هزاران حلقه چاه نفس یادمان‌های هخامنشی گرفته است

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۰
هزاران حلقه چاه نفس یادمان‌های هخامنشی  گرفته است

به علت حفر چاهای غیرمجاز و بهره‌برداری نادرست از منابع آبی زیرزمینی میراث تاریخی دشت مرودشت و به خصوص یادمان‌های هخامنشی در معرض خطر تخریب قرار گرفته است.

در دشت مرودشت صدها بنا و میراث تاریخی ایران باستان واقع شده است که اکنون در محاصره ۱۵ هزار حلقه چاه کشاورزی قرار دارد که شبانه‌روز در حال بهره‌برداری از منابع محدود آب‌های زیرزمینی این منطقه و خالی کردن زیرپای میراث تاریخی این منطقه هستند.

شکافتن دل زمین برای برداشت آب‌های زیرزمینی یکی ازعواقب کم آبی و خشکسالی است که در پی آن مساله آب‌های زیرزمینی به تدریج از دسترس دور شده است و پدیده فرونشست زمین در این شرایط رخ می‌نمایاند.

از دیگر دلایلی که اکنون استان فارس را به گفته مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی محیط زیست کشور به رتبه یک فرونشست زمین در کشور و حتی جهان رسانده است حفر چاه‌های غیرمجاز است .

به گفته حمید فدایی مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید و پاسارگاد ترک‌هایی مربوط به انقباض خاک به دلیل کاهش رطوبت زمین در محوطه نقش رستم وجود دارد .

پاسارگاد

حمید فدایی افزود:

در دهه اخیر و در سراسر ایران کاهش رطوبت زمین پدید آمده بر اثر خشکسالی است و فرونشست زمین و فروچاله نیز در بسیاری از دشت‌های کشور در پی این مساله ایجاد شده که متاسفانه این وضعیت گریزناپذیر است.

وی با تاکید بر مدیریت منابع آبی در شرایط کنونی خشکسالی بیان کرد ضروری است که از منابع آبی برداشت‌های غیرضروری قطع شود تا این دوره خشکسالی که از جمله عوارض آن فرونشست‌ها و ترک‌های زمین است به پایان رسد و به دوران ترسالی برسیم تا زمین باری دیگر خود را بهسازی و ترمیم کند.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید و پاسارگاد در ادامه افزود آثار ارزشمند و میراث جهانی مانند تخت جمشید و نقش رستم در دشت پارسه وجود دارد که نگرانی در خصوص بحران فرونشست و ترک‌های زمین و تاثیر آن بر این دو بنای جهانی به دلیل پیوستگی این دو اثر به کوه کمتر است.

تخت جمشید

به گفته فدایی هزاران بنا، محوطه و تپه‌های تاریخی و باستانی در دشت مرودشت به جز تخت جمشید و نقش رستم وجود دارد که نگرانی اصلی در خصوص تخریب این میراث ارزشمند و تاثیر فرونشست و ترک‌های زمین که بر اثر خشکسالی و برداشت بی‌رویه آبهای زیرزمینی بروز می‌کند وجود دارد.

وی تصریح کرد که دشت مرودشت محل تمدن عظیم ایران باستان است و آثار فاخر جهانی مانند شهر پارسه، تخت گهر، پل، بقایای تاریخی ابنیه تاریخی و ساختار سنگی بسیار در زیر سطح و آثاری نیز بر روی زمین در این منطقه وجود دارد که مدیریت جامع‌تری برای حفاظت از این آثار در مقابل تهدید فرونشست زمین می‌طلبد که باید مردم هم در آن مشارکت کنند.

این مقام مسئول همچنین گفت:

بیش از ۱۵ هزار حلقه چاه کشاورزی در دشت مرودشت و در حریم آثار باستانی هخامنشی وجود دارد که حدود هفت هزار حلقه چاه کشاورزی از این تعداد مجاز و بیش از هشت هزار حلقه چاه غیرمجاز است.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه