سامانه املاک میراثی راه اندازی می شود

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
سامانه املاک میراثی راه اندازی می شود

مدیر کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد سامانه جامع مدیریت املاک میراث فرهنگی راه‌اندازی می‌شود. 

نقی زاده مدیر کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی در نشستی که بعدازظهر روز چهارشنبه ۱۰ خرداد در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، از  راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت املاک میراث فرهنگی خبر داد. وی در ادامه افزود:

بخشی از مشکلات سازمان میراث فرهنگی مربوط به بحث‌های قانونی است. قوانین ما به رغم اینکه خوب بوده‌اند اما کهنه شده‌اند. قوانین پدیده‌های اجتماعی دارای طول عمر هستند اما قوانین میراث فرهنگی می‌بایست به روز شوند. در سال‌های اخیر نگاه سازمان میراث فرهنگی به این است که قوانین باید بازنگری شود چون ما از سه سازمان مختلف تشکیل شده‌ایم و اکنون رئیس سازمان با ۴ اساسنامه روبه رو است.

وی با اشاره به این که قانون جامع میراث فرهنگی را در دستور کار قرار گرفته است، گفت از اتمام مطالعات پایه‌ای و فاز اول آن اواخر در سال گذشته خبر داد. او در ادامه افزود:

نسخه تنقیح شده قوانین در دسترس است که با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری در حال ویرایش است. این قانون جامع کمک می‌کند تا تفاسیر متعدد از قوانین به شدت کاهش یابد منتهی این قانون جامع همه قوانین را در نظر می‌گیرد جز قوانین جزایی و کیفری. چون این قوانین نیازمند بررسی قوه قضائیه بوده و صلاحیت این قوه را می‌طلبد. با کمکی که معاونت حقوقی قوه قضائیه به ما کرد نسبت به بازنگری قوانین کیفری، جرائم علیه میراث فرهنگی بازنگری شده است و اگر این قوانین در مجلس به تصویب برسد بسیار برای حفظ میراث فرهنگی مفید خواهد بود.

نقی زاده با اشاره به این که عناوین جدید مجرمانه نیز به آن اضافه شده است، گفت که همه‌ی نهادها موظف بودند لیست اموال تاریخی خود را اعلام کنند. برخی از آنها اموال غیرمنقول را اعلام کرده و بخش اعظمی هنوز این فهرست را نداده‌اند و اداره‌ی میراث فرهنگی فقط می‌تواند از آن‌ها درخواست کند. 

مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد:

سامانه جامع مدیریت املاک میراث را راه‌اندازی کرده‌ایم، ۱۵ روز پیش نیز رونمایی شد. در شش ماه آتی با ورود اطلاعات آن، این سامانه می‌تواند اطلاعات کاملی از اموال منقول و غیرمنقول تاریخی و فرهنگی را در اختیار مسئولان قرار دهد. بخش حقوقی نیز گزارش‌های مربوط به پیگیری‌های حقوقی انجام شده را در اختیار مسئولان از این طریق قرار می‌دهد تا آخرین وضعیت پرونده‌ها در آن قابل اطلاع باشد.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه