لوکس ترین اصطبل های نگهداری اسب در جهان

سعید شاعری
سعید شاعری شنبه، ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
لوکس ترین اصطبل های نگهداری اسب در جهان

سوارکاری ورزشی بسیار قدیمی است که از دیرباز به‌منظور جنگیدن یا پیام‌رسانی به افراد آموزش داده می‌شد. تاریخ رام کردن اسب هنوز به‌درستی شناخته نشده است. اما آنچه که به‌طور قاطع می‌توان به آن اشاره کرد این است که خود اسب‌های وحشی اولیه فکر نمی‌کردند روزی این‌چنین گران‌بها شوند.

باستان‌شناسان با توجه به قدیمی‌ترین آثار بر جای مانده از پیشینیان در رابطه با رام کردن اسب‌ها، معتقد هستند که اولین اسب‌های اهلی به بیش از سه هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردند. قبل از آن اسب به‌منظور تهیه غذا شکار می‌شده‌ است. البته باستان‌‌شناسان در بعضی نقاط از اروپای شرقی دهنه‌هایی پیدا کرده‌اند که به شش هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردند. این نشان می‌دهد که انسان از آن زمان سعی داشته است که اسب را رام کند و از آن بهره ببرد، ولی به‌دلیل سرعت آن در فرار موفق نشده است. قدیمی‌ترین آثار در اروپای شرقی، شمال قفقاز و آسیای مرکزی یافت شده‌اند.

قبل از آن که اسب توسط انسان رام شود، مردم از ارابه استفاده می‌کردند و آن‌ها را به حیواناتی چون گاو یا الاغ وحشی می‌بستند. بستن ارابه به اسب‌های کوتاه قد خیلی دشوار نبود، در حالی که سوار شدن بر کمر اسب باعث وحشت و رم کردن آن می‌شد. اما کم‌کم وسایلی برای هدایت و تسلط بیشتر بر اسب مانند زین و رکاب (که از اختراعات چینی‌ها است) ساخته شدند و در اختیار سوارکاران قرار گرفتند.

ه

تربیت و پرورش اسب نیز، به‌خصوص در خاورمیانه اهمیت بسیاری یافت و صحرانشینان این مناطق به پرورش و نگاه‌داری اسب‌های اصیل عربی پرداختند. سوارکاری تا اواخر قرن پانزدهم، بیشتر در جنگ‌ها معمول بود. البته در بعضی از کشورها مانند ایران باستان، به‌عنوان ورزش و سرگرمی نیز مورد توجه قرار می‌گرفت (مانند بازی چوگان)، ولی جنبه هنری آن از اواخر قرن پانزدهم میلادی به بعد اهمیت یافت. سرانجام در اواخر قرن نوزدهم، با پیشرفت صنعت و جایگزین کردن اسب‌ها توسط ماشین‌آلات، سوارکاری جنبه ورزشی و سرگرمی که امروزه مشاهده می‌شود را به خود گرفت.

ورزش سوارکاری نه فقط در ایران، بلکه در سراسر دنیا یک ورزش لوکس به حساب می‌آید و هواداران آن به‌اندازه ای زیاد است که اروپایی‌ها، سالانه ۲۰ میلیون دلار تنها برای شرط‌بندی روی عملکرد اسب‌ها هزینه می‌کنند. قیمت اسب‌ها بسته به نژاد، قد، زیبایی و رزومه کاری (بله! رزومه کاری؛ تعداد مسابقات و مقام‌هایی که کسب کرده‌ است) متفاوت است. یعنی برای خرید یک اسب با توجه به شرایط گفته شده، باید هزینه‌ای بین دو سه میلیون تومان تا چند میلیارد تومان بپردازید.

طبیعی است اسب‌هایی با قیمت‌های خیره‌کننده، باید در بهترین شرایط و امکانات نگهداری شوند. این اسب‌ها امکاناتی را در اختیار دارند که حتی بسیاری از انسان‌ها در طول زندگی خود نداشته‌اند. امکاناتی در حد هتل پنج ستاره برای اسب‌ها و البته صاحبان و سوارکاران آن‌ها. حال اگر مایل هستید تا تعدادی از لوکس‌ترین اصطبل‌های دنیا را ببینید، با ما همراه باشید.

مزرعه «Rallywood»

wef

مزرعه‌ی بزرگ نگهداری اسب «Rallywood» اخیرا به قیمت ۴٫۵ میلیون دلار برای فروش گذاشته شد. از این مجموعه به‌عنوان اثر معماری فاخر در ایالت ویرجینیای آمریکا یاد می‌شود. Rallywood با نزدیک به ۵۴ هکتار ملک اختصاصی سوارکاری جزو ۱۲ مجموعه سوارکاری برتر دنیا با کامل‌ترین امکانات ممکن است. اصطبل به‌گونه‌ای طراحی شده که اسب‌ها می‌توانند با صاحبان خود در کنار هم غذا بخورند. سبک زندگی این اسب‌ها و صاحبان‌شان قطعا خاص و به اصطلاح لاکچری است.

«Simi Valley» کالیفرنیا

fb

«Hunter Jumper» به‌عنوان قسمتی از مجموعه‌ی ۳۵.۵ میلیون دلاری  سیمی ولی ایالت کالیفرنیا، قطعا آرزوی هر اسبی برای زندگی در آن خواهد بود. سبک ساخت اصطبل قطعا اسپانیایی است و البته الگوی اصلی آن از معماری رومیان قدیم نیز گرفته شده است. علاوه بر اصطبل بزرگی که از ۶۰ اتاقک نگهداری اسب تشکیل شده، میدان‌های اسب‌دوانی شنی، میدان اسب‌دوانی چمنی و مانژ‌های مختلف خودنمایی می‌کنند.

این مجموعه رویایی، از بهترین مکان‌ها برای عاشقان اسب‌ها است.

مزرعه Waiki’i

x

مزرعه‌ی Waiki’i، در واقع نزدیک به ۵۰ هکتار ملک مخصوص سوارکاری است که در هاوایی آمریکا احداث شده است. این مجموعه را «دستاوردی در سطح جهانی در دنیای معماری و سوارکاری» نامیده‌اند. البته مزرعه‌ی Waiki’i به‌عنوان لوکس‌ترین مجموعه سواری ایالت نیز لقب گرفته است.

برای طراحی هر قسمت از این ساختمان‌ها، ساعت‌ها فکر شده تا چگونه بهترین حالت و لاکچری‌ترین کار از آب در آید. به‌عنوان مثال اتاق نگهداری زین‌ها دارای بهترین نوع تهویه ممکن است و فرشی که برایش در نظر گرفته شده، از مرغوب‌ترین فرش‌ها است. در واقع وقتی وارد این فضا می‌شوید، اصلا به خروج از این مجموعه فکر نمی‌کنید. این قضیه هم در مورد سوارکار‌‌ها و هم در مورد اسب‌ها صدق می‌کند.

هتل و اصطبل‌های سلمان؛ مراکش

e

این مجموعه نسل جدیدی از هتل-اصطبل‌های لاکچری است. شما می‌توانید علاوه بر اسکان در بهترین هتل، از بهترین باشگاه سواری مراکش نیز بهره ببرید. اکثر نژاد اسب‌های موجود در اینجا، نژاد معروف و اصیل عرب است. سبک زندگی این اسب‌ها دقیقا با سبک زندگی سواران آن‌ها یکی است. آن‌ها موزه‌ی هنر مخصوص به خود را دارند، آزاد هستند از مراتع سرسبز موردعلاقه‌شان ارتزاق کنند و سالن آرایشگاه مجهز پنج ستاره که برای خوش‌تیپ‌تر شدن به آنجا رجوع می‌کنند.

همه این امکانات در فضای پارک شش هکتاری گنجانده شده است. مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعی و ساخته دست بشر. علاوه بر نژاد‌های اصیل، اسب‌هایی برای سواری و گشت‌وگذار و تعدادی اسب‌های کوتاه قد پونی نیز در شش میدان اسب‌دوانی اصطبل سلمان حضور دارند.

البته به این امکانات باید تعدادی کافه، رستوران و یک استخر شنای هشتاد متری را نیز اضافه کنید.

اصطبل «Belle De Harlequin»

eds

خب به هر حال دنیا دنیای نابرابری‌ها است و باید بگوییم اصطبل «Belle De Harlequin» اوج این نابرابری‌ها را به نمایش می‌گذارد. بسیار هستند انسان‌هایی که کنار خیابان می‌خوابند، اما این مجموعه برای هر اسب اتاقی عالی، با امکاناتی عالی‌تر و تا حدودی باور نکردنی تدارک دیده است. همان طور که در تصویر می‌بینید، یکی از تفریحات این اسب تماشای برنامه‌های سوارکاری از تلویزیون ۵۲ اینچی اتاق خود است. 

 «Betty Bumps» اسب پر افتخاری ‌است که به سبب مصدومیتی که برایش پیش آمده بود، مجبور به کناره‌گیری از میادین سوارکاری و نمایش‌های پرش از مانع انگلیس شد که مالک آن «Vicky Davies» تصمیم گرفت تا اصطبل لوکسی همراه با امکانات عالی و البته مدال‌های به‌دست آورده‌اش را به او هدیه کند.

مطالب مرتبط:

منبع valestables

دیدگاه