نقاشی های دیده نشده ای از پیکاسو در موزه هنرهای معاصر
موزهی هنرهای معاصر تهران، مجموعهی ارزشمندی از آثار هنری هنرمندانی از کشورهای مختلف را در اختیار دارد که برخی از آنها سالها است که به نمایش گذاشته نشدهاند.
همیشه در زمان مرتب کردن زیرزمینهای ساختمانهای مختلف، اشیاء گمشدهی زیادی پیدا میشوند. یکی از حیرتانگیزترین نمونههای آن، موزهای در تهران است که مجموعهای از نقاشیهای پیکاسو را در زیرزمین خود پیدا کرده است که مسئولان حتی از وجود چنین مجموعهی ارزشمند و بینظیری در مالکیت خود خبر بیاطلاع بودند.
این موضوع واقعا باورنکردنی است!
تهران در زمستان، کوههای البرز در پسزمینهی عکس مشاهده میشود. عکس از مازور
موزهی هنرهای معاصر تهران، در دو سال گذشته خود را برای برگزاری نمایشگاه «پرتره، زندگی بیجان، منظره» آماده میکرده است تا آثار هنرمندان جوان ایرانی را در کنار آثار متعلق به هنرمندان مشهور غربی در کنار هم به نمایش بگذارد. نمایشگاه مذکور، در فوریه ۲۰۱۹ و در فضای کل موزه برگزار میشود و بیش از ۵۰۰ اثر هنری در آن به نمایش گذاشته خواهد شد.
نمایشگاه در فضای ۵۰۰ متر مربعی موزه برگزار خواهد شد. عکس از عطا کناره
برگزاری این نمایشگاه، فرصتی برای موزه فراهم کرد که ضمن بررسی دقیق انبارهای خود، تمام مجموعهی خود با دقت در یک کاتالوگ دیجیتال ثبت کند و در همین حین بود که ده نقاشی گمشدهی پیکاسو پیدا شد. این آثار به سه تابلوی دیگری که متعلق به این هنرمند اسپانیایی است، اضافه میشوند.
ماتیس ویسر، معمار هلندی و مدیر نمایشگاه «پرتره، زندگی بیجان، منظره» معتقد است که شاید بتوان نقاشیهای گمشدهی بیشتری را از پیکاسو پیدا کرد.
یکی از معروفترین آثار پابلو پیکاسو، گورنیکا، در شهر گورنیکا در باسک
اما چگونه ممکن است که آثار ارزشمند پیکاسو در انبارها نگهداری شوند؟ پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی (۱۳۵۷ شمسی)، این موزه همه مجموعههای متعلق به هنرمندان آمریکای شمالی و اروپایی خود را به انبار منتقل کرد و تا زمان آغاز روند آمادهسازی برای برگزاری نمایشگاه جدید در همان مکان نگه داشت. حتی با وجود نمایش دوبارهی آثار هنری غربی در سال ۲۰۱۵، باز هم خبری از آنها نبود.
پیکاسو که در اسپانیا متولد شده بود، بیشتر عمر خود را در فرانسه گذراند
همچنین، آثاری از اندی وارهول، مارک روتکو و مارسل دوشان در نمایشگاه «پرتره، زندگی بیجان، منظره» به نمایش گذاشته خواهند شد. به گفتهی ویسر، در گفتگویی که با آرت نیوس پیپر داشت، حتی اگر او نخواهد اولویت را در این نمایشگاه به هنرمندان غربی بدهد، ولی «مردم چیزی را تجربه خواهند کرد که هرگز در گذشته ندیدهاند».
این نمایشگاه بعد از اتمام بهجای دیگری نخواهد رفت. ولی بعد از فوریه ۲۰۱۹، موزه انبارهای خود را به روی محققان خارجی خواهد گشود تا بتوانند روی ده نقاشی کشفشدهی پیکاسو پژوهش کنند.
برج آزادی، یکی از مهمترین نشانههای تهران
بعد از انتشار این خبر در سایتهای خارج از ایران، روابط عمومی موزه هنرهای معاصر، با تاکید بر اینکه هیچ اثر جدیدی در موزه پیدا نشده است، بیانیهای منتشر کرد که اعلام میکند موزه خواهان اصلاح خبر در «The Art Newspaper»، سایت اصلی منتشرکنندهی خبر، یا انتشار بیانیهی رسمی موزه در این خصوص توسط آن شده است. آنها معتقد هستند که این اشتباه ناشی از سوء برداشت گزارشگران و تفسیر نادرست آنها از گفتههای ماتیس ویسر است.
همچنین در بیانیه آمده است که:
هیچ اثری از پیکاسو یا هنرمند دیگری در موزه فراموشنشده است و در نمایشگاههای متفاوت به کرات به نمایش درآمده است. در این خصوص استثنائاتی وجود دارد که مبتنی بر شرایط فرهنگی ایران است که شامل هیچ یک از آثار پیکاسو نمیشود. از پیکاسو یک مجسمه، دو تابلوی رنگ روغن، یک تاپستری، مجموعه بوفون (شامل سی و یک اثر چاپی) بهعلاوه هفت اثر چاپی دیگر در مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران وجود دارد که همگی نمایش داده شدهاند.
دیدگاه