آمستردام در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
آمستردام در یک نگاه

آمستردام، پایتخت پادشاهی هلند، یکی از معروف‌ترین مقاصد گردشگری در اروپا به حساب می‌آید که با مراکز خرید معروف، آثار تاریخی و گردشگری متعدد میزبانی خوبی برای گردشگران است.

آمستردام در استان هلند شمالی در غرب هلند واقع شده است. هسته اصلی این شهر تاریخی در قرون وسطا به وجود آمد و در قرن شانزدهم توسعه یافت و تبدیل به مهم‌ترین بندر تجاری اروپا شد. در قرون هفدهم و هجدهم که دوران شکوفایی اقتصاد استعماری هلند بود، خانه‌های اعیان نشین بسیاری در حاشیه کانال‌های بیرونی ساخته شدند که بسیاری از آنها هنوز هم پابرجا هستند.

بندر آمستردام از شرق به دریاچه اَیسل مِیر وصل می‌شود و از غرب از طریق یک کانال کشتیرانی به دریای شمال و آبهای آزاد راه دارد. رودخانه آمستِل از وسط آمستردام می‌گذرد و شبکه گسترده‌ای از کانال‌ها و نهرها بخش‌های مختلف شهر قدیمی را به هم وصل می‌کنند.

آمستردام

جمعیت این شهر در سال ۲۰۱۶، ۸۱۳,۵۶۲ نفر بوده است. نیمی از این تعداد را مهاجران خارجی یا خارجی تبارها تشکیل می‌دهد که تنوع آنها به بیش از صد و پنجاه ملیت می‌رسد و جمعیت فارسی زبانان نیز در آن کم نیست. طبق آمار سال ۲۰۱۶ میلادی مردم این شهر شامل هلندی‌ها و بعد مهاجرین مراکشی، سورینامی و سپس ترک‌ها می‌شود. مذهب اکثریت مردم یعنی ۱۷ درصد همچنان مسیحیت است و ۱۴ درصد را مسلمانان تشکیل می‌دهند که تعداد آنها رو به افزایش است.

می‌توان آب و هوای آمستردام را نسبتاً معتدل توصیف کرد. همانطور که برف در آن کمیاب است، گرمای هوا هم آزار دهنده نخواهد بود. اوج هجوم گردشگر به آمستردام و به طبع آن افزایش قیمت‌ها، ماه‌های جولای، آگوست و تعطیلات زمستان  است. جابه‌جایی در هر نقطه از شهر آمستردام توسط سیستم حمل و نقل عمومی ساده و راحت است. این سیستم کارآمد عمده نقاط شهر را با استفاده از قطار، تراموای، مترو، اتوبوس و کشتی به هم متصل می‌کند. اکثر مردم با دوچرخه در شهر رفت‌وآمد می‌کنند به طوری که بیش از ششصد و پنجاه هزار دوچرخه در آمستردام وجود دارد.

آمستردام

این شهر با وجود دانشگاه‌ها، آکادمی‌ها و مراکز تحقیقاتی در کنار بیش از ۴۰ موزه، تئاترهای متعدد و مراکز تفریحی، مرکز پیشتاز فرهنگی هلند به شمار می‌رود. در ضمن آمستردام بخشی از شهرت خود را مدیون خانه‌های تاریخی است‌ که به صورت بخش‌های متحدالمرکزی به شکل بادبزن طراحی شده‌اند. گفته می‌شود قدمت ۶۷۵۰ ساختمان در این شهر به قرون ۱۶ تا ۱۸ باز می‌گردد. بسیاری از پل‌های خوش‌منظر، ۹۰ جزیره شهر را به هم متصل کرده است.

از جاذبه‌های تاریخی آمستردام می‌توان به موزه ملی ریجکس اشاره کرد که علاوه بر ۷ میلیون اثر هنری، کتابخانه‌ای ارزشمند با بیش از ۳۵۰۰۰ کتاب و نسخه خطی دارد. موزه آنه فرانک (Anne Frank Museum)، موزه ونگوگ، کلیسای قدیمی از مشهورترین کلیساهای شهر، خانه موزه رامبراند، کاخ سلطنتی، بندر آمستردام (Port of Amsterdam)، باغ‌ گیاه‌شناسی، کانال پرنسس، پارک جنگلی Amsterdamse Bos و... نیز جزو جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شوند.

آمستردام

فشن در مرکز آمستردام حول میدان دام می‌چرخد؛ در ضلع شمالی این میدان یک دیپارتمنت استور بزرگ به نام «بایجنکف» (De Bijenkorf) قرار دارد. ضلع جنوبی آن شما را به سمت خیابان «کالوراسترات» (Kalverstraat) هدایت می‌کند که با مغازه‌های زنجیره‌ای بین‌المللی شامل «مونکی» (Monki)، «تاپ شاپ» (Topshop)، «اربن اوت‌فیترز» (Urban Outfitters) و H & M پذیرای گردشگران است. خیابان «اوترِخچه» (Utrechtsestraat) با بوتیک‌های متعدد و فروشگاه مد و پوشاک «وی آر لیبلز» (We Are Labels)، خیابان «ناین استریت» (De Negen)، «پی سی هوف‌استرات» (P.C. Hooftstraat) از معروف‌ترین مناطق خرید آمستردام را از دست ندهید.

برای سوغاتی نیز می‌توانید پنیرهای آمستردام با شهرت جهانی، کفش‌های چوبی، ظروف سفالی دلفت (Delftware)، کتاب خاطرات آنه فرانک، اشتروپ وافل، تقویم تولد را به عزیزان خود هدیه دهید.

گالری عکس‌های آمستردام

مطالب مرتبط:

دیدگاه