برگزاری همایش بین المللی مسیونری در عهد صفویه در مادرید

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۰
برگزاری همایش بین المللی مسیونری در عهد صفویه در مادرید

دومین همایش بین‌المللی موسسه تاریخ شورای ملی تحقیقات اسپانیا (CSIC)، با عنوان مسیونری در عهد صفویه در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ اسفند در ساختمان این مرکز در مادرید برگزار شد.

با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، دومین همایش بین‌المللی موسسه تاریخ شورای ملی تحقیقات اسپانیا (CSIC)، با عنوان مسیونری در عهد صفویه در مادرید برگزار شد. در مراسم افتتاحیه، علاوه بر اساتید و محققان دانشگاه‌های متعددی از ایران، اروپا و آمریکا، «علیرضا اسماعیلی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و «ادواردو لوپز بوسکتس» سفیر اسپانیا در ایران حضور داشتند.

در ابتدا، «ایگناسیو مونترو روییز» معاون موسسه تاریخ شورای ملی تحقیقات اسپانیا، ضمن اظهار خوش‌آمد به رایزن فرهنگی و سفیر اسپانیا در ایران و همچنین اساتید و محققان شرکت‌کننده، اظهار امیدواری کرد که در این سمینار، زوایای جدیدی از بحث برای اهل تحقیق روشن شود.

وی خصوصاً با اشاره به اهمیت حضور اساتید ایرانی و اینکه ارتباطات بین ایران و اسپانیا بوده اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آینده، این سمینار با جدیت دنبال شود و اساتید بتوانند موضوعاتی که امکان طرح شدن را در این دو روز سمینار نداشته، بعدها مطرح کنند.

پس از آن، «ادواردو لوپز بوسکتس» سفیر اسپانیا در ایران نیز در این کنفرانس اظهار کرد که این کنفرانس، هم خط با تلاش در ایجاد روابط فرهنگی با ایران و تقویت مطالعات دوران صفوی در رابطه با اسپانیا است و امیدوارم که این مطالعات در آینده تقویت یابد.

وی افزود که این دومین باری است که ماموریت دیپلماتیکی به ایران را دارد و همیشه علاقه بسیاری به ایران داشته به‌ویژه اکنون که این کشور از نظر بین‌المللی شاهد تحولات بسیاری است.

سفیر اسپانیا با بیان اینکه اکنون در واقع یک خلاء یا حفره‌ای در روابط وجود دارد، گفت:

باید این خلاء را پر کرد و بهبود بخشید و این مطالعات واقعا به این بهبود کمک می‌کنند زیرا ریشه‌های مشترکی بین دو کشور وجود دارد.

به گفته وی، این سمینارها و کنفرانس‌ها، بسیار لازم هستند زیرا روابط بین ایران و غرب را تقویت می‌کنند و نشان می‌دهند که یک روایت و تاریخی وجود دارد که باید آن را شرح داد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا نیز در سخنانی گفت که ایران و اسپانیا، دو کشور با تمدن دیرینه و تاریخی هستند که برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند بر غنای ادبیات علمی مربوط به روابط بیفزاید و موجبات آشنائی بیشتر دو ملت بزرگ را نیز به همدیگر فراهم کند.

:«علیرضا اسماعیلی» با اشاره به اینکه سال ۲۰۱۶ صدمین سال تاسیس سفارت ایران در اسپانیا است، گفت

چه از زمانی که «کلاویخو» ۶۰۰ سال پیش به ایران فرستاده شد و چه در زمان سلطنت صفوی که پادشاه اسپانیا، «گارسیا فیگه روآ» را به دربار پادشاه صفوی فرستاد تا الان که در آستانه یکصدمین سال تاسیس سفارت ایران در اسپانیا قرار داریم، روابط ایران و اسپانیا روند سنجیده و دور از تخاصم داشته است

به گفته وی، در دوره صفوی عدم توفیق اسپانیا در تثبیت نظامی خود در منطقه خلیج فارس و مدیترانه موجب تقویت حضور قدرت‌هایی نظیر انگلستان شد و البته این نشان داد که روابطی که بر مبنای فهم مشترک اجتماعی و تعمیق روابط فرهنگی شکل نگیرد، چندان پایدار نخواهد بود.

اسماعیلی گفت که بعضی از تحلیلگران اعتقاد دارند که انعقاد معاهده ۱۸۴۲ میلادی، نقطه عطف روابط ما است. این معاهده از آن جهت اهمیت دارد که اسپانیا پس از انگلستان، روسیه و عثمانی که عملا همسایه ایران بودند، نخستین کشور اروپایی است که چنین سندی را با ایران امضا کرده است و از این جهت این مطلب را به‌عنوان دومین موضوع عرض کردم که برای دوران کنونی نیز می‌توانیم نتیجه بگیریم که اسپانیا می‌تواند دریچه‌ای نوین به روابط ایران و اروپا باشد.

دیپلمات ایرانی با اشاره به اهمیت روابط ایران و اسپانیا افزود:

در دوره‌ای که با سقوط دو رژیم یا دو دیکتاتوری در ایران و اسپانیا هم‌زمان شد، روابط ایران و اسپانیا حائز اهمیت است زیرا ما روند خوبی را در روابط دو کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم داشتیم.

به عقیده رایزن فرهنگی کشورمان، این نشست‌ها در شرایط فعلی و در دنیای امروزی موجب می‌شود تا سیاست‌گذاران و آنهایی که در سیاست خارجی فکر و عمل می‌کنند، بهتر بتوانند مبانی اعتقادی، فرهنگی و تمدنی فعالیت‌ها را تنظیم کنند.

در این کنفرانس که در مراسم افتتاحیه آن از کتابی با عنوان «سلطنت اسپانیایی و ایران صفوی در دوره مدرن سیاست‌ها، جنگ و مذهب» به نوشته «انریکه گارسیا هرنان»، «خوسه کوتیاس» و «رودی ماته» نوشته و رونمایی شد، افراد ذیل در موارد مربوط به موضوع سمینار سخنرانی کردند: رودی ماته (دانشگاه دلاویر آمریکا)، سوسن بابایی (موسسه هنر کورت اولد، دانشگاه لندن)، دنیس هالفت اوپ (دانشگاه فری برلین)، جیورجیو روتا (موسسه آکادمی اتریشی علوم ایران)، رویی لوریرو (مرکز تاریخ ماورا بحار لیسبون پرتغال)، صفورا برومند (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران)، انریکه گارسیا هرنان (شورای ملی تحقیقات اسپانیا)، استاتینسلاو جاسکووسکی و داریوس کولودزیج سیک (دانشگاه ورشو و آکادمی علوم لهستان)، ناتالیا کرولیکووسکا جدلینسکا (دانشگاه ورشو)، امیلیو سولا (دانشگاه آلکالا د هنارس مادرید)، خوسه ماریا فلوریستان (دانشگاه کومپلوتنسه مادرید)، خوسه کوتیاس فرر (دانشگاه آلیکانته)، محسن بهرام نژاد (دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین)، نزهت احمدی (دانشگاه الزهرا تهران)، محسن جعفری مذهب (مرکز تحقیقات آرشیو، کتابخانه ملی و آرشیو ایران)، محمد نورمحمدی نجف آبادی، حسین بیات لو (دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین) و لوییس خیل (دانشگاه کومپلوتنسه مادرید)

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه