راهنمای تحصیل در گرجستان

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
راهنمای تحصیل در گرجستان

گرجستان به دلیل داشتن دانشگاه‌های معتبر و هزینه‌های پایین تحصیل و زندگی یکی از مقصدهای جدید علاقه‌مندان به تحصیل در خارج است.

گرجستان دارای دانشگاه‌های متعددی است که از نظر سیستم و کیفیت آموزشی با استاندارهای روز جهان برابری می‌کنند و از نظر هزینه تحصیل و زندگی نیز بسیار مقرون به صرفه‌تر از دیگر کشورهای اروپایی است. این دو ویژگی مهم باعث شده‌اند تا گرجستان به یکی از بهترین کشورها برای ادامه تحصیل در خارج تبدیل شود.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصيلات‌ پيش از دانشگاه

‌ دوره آموزش ابتدايی و پایه در كشور گرجستان ۹ سال به طول می‌انجامد. دانش‌آموزان سپس می‌توانند در دبيرستان‌های متوسطه به مدت سه سال تحصيلات خود را ادامه دهند و ديپلم دبيرستان دريافت کنند. دانش‌آموختگان دبيرستان‌های متوسطه مجاز به ادامه تحصيل در مؤسسات آموزش عالی هستند.

تحصيلات دانشگاهی

آموزش عالی در كشور گرجستان توسط مؤسسات آموزش عالی دولتی و غيردولتی ارائه می‌شود. آموزش عالی در كشور گرجستان تحت نظارت وزارت آموزش و علوم است. در كشور گرجستان سه سطح آموزش عالی وجود دارد:

  • دوره كارشناسی و ديپلم تخصصی؛
  • دوره كارشناسی ارشد؛
  • دوره نامزد علوم (برابر با دوره Ph.D).

راهنمای تحصیل در گرجستان

دوره‌های تحصيلی

۱. Bachelor: شامل چهار سال تحصيل در مؤسسات آموزش عالی.

۲. Master: شامل دو سال تحصيل پس از دوره Bachelor و دفاع از پايان‌نامه و گذراندن امتحانات نهايی است.

۳. Doctor: شامل حداقل سه سال تحصيل با داشتن مدرک Master. دانشجويان در اين دوره با روش‌های مختلف تحقيق و آموزش آشنا می‌شوند و در برخی دروس رشته مربوط امتحان می‌دهند. صدور مدرک پس از تهيه رساله دكتری و دفاع از آن است.

راهنمای تحصیل در گرجستان

نحوه‌ ارزشيابی مدارک تحصيلی (پس از تاریخ  ۲۰۱۱/۰۹/۰۱) 

  • مدارک Bachelor صادره‌ از دانشگاه‌های معرفی شده، با حداقل چهار سال‌ تحصيل حضوری و تمام وقت‌ به‌ شرط‌ دارا بودن‌ ديپلم‌ ۱۲ ساله دبيرستان يا پيش دانشگاهی با معدل حداقل ۱۴ در رشته مرتبط با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی، داشتن گواهی قبولی در آزمون زبان قبل از اخذ پذیرش، ارائه گواهی قبولی آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا ۶ ماه پس از شروع به تحصیل، پس‌ از بررسی علمی كه‌ شامل‌ آزمون‌ كتبی است، «كارشناسی» ارزشيابی می‌شوند.
  • مدارک Master صادره‌ از دانشگاه‌های معرفی شده‌ با توجه‌ به‌ دوره‌های تحصيلی قبل‌ از دانشگاه‌ و محتوای دروس‌ دانشگاهي، با حداقل یک و نیم تا دو سال تحصیل حضوری و تمام وقت، به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی معتبر با معدل حداقل ۱۵ در رشته مرتبط با گروه آموزشی تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد، داشتن گواهی قبولی در آزمون زبان قبل از اخذ پذیرش، ارائه گواهی قبولی آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا ۶ ماه پس از شروع به تحصیل، پس‌ از بررسی علمی كه‌ شامل‌ آزمون‌ كتبی است، «كارشناسی ارشد» ارزشيابی می‌شوند.
  • مدارک Doctor كه شروع تحصيل دوره مربوط به آن‌ها از اول سپتامبر ۲۰۱۱ به بعد باشد با حداقل سه سال تحصیل حضوری و تمام وقت، به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد معتبر با معدل حداقل ۱۶، یکسان بودن رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، داشتن گواهی قبولی در آزمون زبان قبل از اخذ پذیرش، ارائه گواهی قبولی آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا ۶ ماه پس از شروع به تحصیل، مشروط به انتشار حداقل دو مقاله كامل (Full Paper) در نشريات معتبر علمی ـ ‌پژوهشی، منتشره در كشورهای غيراز كشورهای مستقل مشترک‌المنافع و آسيای ميانه كه حداقل يكی از آن‌ها دارای نمايه (Index) بين‌المللی باشد و همچنين، پس از احراز تسلط متقاضی ارزشيابی مدارک تحصيلی خارجی به زبان تحصيل در كشور خارجی (شامل قابليت‌های گفتاری و نوشتاری به زبان تحصیل و زبان رساله یا زبان رسمی كشور محل تحصيل)، با رعايت ساير ضوابط و مقررات قابل بررسی و ارزشيابی است. ضمنا رساله دكتری بايد توسط شخص متقاضی (نه از طريق مترجم) نگاشته و ارائه شده باشد.

راهنمای تحصیل در گرجستان

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

در دانشگاه‌های گرجستان رشته‌های تحصیلی متنوعی را در مقاطع مختلف و به زبان گرجی و انگلیسی ارائه می‌شوند.

شهریه دانشگاه‌های گرجستان

هزینه تحصیل در گرجستان سطوح مختلف تحصیلی یعنی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت است؛ ولی در حالت کلی، میزان شهریه‌ها بین ۳,۰۰۰ تا ۶,۰۰۰ دلار در سال متغیر است. در این رابطه، بالاترین میزان شهریه متعلق به رشته پزشکی است.

هزینه زندگی در گرجستان

دانشگاه‌های گرجستان خوابگاه‌‌هایی مشابه خوابگاه‌های ایران در نزدیکی دانشگاه‌ها دارند و همین مسئله باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل نیز می‌شود. البته برخی از خانواده‌‌های گرجی اتاقی از منزل‌ خود را برای اجاره کردن در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که هزینه اجاره بهای آن حدودا ۱۰۰ دلار است. هزینه اجاره آپارتمان مستقل متوسط تقریبا از ۳۰۰ دلار آغاز می‌شود. 

راهنمای تحصیل در گرجستان

بهترین دانشگاه‌های گرجستان مورد تائید وزارت علوم

  • Ivane Javakhishvili Tbilisi State University
  • Apolon Kutateladze State Academy of Arts
  • Ivane Javakhishvili Tbilisi State University (غیر از رشته زبان و ادبیات گرجی)
  • Sarajishvili Tbilis State Conservatoire در رشته‌های مربوط به هنر موسيقی
  • Technical Uniuversity
  • University of Georgia

بورسیه دانشگاه‌‌های گرجستان

بورسیه‌های تحصیل در گرجستان به دو دسته بورسیه‌های دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند؛ 

  • بورسیه‌های دولتی: در کشور گرجستان، بخش زیادی از بورسیه‌های دانشجویان بین‌الملل مانند بورسیه بنجامین. آ. گیلمن، بورسیه بوررن اواردز، بورسیه فول‌برایت و... از بخش دولتی تامین می‌شود.
  • بورسیه‌های خصوصی: این گروه از بورسیه‌ها توسط دانشگاه‌ها به دانشجویان اختصاص داده می‌شوند؛ بورسیه مونت هالیوک نمونه شناخته شده این بورسیه‌ها است.

راهنمای تحصیل در گرجستان

شرایط سنی تحصیل در گرجستان

برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های گرجستان محدودیت سنی خاصی وجود ندارد؛ ولی در حالت کلی، برای ادامه تحصیل در اروپا حداکثر سن برای ورود به کالج ۲۳ سال، برای ورود به دوره کارشناسی ۲۵ سال، کارشناسی ارشد ۳۰ سال و دوره دکتری زیر ۴۰ سال است.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در گرجستان

بیمه درمانی در گرجستان در اختیار بخش خصوصی است و دولت از طریق اداره خدمات بیمه‌ای بر عملکرد آن‌ها نظارت دارد. در حالت کلی، بیمه درمانی در کشور گرجستان برای کارمندها یا کارگرها و تمامی افراد شاغل در گرجستان، ربطی به کارفرما ندارد و هر شخص بنابر نیاز خودش می‌تواند پوشش بیمه درمانی را انتخاب کند یا آن را نخواهد.

معمولا پوشش بیمه درمانی در گرجستان به مانند بیمه تکمیلی در ایران است، یعنی اینکه اغلب پوشش‌های پزشکی در آن به‌صورت کامل پرداخت می‌شوند، ولی در سال دارای سقف مشخص است.

تعطیلات پایان سال تحصیلی دانشگاه‌های گرجستان

سال تحصیلی در دانشگاه‌های گرجستان به دو ترم بهار و پاییز تقسیم می‌شود.

راهنمای تحصیل در گرجستان

آب و هوای گرجستان

موقعیت جغرافیایی گرجستان به گونه‌ای است که تابستان‌ها گرم و مرطوب و زمستان‌ها مقدار اندکی سرد است.

ویزا و کار دانشجویی در گرجستان

گرجستان یکی از اعضای پیمان شینگن است و ویزای تحصیلی گرجستان از نوع ویزای نوع C است و حداقل ۳۰ روز و حداکثر ۹۰ روز اعتبار دارد برای متقاضیان تحصیل در گرجستان جهت انجام مذاکرات اولیه با دانشگاه، توسط سفارت گرجستان در تهران صادر می‌شود. پس از اخذ پذیرش دانشجو باید جهت اخذ ویزای تحصیلی نامه دعوتنامه را به کنسولگری گرجستان در نزدیکی محل اقامت خود تحویل دهد. نامه دعوتنامه و پذیرش از واحد روابط بین‌الملل دانشگاه صادر و در وزارت امور خارجه تأیید می‌شود. 

راهنمای تحصیل در گرجستان

شرایط کار دانشجویی

دانشجویان مشغول به تحصیل در گرجستان اجازه کار قانونی در حین تحصیل بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته را دارند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه