روش تشخیص نشتی امواج مایکروویو

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا جمعه، ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
روش تشخیص نشتی امواج مایکروویو

مایکروویو دستگاهی است که امروزه در بیشتر آشپزخانه‌ها وجود دارد و به دلیل طبخ یا گرم گردن سریع غذا بسیار پرطرفدار است. از طرفی، بنا به گفته برخی افراد طعم غذاهای تهیه شده در مایکروویو تغییر کرده و به دلیل وجود امواج در این دستگاه، استفاده از آن برای سلامتی مضر است.

مایکروویو با وجود اینکه از مزایایی نظیر سرعت حرارت‌دهی، حفظ طعم و رنگ غذا و حفظ مواد مغذی برخوردار است، ولی همچنان عده‌ای در مورد تاثیر منفی امواج این دستگاه دچار تردید هستند. 

برای اطلاع از نحوه عملکرد و تاثیر فرهای مایکروویو بر غذاها و نه انسان‌ها لازم نیست تا از دانش یک فیزیکدان هسته‌ای برخوردار باشید! واقعیت امر این است که این دستگاه‌ها با ساطع کردن امواج باعث می‌شوند تا ملکول‌های آب داخل مواد سریع‌تر گرم شوند. بدیهی است که این امواج از داخل دستگاه مایکروویو خارج نشده و بر افرادی که در نزدیکی آن قرار دارند، اثر منفی ندارد. نکته قابل توجه اینکه کلیه لوازم مورد استفاده در آشپزخانه پیش از عرضه به بازار از لحاظ ایمنی مورد بررسی قرار می‌گیرند و از این رو، می‌توان از لحاظ عدم تشعشع امواج از دستگاه مایکروویو اطمینان حاصل کرد.

آیا امواج میکروویو مضر است؟

از طرفی، تلفن‌های همراه نیز مانند دستگاه مایکروویو امواج تولید می‌کنند، با این تفاوت که امواج ایجاد شده توسط آن‌ها دارای دامنه فرکانسی متفاوت است؛ برای درک این مسئله کافی است تا تلفن‌همراه خود را در داخل دستگاه مایکروویو قرار دهید. در این حالت، به هیچ وجه امکان تماس برقراری تماس با تلفن وجود ندارد، زیرا امواج آن قادر به نفوذ از درب دستگاه نیستند. تنها احتمال موجود، زنگ‌خوردن تلفن داخل دستگاه است (در این وضعیت تلفن باید در حالت خاموش قرار داشته باشد!). در صورت زنگ خوردن تلفن، این اتفاق بدین معنی است که امواج از دستگاه نشت کرده یا قابلیت حفظ امواج در دستگاه مذکور تا دامنه فرکانس خاصی محدود است. بیشتر دستگاه‌های مایکروویو از قابلیت حفظ امواج تا مرز ۲.۴۵ گیگاهرتز برخوردارند، در حالی‌ که تلفن‌های همراه امواجی در حدود ۱.۹ گیگاهرتز یا ۸۵۰ مگاهرتز ایجاد می‌کنند.

نکته پایانی اینکه خوشبختانه در صورت وجود نشتی احتمالی در دستگاه نیز جای نگرانی وجود ندارد، زیرا این امواج هیچ خطر یا ضرری برای شما ندارند.

مطالب مرتبط:

منبع iflscience

دیدگاه