روزشمار: ۸ آبان؛ جاي‏گزينی «آنكارا» به عنوان پايتخت تركيه به جای «استانبول»

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی دوشنبه، ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۰
روزشمار: ۸ آبان؛ جاي‏گزينی «آنكارا» به عنوان پايتخت تركيه به جای «استانبول»

در ۲۹ اکتبر سال ۱۹۲۳ میلادی، آنکارا به‌جای استانبول به‌عنوان پایتخت ترکیه انتخاب شد.

۱۳ اكتبر سال ۱۹۲۳ تصمیم به پایتخت شدن شهر آنكارا واقع در آناتولی گرفته شده بود كه این تصمیم ۱۶ روز بعد به تصویب مجلس رسید. به این ترتیب شهر استانبول (قسطنطنیه) پس از ۱۶ قرن، مقام خود به‌عنوان پایتخت و صحنه قدرت را از دست داد.

مجلس كبیر تركیه در ۲۹ اكتبر ۱۹۲۳ همچنین پایتخت را از استانبول به آنكارا در آناتولی (آسیای صغیر) انتقال و تركی را زبان رسمی همه كشور قرار داد. بیش از سی درصد واژه‌های زبان رسمی تركیه ریشه فارسی دارند. چند سال بعد و از یكم نوامبر ۱۹۲۸ الفبای تركیه نیز لاتین و كلمات برحسب تلفظ آن‌ها نوشته شد.

آنکارا در قدیم آنقُره نام داشت. این شهر پس از استانبول دومین شهر بزرگ کشور ترکیه است. این شهر همچنین مرکز سیاسی استان آنکارا است. آنکارا شهری جدید و نسبتا مدرن است که از مراکز دیدنی آن می‌توان آرامگاه آتاتورک و برج گردان خرید آتاکوله را نام برد.

نام آنکارا از واژه سلتی آنسیرا (Ancyra) به‌معنای لنگر (anchor) ریشه گرفته است.

استانبول یا قسطنطنیه بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگه بسفر دو قاره آسیا و اروپا را جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است.

این کلان‌شهر به‌عنوان پایتخت فرهنگ اروپا در سال ۲۰۱۰ انتخاب شده است. همچنین از لحاظ تعداد گردشگران خارجی سومین شهر توریستی جهان به شمار می‌رود و از مقاصد پربازدید در سفر به ترکیه است.

زمانی که جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ تشکیل شد پایتخت آن از استانبول به آنکارا تغییر پیدا کرد. اما استانبول محوریت خود را به‌عنوان مرکز تجاری، صنعتی ترکیه حفظ کرد و هم‌اکنون نیز بزرگ‌ترین شهر ترکیه است.

در همین روز:

  • انتشار و به جريان انداختن سكه‌های جديد در انقلاب اسلامی (۱۳۵۸ شمسی)
  • روز نوجوان
  • تصرف شهر تبريز توسط نادرشاه افشار (۱۱۴۳ قمری)
  • فتح بابل توسط کوروش بزرگ و روز کورش بزرگ (۵۳۹ پیش از میلاد)
  • روز ملی و اعلام جمهوری تركيه با روی كار آمدن «آتاتورک» در اين كشور (۱۹۲۳ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه