۹ رستوران‌ برتر آنکارا، پایتخت ترکیه

محمد میرافشاری | سه شنبه, ۲۹ دی ۹۴ ساعت ۲۱:۳۰

پایتخت هر کشور، مرکزی برای فعالیت‌های گوناگون محسوب می‌شود که افراد بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. آنکارا نیز از این موضوع جدا نیست و افرادی هستند که به هدف سفر یا کار به آنجا سفر می‌کنند. اگر قصد سفر به آنکارا را دارید با این مقاله کجارو همراه شوید تا تجربه یک غذای لذیذ در این شهر را با خود به سوغات ببرید.

آنکارا به‌عنوان پایتخت ترکیه و دومین شهر بزرگ آن، قلب امور سیاسی، بین‌المللی، تجاری و همچنین مرکز فرهنگی پررونقی برای کشور ترکیه است. همچنین این شهر از مقاصد پرتردد در سفر به ترکیه به شمار می‌‌رود. به لطف ترکیب تاریخ باستانی و امروزی این شهر و ویژگی‌های خاص شهری، این شهر به مانند تنوع فرهنگش موارد مختلف از غذاهای جهان را برای گردشگران و افرادی که در آنکارا زندگی می‌کنند، فراهم می‌کند. افراد می‌توانند از گزینه‌های معمولی یا منحصربه‌فرد ترکیه‌ای یکی را به دلخواه انتخاب کنند. در این مقاله قصد داریم ۱۰ مورد از بهترین رستوران‌های آنکارا را معرفی کنیم تا اگر به این شهر سفر کردید، مطمئن باشید که تجربه خوبی از رستوران‌های آن به سوغات خواهید برد.

رستوران واشینگتن

رستوران واشنگتن

رستوران واشینگتن (Washington) توسط تجربه‌های کلاسیک آنکارا معرفی و تعریف می‌شود یعنی می‌توان آن را نمادی از آنکارای کلاسیک دانست. این رستوران در شهر (بخش) قدیمی پایتخت واقع شده و توسط افراد مشهوری همچون هیلاری کلینتون (وزیر امور خارجه آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ این کشور) به‌طور مکرر مورد بازدید قرار می‌گیرد. جو لطیف و مبلمان ظریف داخل این رستوران فضای جذابی را برای مشتریان فراهم می‌کند. بهارخواب (تراس) فضای باز این رستوران نیز در بالای برجک رستوران واقع شده و چشم‌انداز بسیار زیبایی را به مناظر دیدنی آنکارا می‌افزاید. قدمت این رستوران به سال ۱۹۵۰ برمی‌گردد. رستوران واشینگتن بیش از یک دهه است که غذاهای معمولی و سنتی ترکیه را در کنار منوی غذاهای بین‌المللی خود، به مشتریانش عرضه می‌کند. هالپ ایسی کباب (halep işi kebab) که با کوفته‌های گوشتی کباب شده، فلفل، پیاز و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود یکی از محبوب‌ترین غذاها در این رستوران است، پس اگر رستوران واشینگتن را برای سرو غذای خود انتخاب کردید، خوردن این غذا را فراموش نکنید.

رستوران تریلیه

رستوران تریلی

 در وسط فلات آناتولی (Anatolian plateau)، صدها کیلومتر دورتر از دریا، تعداد کمی از مردم انتظار دارند جشن گرفتن‌ها با خوردن ماهی‌های خوشمزه همراه باشد. هنوز هم خوردن یک وعده غذایی در رستوران تریلیه (Trilye) به‌عنوان تجربه‌ای عالی در نظر گرفته می‌شود. این رستوران با چراغ‌های آبی تزیین شده و حیاط مرکزی آن با سایه‌های درخت زردآلو و گیلاس پوشیده شده است. سالن غذاخوری نیز در محیط داخلی آن، مشرف به فضای سبز بزرگی است که از طریق پنجره‌های رستوران قابل‌ مشاهده است. در اوایل شب نیز، آشپز آن‌، سوریا اوزمز (Süreyya Üzmez)  که صاحب رستوران هم هست، قبل از اینکه به آشپزخانه برود و مشغول کارهای پخت‌وپز شود به میهمانان شخصاً خوش‌آمد می‌گوید و با آن‌ها صحبت می‌کند. اگر منوی این رستوران را به‌خوبی بررسی کنید، می‌توانید گزینه‌های مختلفی همچون صدف، دِنتکس (dentex)، اره‌ماهی و غذاهای دریایی متنوع به‌همراه موارد شگفت‌انگیز دیگری همچون «خورشت هشت‌پا» (octopus stew) و «بستنی- حلوای سمولیا» را انتخاب کنید.

رستوران بویاچیزاده کوناقی

رستوران بویاسیزاده کوناگی

 رستوران بویاسیزاده کوناگی (Boyacizade Konağı) در ابتدا یک خانه قدیمی با معماری عثمانی بوده که با گذر زمان به رستوران تغییر کاربری پیدا کرده است. شما می‌توانید از طریق حیاط با راهروهای سنگ‌فرش هموار به فضای اصلی ساختمان آن دسترسی داشته باشید در حالی که تعدادی میز و صندلی در بیرون از رستوران قرار گرفته است تا میهمانان بتوانند در کنار خوردن غذای خود از هوای تازه، مناظر زیبای ترکیه و قلعه آنکارا نهایت لذت را ببرند. همانند معماری کل، فضای داخلی آن‌ به‌شکل سنتی طراحی شده، منوی آن طراحی سنتی به خود گرفته و ماهی نیز در کنار غذاهای سنتی ترکیه‌ای سرو می‌شود. این رستوران محیط بسیار جذابی دارد که حال و هوای گذشته ترکیه را به یاد می‌آورد. فرش‌هایی به سبک پارسی، وسایل تزیینی به سبک عثمانی، عکس‌های قدیمی و عطر ادویه‌جات به‌همراه نت‌های زیبای فاسیل (Fasil) که سبک سنتی موسیقی در ترکیه است و به‌صورت زنده در آن اجرا می‌شود، به‌خوبی فضای رستوران را پر کرده است و هر مشتری این مغازه را به قرن‌ها قبل و دوران عثمانی می‌برد.

 رستوران بالیکچیکوی

 رستوران بالیکچیکوی

 رستوران‌های زنجیره‌ای بالیکچیکوی (Balıkçıköy) یکی از رستوران‌های محبوب غذاهای دریایی در آنکارا است. بخش بیرونی این رستوران توسط یک پرچین بلند و تراس‌هایی که در کنار جاده قرار دارند، فضای بسیار خوب و آرامی را هنگام سرو شام برای مشتریان به ارمغان می‌آورد. به‌جز بخش خارجی رستوران، ایده طراحی داخلی با استفاده از عناصر دریایی مانند کشتی قایقرانی، فانوس دریایی، طناب‌های ملوانی گره‌ خورده، ماهی سرامیکی در تخته‌های چوبی سفید و مبلمان سبک (خلوت) در فضای داخلی سالن‌های غذاخوری صورت گرفته است که کاملا حس دریایی را در شما ایجاد می‌کند و فضایی شبیه کنار دریا، محیطی جذاب و دل‌نشین را برای صرف ناهار یا عصرانه فراهم می‌کند. در میان تمامی مزه‌های خوشمزه و سرد که افراد می‌توانند به دلخواه یکی را انتخاب کنند، ترشی ماهی (whitebait) از محبوب‌ترین موارد انتخابی هستند. این غذا به‌صورت سرخ‌شده یا کبابی سرو می‌شود و می‌تواند حتی ذائقه‌های مختلف و مشکل‌پسند را نیز راضی کند.

رستوران فرانسوی چنگل خان

رستوران چنگل‌هان براسریه

رستوران فرانسوی لوکس چنگل خان (Çengelhan Brasserie) در گذشته کاروان‌سرا بوده‌ که در سال ۱۵۲۳ میلادی برای پذیرایی از تجار و مسافرانی که شب از آنکارا عبور می‌کردند، ساخته شده است. امروزه ساختمان آن، میزبان موزه «چنگل‌هان راهمی ام. کوچ» (Çengelhan Rahmi M. Koç Müzesi) است که موزه‌ی «حمل‌ونقل» و «ارتباطات» آنکارا محسوب می‌شود. زیر سقف شیشه‌ای حیاط داخلی آن «چنگل‌هان براسریه» قرار دارد که رستوران مورد بحث ما است. به خاطر احاطه شدن با طاق‌های زیبا و پشت سرهم، میزهای قرار گرفته در میان خودروهای قدیمی و هواپیماهای دو باله آویزان شده از سقف، این رستوران فضای دلپذیری را به هنگام صرف شام و ناهار به مشتریان خود عرضه می‌کند. با ترکیب طعم سنتی عثمانی با طعم‌های بین‌المللی معاصر، منو این رستوران شامل غذاهای مختلفی است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به «آنکارا تاواسی» (Ankara tavası) یک غذای گوسفندی محلی و «بالی دانا کابورگا» (ballı dana kaburga) یک ظرف از دنده گوشت گوساله با عسل و وینر شنیسل (Wiener schnitzel شنیسل سرخ‌شده) یا کتلت میگو و قارچ اشاره کرد.

 رستوران لمان کولتور

 رستوران لمان کولتور

رستوران لمان کولتور (Leman Kültür) به یاد کتاب‌های کمیک و طنز ترکیه‌ای که به‌صورت مرتب منتشر می‌شد، نام‌گذاری شده است. این رستوران دارای شعبه‌های مختلف در سراسر ترکیه است و فضای اطراف این رستوران را جو خاص و معماری منحصربه‌فرد خیابان کونور سوکاک (Konur Sokak ) آنکارا در برگرفته است. در معماری داخلی از  نوارهای کتاب‌های «داستان مصور کمدی» استفاده شده است و همین امر موجب شده تا فضای داخلی  سبک و منحصربه‌فردی داشته باشد که شاید در کمتر جای جهان بتوان آن را یافت. رستوران لمان کولتور قادر است غذاهای متنوعی را برای طیف وسیعی از سلایق تأمین کند. در این رستوران غذاهای مختلف و متنوعی همچون رول تخم‌مرغ چینی ،تورتیلینی (Tortellini) و مرغ سرو می‌شود. یکی از محبوب‌ترین غذاها ، کوفتلی ساندویچ (köfteli sandviç) است که به‌همراه پنیر، بادمجان و سس سیر سرو می‌شود. این ساندویچ طعم بی‌نظیر و غیرمنتظره‌ای از کوفته‌های سنتی (köftemeatballs) را ارائه می‌دهد.

رستوران زنگر پاشا کوناقی

 رستوران زنگر پاشا گوناگی

رستوران زنگر پاشا کوناقی (Zenger Paşa Konağı) روی تپه‌های اولوس (Ulus hill) و بین دیوارهای قلعه آنکارا (Ankara Kalesi) واقع شده است. ساختمان این رستوران متعلق به قرن هجدهم میلادی است. فضای داخلی روستایی و انواع مصنوعات عثمانی روی دیوارهای طبقه همکف، احساسی شبیه بازدید از موزه را به مشتریان می‌دهد. با بالا رفتن از پله‌های بلند و البته سست که با هر بار پا گذاشتن روی آن می‌توانید صدای قیژقیژ چوب را بشنوید، این امکان را دارید تا منظره ۳۶۰ درجه از شهر آنکارا را ببینید و همین امر باعث شده که زحمت بالا رفتن از این پله‌های ناهموار ارزش داشته باشد و شما تصویری بی‌نظیر از آنکارا را در ذهن خود ثبت کنید؛ اما باید به شما خواننده گرامی این مقاله کجارو بگوییم که این چشم‌انداز زیبا تنها می‌تواند به‌عنوان یک پیش‌غذا برای یک وعده غذایی خوشمزه و خوش پخت محسوب شود. نان‌های سنتی ترکیه به نام «پیده» (Pide) و «بازلاما» (Bazlama) که در فر سنتی عثمانی پخته شده است و با مزه‌های مختلفی سرو می‌شود، مزه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. غذای ساک کاوورما (Saç kavurma) نیز نوعی غذای گوشتی است که در ماهی‌تابه‌های بزرگ سنتی و آهنی، در کنار میزها طبخ می‌شود و سپس در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. پس اگر شما این غذا را سفارش دهید، می‌توانید شاهد تمامی مراحل پخت آن باشید.

 رستوران آنکارا یلکان کولوبو

 رستوران آنکارا یلکان کولوبو

آنکارا دارای رستوران‌های غذای دریایی بی‌نظیری است. در این میان رستوران آنکارا یلکان کولوبو (Ankara Yelken Kulübü) یکی از رستوران‌های قایقی این شهر بوده و بازدید از آن را نباید فراموش کنید. این رستوران داخل یک کشتی و در جنوب چانکایا (Çankaya)، منطقه مرکزی شهر که کاخ ریاست جمهوری آنکارا نیز در آن قرار گرفته، واقع شده است. رستوران یلکان در محیطی امروزی و مد روز قرار گرفته و می‌تواند غذاهای مختلفی همچون ماهی با دستورالعمل‌های پخت از کشور ایتالیا، یونان و فرانسه را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. در این رستوران توجه بسیار زیادی به تزیین غذا، سفره‌آرایی و چیدمان میزها شده است، به‌طوری که تمامی غذاهای این رستوران دارای ظاهر زیبا و دل‌انگیزی هستند و به‌طور کاملا استادانه تزیین شده‌اند.

رستوران فیگه

رستوران فیگه

در رستوران فیگه (Fige) طبقه‌های چوبی جلا داده شده، دیوارهای شیشه‌ای بلند و فضای قرمز رنگ گرم درمجموع توانسته است فضای جذاب و دل‌نشینی را ایجاد کند که هر مشتری که در آن پا می‌گذارد به‌طور ناخودآگاه به آرامش دعوت می‌شود. باغ رنگی و پر از شکوفه این رستوران هم برای افرادی که از خوردن غذا در فضای زیبای بیرونی لذت می‌برند بسیار مناسب است. این رستوران نیز در بخش چانکایا (Çankaya) واقع شده است. همان طور که قبلاً اشاره کردیم این ناحیه میزبان ساختمان‌ها و بخش‌های دولتی مختلفی است در نتیجه می‌توانید انتظار کیفیت بالای غذای آن را به خاطر مشتریان خاصش داشته باشید. این رستوران نمای بسیار زیبایی به برج مخابراتی آتاکوله (Atakule Tower) که یکی از نمادهای شهر آنکارا است، می‌دهد که مشاهده آن هنگام شب بسیار چشم‌نواز و دل‌انگیز است. منوی رستوران فیگه ترکیب بسیار متنوعی از غذاهای آسیایی، ترکیه‌ای و بین‌المللی است. غذای معروف مانتی و بورگی (Manti and Böregi) به‌همراه مجموعه‌ای از سالادها، پاستاها و غذاهای گوشتی سرو می‌شود. در بیشتر شب‌ها این رستوران میزبان موسیقی به سبک جاز است که به‌صورت زنده اجرا می‌شود.

منبع: The Culture Trip

مطالب مرتبط:

دیدگاه