الواح باروی تخت جمشید به خانه بازگشت

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
الواح باروی تخت جمشید به خانه بازگشت

به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی، الواح منتخب خشتی و گلی مربوط به باروی تخت جمشید، در موزه تخت جمشید رونمایی شد.

سید موید محسن نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از رونمایی الواح منتخب باروی تخت جمشید برای نخستین بار خبر داد. «بازگشت به خانه» عنوان برنامه‌ای بود که پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید برای رونمایی از ارواح منتخب بایگانی باروی برگزیده بود. الواحی که بیش از ۸۰ سال رنگ سرزمین مادری را به خود ندیده بودند.

طبق گفته محسن‌نژاد، این نمایشگاه شامل ۱۱۰ لوح منتخب از الواحی است که دو سال قبل از سوی دانشگاه شیکاگو به کشور استرداد شده است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی فارس عنوان کرد:

این نمایشگاه به‌مدت یک ماه برپا است که علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

محسن نژاد عنوان کرد:

این رویداد در سطح ملی و بین‌المللی بسیار مهم قلمداد می‌شود چون پس از ۸۰ سال این الواح به موطن اصلی خود بازگشته‌اند. همچنین، این رویداد می‌تواند زمینه هرچه بیشتر حضور گردشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم را فراهم آورد.

او با اشاره به اینکه یکی از الواح بسیار مهم است و نام شیراز را در خود جای داده است، خاطرنشان کرد:

این الواح در دوازده موضوع دسته‌بندی می‌شوند که ۱۱۰ مورد منتخب و به معرض نمایش در آمده است و شامل جزییات زیادی در خصوص حقوق زنان مسئولیت‌دار و دیگر موارد می‌شود که در مقایسه با سایر تمدن‌ها نشان‌دهنده این است که تخت جمشید با پرداخت حقوق به هنرمندان و کارگران ساخته شده است‌ و این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه