راهنمای سفر به کیش

کیش جزیره زیبای ایران در خلیج فارس است که در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای تبدیل آن به قطب گردشگری انجام شده است. بسیاری از خانواده‌ها برای گذراندن تعطیلاتی خاطره‌انگیز به کیش سفر کرده و از برنامه‌های تفریحی و شاد تدارک دیده‌ شده در این جزیره توریستی استفاده می‌کنند. اگر شما نیز برای سفر به کیش برنامه‌ریزی می‌کنید،‌ با کجارو همراه شوید تا اطلاعات بیشتری از این جزیره زیبا به دست آورید.

آنچه باید درباره جزیره کیش بدانید:

معرفی جزیره کیش

آب و هوای کیش

دیدنی های کیش

سوغات کیش

غذاهای محلی کیش

اقامت در کیش

رستوران های کیش

حمل‌ و نقل عمومی در کیش

آداب و رسوم مردم کیش

راهنمای سفر کیش

معرفی جزیره کیش

ساحل و دریای آبی

جزیره کیش یکی از جزیره‌های خلیج فارس و از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است که از شرق به تنگه هرمز، از جنوب به کشور امارات متحده عربی و از غرب به کشورهای بحرین و عربستان محدود می‌شود. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیتی بالغ بر ۳۹,۸۵۳ نفر در این جزیره ساکن هستند که به این شهروندان، کیش‌وند می‌گویند.

بر اساس کتب تاریخی، جزیره کیش از دوران هخامنشیان و سپس اشکانیان و ساسانیان، بخشی از ایران بوده است؛ اما در زمان گسترش اسلام توسط خلفای اموی تصرف می‌شود. تا اینکه در سال ۲۴۹ هجری قمری، یکی از اهالی ری بر خلیفه خروج می‌کند و تمامی جزایر خلیج فارس از جمله کیش را به ایران برمی‌گرداند. طبق شواهد و قراین، این جزیره مرجانی در عصر غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان و مغول، به‌عنوان مركز بازرگانی خلیج فارس پررونق بوده است. در سال ۱۳۴۹ کیش به‌عنوان یک منطقه توریستی بین‌المللی انتخاب شد و در سال ۱۳۶۱ اولین منطقه آزاد اقتصادی ایران لقب گرفت.

یکی از مواردی که درباره وجه تسمیه کیش گفته‌اند، این است که در لهجه مردم بومی، «کیش» به کانال عمیقی می‌گویند که محل خروج آب از قنات باشد؛ به‌خصوص که این منطقه تنها جزیره خلیج فارس با قنات آب شیرین است. در جایی دیگر نیز «قیس» یا «کیس» را نام قدیم جزیره کیش دانسته‌اند.

کد کیش: ۰۷۶

آب و هوای کیش

کیش، آب‌وهوایی گرم و مرطوب دارد و بارندگی‌های آن بیشتر به‌شکل رگبار در ماه‌های زمستان است. میانگین دمای سالانه‌ جزیره را حدود ۲۶ درجه سانتی‌گراد برآورده کرده‌اند و اختلاف دمای ماه‌های مختلف سال در آن بسیار ناچیز است. با این اوصاف می‌توان بهترین زمان سفر به کیش را از اوایل دی ماه تا اواخر فروردین دانست. گردشگران زیادی حتی در اردیبهشت ماه به کیش سفر می‌کنند؛ چراکه رطوبت هوا هنوز زیاد نشده است و گاهی اوقات در طول شب نسیم خنکی می‌وزد و دمای آب دریا برای شنا همچنان مناسب است. همچنین، علی‌رغم گرما و رطوبت زیاد در فصل تابستان، بسیاری از گردشگران،‌ کماکان به این جزیره زیبا سفر می‌کنند؛ چراکه تفریح‌های آبی متنوعی که در این جزیره رایج است، گرمای هوا را قابل‌تحمل می‌کند. ازاین‌رو، کیش را می‌توان یکی از مقاصد چهارفصل ایران به شمار آورد.

دیدنی های کیش

ورزش های آبی

هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از جاهای دیدنی کیش، انجام فعالیت‌های تفریحی جذاب و مهیج و حضور در مراکز خرید متعدد، خود را به این منطقه می‌رسانند. با توجه به اینکه کیش، منطقه آزاد است و اتباع خارجی برای ورود به آن نیازی به دریافت ویزا ندارند، گردشگران خارجی زیادی نیز از این جزیره دیدن می‌کنند.

جاذبه های تاریخی و فرهنگی کیش

از مشهورترین جاذبه‌ های تاریخی کیش می‌توان به کشتی یونانی، شهر زیرزمینی کاریز با قدمت ۲۵۰۰ سال و شهر باستانی حریره اشاره کرد.

زیرزمینی با دیوارهای سنگی

جاذبه های تفریحی کیش

تفریح‌های آبی بخش جذاب و مهیج سفر به کیش را تشکیل می‌دهند و اگر به فعالیت‌هایی مثل جت اسكی، قايق‌های پدالی، غواصی، پاراسل و... علاقه‌مند هستید، می‌توانید به اسکله‌ تفریحی کیش سر بزنید و علاوه بر قدم زدن روی اسکله و دیدن آب زلال خلیج فارس و لذت‌بردن از ساحل ماسه‌ای و آرامش وصف‌ناپذیرش، می‌توانید از کلوپ‌های مختلف تفریح‌های آبی، کافه‌ها و رستوران‌های کنار اسکله نیز نهایت استفاده را ببرید.

تفریح‌های آبی بخش جذابی از سفر به کیش را تشکیل می‌دهند

اگر دوست دارید از نزدیک، انواع مختلف آبزیان نظیر مرجان‌ها، ماهی‌ها، خرچنگ‌ها را تماشا کنید، سوار کشتی‌های آکواریومی شوید و لذت کشف زیبایی‌های شگفت انگیز دریا را تجربه کنید یا اینکه به آکواریوم کیش بروید.

دوچرخه‌سواری دور جزیره نیز از دیگر فعالیت‌های محبوب در کیش است. همچنین جشنواره تابستانی کیش که از ۱۵ تیر تا ۳۱ شهریور هر سال برگزار می‌شود، خود یکی از جاذبه‌های فرهنگی این جزیره برای جذب گردشگر است. از دیگر تفریحات جزیره کیش می‌توان به دلفیناریوم کیش، پارس سافاری، قلعه وحشت و پارک آبی اوشن اشاره کرد.

مراکز خرید کیش

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود افراد زیادی به کیش سفر کنند، خرید است. کیش گلچینی از بهترین و لوکس‌ترین مراکز خرید را در خود جای می‌دهد. در مراکز خرید کیش، می‌توانید اجناسی همچون پوشاک، وسایل شخصی، وسایل سرگرمی، وسایل آرایشی‌و‌بهداشتی، کیف‌و‌کفش، اسباب‌بازی، تجهیزات رایانه‌ای، لوازم‌خانگی و دیجیتالی، لوازم آشپزخانه، و مواد غذایی تهیه کنید.  بازار پارس خلیج، مرکز خرید ونوس، مرکز خرید زیتون، مرکز خرید پانیذ، مرکز خرید دامون، بازار مریم، بازار مرجان، بازار مروارید، مرکز خرید سارینا ۱، بازار پردیس ۱، و بازار پردیس ۲، تعدادی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین مراکز تجاری و تفریحی کیش هستند.

جاذبه های طبیعی کیش

درختی قدیمی و سبز

طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد کیش با سواحل آرام، ماسه‌های مرجانی، آب زلال دریا، پوشش گیاهی مناسب و سرسبز باعث شده است که گردشگران زیادی سفر به این منطقه را در برنامه خود بگنجانند. ساحل کیش جزو كم‌خطرترین سواحل دنیا محسوب می‌شود؛ چراکه هیچ کوسه خطرناکی در آب‌های آن زندگی نمی‌کند و به‌دلیل امکان شنا و ورزش‌های دریایی در تمام فصول سال، منحصربه‌فرد و استثنایی تلقی می‌شود.

درخت سبز کیش با قدمتی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال، پارک ساحلی میرمهنا، ساحل مرجان و پارک ساحل سیمرغ از دیگر جاذبه های طبیعی کیش هستند. 

سوغات کیش

جزیره کیش نیز مثل سایر نقاط ایران، صنایع‌دستی جذابی نظیر گلیم سوزنی، سبد و پارچه گلابتون دوزی دارد که می‌تواند در سبد سوغات شما قرار بگیرد. صنایع دستی دریایی از زیورآلات تا وسایل دکوری و تابلوهای نقش برجسته و انواع جاکلیدی از پوسته حلزون، صدف و... هم برای بسیاری از گردشگران جذابیت دارد. انواع قهوه و شکلات، خرما و فرآورده‌های آن مانند چیپس خرما و شیره‌ خرما هم ره‌آوردهای لذیذی از این سفر خاطره‌انگیز خواهند بود. یکی دیگر از انواع سوغات‌ کیش که می‌توانید برای عزیزان خود تهیه کنید، خرید پوشاک باکیفیت از مراکز خرید و فروشگاه‌های مختلف است.

غذاهای محلی کیش

مرغ و پلو

بخش مهمی از هر سفری به غذاهای بومی و محلی هر منطقه اختصاص دارد، کیش نیز از این قاعده مستثنا نیست و می‌توانید غذاهایی همچون سمک مشوی (نوعی ماهی سرخ شده)، محمر (نوعی برنج شیرین با ماهی)، هریسه (حلیم مخصوص کیش)، برنج مجبوس کیش (نوعی پلو با ادویه‌ خاص عربی و گوشت، مرغ یا ماهی)، انواع قلیه و... را نوش جان کنید و تجربه‌ای متفاوت برای خود بسازید. برای چشیدن طعم لذیذ این غذاها باید به مناطق بومی‌نشین کیش سر بزنید؛ چراکه آن‌ها را در رستوران‌های جزیره پیدا نخواهید کرد.

اقامت در کیش

کلبه هایی روی دریا

منبع عکس: خبرگزاری مهر

هتل‌های متعددی با سطح کیفیت مختلف در کیش فعالیت می‌کنند که قیمت آن‌ها به ستاره‌های هتل و نوع خدماتشان بستگی دارد. علاوه بر این، امکان اجاره سوئیت و ویلا نیز در کیش موجود است. از هتل‌ های کیش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که می‌توانید بر اساس بودجه، فاصله هتل از سواحل و مراکز خرید و... دست به انتخاب بزنید و رزرو هتل کیش را انجام دهید.

هتل های لوکس کیش: هتل شایان، هتل پارمیس، هتل مارینا پارک، هتل شایان، هتل داریوش، هتل ایران، هتل میراژ، هتل ترنج و...

هتل های میان‌رده کیش: هتل هلیا، هتل پارسیان، هتل شایلی، هتل گلدیس، هتل تعطیلات، هتل آبادگران و...

هتل های اقتصادی کیش: هتل ققنوس، هتل فانوس، هتل ستاره، هتل خاتم و...

رستوران های کیش

رستورانی در داخل کوه

در کیش برای همه نوع ذائقه و سلیقه‌ای، رستوران وجود دارد که از غذاهای ایرانی تا فرنگی و دریایی را سرو می‌کنند. رستوران فودلند کیش، رستوران میرمهنا، رستوران ساحلی توتی فروتی، فودکورت دامون، رستوران کوه نور، رستوران دارچین و رستوران کلبه درویش از جمله کافه‌ها و رستوران‌ های کیش هستند که لذت چشیدن بهترین غذاها را برای مشتریان خود به ارمغان می‌آورند.

حمل‌ و نقل عمومی در کیش

در جزیره‌ کیش، شما برای حمل‌و‌نقل عمومی سه گزینه پیش رو دارید؛ تاکسی خطی زرد، تاکسی دربست سفید و مینی‌بوس. اگر به هیچ‌کدام علاقه‌ای ندارید، می‌توانید خودرویی بدون سرنشین اجاره کنید. تاکسی‌های کیش، با تاکسی‌‌متر کار می‌کنند. هزینه‌ این تاکسی‌ها در روز و نیمه‌شب متفاوت است.

آداب و رسوم مردم کیش

اقوام و نژادهای مختلفی در جزیره کیش در کنار هم زندگی می‌کنند که هرکدام از آن‌ها آداب و رسوم خاصی دارند. یکی از این رسم‌ها با فرارسیدن عید قربان انجام می‌شود که مردم محلی مثل ایام نوروز، گندم سبز می‌کنند و آن را به آب می‌اندازند. ضمن اینکه پس از قربانی کردن گوسفند، گوشت آن را بین نیازمندان پخش می‌کنند.

لباس محلی مردان در کیش، دشداشه نام دارد که همراه با عرقچین پوشیده می‌شود. زنان محلی کیش هم پوششی به نام ملفع دارند و بطوطه یا برقع روی صورت خود می‌گذارند. یکی از زیباترین هنرهای زنان کیش را می‌توان حنا بستن دانست که با خلق طرح‌ها و نقش‌های جذاب همراه است.

راهنمای سفر کیش

از سفر با اتوبوس و قطار و خودروی شخصی گرفته تا هواپیما، راه‌های مختلفی برای سفر به کیش وجود دارد که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم. 

سفر هوایی به کیش

سفر هوایی به کیش، ساده‌ترین و آسان‌ترین راه سفر به این جزیره است؛ به‌ویژه که ایرلاین‌های زیادی از شهرهای مختلف کشور به مقصد فرودگاه بین‌المللی کیش پرواز می‌کنند. فاصله هوایی تهران تا کیش، ۱۰۴۲ کیلومتر است که طول پرواز آن حدود یک ساعت و چهل دقیقه طول می‌کشد.

سفر زمینی به کیش

ساختمانی مدور در ساحل

سفر زمینی به کیش هم گزینه رایج دیگر بین برخی گردشگران است که جذابیت‌های خاص خود را دارد. اگر قصد دارید مثل بسیاری از گردشگران، از خودروی شخصی استفاده کنید، راحت‌ترین گزینه، حرکت از تهران به‌سمت بندرعباس است که شامل عبور از قم، کاشان، نایین، مهریز، شهربابک، سیرجان و بندرعباس می‌شود. با انتخاب این مسیر باید فاصله تهران تا بندرعباس را طی کنید که حدود ۱,۲۷۶ کیلومتر است. سپس باید از بندرعباس به‌طرف بندر چارک، لنگه یا آفتاب ادامه مسیر دهید که به‌ترتیب در فاصله ۲۷۱، ۱۸۴ و ۳۰۷ کیلومتری از بندرعباس قرار دارند. بندر چارک بهترین انتخاب است؛ چراکه بیشترین تردد کشتی‌ها و لنج‌ها از همین بندر به کیش انجام می‌شود و نزدیک‌ترین بندر به این جزیره به شمار می‌رود.

گزینه دیگر پیش روی پایتخت‌نشینان، حرکت از تهران و عبور از شهرهای مثل کاشان، اصفهان، شیراز و لار و نهایتا بندر چارک یا آفتاب است. فاصله تهران تا بندر چارک حدود ۱,۴۵۰ کیلومتر است که تقریبا ۱۷ ساعت طول می‌کشد.

با استفاده از شناورهای مسافری و باری حاضر در بندر چارک می‌توانید یک سفر دریایی لذت‌بخش به کیش داشته باشید و در ادامه با خودروی شخصی خود به تماشای نقاط دیدنی جزیره بروید. برای رساندن خودرو به کیش، باید مبلغی را هزینه کنید. همراه داشتن مدارکی از جمله اصل و کپی کارت خودرو، برگ معاینه فنی و گواهینامه را فراموش نکنید. یادتان باشد برای گذراندن مراحل اداری و گمرکی، باید دو ساعت قبل از حرکت شناور، در محل حاضر باشید.

در صورتی که در غرب ایران زندگی می‌کنید، برای سفر به کیش می‌توانید با عبور از کرمانشاه، اهواز، بندر ماهشهر و بوشهر، خود را به بندر چارک برسانید و در ادامه همان طور که ذکر شد با کشتی راهی کیش شوید. اگر هم در بیرجند و شرق کشور ساکن هستید، باید به کرمان و از آنجا به بندرعباس و سرانجام بندر چارک بروید.

برای سفر با قطار به کیش می‌توانید از شهرهای مختلف به مقصد بندرعباس بلیط تهیه کنید که گزینه ارزان‌تری نسبت به هواپیما است و در عین حال جذابیت‌های طول راه را نیز از دست نخواهید داد. پس از رسیدن به بندرعباس می‌توانید با خودرو یا اتوبوس، خود را به بندر چارک برسانید.

شاید هم جزو آن دسته از گردشگرانی هستید که سفر با اتوبوس به کیش را ترجیح می‌دهید؛ پس از شهر محل سکونتتان به‌‌طرف بندرعباس حرکت کنید و در ادامه راهی بندر چارک و بعد جزیره زیبای کیش شوید.

نویسنده: صدیقه شجاعی

عکس‌های گالری از ویکی‌مدیا (عکاسان: خسرو حیرت نگاری، فرید عطار، حامد فضل الهی، Mehrraz)

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به کیش

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map