشت موزه و میراث فرهنگی رونمایی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد:

اشیا زرین مارلیک، شکوه عصر آهن گیلان است که اینک پس از گذشت ۵۰ سال از کشف آن‌ها در تپه مارلیک، به همت موزه رشت و مشارکت موزه ملی ایران در محل موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی رشت برگزار شده است.

این آثار در پاییز سال ۱۳۴۰ توسط یک هیات باستان‌شناسی به سرپرستی دکتر عزت‌الله نگهبان، از پنج تپه باستانی پیله قلعه، جازم کول، دوره بیجار، زینب بیجار و چراغعلی تپه (مارلیک) در دره گوهررود رحمت‌آباد رودبار کشف شد.

علیزاده گفت:

در این کاوش ۵۳ گور باستانی کشف شد که آثار ارزشمندی از آن‌ها چون مجسمه‌های مفرغی گاو مهرهای استوانه‌ای، دکمه‌های طلا و ظروف زرین و سیمین پیدا شد که نوید دستیابی به آثاری از تمدن درخشان می‌داد.

اشیای یادشده شامل جام‌های مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سرببر زرین، گردنبند زرین با مهره‌های چهار پیچان و آویز به شکل خوشه‌انار، دکمه و سربند زرین است که به مدت ۱۵ روز برای مردمان گیلان زمین به نمایش گذارده می‌شود.

علیزاده اضافه کرد:

اشیای یاد شده که نشان هویت تاریخی مردمان ایران زمین و گیلان زمین هستند، پس از رشت در کشور هلند به نمایش در می‌آیند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه