ضرورت آمادگی ایران در برابر بلایای‌ طبیعی

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی شنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۹
ضرورت آمادگی ایران در برابر بلایای‌ طبیعی

نماینده سازمان ملل در ایران مطرح کرد ایران جزو ۱۰ کشور حادثه‌‌خیز جهان است.

نماينده سازمان‌ ملل در ايران اعلام کرد  ایران جزو ۱۰ کشور حادثه‌‌خیز جهان است و در ادامه با اشاره به نقش مهم فرودگاه كرمانشاه در امدادرسانی به مجروحان، اعلام کرد:

بدون مديريت مؤثر فرودگاهی امكان انتقال سريع مجروحان به تهران وجود نداشت.

«گری لوئيس» نماینده سازمان ملل متحد در ایران، با اشاره به سفر خود به مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه، با قدردانی از تمام ارگان‎های كمک‌رسان و ابراز تاسف از جان باختن و مجروح شدن تعداد زیادی از ساكنان این استان افزود:

نقش ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی، سپاه‌ پاسداران، هلال‌ احمر و همچنين سازمان مديريت بحران در امدادرسانی به مجروحان كليدی بود.

وی با اشاره به این که به عنوان كسی كه به مدت ۳۰ سال در سازمان ملل فعاليت می‎كند، در مورد حضور و کمک‎رسانی مردم تصریح کرد:

این روحیه کمک‎رسانی مردمی و امدادرسانی خودجوش آن‌ها، چیزی نیست که در هر جایی بتوان آن را دید و شما به این موضوع افتخار خواهید کرد.

نماينده سازمان ملل در ايران با اشاره به اينكه در مرحله بازتوانی پس از بحران کرمانشاه قرار داريم، افزود:

در مديريت بحران فرودگاهی «رهبری و مدیريت»، «ارتباطات و تعاملات» و «تداركات» سه محور اصلی هستند كه بايد در تمام فرودگاه‎ها در دسترس قرار گيرند.

وی تاكيد كرد:

اگر مديريت موثر بحران در فرودگاه كرمانشاه نبود، ما نمی‎توانستيم به سرعت ۲۰۰۰ مجروح را منتقل كنيم و اين فرودگاه نقش بسيار مهمی در مديريت بحران ايفا كرد.

لوئيس با تاكيد بر اين كه ايران در زمره ۱۰ كشور حادثه خيز دنيا قرار دارد و به دليل گرمايش زمين با خطر سيل و خشكسالی مواجه است، ادامه داد:

باید خود را آماده رویارویی با این مسائل کنید.

وی با بیان این تعبیر که برنامه «گارد» اکنون به خانه خود برگشته است، تشریح کرد:

تاكنون دوره گارد (آمادگی فرودگاه‎ها برای مقابله با بلايای طبيعی) در ۴۰ كشور دنيا با شركت حدود هزار نفر برگزار شده است.

اما شايد بسياری ندانند جرقه این برنامه از امدادرسانی در زلزله بم است و بخش زيادی از نکات آموزشی آن، نتيجه تجربه‎های موفق به دست آمده از این زلزله است.

وی همچنين از برنامه‎ريزی برای برگزاری دوره بازآموزی گارد در فرودگاه كرمانشاه طی سال آينده خبر داد و با اشاره به بيت معروف «توانا بود هركه دانا بود/ ز دانش دل پير برنا بود»، تصريح كرد:

اگر دانش كافی نداشته باشيم، داشتن توان و امكانات زیاد هم بی‎فايده خواهد بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه