راهنمای سفر به لرستان

استان لرستان یکی از استان‌های غربی کشور با مساحت ۲۸،۲۹۴ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود یک میلیون و هفتصد و پنجاه و چهار هزار نفر است. این استان که به خاطر کوه‌ها، آبشارها و جنگل‌های بلوطش شهرت دارد، منطقه‌ای خوش آب‌وهوا، مدیترانه‌ای و چهار فصل است که با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی بسیار تبدیل به مقصدی فوق‌العاده برای گردشگران داخلی و خارجی شده است. هر چند تابه‌حال به‌دلیل تبلیغات کم، استان لرستان در جذب گردشگران به‌اندازه‌ باقی استان‌های پرطرفدار موفق نبوده است، اما در سال‌های اخیر با تأسیس هتل‌های متعدد و ارائه‌ امکانات فراوان به گردشگران، سعی در به دست آوردن جایگاه واقعی خود داشته است.

لرستان

هرآنچه باید درباره استان لرستان بدانید:

استان لرستان کجاست؟

راهنمای سفر به استان لرستان

بهترین زمان سفر به استان لرستان

هزینه‌ های سفر به استان لرستان

جاهای دیدنی استان لرستان

غذاهای استان لرستان

سوغات استان لرستان

استان لرستان کجاست؟

لرستان سرزمینی با قدمت چهل هزارساله است که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های انسان توسط باستان‌شناسان معرفی شده است. لرستان حتی پیش از ورود مادها، نیز محل زندگی اقوامی مثل کاسی‌ها، لولوبیان و عیلامی‌ها بوده و سنگ نوشته‌ها و حکاکی‌ها و سفالینه‌های متعدد کشف شده در این سرزمین مهر تأییدی بر این ادعای مورخان هستند. لرستان از سمت شمال با همدان و کرمانشاه، از غرب با ایلام، از جنوب با خوزستان و چهارمحال بختیاری و از سمت شرق با استان‌های اصفهان و مرکزی هم مرز است. (مشاهده روی نقشه)

راهنمای سفر به استان لرستان

لاله واژگون

برای سفر به لرستان چهار راه وجود دارد: از طریق هواپیما از شهرهای تهران و مشهد، از طریق راه‌آهن به مقصد دورود، از طریق اتوبوس از اکثر شهرهای بزرگ (مثل تهران، اصفهان،اهواز، مشهد و...) یا با وسیله‌ نقلیه‌ شخصی. اما اگر قصد بازدید از جاذبه‌های طبیعی لرستان را دارید، بهترین گزینه برای شما استفاده از وسیله‌ نقلیه‌ شخصی است، چراکه بسیاری از این مناطق دیدنی، نه در خود شهرها که در مسیرهای بین شهری قرار دارند و بهتر است که یا وسایل نقلیه‌ خودتان را همراهتان ببرید یا در صورتی که مهمان کسی هستید، با میزبان‌تان در سفر به این مناطق همراه شوید. در هر صورت فرصت پرسه‌زنی در مناطق بکر بین شهری این سرزمین را از دست ندهید.

بهترین زمان سفر به استان لرستان

اشترانکوه

لرستان سومین استان پرآب کشور و منطقه‌ای کوهستانی است. این استان با آب‌وهوای چهارفصل مدیترانه‌ای خود سفری دلپذیر در تمام فصول سال را برای شما رقم می‌زند. با سفر در سطح این استان و شهرهای مختلف آن شما آب‌وهواهای متفاوتی را تجربه خواهید کرد: از آب‌وهوای سرد و کوهستانی در الیگودرز گرفته تا هوای گرم جنوبی در پلدختر. بهترین زمان برای سفر به لرستان، مانند اکثر مناطق معتدل، بهار و به‌خصوص ماه اردیبهشت است. اما در سایر فصول سال نیز، متناسب با آب‌وهوای رایج فصلی و با همراه بردن لباس‌های متناسب با فصل، می‌توان سفری راحت و دلپذیر داشت. اگر قصد کوهنوردی در لرستان و سفر به ارتفاعات آن را دارید، در تمام فصول سال حتی تابستان، لباس‌های گرم همراه خود داشته باشید.

هزینه‌ های سفر به استان لرستان

هزینه‌ اقامت

هتل آزادی خرم آباد

عکس از جاباما (عکاس: نامشخص) 

هزینه‌ اقامت در هتل های استان لرستان نسبت به سایر شهرها و استان‌ها بسیار کمتر است. می‌توانید در هتل‌های چهارستاره‌ شهرهای بزرگ استان یعنی خرم‌آباد و بروجرد اقامت کنید. هتل‌های سه ستاره و دو ستاره‌ متعددی نیز در این شهرها وجود دارند. در شهرهای دورود و الیگودرز هتل‌های ارزان‌قیمت‌تری وجود دارد. علاوه بر این‌ها، مهمان‌پذیرهایی بسیاری نیز در شهرهای مختلف با هزینه‌های بسیار پایین وجود دارند و برای شما سفر کم‌هزینه‌ای را رقم می‌زنند. پیشنهاد کجارو برای اقامت شما در استان لرستان این است که در هرکدام از شهرهای بزرگ مثل خرم‌آباد، بروجرد، دورود و الیگودرز یک یا دو شب را اقامت کنید تا بتوانید از جاذبه‌های هرکدام از این شهرها دیدن کنید و وقت کمتری را در سفرهای بین شهری تلف کنید.

هزینه‌ خورد و خوراک

حمام تاریخی گپ

رستوران حمام تاریخی گپ/عکس از گوگل‌مپ (عکاس: نوشین دهقان) 

هزینه‌ خورد و خوراک در استان لرستان نسبت به سایر استان‌های ایران بسیار ارزان است. 

هزینه استفاده از فعالیت‌های تفریحی

دریاچه کیو

در استان لرستان هزینه‌ چندانی بابت بازدید از جاذبه‎‌های طبیعی و تاریخی دریافت نمی‌شود. قلعه‌ فلک‌الافلاک ورودی دارد. غیر از این شما جز برای فعالیت‌های قابل پیش‌بینی مثل استفاده‌ از قایق‌های دریاچه‌ کیو و اقامت در تفریحگاه بیشه، هزینه‌ای برای فعالیت‌های تفریحی در استان لرستان نخواهید پرداخت.

جاهای دیدنی استان لرستان

لرستان پر است از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی. در ادامه تعدادی از جاهای دیدنی استان لرستان معرفی می‌شوند.

خرم‌آباد

قلعه فلک‌الافلاک

این قلعه به دژ شاپورخواست یا قلعه‌ دوازده برجی نیز معروف است که بر فراز تپه‌ای مشرف به مرکز شهر و رودخانه واقع شده و قدمتش به زمان ساسانیان برمی‌گردد. این بنای تاریخی در سال ۱۳۴۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و حالا دارای دو موزه‌ دیدنی باستان‌شناسی و مردم‌شناسی، آزمایشگاه مرمت اشیای باستانی، فروشگاه محصولات فرهنگی و چایخانه‌ سنتی است. چشمه‌ پرآب گلستان هم از بخش شمالی این تپه به‌سمت پایین جاری است، و زیبایی این بنا را بیشتر کرده است.

مناره آجری

مناره آجری یک مناره‌ دیده‌بانی با ۹۰۰ سال قدمت است که در جنوب شرقی شهر و در محله‌ قاضی‌آباد واقع شده است. این مناره‌ باستانی ۳۰ متر ارتفاع دارد و با پیمودن ۹۹ پله می‌توان به بام آن صعود کرد. این بنای باستانی هم به ثبت ملی رسیده و در گذشته از آن برای هدایت کاروان‌ها استفاده می‌شده است.

گرداب سنگی

گرداب سنگی

در غرب شهر خرم‌آباد و در کنار میدان تختی واقع شده است. از این حوضچه‌ سنگی که ۱۸ متر ارتفاع دارد و محیطش ۲۵۶ متر مربع است برای هدایت آب به اقصی نقاط ظهر استفاده می‌شود. قدمت گرداب سنگی هم به زمان ساسانیان برمی‌گردد و در تمام ماه‌های سال آب دارد.

دریاچه کیو

زیباکنار

این دریاچه‌ مصنوعی که آبش از چشمه‌های اطراف شهر تأمین می‌شود، در پارک کیو در شهر خرم‌آباد قرار دارد. کیو در زبان لری به‌معنای کبود است و به‌علت زلالی و عمق این دریاچه به آن اطلاق می‌شود. حتما علاوه بر قدم زدن در اطراف دریاچه، در آن به قایق‌سواری هم بپردازید و از پارک زیبای مجاور آن (زیباکنار) و شهربازی هم دیدن کنید. لذت قدم زدن شبانه در اطراف دریاچه کیو و مشاهده‌ انعکاس نورها بر سطح آن را از دست ندهید.

بام لرستان

بام لرستان

یکی از کارهایی که باید حتما در زمان اقامت در خرم‌آباد انجام داد، تماشا کردن چشم‌انداز شهر از بالای بام لرستان در شب و روز است. بام لرستان در واقع یک پروژه‌ گردشگری و تحقیقاتی است که در منطقه‌ای به وسعت ۸۰۰ هکتار در بالای کوه مدبه در شرق شهر خرم‌آباد واقع شده است . در این تفریحگاه رصدخانه‌ای به نام کاسین واقع شده است که می‌توانید از تلسکوپ پیشرفته‌ آن برای تماشای آسمان شب استفاده کنید. یکی دیگر از امکانات این تفرجگاه باغ وحش آن است که برای افراد علاقه‌مند و کودکان می‌تواند جذاب باشد. علاوه بر این امکانات، یک هتل و مرکز تحقیقات گیاهان دارویی هم در اینجا وجود دارد. در سال‌های اخیر کمتر گردشگری بدون گرفتن عکس در کنار چشم‌انداز خرم‌آباد بر فراز بام لرستان، این شهر را ترک کرده است.

پل شاپوری (پل شکسته)

لرستان را به‌علت دارا بودن بیش از ۱۰۰ پل تاریخی پایتخت پل‌های ایران می‌گویند. پل شکسته که در گویش لری به آن پل اشکسه گویند تنها یکی از این پل‌هاست که در جنوب شهر خرم‌آباد و در انتهای بلوار تمدن واقع شده. این پل تنها پل تمام سنگی جهان است که در گذشته دارای ۲۳۰ متر طول و ۱۹ چشمه طاق بوده، که حالا از میان آن‌ها تنها ۵ چشمه طاق باقی مانده و بقیه در گذر زمان از بین رفته‌اند. این پل که در زمان ساسانیان ساخته شده، استان لرستان را به خوزستان وصل می‌کرده است.

پارک جنگلی مخمل‌کوه

مخمل کوه

مخمل‌کوه،کوهی با ارتفاع ۱۹۰۰ متر در شمال شرق خرم‌آباد است که از سنگ‌های رسوبی تشکیل شده. نام‌گذاری این کوه به این علت است که صخره‌های آن پوشیده از گلسنگ هستند و به همین علت بخش آفتابگیر آن رنگ سیاه دارد (گلسنگ در مجاورت با آفتاب سیاه می‌شود) و بخش پشتی آن سبزرنگ است. در چند سال گذشته بخش شمالی این کوه در تنگ شبیخون به تفرجگاهی به نام پارک جنگلی مخمل‌کوه تبدیل شده که دسترسی به آن بسیار آسان است و می‌توان از میدان ۲۲ بهمن، به‌سمت الشتر رانندگی کنید و پس از طی چندین کیلومتر و وارد شدن در جاده‌ فرعی به این تفرجگاه برسید. این مسیر نیازی به پیاده‌روی ندارد.

آبشار بیشه

آبشار بیشه

آبشار بیشه لرستان که حتما بسیاری از شما تصاویرش را در جاهای مختلف دیده‌اید در دهستان سپیددشت شهرستان خرم‌آباد و در ۶۴ کیلومتری این شهر قرار دارد. برای سفر به این آبشار می‌توانید از قطار مسیر تهران-جنوب استفاده کرده و در ایستگاه بیشه پیاده شوید و پس از طی مسافت چندصد متری به این آبشار برسید، یا اینکه اگر در استان لرستان اقامت دارید، با ماشین شخصی به‌سمت این منطقه حرکت کرده، یا از دورود با قطار به این ایستگاه بروید. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و با اقامت در مکان‌های غیرشهری مشکلی ندارید، مسئولان این مطقه اقامتگاهی برای سفر چند روزه‌ شما تدارک دیده‌اند. این اقامتگاه دارای ۱۷ پلاژ و ۷ چادر و حتی بازارچه‌ محلی، خانه‌ بهداشت و پاسگاه انتظامی است و روزهای خوشی را در دل طبیعت برای شما به ارمغان می‌آورد.

آبشار نوژیان

این آبشار عریض در ۴۰ کیلومتری جاده‌ کمربندی خرم‌آباد و در بخش پاپی قرار دارد. زمان سفر به این آبشار زیبا و بکر فصول بهار و تابستان است، زیرا با پایان گرفتن تابستان، این آبشار هم به خواب زمستانی فرو می‌رود. آبشار نوژیان به‌دلیل گیاهان دارویی‌اش شهرت دارد و مردم زیادی به این علت به این ناحیه سفر می‌کنند. برای رسیدن به این آبشار می‌توان از قطار استفاده کرد، یا از دو راه آسفالته‌ الیگودرز-شول‌آباد و خرم‌آباد-سپیددشت-شول‌آباد به این منطقه سفر کرد. مانند باقی آبشارهای لرستان برای رسیدن به این آبشار هم باید مسیری پرپیچ‌وخم و زیبا را طی کنید.

آبشار وارک

این آبشار زیبا در غرب گردنه‌ نوژیان و در بخش پاپی در جنوب شرقی خرم‌آباد و در فاصله‌ ۶۰ کیلومتری آن قرار دارد. این منطقه پر از درختان گلابی، زالزالک و بلوط است. برای رسیدن به این آبشار دوقلو باید پس از رسیدن به دوراهی خرم‌آباد-بروجرد حدود ۱۴ کیلومتر به‌سمت جنوب (در جاده‌ کمربندی خرم‌آباد) بروید، پس از آن با دیدن تابلوی آبشار نوژیان به مسیر خود ادامه دهید. آبشار وارک در نزدیکی آبشار نوژیان قرار دارد و یک دوراهی آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. ۵ کیلومتر انتهایی مسیر را باید پیاده‌روی کنید.

بروجرد

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد

این مسجد که حدود ۱۳ قرن قدمت دارد، پس از ورود سپاهیان اسلام روی بقایای آتشکده‌ای تخریب شده ساخته شد. این مسجد که به مسجد جمعه هم مشهور است در محله‌ تاریخی دودانگه‌ بروجرد (خیابان جعفری) واقع شده است و دارای منبر ۹ پله‌ چوبی معروفی است که در سال ۱۰۶۸ هجری قمری ساخته شده است. برخی بروجردی‌ها معتقدند که امام حسن مجتبی (ع) به این مسجد سفر کرده و آن را متبرک کرده، اما به‌لحاظ تاریخی این داستان مستند نیست.

مسجد امام (سلطانی)

مسجد امام بروجرد

بنای فعلی این مسجد در دوران قاجار و زمان فتحلعی‌شاه ساخته شده است، اما در برخی کتب تاریخی آن را با مسجد حدیث که بیش از هزار سال پیش در بروجرد وجود داشته است، یکی می‌دانند. این مسجد که از نوع مساجد چهار ایوانی (مانند مسجد امام تهران و مسجدالنبی قزوین) است با ۷۰۰۰ متر مربع وسعت بزرگ‌ترین مسجد غرب کشور است.

امامزاده جعفر

امامزاده جعفر

درباره‌ امامزاده‌ مدفون در این بقعه دو روایت وجود دارد، عده‌ای وی را فرزند امام موسی کاظم (ع) می‌دانند و برخی وی را با پنج واسطه به امام سجاد (ع) منسوب می‌کنند. معماری این بنا با بسیاری از امامزاده‌های ایران متفاوت است و شاید تنها نمونه‌ مشابه آن آرامگاه دانیال نبی (ع) در شوش است. این بنا که مربوط به دوره‌ سلجوقی است برخلاف سایر گنبدهای ایرانی که دایره‌ای شکلند، هرمی است و مانند مخروط و کلاهخود است. در حیاط این امامزاده ۳۵۰ اصله درخت وجود دارد که قدمت یکی از چنارهای آن به ۳۸۰ سال می‌رسد. این بنا که در کنار یک گورستان عمومی، گورستان خصوصی و بقعه‌ امامزاده دوخواهران قرار دارد، با درهای قدیمی و آینه‌کاری‌های زیبا یکی از جاذبه‌های دیدنی بروجرد است.

بازار بروجرد (راسا)

بازار بروجرد

این بازار سنتی که قدمت آن حداقل به دوران قاجار برمی‌گردد با اینکه به‌دلایل مختلفی مانند آتش‌سوزی و جنگ، بخش‌های زیادی از آن تخریب و سپس نوسازی شده، اما هنوز پاره‌ای از بخش‌های قدیمی خود را حفظ کرده است. این بازار از سه بخش راسته‌بازارها، کاروان‌سراها و مراکز جانبی راسته‌بازارها تشکیل شده است که هر سه بسیار دیدنی هستند. هرکدام از راسته بازارها به شغل و صنف خاصی مربوط هستند و فعالیت و قیمت‌های هماهنگی را ارائه می‌دهند. مشاغل قدیمی همچون گیوه‌دوزی، جوراب‌بافی، مسگری، حلبی‌سازی، چلنگری، بوریابافی، لحاف‌دوزی و ... در این بازار به چشم می‌خورد که اغلب جز تعدادی از روستائیان و عشایر مشتری چندانی ندارند. بازدید و پرسه‌زنی در این بازار به همه‌ علاقه‌مندان به مردم‌شناسی و تاریخ ایران توصیه می‌شود.

گردشگاه چغاسرخه (تپه‌ چغا)

چشم انداز چغا

این گردشگاه که مرتفع‌ترین نقطه‌ بروجرد (به آن بام بروجرد هم می‌گویند) است و از تمام نقاط شهر و حتی پیش از ورود به شهر دیده می‌شود، تپه‌ای آتشفشانی در غرب شهر است. این منطقه در سال‌های اخیر به‌علت امکانات تفریحی مختلف مثل تندیس‌های زیبا، انواع وسایل بازی، آلاچیق‌ها، دریاچه‌ مصنوعی، هتل چندستاره، گلزار شهدای گمنام و ... به یکی از پربازدیدکننده‌ترین جاذبه‌های بروجرد تبدیل شده است. از فراز این منظره شما با چشم‌اندازی ۳۶۰ درجه از شهر و باغ زیبای فدک روبه‌رو خواهید بود.

بوستان فدک و باغ پرندگان

باغ فدک

باغ فدک یکی از تفرجگاه‌های تازه تأسیس شهر بروجرد است که در دامنه‌ تپه‌ چغا واقع شده است و به‌علت وجود باغ پرندگان، دریاچه‌ زیبا و پیست دوچرخه‌سواری به مکانی جذاب برای گردشگران تبدیل شده است. دریاچه‌‌ این باغ که از سه دریاچه‌ متصل تشکیل شده را بزرگ‌ترین دریاچه‌ مصنوعی غرب کشور می‌دانند که مکانی دل‌انگیز برای قایق سواری است. باغ پرندگان موجود در این بوستان هم که با الگوبرداری از باغ پرندگان اصفهان ساخته شده دارای ۷۸ گونه‌ جانوری نادر است.

دورود

آبشار تله زنگ یا شوی

آبشار تله زنگ

این آبشار با ارتفاع ۱۰۰ متر یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در میانه‌ کوه‌های سرتنگ شوی در حوالی روستای شوی در ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن تله زنگ واقع شده است. برای بازدید از این آبشار می‌توانید سوار قطار مسیر دورود اندیمشک شده و در ایستگاه شوی پیاده شوید (حتما قبل از سوار شدن قطار، بپرسید که در ایستگاه تله‌زنگ توقف دارد یا خیر). به‌دلیل قرار داشتن این آبشار در مرز بین دو استان لرستان و خوزستان، عده‌ زیادی این آبشار را جزئی از شهرستان دزفول می‌دانند. اگر اهل پیاده‌رودی در مسیرهای صعب‌العبور و کمی کوهنوردی هستید، مطمئن باشید از که از زیبایی‌های این طبیعت بکر مثل انبوه درختان بادم و بلوط لذت وافری خواهید برد.

دریاچه گهر

دریاچه گهر

دریاچه گهر که به نگین اشترانکوه شهرت دارد، در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی دورود، لابه‌لای رشته کوه اشترانکوه قرار دارد. این دریاچه که یک و نیم کیلومتر درازا دارد به گفته‌ زمین‌شناسان احتمالا نتیجه‌ وقوع زمین‌لرزه‌ای بزرگ در هزاران سال پیش است. در کنار این دریاچه، دره‌ نی‌گاه قرار دارد، که دشتی پوشیده از شقایق و لاله‌ واژگون است. البته برای استفاده از این مناظر بهترین زمان سفر به این مناطق ماه‌های و تیر و مرداد است. علاوه بر این منطقه‌ اشترانکوه، منطقه‌ای حفاظت‌شده و پر از گونه‌های جانوری مثل بز، قوچ، آهو، پلنگ و ... است. برای رسیدن به دریاچه‌ گهر دو راه وجود دارد. یا از مسیر الیگودرز به‌سمت شول‌آباد حرکت کنید که مقداری از راه را در جنگل‌های زیبای اشترانکوه باید پیاده‌روی کنید، یا اینکه از مسیر دورود با ماشین به‌سمت اشترانکوه بروید، که البته از این طریق لذت پیاده‌روی در جنگل‌های الیگودرز را از دست خواهید داد. پیشنهاد کجارو به شما این است که اگر فرصت و توانایی‌اش را دارید، حتما به این منطقه‌ بکر و دست‌نخورده و پرطرفدار سفر کنید.

پلدختر

پل دختر

پل دختر

پل دختر که به اسم پل کر و دت (پسر و دختر) هم مشهور است، یکی از غم‌انگیزترین پل‌های استان لرستان است، چراکه بخش عظیمی از آن تخریب شده است و تنها یکی از طاق‌های آن در ورودی شهر پلدختر مانده است. این پل نماد شهر پلدختر محسوب شده و جاده‌ خرم‌آباد، اندیمشک از زیر آن عبور می‌کند. ارتفاع این تنها طاق برجامانده از پل دختر ۱۸ متر و عرض آن ۱۱.۵ متر است. برخی علت نام‌گذاری این پل را انتساب آن به ایزدبانو آناهیتا می‌دانند.

تالاب‌های پلدختر

تالاب پلدختر

زمان پیدایش تالاب‌های ۱۱گانه‌ خرم‌آباد به ۱۰ تا ۱۱ هزار سال پیش برمی‌گردد. این مجموعه تالاب‌ها شامل تالاب‌های تکانه، لفانه، زردآبه، سیاه، تاف، چیکه و ... است که بزرگ‌ترین این تالاب‌ها تالاب گری بلمک با ۵۰۰ هکتار وسعت است. با وجود بحرانی کم‌آبی کشور، این تالاب‌ها وضع خوبی دارند و زیستگاه پرندگان مهاجر سیبری مثل چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری و گونه‌های کمیابی مثل قوی گنگ و حاجی لک‌لک هستند. برای دسترسی به این تالاب‌ها باید در مسیر جنوب شهرستان پلدختر حرکت کنید، پس از طی ۵ کیلومتر به جاده‌ای می‎‌رسید که در کنار روستای ولیعصر قرار دارد. تالاب‌ها در انتهای این جاده‌ فرعی در انتظار شما هستند.

غار کلماکره

غار کلماکره

این غار را یکی از ۶ گنجینه‌ بزرگ جهان می‌نامند. غار کلماکره که تا سال ۱۳۶۸ شمسی آن هم به‌طور اتفاقی و توسط یک چوپان کشف نشده بود، بیش از ۲۷۰۰ سال قدمت دارد و محل نگهداری بخش قابل توجهی از ثروت پادشاهان ساسانی بوده است. متأسفانه به‌دلیل بی‌توجهی مسئولان در سال‌های اولیه‌ پس از کشف این غار، بیشتر آثار باستانی آن (جواهرات، ماسک‌های طلا، کاسه‌های ماهی بادامی، شمش‌های نقره و ...) توسط قاچاقچیان عتیقه به خارج از کشور منتقل شد. بخشی از آثار باستانی آن را می‌توان در موزه‌ ایران باستان تهران، موزه‌ قلعه‌ فلک‌الافلاک و موزه‌های لوور، بریتانیا و نیویورک مشاهده کرد.

ساختار طبیعی خود غار نیز به‌لحاظ طبیعی بسیار دیدنی است، آبچال‌های طبیعی درون غار و ستون‌های رسوبی و سقف‌آویزهای جالب آن برای هر غارنوردی جالب خواهد بود. مسیر دسترسی به این غار نیز مانند سایر جاهای دیدنی لرستان ترکیبی از استفاده از ماشین و پیاده‌روی است. از مسیر پلدختر و از جاده‌ای که در حاشیه‌ شمالی رودخانه‌ کشکان قرار دارد، حدود ۱۲ کیلومتر را به‌سمت روستای دره‌باغ بروید و سپس باقی مسیر را تا دهانه‌ غار پیاده‌روی کنید (اگر اهل کوهنوردی نیستید، پیمودن مسیر ممکن است برای شما سخت باشد).

دریاچه شط تمی (الیگودرز)

شط تمی

این دریاچه که از دو بخش فصلی و دائمی تشکیل شده در جنوب روستای دستگرد از توابع بخش بشارت شهرستان الیگودرز و در مرز استان‌های لرستان، خوزستان و چهارمحال بختیاری قرار دارد. برای رفتن به این منطقه علاوه بر ماشین شخصی خودتان، می‌توانید از گاراژ شول‌آباد الیگودرز تاکسی بگیرید و سپس بخشی از مسیر را پیاده‌روی کنید. این منطقه یکی از ییلاق‌های عشایر بختیاری است و شما می‌توانید زندگی آنان را از نزدیک مشاهده کنید.

غذاهای استان لرستان

کباب بروجرد

کباب را به خاطر بسپارید! به لرستان که می‌روید اصلا بدون خوردن حداقل دو یا سه وعده کباب، به خانه برنگردید. به‌دلیل اینکه لرستان یکی از قطب‌های دام‌داری کشور است و کیفیت گوشت‌های مورد استفاده توسط رستوران‌ های استان لرستان بالاست و آن‌ها اغلب از مواد غذایی تازه استفاده می‌کنند، طعم کباب‌های این استان، با بسیاری از کباب‌هایی که خورده‌اید متفاوت است. معروف‌ترین کباب را بروجرد دارد و پس از آن خرم‌آباد و دورود هم حرف زیادی برای گفتن دارند. پیشنهاد کجارو در بروجرد به شما کبابی رضایی و رستوران پدرسالار برای کباب و جوجه‌کباب سنتی حاج شفیع است. در خرم‌آباد حتما به رستوران شمشاد نمونه که قدیمی‌ترین رستوران خرم‌آباد با نیم قرن سابقه است سر بزنید و چلو ماهیچه همراه با برنج محلی آن را امتحان کنید. پیشنهادهای دیگر رستوران زعفران طلایی (به‌خصوص چلوماهیچه‌ی گوسفندی) و رستوران گردان رنگین کمان است.

اگر میهمان ساکنان خرم‌آباد هستید می‌توانید امیدوار باشید که غذاهای محلی‌ای که متأسفانه در رستوران‌ها سرو نمی‌شوند مثل آش ترخینه (یا کشکینه، سوپ سبزیجات با بلغور گندم)، خوئک (جقلی بقو) و جگروَز (جگر گوسفند پوشیده شده با لایه‌ای از چربی) را امتحان کنید.

علاوه بر غذاها بستنی سنتی بروجرد هم چیزی است که نباید از دستش بدهید. برای خوردن این بستنی می‌توانید به بستنی‌فروشی خجسته (خیابان شهدا)، بستنی شمشاد (چهار راه حافظ) یا بستنی سنتی ویژه بهروز (خیابان بهار) مراجعه کنید.

سوغات استان لرستان

عسل خرم آباد

استان لرستان صنایع دستی فراوانی مانند قالی، گلیم و جاجیم بافی، گیوه‌ زنانه، قلم‌زنی، خراطی، ورشوسازی و نمدبافی دارد. علاوه بر فروشگاه‌هایی که در سطح استان وجود داد، چند سالی است که نمایشگاهی به اسم بهار مالگه در ورودی شهر خرم آباد یعنی در پارک شریعتی برگزار می‌شود که در آنجا علاوه بر صنایع دستی و لباس‌های محلی، می‌توانید غذاهای محلی را که در ایام دیگر در رستوران‌ها به‌ندرت یافت می‌شوند، خریداری کنید. علاوه بر این بد نیست چندتایی از آلبوم‌های موسیقی فولکلور لرستان را نیز خریداری کرده و در ایام سفر گوش کنید، تا با این موسیقی کهن ایرانی آشنا شوید و از شادی موجود در نت‌های آن لذت ببرید.

ورشو سازی

از میان انواع خوراکی‌ و سوغات استان لرستان هم خرید عسل و نان ساجی از خرم‌آباد و حلوا ارده و نان شیرمال از بروجرد را فراموش نکنید. 

لرستان سرزمینی پر از مناطق بکر و کشف نشده است. سفر به تمام جاهای آن و دیدن همه‌ شگفتی‌هایش مدت‌ها طول می‌کشد. به لرستان که می‌آیید تنها به مقاصدی که در نظر گرفته‌اید فکر نکنید، بلکه از تمام مسیرتان لذت ببرید. جنگل‌ها و درختان بکر و گورستان‌ها و تپه‌های تاریخی کشف نشده‌ زیادی در سر راه شما قرار دارند. لرستان سالهاست که مهجور مانده، شما کشفش کنید.

زنان لر

 

نویسنده: راضیه شاهوردی

از کجا شروع کنیم

استان لرستان را بهتر بشناسیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map