کشف کتیبه سه زبانه داریوش در تختگاه تخت جمشید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
کشف کتیبه سه زبانه داریوش در تختگاه تخت جمشید

سرپرست گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از کاوش کتیبه سه‌زبانه داریوش در تختگاه این محوطه باستانی خبر داد.

وحید بارانی، سرپرست گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید اعلام کرد که کاوش کتیبه سه‌زبانه داریوش در صفه جنوبی تختگاه تخت جمشید توسط این گروه باستان‌شناسی با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به انجام رسید. وی با اشاره به فرسایش زودهنگام و آسیب‌دیدگی آثار تاريخی پس از مدتی به دليل تغيرات مداوم آب و هوا، جذب و تبخير و رطوبت، اظهار داشت:

باستان‌شناسانی كه از ۸۰ سال پيش، كاوش‌ها را در تخت جمشيد آغاز کردند تا حدودی از فرآيند فرسايش آگاه بوده و از همان ابتدا تلاش‌های زيادی برای جلوگيری از تخريب نقوش برجسته پلكان شرقی آپادانا و پلكان كاخ شوراو... انجام داده‌اند.

بارانی ضمن اشاره به نصب سايه‌بان‌های موقت و حتی دائمی برای تلاش در جلوگيری از تخريب نقوش برجسته و کتیبه‌ها، از عدم حذف تمامی عوامل آسیب‌رسان به‌رغم این موضوع و بدتر شدن وضعیت نقوش و کتیبه‌ها خبر داد. وی يكی از دلايل آسيب‌های سطحی در سنگ‌های رسوبی و آهکی را نفوذ آب ناشی از بارندگی در بالای پلكان‌ها دانست كه به پايين نفوذ می‌کند و سپس به جداره داخلی سنگ‌ها می‌رسد. او در این رایطه افزود:

اين رطوبت املاح موجود در خاک را به سنگ‌ها منتقل كرده و پس از عبور از داخل سنگ و حمل املاح درونی سنگ به سطح می‌رسد و پس از تبخير آب از سطح بيرونی، املاح مضر روی سطح سنگ باقی می‌مانند.

سرپرست گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید با اشاره به اینکه اين پديده باعث می‌شود در مدت كوتاهی سطح بيرونی سنگ‌ها كه دارای نقش برجسته و کتیبه هستند، دچار آسيب و فرسایش شوند، تصریح کرد:

نبشته داریوش بزرگ هنگامی که ورودی در قسمت جنوبی تخت جمشید بود به مناسبت پی‌بنای کاخ تخت جمشید هک شده است که این سنگ نبشته روی تخته سنگی بزرگ و یک پارچه به طول ۸٫۱۵ متر (متن کتیبه ۷٫۲۰) و ارتفاع ۲٫۰۵ متر واقع در نمای جنوبی صفه حک شده است.

از همین رو، وحید بارانی از بررسی امكان ايجاد كانال ناکش دفع رطوبت (با حداقل دخل‌وتصرف ممکن ) پشت کتیبه جنوبی صفه تختگاه توسط كارشناسان گروه باستان‌شناسی با همکاری دفتر فنی و حفاظت و مرمت پایگاه در جهت حذف عامل آسیب‌رسان خصوصا رطوبت خبر داد و گفت:

ایجاد اين كانال باید با توجه به پر شدگی و انباشت خاک در فضاهای معماری در بناهای هخامنشی به روش علمی باستان‌شناسی و با هدف حذف خاک‌های پشت کتیبه که انتقال رطوبت را به اصل کتیبه است اقدام شود. این امر مهم توسط گروه باستان‌شناسی و به سرپرستی نگارنده انجام شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه