۱۳ توصیه برای حفظ سلامتی در هواپیما

مریم حیدرشناس
مریم حیدرشناس سه شنبه، ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
۱۳ توصیه برای حفظ سلامتی در هواپیما

هیچ چیز بدتر از آن نیست که برای داشتن سفری راحت سوار هواپیما شوید، اما فضای هواپیما یا مسافران آن شما را بیمار کند. شما می‌توانید با رعایت چند نکته ساده مانع بیمار شدن خود شوید. با کجارو همراه باشید.

شاید برای شما هم تا به حال پیش آمده باشد که قصد سفر با پروازی را داشته باشید که یک یا چند تن از مسافرانش بیمار باشند. همچنین مسائلی در مورد هواپیما وجود دارد که می‌توانند باعث ایجاد بیماری شوند. در این مقاله می‌خواهیم ۱۳ نکته مهم را به شما یادآوری کنیم تا در هواپیما بیمار نشوید.

هرگز از آب شیر نخورید

آلودگی آب در هواپیما

در سال ۲۰۰۷ نشریه Wall Street روی ۱۴ پرواز داخلی و بین‌المللی بررسی جامعی انجام داد. نتایج این بررسی نشان داد که چیزهای مختلفی از باکتری سالمونلا گرفته تا تخم حشرات ریز در آب این هواپیماها وجود دارد. سطح باکتری در اکثر نمونه‌ها ده‌ها و گاهی اوقات صدها برابر بیش از حد مجاز آن در آمریکا بود. با رسانه‌ای شدن این حقایق سازمان حفاظت محیط زیست برای رفع مشکل اقداماتی انجام داد اما طبق بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۳ مشخص شد که تغییر چندانی در میزان باکتری‌های موجود در آب صورت نگرفته است. بنابراین هرگاه سوار هواپیما شدید، به هیچ عنوان از آب شیر ننوشید و حتماً از مهمانداران درخواست آب معدنی کنید.

برای نوشیدنی خود تقاضای یخ نکنید

معمولاً اکثر هواپیماها یخ مورد نیاز خود را از بیرون تهیه می‌کنند اما برخی هواپیماهای بزرگ تکنولوژی ساخت یخ را هم دارند. آن‌ها برای ساخت قطعات یخ از آب آلوده مخازن هواپیما استفاده می‌کنند. از طرفی مخازن ذخیره یخ گنجایش زیادی نداشته؛ در نتیجه هواپیماهایی که خودشان یخ تولید نمی‌کنند مخزن یخ خود را در فرودگاه‌های دیگر پر می‌کنند و هیچ اطمینانی وجود ندارد که آب این فرودگاه‌ها از استاندارد بالایی برخوردار باشد. بنابراین برای پیشگیری از بیمار شدن بهتر است از یخ استفاده نکنید.

از پتوها و بالش‌های هواپیما استفاده نکنید

پتو های آلوده در هواپیما

در بررسی دیگری که توسط نشریه Wall Street انجام گرفت، مشخص شد که هواپیمایی‌ها پتوها و بالش‌های خود را هر ۵ الی ۳۰ روز می‌شویند. از طرفی پتوهای تازه شسته شده برای اولین پرواز هر روز تعویض می‌شوند. بنابراین در پایان روز چندین بار مورد استفاده افراد مختلف قرار گرفته‌اند و استفاده از آن‌ها به هیچوجه توصیه نمی‌شود.

تا آنجا که می‌توانید به میزهای تاشوی جلوی خود دست نزنید

آلودگی میزهای تاشو

میزهای تاشو یکی از آلوده‌ترین بخش‌های هواپیما هستند؛ چراکه خدمه پرواز تنها یک بار در طول روز آن‌ها را می‌شویند. این در حالی است که دیده شده برخی والدین حتی پوشک کثیف کودکان خود را روی این میزها عوض می‌کنند. بهترین کار این است که خودتان میز را ضدعفونی کنید و مستقیماً روی آن چیزی نخورید.

غذایی گرم سفارش دهید

در سال ۲۰۰۹ «سرآشپزان LSG Sky» که یکی از بزرگ‌ترین خدمات مواد غذایی هواپیما بودند، گرفتار رسوایی بزرگی شدند. در غذاهای این شرکت حشراتی دیده شد و شواهدی وجود داشت که نشان می‌داد برای تهیه غذای هواپیما از دستکش استفاده نمی‌شود. شرکت غذایی دیگری به نام «گیت گورمت» هم همین مشکل را داشت و در غذایش باکتری‌های زیادی یافت شده بود. اگرچه شرکت‌های غذایی بسیاری استانداردهای خود را بهبود بخشیدند اما ایمن‌ترین راه این است که در هواپیما غذای گرم سفارش دهید تا شاید با حرارت، میکروب‌ها نابود شوند. 

صندلی‌های راهرو را رزرو نکنید

صندلی های راهرو در هواپیما

برخی دانشمندان معتقدند نشستن روی صندلی‌های راهرو، بیشتر شما را در معرض میکروب‌ها قرار می‌دهد. اگر شما این صندلی‌ها را برای خود رزرو کرده باشید دائما نزدیک مسافرانی خواهید بود که به دستشویی می‌روند یا بازمی‌گردند. همان‌طور که دیده‌اید برخی افراد علاقه دارند هنگام عبور از راهرو صندلی‌ها را لمس کنند یا هنگام راه رفتن آن‌ها را بگیرند تا نیفتند بنابراین خطر آلوده شدن در این صندلی‌ها به مراتب بیشتر است.

از دریچه هوای بالای صندلی خود استفاده کنید

اکثر مردم فکر می‌کنند روشن کردن دریچه هوای بالای سرشان کار درستی نیست و آن‌ها را در معرض میکروب‌ها  قرار می‌دهد. برعکس، متخصصان بر این باورند که فیلترهای هوای کابین قادرند ۹۹/۹ درصد از باکتری‌ها و ویروس‌ها را به دام اندازند.

پزشکان توصیه می‌کنند که هواکش بالای سر خود را روشن کنید تا فشار هوا کم یا متوسط شود. این کار باعث می‌شود که جریان هوای کافی برای دور کردن میکروب‌ها برقرار شود.

هنگام استفاده از دستشویی احتیاط کنید

دستشویی هواپیما

بررسی انجام‌ شده توسط «جیمز بارباری»، استادیار و مدیر دانشگاه آبرن و مرکز ایمنی مواد غذایی، نشان داد که وقتی باکتری‌ها دوره‌های زمانی کوتاه‌تری روی سطوح پلاستیکی بمانند، این سطوح آلودگی را خیلی ساده‌تر به دست‌ها منتقل می‌کنند. بنابراین وقتی به دستشویی می‌روید برای باز کردن در حتماً از دستمال کاغذی استفاده کنید و درپوش توالت را حتماً ببندید تا از گسترش میکروب‌ها جلوگیری کنید. در نهایت لازم است یادآوری کنیم دست‌های خود را با استفاده از ضدعفونی‌کننده تمیز کنید و هرگز از آب دستشویی برای مسواک زدن استفاده نکنید؛ زیرا همان‌طور که گفتیم آب مخازن هواپیما از سلامت کامل برخوردار نیست.

از اسپری بینی استفاده کنید

در هواپیما احتمال خشک شدن بینی زیاد است. استفاده از اسپری‌های بینی به شما کمک می‌کند که رطوبت بینی خود را بالا ببرید؛ چرا که این امر موجب می‌شود جلوی ورود میکروب‌ها به درون بینی گرفته شود.

در هواپیما قهوه یا چای ننوشید

قهوه

وقتی خدمه پرواز برای شما چای یا قهوه دم می‌کنند، معمولاً دمای آب به اندازه‌ای بالا نمی‌رود که برای نابود کردن میکروب‌های آب آلوده هواپیما کافی باشد. با پی بردن به آلودگی آب هواپیما، برای کاهش سطح باکتری‌ها تلاش‌های زیادی صورت گرفت و پس از  ۹ سال، سازمان حفاظت محیط زیست از آب هواپیما دوباره نمونهگیری کرد. نتایج بررسی نمونه‌ها حاکی از آن بود که در ۱۲ درصد هواپیماهای تجاری آمریکا، آبی که برای تهیه چای و قهوه استفاده می‌شود همچنان به باکتری‌هایی مثل «کلی فرم» پاسخ مثبت نشان می‌دهد. بنابراین بهتر است به قیمت مبتلا شدن به بیماری‌های روده‌ای، چای و قهوه ننوشید.

وسایل خود را درون کیسه تعبیه شده در پشت صندلی‌ها نگذارید

کیسه تعبیه شده پشت صندلی هواپیما

احتمال اینکه مسافران هر چیزی را درون این کیسه‌ها بگذارند زیاد است؛ از دستمال‌های استفاده شده گرفته تا زباله‌های مختلف. علاوه بر این، تحقیقات انجام شده توسط دپارتمان علوم زیستی دانشگاه آبرن نشان داد که دسته صندلی‌ها و کیسه‌های پشت آن‌ها همیشه در معرض تماس هستند و باکتری‌هایی نظیر «ای کلای» می‌توانند تا چند روز در آنجا زنده بمانند.

اگر شخصی در نزدیکی شما بیمار است، از مهماندار بخواهید جایتان  را عوض کند

اگرچه تعویض صندلی همیشه امکانپذیر نیست اما اگر شخص بیماری نزدیک شما باشد و صندلی خالی هم موجود باشد، قطعاً خدمه پرواز می‌تواند جای شما را عوض کند.

نگذارید میزان آب بدنتان در هواپیما پایین بیاید

آب معدنی

برای مقابله با هوای خشک درون کابین‌های هواپیما آب زیاد بنوشید. با خوردن آب زیاد، جلوی کم شدن آب بدن خود را بگیرید؛ چراکه کم شدن آب بدن باعث سردرد، گرفتگی عضلات و خستگی می‌شود. البته همان‌طور که گفتیم حتماً با خود آب معدنی ببرید یا از مهماندار بخواهید به شما آب معدنی بدهد و هرگز از آب شیر نخورید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه