هفته نامه: از نوسازی جلفای اصفهان تا کشف کتیبه های سفالی در گورستان اشکانی

سارا کرایی
سارا کرایی شنبه، ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۰
هفته نامه: از نوسازی جلفای اصفهان تا کشف کتیبه های سفالی در گورستان اشکانی

جزئیات مربوط به تخریب کاخی که روزگاری بزرگ‌ترین خانه تهران بوده، کشف لوحه‌های سفالی در گورستان اشکانی و خبرهای دیگر را در این شماره از هفته نامه کجارو بخوانید.

این شماره از هفته‌نامه کجارو در بخش‌های زیر منتشر شده است که با کلیک روی هر عنوان می‌توانید آن بخش را مطالعه کنید:

کاخ ثابت پاسال و حواشی مربوط به تخریب آن | برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه و گردشگر از یونان | کشف  لوحه‌های سفالی در گورستان اشکانی | نوسازی جلفای اصفهان | دیگر خبرها

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کاخ ثابت پاسال و حواشی مربوط به تخریب آن

این کاخ زمانی بزرگ‌ترين خانه تهران بوده

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کاخ ثابت پاسال

خانه مشهور به کاخ ثابت پاسال که در کوچه ناهید ابتدای بلوار آفریقا واقع شده خانه‌ای ١١ هكتاری است که زمانی بزرگ‌ترين خانه تهران بوده و در دهه پنجاه ارزشی معادل ۱۵ ميليون دلار داشته است. گویا در آخرين روزهای فعاليت شورای چهارم، اعضای شورا بی‌توجه به تمام هشدارها و درخواست‌هايی كه برای حفظ اين بنا در اين سال‌ها مطرح شد، مجوز تخريب آن و ساخت مسجد در زمين مصادره‌ای آن را به مالک فعلی آن داده‌اند.

اما خوشبختانه مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی اعلام کرده است این خانه ثبت ملی اضطراری می‌شود. این خانه با مساحت ۱۲ هزار متر مربع، تنها خانه‌ی باقی مانده در خیابان جردن تهران است و از جمله آثار منحصربه‌فرد معماری در کشور محسوب می‌شود. ثبت اضطراری این خانه، موجب حفظ و ماندگاری سبک معماری آن می‌شود.

فرهاد نظری در مورد حقوق مادی و معنوی مالک خانه این‌چنین پاسخ داد:

به هر حال حق مالکیت اشخاص در آثار و املاک محترم است ولی ارزش ملی و قانونی آثار نباید قربانی و تحت الشعاع مالکیت‌ها قرار گیرد. وضعیت مالکیت و حقوق مادی و معنوی خانه ثابت پاسال، پس از ثبت نهایی اثر با مالک بنا مطرح شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، با اعلام اینکه با صاحب ملک خانه ثابت پاسال به توافق رسیده‌اند، افزود:

بر اساس توافق‌های انجام شده میان مالک عمارت تاریخی ثابت پاسال و اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، اصل عمارت حفظ و مرمت می‌شود، اما با فاصله‌ای به‌اندازه عرض معبر عمارت تا دیواره خیابان جردن (آفریقا) یک هتل در بخش شمال غربی ثابت پاسال ایجاد می‌شود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه و گردشگر از یونان

یونان به‌عنوان دروازه ورود به اروپا

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گردشگر

مصطفی دهقان، مشاور و دستیار ویژه معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پنجشنبه، ۴ خرداد در محل سفارت ایران در یونان اعلام کرد:

با توجه به اینکه یونان به‌عنوان دروازه ورود به اروپا نقش مهمی در تقویت روابط ایران با سایر کشورهای اروپایی دارد، سفارت ایران در یونان می‌تواند نقش قابل ملاحظه‌ای در روابط بخش دولتی و خصوصی یونان و ایران در حوزه ماموریت‌های سه‌گانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داشته باشد.

دهقان با تاکید بر نقش تسهیل‌گری سفارت ایران، گفت که زمینه‌های تسهیل در ورود و خروج گردشگران و زمینه برای سفر یک هیئت دیپلماتیک از ایران به یونان و نیز از یونان به ایران توسط این سفارتخانه می‌‌تواند پیگیری شود.

وی در ادامه افزود:

فعال شدن بخشی در سفارتخانه در خصوص تسهیل توسعه اقتصاد گردشگری، جذب سرمایه‌گذار، برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری و جذب گردشگر، بازاریابی، رونق و توسعه صنایع دستی و حفاظت از میراث فرهنگی از موضوعات مهمی است که سفارت ایران در یونان می‌تواند آن‌ها را پیگیری و اجرایی کند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کشف لوحه‌های سفالی در گورستان اشکانی 

با نقوش گوزن، بُز و درخت

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گورستان اشکانی

 سیدمحمد حسینی، مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان مرکزی، اعلام کرد در بررسی که شامل شهرستان اراک و بخش‌هایی از شهرستان آشتیان در استان مرکزی بود، بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی شناسایی و ثبت شد که برخی از آن‌ها جزو شاخص‌ترین آثار استان و فلات مرکزی محسوب می‌شود و در بررسی‌های پیشین کسی آن‌ها را شناسایی و مطالعه نکرده بود. وی افزود:

گروه باستان‌شناس در این بررسی با تنوع بالای آثار شناسایی‌ شده شامل تپه‌ها، محوطه‌های گسترده، سنگ‌نگاره‌های فراوان و متنوع و کتیبه‌های متعدد اسلامی، آتشکده، چهارطاقی، میل‌ها، بازار، کاروان‌سرا، قلعه، تپه قلعه، مساجد، تکایا، آب‌انبار، حمام، قنات‌های چندصدساله، چاه‌ها و کانال‌های آب چندصدساله، و... مواجه بودند.

محوطه‌های شناسایی‌شده در این بررسی، بازه زمانی هفت هزارساله، از دوران مس‌سنگی تا دوره قاجار، را در بر می‌گیرند که البته احتمال شناسایی دوره‌های کهن‌تر (مربوط به نوسنگی) با حفاری در برخی از محوطه‌های بزرگ پیش‌ از تاریخی این منطقه بسیار زیاد است. از جمله دستاوردهای مهم این بررسی، شناسایی محوطه‌های باستانی گسترده با وسعت بیش از ۱۰۰ هکتار متعلق به اواخر ساسانی و دوران اسلامی، محوطه‌های چند ده هکتاری از دوران اشکانی، چندین محوطه شاخص از دوران پیش‌ از تاریخ و قبرستان‌هایی با قدمت بیش از دو هزار تا پنج هزار سال است.

وی همچنین اعلام کرد که در این بررسی، چندین قطعه از لوحه‌های سفالی تدفینی با نقوش گوزن، بُز و درخت در محوطه‌های گورستانی دوران اشکانی به‌ دست آمده که از منحصربه‌فردترین آثار یافت‌شده منطقه محسوب می‌شوند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نوسازی جلفای اصفهان 

زیر نظر میراث فرهنگی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جلفا اصفهان

حمیدرضا فرهنگ، شهردار منطقه پنج شهرداری اصفهان، اعلام کرد در منطقه و محدوده جلفای اصفهان همه حرکات با نظر و هماهنگی میراث فرهنگی انجام شده و هیچ اقدامی بدون در نظر نگرفتن مباحث میراثی پیش نرفته‌ است.

این منطقه از شهر اصفهان یک منطقه خاص است و در فاز اول پروژه احیای این منطقه قدیمی، سنگ‌فرش‌های کوچه سنگ‌تراش‌ها و کوچه کلیسا ترمیم و نوسازی شده است. این طرح در فاز دوم وارد میدان جلفا و کف‌سازی میدان ترمیم می‌شود، اما در خصوص مغازه‌ها و نوسازی آن شورای خلیفه گری و میراث فرهنگی نیز صاحب نظر هستند اما مجوز نوسازی در این منطقه از سوی شهرداری صادر می‌شود.

وی با تاکید بر نظارت میراث فرهنگی بر تمامی کارهای انجام شده در این منطقه، گفت:

هزینه‌ ترمیم و احیای این منطفه تاکنون سه میلیارد و ۵۰۰  میلیون تومان بوده، اما چون منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است ساماندهی باید درست صورت گیرد.

فرهنگ همچنین در مورد زیباسازی بصری منطقه‌ی جلفا اعلام کرد:

دست ما در این زمینه به‌دلیل تنوع کاربری چندان باز نیست و نمی‌توانیم تابلوهای یکدست ایجاد کنیم، با این وجود سعی داریم که با مشوق‌هایی کاربری‌های تجاری منطقه‌های حساسی مثل خاقانی و جلفا و محدوده‌های مهم‌تر را مدیریت کنیم اما در این زمینه نمی‌توانیم اجباری داشته باشیم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دیگر خبرها

سایر خبرهای حوزه گردشگری

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در این بخش لینک دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته را می‌بینید.

تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادها و سوال‌های شما همراهان گرامی کجارو است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه