کدام حیوان جهان کشنده‌ترین سم را برای انسان دارد؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۳
کدام حیوان جهان کشنده‌ترین سم را برای انسان دارد؟

حیوانات مختلفی از عروس دریایی جعبه‌ای تا مار اینلند تایپان و هشت‌پای حلقه‌آبی، جزو سمی‌ترین موجودات روی کره زمین برای انسان‌ها هستند.

بسیاری از حیوانات به‌طور طبیعی برای دفاع از خود و ناتوان‌کردن طعمه، سم می‌سازند؛ هرچند تعدادی از آن‌ها با کمک مواد غذایی که می‌خورند، سم جمع می‌کنند. از عروس دریایی گرفته تا مارهای گوناگون، موجودات سمی در اشکال، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارند. سم حیوانات از طریق استنشاق، خوردن یا جذب از راه پوست وارد بدن می‌شود؛ در حالی که برخی حیوانات با نیش‌‌زدن یا گازگرفتن، سم خود را به بدن طعمه تزریق می‌کنند.

«عروس دریایی جعبه‌ای» (Box Jellyfish) در صدر فهرست کشنده‌ترین حیوانات سمی قرار دارد. سم آن می‌تواند در عرض چند دقیقه باعث درد شدید، فلج‌شدن، هذیان‌گویی، ایست قلبی و مرگ انسان شود. سم عروس دریایی برای کشتن ۶۰ انسان بالغ کفایت می‌کند.

عروس دریایی جعبه‌ای

منبع عکس: britannica.com، عروس دریایی جعبه‌ای

«مار اینلند تایپان» (Inland Taipan Snake) یکی از کشنده‌ترین سم‌ها را در دنیا دارد. یک قطره سم این مار می‌تواند حداکثر ۱۰۰ انسان بالغ را در کمتر از ۴۵ دقیقه از پا درآورد.

مار اینلند تایپان

منبع عکس: cnet.com، مار اینلند تایپان

«هشت‌پای حلقه‌آبی» (Blue-ringed Octopus) که فقط به‌ بزرگی یک توپ گلف است، سم بسیار کشند‌ه‌ای از خود تولید می‌کند. این هشت‌پا می‌تواند باعث نارسایی تنفسی در عرض ۱۰ دقیقه و مرگ انسان در طی ۳۰ دقیقه شود. سم موجود در یک نیش آن قدرت کشتن ۲۶ انسان را دارد و هیچ پادزهری برای آن وجود ندارد.

هشت‌پای حلقه‌آبی

منبع عکس: cnet.com، هشت‌پای حلقه‌آبی

«عروس دریایی ایروکانجی» (Irukandji Jellyfish)، حیوان کوچکی است؛ گرچه سم آن باعث درد طاقت‌فرسایی می‌شود که حتی مورفین نیز بر آن اثر چندانی نمی‌گذارد. سم این حیوان که پادزهری برای آن موجود نیست، می‌تواند به خونریزی مغزی بینجامد.

عروس دریایی

منبع عکس: theguardian.com، عروس دریایی ایروکانجی

«حلزون مخروطی» (Cone Snail) هنگامی که طعمه از کنارش رد می‌شود، ابری از انسولین آزاد می‌کند. این انسولین از طریق آبشش وارد جریان خون ماهی می‌شود و قند خون ماهی را به‌شدت کاهش می‌دهد و ماهی دچار شوک افت قند خون (هیپوگلیسمی) می‌شود؛ سپس حلزون از بیش از ۲۰۰ سم خود، معجون کشنده‌ای می‌سازد و آن را به طعمه تزریق می‌کند.

حلزون مخروطی

منبع عکس: cnet.com، حلزون مخروطی

«مار تایپان ساحلی» (Coastal Taipan)، ماری بسیار سمی است که سم آن بر سیستم عصبی و انعقاد خون تاثیر می‌گذارد. اگر مسمومیت ناشی از آن سریع درمان نشود، قطعا به مرگ فرد می‌انجامد. در مسمومیت‌های شدید، مرگ در عرض ۳۰ دقیقه رخ می‌دهد.

مار تایپان ساحلی

منبع عکس: cnet.com، مار تایپان ساحلی

«مار دریایی دوبویس» (Dubois sea snake) کشنده‌ترین سم را در بین تمام مارهای دریایی دارد و می‌تواند با یک نیش، موشی را از پا درآورد. زهر مارهای دریایی در انسان تاثیراتی همچون فلج‌شدن، تاری دید، مشکل در تکلم و خوردن غذا را به‌همراه دارد و در سه درصد موارد باعث مرگ قربانی می‌شود.

مار دریایی دوبویس

منبع عکس: inaturalist.nz، مار دریایی دوبویس

«بوم‌سلنگ» (Boomslang) یا «مار درختی سبز» هنگام گازگرفتن می‌تواند آرواره‌های خود را تا ۱۷۰ درجه باز کند. سم آن بسیار قوی و حاوی هموتوکسین است که انعقاد خون انسان را مختل می‌کند. زهر این مار به‌کندی اثر می‌گذارد؛ در نتیجه، امکان نجات قربانی وجود دارد.

مار سبز درختی

منبع عکس: cnet.com، مار درختی سبز

«عنکبوت تار قیفی» (Funnel-web Spider) سمی قوی دارد که کشندگی آن دو برابر سیانور است. اثر سم این عنکبوت روی انسان شامل افزایش فشار خون، آریتمی (اختلال در ریتم قلب)، کما و مرگ می‌شود. این سم به‌سرعت عمل می‌کند و قادر به کشتن یک کودک در عرض ۱۵ دقیقه است.

عنکبوت تار قیفی

منبع عکس: cnet.com، عنکبوت تار قیفی

«عقرب قرمز هندی» (Indian Red Scorpion) به عقیده بسیاری از کارشناسان، مرگ‌بارترین عقرب شناخته‌شده جهان است که اگر قربانی به‌سرعت درمان نشود، جان خود را از دست خواهد داد.

عقرب قرمز هندی

منبع عکس: thoughtco.com، عقرب قرمز هندی

«افعی فلس‌دار اره‌ای» (Saw-scaled Viper) یا «مار جعفری»، «عقرب تعقیب‌گر مرگ» (Deathstalker scorpion)، «شاه کبرا» (King cobra)، «مار مامبای سیاه» (Black mamba)، «عقرب دم‌پهن» (Fat-tailed scorpion)، «مار کریت معمولی» (Common krait)، «مار کبرای هندی» (Indian cobra) و... از دیگر حیوانات دنیا با کشنده‌ترین سم هستند.

افعی فلس‌دار اره‌ای

منبع عکس: cnet.com، افعی فلس‌دار اره‌ای

عقرب تعقیب‌گر مرگ

منبع عکس: cnet.com، عقرب تعقیب‌گر مرگ

شاه کبرا

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: Michael Allen Smith)، شاه کبرا

مار مامبای سیاه

منبع عکس: cnet.com، مار مامبای سیاه

عقرب دم‌پهن

منبع عکس: cnet.com، عقرب دم‌پهن

مار کریت معمولی

منبع عکس: cnet.com، مار کریت معمولی

مار کبرا هندی

منبع عکس: britannica.com،‌ مار کبرا هندی

کدام‌یک از این حیوانات با زهر مرگ‌بار خود، برای شما جذابیت زیادی دارد؟ تاکنون تجربه مارگزیدگی یا عقرب‌گزیدگی داشته‌اید؟ حتما نظر و تجربه خود را با کاربران کجارو در میان بگذارید.

منبع عکس کاور: nypost.com، افعی فلس‌دار اره‌ای

مطالب مرتبط:

منبع cnet

دیدگاه